ad

Met onder meer: Anthony Mackie en Jamie Dornan

Releasedatum: 23 oktober 2020

Over Synchronic

"Time is an illusion."

Dennis en Steve zijn paramedici werkzaam in New Orleans. Ze stuiten op een reeks gruwelijke sterfgevallen die verband houden met een designerdrug. Er is nog maar weinig bekend over de drug die erg vreemde effecten bij de gebruikers veroorzaakt. Ook de vriendschap tussen de twee heren en de levens van hun familie worden door de drug aangetast.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Crack Girlfriend

Officer Beaumont

avatar van coor.white

coor.white

[Redelijk origineel time travel filmpje. Vermakelijke film. Van begin tot eind. Klein plothole'tje daargelaten maar amper hinderlijk. Maar the fucking dog man... Ben er nog sneu van : ( Toch redelijk geboeid naar zitten kijken.

avatar van james_cameron

james_cameron

Leuk om te zien dat regisseurs Justin Benson en Aaron Moorhead per film steeds meer de beschikking krijgen over een groter budget en professionele akteurs, al gaat dat hier wel een beetje ten koste van de ideeën en de creativiteit. De film begint heerlijk mysterieus en freaky, maar gaandeweg worden plot en personages steeds meer voorspelbaar en standaard uitgewerkt. Jammer, want de film beschikt visueel over veel fraaie surrealistische momenten en vooral Anthony Mackie is hier erg goed. De soundtrack is overigens sporadisch iets te nadrukkelijk aanwezig, vooral in het begin van de film.

avatar van Macmanus

Macmanus

Net niet.

Toen ik aan de film begon dacht ik dat het een beetje een b-filmpje zou zijn. Maar na de eerste scene weet je wel dat de regisseurs wel meer willen zijn. De sfeer is ook duidelijk het sterkte aan de film. De heren hebben nu ook best grote namen aan hun film gebonden, en wellicht dat het daardoor ook wat mis gaat bij deze film. Want wanneer het plot de overhand neemt verliest de film een groot deel van zijn glans. Het acteerwerk van de heren is op de automatische piloot en het plotje met een meisje dat in de tijd is verdwaald krijgt teveel uitleg in dialoog waardoor het meer een Nolan film is dan een mijmerende Lynchiaanse nachtmerrie. Wat het makkelijk had kunnen zijn en in mijn ogen ook had moeten zijn.

Hoewel mijn cijfer niet hoog is, is dit geen totale afrader, het vermaakt zeker en bepaalde stijlkeuzes zijn wel goed gedaan.

Maar het had meer kunnen en moeten zijn.

2.5 sterren.

avatar van shugenja

shugenja

Ik volg Moorhead en Benson sinds ik Spring heb gezien. Ik vind het technisch gezien goede regisseurs en ze weten qua productie waarde het maximale uit een minimaal budget te halen. Ook hebben ze altijd wel interessante uitgangspunten, maar ik heb altijd het idee dat er meer in zit dan eruit komt.

Daarom was ik super nieuwsgierig naar deze film. Ik hoopte dat de heren geleerd hebben en nu kwamen met iets dat behalve een goed uitgangspunt ook een volwaardige afwikkeling zou krijgen. Helaas was deze film daarin (weer) een teleurstelling.

Wat er wel anders is deze film (en wat ik vaak miste in vorige films) is dat er nu wel daadwerkelijk een probleem is en dat er ook dreiging is. het probleem is de verdwijning van een meisje (dochter van beste vriend vd hoofdpersoon) en de dreiging is als je met een tijdreis pil teruggaat moet je binnen 7 minuten weer op dezelfde plek terug zijn anders blijf je in de tijd hangen. . Helaas komt het verhaal schromelijk tekort.

Uiteindelijk zit je naar een soort aaneenschakeling van korte filmpjes te kijken die allemaal hetzelfde gaan. Man reist door tijd, komt gevaar tegen, moet rennen voor zijn leven. Het is gewoon heel dom, echt heel dom. En dan moet er krampachtig naar een soortvan feelgood einde gewerkt worden die wat mij betreft echt mega tenen brekend krom is. Graag zou ik hier precies willen vertellen waarom dit einde zo achterlijk is, en in een soort schriftelijke haatbui ontsteken.

Maar dat doe ik niet, ik denk dat jullie dit soort eindes wel kennen. Je weet wel, alles stuurt aan op een soort kansloze missie waarbij je weet dat in elk realistisch scenario de hoofdpersoon zijn verlies zou moeten erkennen en pakken. Maar in plaats daarvan komt het toch weer goed. Met natuurlijk een heroïsche zelfopoffering erbij. Persoonlijk ben ik nogal einde-gevoelig, als dat niet goed zit dan heb je gewoon geen goede film gemaakt.

