ad
  • 8.081.960 stemmen

Ze Noemen Me Baboe (2019)

Documentaire | 78 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: They Call Me Babu

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Sandra Beerends

Met onder meer: en Denise Aznam

IMDb beoordeling: 7,8 (118)

Oorspronkelijke taal: Indonesisch

Releasedatum: 28 november 2019

Over Ze Noemen Me Baboe

Documentaire die het levensverhaal vertelt van de Javaanse Alima. Op de vlucht voor een gedwongen huwelijk vindt Alima in de jaren veertig werk als baboe (kindermeisje) voor een Nederlandse familie. Ze reist met hen mee naar Nederland, waar ze wordt beïnvloed door Indonesische studenten die dromen over een onafhankelijk Indonesië. Bij terugkomst komt haar Nederlandse familie tijdens de Japanse bezetting in een kamp terecht. Daardoor verliest Alima haar familie, werk en huis. Ze wordt verliefd op onafhankelijkheidsstrijder Riboet en raakt zwanger. Als Riboet na de capitulatie omkomt bij een politionele actie, wil haar familie dat ze ‘eerzaam’ trouwt met haar zwager, maar Alima kiest ervoor om als alleenstaande moeder met haar dochter haar eigen weg te gaan in het onafhankelijke Indonesië.

imageimageimageimage

Vanaf 28 november in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van technotron

technotron

Prachtige en ontroerende film..nog steeds van onder de indruk.

avatar van John Milton

John Milton

Eens, erg fijn.

Indrukwekkend dat de filmmaker uit al die losse getuigenissen en archiefbeelden zo'n verhaal heeft weten te construeren.

avatar van predator

predator

John Milton schreef:

Eens, erg fijn.

Ik begreep dat het verhaal fictief is. Wel erg knap en mooi gedaan.

avatar van John Milton

John Milton

predator schreef:

Ik begreep dat het verhaal fictief is. Wel erg knap en mooi gedaan.

ja en nee zou ik zeggen, het is één (fictief) verhaald geconstrueerd uit de vele getuigenverklaringen. Dus wel waarheidsgetrouw, maar alsnog een constructie. Al geldt dat voor de meeste docu's natuurlijk eveneens.

avatar van Fransman

Fransman

Vond het een indrukwekkende film. Ongelooflijk hoe al deze beelden tot één verhaal zijn samengebracht. Is in feite de geschiedenis van Indonesië vanaf de jaren dertig tot na de 'bevrijding' van de Japanners. Prachtige beelden van het vooroorlogse Indië, van het mondaine Bandoeng, de plantersstad, waar ook baboe Alima komt te wonen.

Veel onbekende beelden. Heb Soekarno gezien die de Japanse keizer toejuicht (had ik nog nooit gezien) en de Japanner die het paleis van de gouveneur-generaal betreedt (bijna een heiligdom). En de schoolkinderen langs de kant van de weg, juichend met Japanse vlaggetjes als de Japanse soldaten langs marcheren. Natuurlijk in scène gezet, maar toch. Beelden die we niet vaak te zien hebben gekregen.

Maar het is ook een hele poëtische en warme film over die vele vrouwen die zich over die vele Nederlandse kinderen hebben ontfermd als waren het hun eigen kinderen. Ik was diep onder de indruk. Alleen jammer dat de film niet vermeldt hoe het met Jantje en zijn familie is vergaan.

avatar van eRCee

eRCee

Originele aanpak, knap gemaakt, maar het blijft toch een beetje saai. Wel zit er een diepe waarheid in de film: in het traditionele Indonesiche poppentheater komen de goeden van links en de slechten van rechts.

avatar van El ralpho

El ralpho

'Holland is bezet schreeuwt mijn Tuan', 'Indonesië is al 300 jaar bezet zegt Marlan, onze tuinman'

De ruim 300 jarige bezetting van Nederlands Indië blijft een gevoelig onderwerp. Tijdens deze periode waren maar zeer weinig Nederlanders zich bewust van het feit dat er onder de lokale bevolking een behoefte groeide naar onafhankelijkheid. De stormloop van de Japanners brak het aanzien en de macht van de Nederlanders als kolonisators en leidde in feite het einde van het koloniale tijdperk in. Deze docu gaat over de laatste jaren en het einde van de Nederlandse bezetting. Er wordt één fictief verhaal verteld, die is geconstrueerd uit verschillende getuigenverklaringen i.c.m. archiefbeelden. Dit verhaal heeft betrekking op de Javaanse Alima, die naar aanleiding van een gedwongen huwelijk, een baan als kindermeisje voor een Nederlands gezin aanneemt.

De docu zoomt ook in op de periode na Japan, wanneer Nederland Indië kostte wat kost probeert te behouden. Met de grootste urgentie werd in Nederland uit de vroegere leden van het verzet, uit de binnenlandse strijdkrachten, uit oorlogsvrijwilligers en oud-militairen een gezagsapparaat geïmproviseerd. Hier krijgt de docu voor mij ook een persoonlijk tintje. Mijn opa heeft zich ooit in een dronken bui met vrienden opgegeven als vrijwilliger, waarnaar hij vervolgens verplicht was om naar Nederlands Indië te gaan. Hij was hier werkzaam bij de Militaire politie en verbleef van 1945 tot en met 1948 in Indië. Ik vond het erg bijzonder om beelden uit deze tijd terug te zien, en de situatie vanuit het perspectief van de Indiërs te ervaren. Dit even los van het feit dat voor de Nederlanders die uitgezonden werden, vaak niet eens duidelijk was waarom ze naar Indië uitgezonden werden. Tegen hen werd verteld dat een guerrilla oorlog de aanleiding was, maar verder tastte zij veelal in het duister.

Weer terug naar de docu: deze zal niet iedereen weten te bekoren omdat deze vrij traag is. Je luistert in feite anderhalf uur lang naar het verhaal van een persoon, waardoor sommige kijkers de docu als saai kunnen bestempelen. Zelf vind ik de docu erg sterk, omdat de persoonlijke benadering alle historische gebeurtenissen voor mij ook overzichtelijker wisten te maken.