• 11.238 nieuwsartikelen
  • 163.397 films
  • 10.393 series
  • 30.295 seizoenen
  • 617.784 acteurs
  • 193.869 gebruikers
  • 9.022.637 stemmen

Nederlands Film Festival - NFF

zoeken in:

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

Genomi­neer­den Gouden Kalf-pu­blieks­prijs bekend - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Gisterenavond zijn tijdens RTL Boulevard de drie genomineerden voor de Gouden Kalf-publieksprijs bekendgemaakt. De strijd om de gunst van het Nederlandse publiek gaat tussen De Slag om de Schelde, Luizenmoeder De Film en Bon Bini: Judeska in da House.

De genomineerden hebben het allemaal goed gedaan in de Nederlandse bioscoop. Zowel De Slag om de Schelde en Luizenmoeder De Film hebben inmiddels de status van Platina Film, wat betekent dat meer dan 400.000 mensen de films zijn gaan zien. Bon Bini: Judeska in da House wist als eerste titel in post-lockdowntijd een Gouden Film (100.000 bezoekers) te scoren, maar komt nog tekort voor een platina onderscheiding. De twee eerdere Bon Bini-films van Jandino Asporaat wonnen wel de Gouden Kalf-publieksprijs, in respectievelijk 2016 en 2019.

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

Nederlands Film Festival 2021: alles is weer als vanouds, zelfs de middelmatige openingsfilm - HP/De Tijd

HP/De Tijd schreef:

Vandaag start in Utrecht de 41ste editie van het Nederlands Film Festival. Filmjournalist Nico van den Berg blikt vooruit op de highlights van het festival, maar kan ook niet ontkomen aan het rumoer rond de genderneutrale Gouden Kalveren en de almacht van de Nederlandse diversiteitsvrije romkom.

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

De Veroordeling evenaart no­mi­na­tie­record Gouden Kalveren - Filmkrant

Filmkrant schreef:

De Veroordeling is genomineerd voor elf Gouden Kalveren. Dat is evenveel als het recordaantal dat Bankier van het Verzet haalde in 2018. De Slag om de Schelde maakt kans op acht prijzen. In de categorie beste hoofdrol, die dit keer voor eerst genderneutraal is, worden Elise Schaap (Mijn vader is een vliegtuig) en Fedja van Huêt (De Veroordeling) aangemerkt als de grootste kanshebbers.

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1126000/1126370.300.jpg?cb=1623343867

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

De Veroordeling en De Slag om de Schelde grote winnaars bij Gouden Kalveren | NOS

Winnaars Gouden Kalveren 2021

Beste Hoofdrol Speelfilm

Fedja van Huêt - De Veroordeling

Beste Hoofdrol Korte Film/Singleplay

Laura Bakker - Heartbeats

Beste Bijrol Speelfilm

Yorick van Wageningen - De Veroordeling

Beste Singleplay

May - Madja Amin

Beste Dramaserie

Mocro Maffia 3 - Achmed Akkabi, Bobby Boermans en Victor D. Ponten

Beste Bijrol Dramaserie

Michel Sluysmans - The Spectacular

Beste Costume Design

Margriet Procee - De Slag om de Schelde

Beste Digitale Cultuurproductie

IVF-X: Posthuman Parenting in Hybrid Reality - Victorine van Alphen

Beste Muziek

Gino Taihuttu - De Oost

Beste Sound Design

Herman Pieëte - De Slag om de Schelde

Beste Scenario

Bert Bouma, Sander Burger - De Veroordeling

Beste Regie

Sabine Lubbe Bakker en Niels van Koevorden - Kom Hier Dat Ik U Kus

Beste Production Design

Hubert Pouille - De Slag om de Schelde

Beste Camera

Lennert Hillege - De Slag om de Schelde

Beste Korte Documentaire

Zie Je Me, Hoor Je Me - Anne-Marieke Graafmans

Beste Lange Documentaire

Shadow Game - Els van Driel en Eefje Blankevoort

Beste Montage

Marc Bechtold - De Slag om de Schelde

Beste Korte Film

Pantser - Jan Verdijk

Gouden Kalf voor de Filmcultuur

Mijke de Jong

Gouden Kalf van het Publiek

Bon Bini: Judeska in da House - Maarten Swart voor Kaap Holland Film

Beste Hoofdrol Dramaserie

Werner Kolf - Commando's

Beste Film

De Veroordeling - Joram Willink en Piet-Harm Sterk voor BIND

Prijs van de Nederlandse Filmkritiek

Ook werd tijdens het Grolsch Gouden Kalveren Gala de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek namens de Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF) uitgereikt aan Up to G-Cup - Jacqueline van Vugt.

mjk87 (moderator films)

• 13372 berichten
  • 3948 stemmen

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

Tamelijk onsportief.

De uitslag bewijst juist het tegengestelde. Moge de beste winnen, of dat nou een man, vrouw, non-binair of smurf is.