Het is zo zonde want andermaal bekruipt mij weer het idee dat dit gewoon een hele interessante, dramatische en verscheurende film had kunnen zijn. Als er niet consequent verkeerde keuzes gemaakt zouden worden.

Begrijp mij niet verkeerd hoor. Er is ook genoeg in deze film dat het geen onkijkbare kost maakt. De acteurs, vooral de hoofdrol, doen het goed. De effecten zijn cool, ook de gore dat meer aan het begin van de film gebruikt wordt. Laten we zeggen dit is weer typisch Amerikaans. Het ziet er allemaal aan de buitenkant prachtig uit mooie plaatjes en alles top, tot je een hap neemt en dan smaakt het gewoon niet echt ergens naar. En dan krijg je spijt, want je had in deze 100 minuten iets beters kunnen zien.

Kortom, ik geloof niet meer zo in Benson/Moorhead. Dit zijn geen onafhankelijke filmmakers, maar gasten die naar Hollywood formule films willen maar het budget nog niet hebben. En als ik een onafhankelijke film wil zien verwacht ik dus meer risico, verrassing en creativiteit. Dat brengen de heren simpelweg niet.

avatar van knuppel ihhh

knuppel ihhh

Nou ik ga het gemiddelde hier toch iets verhogen want het was een prima film van het begin tot het eind. Zou die drugs ook eens willen proberen

avatar van Rickyman

Rickyman

Hè jammer, toch een tegenvaller van de Spring regisseurs.

Mooie plaatjes, dun verhaaltje, beetje Nolan-achtige stijl inderdaad. Ja zij redden het wel in Hollywood.

avatar van macrobody

macrobody

Beetje vreemd, maar wel lekker. (Ja, soms blijven reclame slogans echt hangen)

avatar van schumacher

schumacher

Niet mijn genre helaas.

Ik vond het niet zo goed, moeilijk om het uit te leggen.

Mss dat het echt ne rare film is, zoiets in die richting.

avatar van grandpa

grandpa

knuppel ihhh schreef:

Zou die drugs ook eens willen proberen

grandma always says.... "don't do drug children"

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Dit lijkt me toch ook richting de sciencefiction te gaan

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Het eerste half uur is geweldig.

scorsese

Aardige film waarin twee ambulancebroeders de laatste tijd veel slachtoffers tegenkomen die een bepaalde drug hebben genomen. Een tijdreis-film met een wat andere insteek. Het begin doet wat rommelig aan en het duurt ook even voordat de film goed op gang komt. Sfeervol in beeld gebracht en New Orleans vormt een prima setting.

avatar van mrklm

mrklm

Een wat vergezocht SF-drama waarin ambulancemedewerker Steve [Anthony Mackie] op zoek gaat naar de bron van de synthetische drug Synchronic die de laatste tijd tot bizarre doden leidt. Een toevallige ontmoeting met de ontwikkelaar van deze drug brengt Steve tot het besluit om zelf te experimenteren met deze drug. Niet onaardig basisidee leidt onder een matige uitwerking die een wirwar van ideeën samenvoegt. De special effects zijn zeer wisselend van kwaliteit en het romantische einde lijkt uit een hele andere film te komen. Mackie houdt de boel overeind.

avatar van joolstein

joolstein

Indie-regisseurs Aaron Moorhead en Justin Benson maken voor de vierde keer een soort hybride-film tussen sci-fi en lichte horror-invloeden. En wederom is dit een film met grote ideeën maar strandt het door de minder goede montage. Of het lag aan het schrijfwerk van het script? Het is niet solide in de verhalende ontwikkeling waardoor de film af en toe veel moeite heeft om zijn toon vast te houden. Er zijn wel meer middelen dan voorheen en er is aanwezig Hollywood-talent waardoor het misschien ook hun meest toegankelijke tot nu toe is maar meer dan een creatieve rommelige sci-fi werd het niet. De visuele effecten zijn subtiel geïntegreerd en zien er verzorgd uit! Als de film zich wat minder primair bezig had gehouden met karakter- en wereldopbouw had dit vermoedelijk een fijnere film geweest. Nu blijft het teveel bij goede bedoelingen en ideeën.

avatar van 3316mixer

3316mixer

Al de 2e film in korte tijd van benson&moorhead die ik heb gezien. De eerste low budget, de 2e duidelijk meer budget. En ja, het aantrekken van goede acteurs maakt een wezenlijk verschil. Beide films waren goed te bekijken, maar het charisma van een Mackie in deze film is toch bepalend. Het allerlaatste moment van de film was een afknapper, want voelde geforceerd en zeer Hollywoodies...

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Mild filosofische horror / SF met een synthetische psychedelische drug als rode draad . Die absoluut niet teleurstelt maar ook niet brengt wat het zou kunnen zijn .

De drugs beelden zijn niet overtuigend genoeg , maar genoeg om je in het verhaal te betrekken .

Maar is wel overtuigend genoeg voor een erg gave afwijkende ervaring .

En de locatie ( New Orleans ) is treffend .

Het einde is ,,,Ehm , meh

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Redelijk rechtlijnig.

Het houdt wellicht niet over, maar drie sterren mag Synchronic wel verdienen. Nipt weliswaar, want sterk is de prent nou ook weer niet. Wat begint als een duistere misdaadthriller, ontpopt zich halverwege al meer als een mysterieuze sciencefictionfilm. Waterdicht is de voorstelling van regisseursduo Benson & Moorhead allerminst, maar onderhoudend is de kijkervaring wel. Anthony Mackie weet in ieder geval de aandacht vast te houden, ondanks dat de iets te opzichtige green screens regelmatig afleiden. Een actueel euvel.

Toegeven, er is niet heel veel nieuws onder de zon. Wellicht zit de kracht in het redelijk simpele en rechtlijnige verhaal, iets wat menige tijdreisfilm ontbeert. Dat de film waarschijnlijk met een niet al te hoog budget is gemaakt weet men aardig te verdoezelen (op de kunstmatige achtergronden na dan) maar de spanning blijft behouden. Mede omdat je niet precies weet waar het allemaal heengaat. De trips die de drugs veroorzaken zijn telkens een vraagteken en zelfs het einde blijkt minder zoet dan verwacht.

***

Met dank aan Universal Pictures voor het recensie-exemplaar.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Film die ik pas na een half uur ben gaan waarderen, als het kwartje valt, en dan is het spel aan de gang, en is het ook een zeer interessante film.

avatar van lorie1

lorie1

Lichte Sci-Fi/Horror met een leuk en origineel concept.

Zeker de moeite waard om te kijken, maar weet helaas niet te overtuigen op uitwerking van verhaal(lijnen).

avatar van Shadowed

Shadowed

Net niet.

Synchronic is zonder twijfel 1 van de meer apartere films die recent is uitgekomen. Het regieduo die de film bracht weet ook wel wat met de film om te vangen, maar stoppen de beste scenes in de eerste helft. De tweede helft kent namelijk te veel keuzes vanuit de regiestoel die de film niet ten goede komen.

De film begint grauw en apart. De eerste scene hint direct naar iets dat vernieuwend is, en daarmee weet de film een aardig mysterieuze toon te hanteren. Die toon weet voor een lange tijd te werken, maar eenmaal de film z'n richting bekendmaakt begint het kracht te verliezen. Het mysterie wordt er misschien ook niet echt lang genoeg ingehouden.

Visueel kent de film goede en minder goede punten. Het voornaamste voordeel dat deze film kent is dat weinig beelden onnodig groots uitpakken. De effecten zien er naar behoren uit, de filters zijn passend en de scenes worden regelmatig ondersteunt met aardig camerawerk. In de finale krijgen we alleen plots een hele lelijke scene, waarbij we door uitzonderlijk slecht geregisseerde loopgraven wandelen. De regisseurs proberen deze sequentie op te vullen met kleur, maar weten niks van de setting over te brengen qua oorlog.

Acteerwerk is naar behoren, maar de regisseurs falen er ook in om de personages echt menselijk te maken. De toon is er wel naar, maar de dialogen neigen te veel naar het theatrale waardoor de personages, ondanks diens uitdieping, niet "echt" aanvoelen. Dat neemt niet weg dat Dornan en Mackie het samen best goed doen. Aan het acteerwerk zelf ligt het niet, wel aan de dialogen en de regie.

De soundtrack is misschien ook te weinig ondersteunend om uit elke scene een goede sfeer te persen. Enkele scenes werken, maar de stille toon van de film werkt maar zelden voordelig. Ik snap dat deze film een unieke en vernieuwende film moet voorstellen, maar de regie had hier wat minder rustig hoeven zijn. Het voelt nu te veel aan alsof de regisseurs hebben geprobeerd er iets nieuws van te maken en dat heeft een nogal geforceerd effect.

Synchronic is zonder twijfel origineel, maar laat dit dus te geforceerd overkomen. Het eerste deel, waar de boel nog iets mysterieuzer is, werkt erg goed. Het tweede gedeelte, waar al bekend is waar de film heengaat, mist iets. De druk wordt meer op drama gelegd, maar met personages die nooit echt menselijk aanvoelen weet dit matig te werken. Ik had er nog een voldoende voor willen geven, maar de finale was toch wel echt serieus ondermaats.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Hele gekke film. Voordeel van de twijfel omdat 'ie wel vermakelijk was.