Moeten de vrouwen volgend jaar iets meer hun best doen, blijkbaar waren hun mannelijke evenknieën net wat beter.

Het zou pas verdacht zijn als er 50 procent vrouwen, 50 procent mannen uit zou rollen.

Volgend jaar zal wel weer een soort overcompensatie plaatsen en bij lichte twijfel de vrouw als winnaar aangewezen worden.

tbouwh

• 5673 berichten
  • 5027 stemmen

Dit is echt compleet belachelijk. Maar ik had niet anders verwacht. Een tijdje terug schreef ik na de bekendmaking van de beleidsverandering het volgende:

Van de toepassing begrijp ik [echter] niets. Voor iedere rol worden voortaan vijf acteurs genomineerd. Dat is een ongelijk getal. Vervolgens kan er maar één de beste zijn: een man, een vrouw of iemand die zich in geen van beide categorieën plaatst. Als er voortaan ieder jaar een man zou winnen, zijn de rapen gaar. Als er ieder jaar een vrouw zou winnen ook. Een jury die de twee tegen elkaar afweegt (lees: ervoor zorgt dat niet ieder jaar hetzelfde geslacht wint) is vooringenomen en denkt niet inclusief (denkt in ‘balans’ en dus in hokjes).

En dan kan er natuurlijk ook nog kritiek volgen als er geen of niet genoeg non-binaire personen worden genomineerd in de nieuwe categorie.

The Oceanic Six

• 59355 berichten
  • 3948 stemmen

Haha ik lach me de ballen uit de broek. Eerst de boel genderneutraal (*kots*) maken en dan janken met zijn allen als de mannen winnen. Hahahaha. Benieuwd wat ze volgend jaar gaan doen om nog meer te deugen onder de transgenders en non-binaire acteerwonders van ons land.

eRCee

• 13369 berichten
  • 1929 stemmen

Deze kritiek is flauw en voor de rest is alles prima.

The Oceanic Six

• 59355 berichten
  • 3948 stemmen

eRCee schreef:

Deze kritiek is flauw en voor de rest is alles prima.

Het is nergens voor nodig om man en vrouw samen te voegen. Daar zit 99,9 procent in Nederland helemaal niet op te wachten. Sowieso zitten we niet in Nederland op deze flutprijzen te wachten gok ik, maar da's een andere discussie.

Ik las dat die kutfilm van Jandino de publieksprijs won. Echt, dan ben je af als land. Wat een zooi maken we toch.

eRCee

• 13369 berichten
  • 1929 stemmen

Het boeit mij niet waar Nederlanders op zitten te wachten. Onderscheid in acteerprijzen op gender is gewoon grote onzin. Blij dat daar een eind aan is gekomen. De mensen die nu kritiek hebben zijn volgens mij deels dezelfde als die ook al tegen de verandering waren (Katja Herbers bijvoorbeeld), dus eigenlijk is het een voortzetting van de vorige ophef. Negeren en door. Of is jouw leven er op achteruitgegaan nu er geen prijs voor beste actrice meer is?

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

Altijd leuk, alternatieve lijstjes:

Verdronken Kalveren (1): van Above Us All tot Sur Place - Cine - Films & series

Verdronken Kalveren (2): van Temmink tot Het Zwijgen - Cine - Films & series

Theodoor Steen schreef:

Onder het motto ‘als het Gouden Kalf verdronken is, dempt men de put’ wil ik niet achteraf klagen maar eens een positief geluid over onze cinema laten horen: een lijst (in twee delen) van twintig films die nooit een Gouden Kalf wonnen, maar de moeite van het kijken waard zijn.

skinny_tie

• 1228 berichten
  • 3648 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Haha ik lach me de ballen uit de broek. Eerst de boel genderneutraal (*kots*) maken en dan janken met zijn allen als de mannen winnen.

De personen die in dit artikel genoemd worden hebben zich nooit voor en een aantal zelfs tegen de genderneutrale prijzen uitgesproken. Dus het slaat helemaal nergens op wat je zegt.

Het is nergens voor nodig om man en vrouw samen te voegen. Daar zit 99,9 procent in Nederland helemaal niet op te wachten. (....)

Ik las dat die kutfilm van Jandino de publieksprijs won. Echt, dan ben je af als land.

Dus het eerste is onzin omdat (volgens jou) het grote publiek het niet wil. Maar vervolgens is de mening van het grote publiek volkomen kut. Tuurlijk joh, lekker consistent.

The Oceanic Six

• 59355 berichten
  • 3948 stemmen

Ik zeg toch nergens dat Jandino de prijs niet mag winnen? Het publiek beslist. Maar dat publiek heeft wel een hele treurige smaak als zoiets wanstaltigs als Jandino kan winnen.

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik zeg toch nergens dat Jandino de prijs niet mag winnen? Het publiek beslist. Maar dat publiek heeft wel een hele treurige smaak als zoiets wanstaltigs als Jandino kan winnen.

Het Jandino publiek, de Jandino fans gaan naar de Jandino film en vullen vervolgens na de voorstelling een hoog cijfer in bij de publieksenquête.

Meer moet je er niet achter zoeken.

Zelfde zou kunnen gebeuren bij een film met een populaire YouTuber.

Dat heeft verder niks met het NFF publiek te maken denk ik. Het is sowieso de vraag hoeveel mensen er meer dan 2 films op het festival gaan zien, dus het is geen vergelijkend onderzoek.

skinny_tie

• 1228 berichten
  • 3648 stemmen

kappeuter, dit is geen publieksprijs zoals bij reguliere festivals. De nominaties zijn de 3 best bezochte films van de voorgaande 12 maanden en mensen kunnen vervolgens stemmen op de website van het NFF.

Waar het mij verder om ging was dat je niet in de ene zin kan zeggen dat mening van 'het publiek' treurig is om dan in een andere zin de mening van 'het publiek' als reden te geven om iets wel of niet te doen.

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

Theu Boermans’ bioscoop-comeback Zee van Tijd opent Nederlands Filmfestival - AD

AD schreef:

Het waargebeurde drama Zee van Tijd, met vader en zoon Gijs en Reinout Scholten van Aschat, opent dit jaar het Nederlands Filmfestival. Het markeert de terugkeer van regisseur Theu Boermans naar het witte doek. In 1994 maakte hij 1000 Rosen, die werd bekroond met drie Gouden Kalveren. Sindsdien stond hij vooral aan het roer van theatervoorstellingen als de succesvolle musical Soldaat van Oranje en veelgeprezen series als De Partizanen en De Prooi.

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

Nomina­ties Gouden Kalf van het Publiek bekend­gemaakt - Filmkrant

Filmkrant schreef:

De strijd om het Gouden Kalf van het Publiek zal dit jaar waarschijnlijk gaan tussen Bon Bini Holland 3 en Alles op Tafel. Costa!, het vervolg op de Johan Nijenhuis-klassieker uit 2001, geldt als dark horse in de strijd om de publieksprijs van het Nederlands Film Festival.

Het Gouden Kalf van het Publiek wordt uitgereikt aan een van de drie best bezochte Nederlandse films van het jaar. Zowel Bon Bini Holland 3 als Alles op Tafel trokken meer dan 400.000 bezoekers en haalden daarmee de status van Platina Film. Zo populair was Costa! niet maar dat hoeft een prijs niet in de weg te staan. Die wordt immers toegekend op basis van publieksstemmen.

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

Utrecht is weer filmstad: waar kun je de BN’ers spotten en wat doen die blindengeleidehonden op het festival? | AD.nl

AD schreef:

Utrecht is vanaf woensdag weer anderhalve week de filmhoofdstad van Nederland. Tientallen films gaan in première tijdens het Nederlands Film Festival (NFF). En de rode lopers zijn uitgerold voor regisseurs, crews, acteurs en actrices. Waar en wanneer kunnen we al die BN’ers spotten? En waarom komen er ook blindengeleidehonden naar het festival?

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

Historisch: animatiefilm Knor een van de grote favorieten bij de Gouden Kalveren | AD.nl

AD schreef:

Voor het eerst in de Nederlandse filmgeschiedenis maakt een animatieproductie kans op een of meerdere Gouden Kalveren. Knor scoorde liefst vijf nominaties, waaronder voor de beste film van het jaar. Het is meteen ook de enige publieksfilm in die bewuste categorie. Veel potentiële Kalfwinnaars zullen de gemiddelde kijker namelijk niks zeggen.

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

Eerste prijzen uit­ge­reikt in Utrecht - Filmkrant

Filmkrant schreef:

“Een speelse ode aan het maakproces waarin de filmmaker en zijn buurman Abdi te zien zijn.” Zo werd Buurman Abdi getypeerd in het juryrapport van de VEVAM Fonds Prijs van het Forum van de Regisseurs 2022. Regisseur Douwe Dijkstra kreeg de prijs gisteren uitgereikt in het Louis Hartlooper Complex. Eerder in de week werden al andere NFF-prijzen uitgedeeld.

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

Nederlands Film Festival 2023 opent met Sweet Dreams - Filmkrant

Filmkrant schreef:

Het Nederlands Film Festival opent op 22 september met Sweet Dreams. Dat is tevens de Nederlandse première van de tweede speelfilm van Ena Sendijarević. Op dezelfde avond wordt Sweet Dreams vertoond in filmtheaters en bioscopen door het hele land.

Sweet Dreams is een satirisch drama over de nadagen van het Nederlands kolonialisme. De film speelt zich af op een afgelegen Indonesisch eiland waar de Nederlandse suikerfabrikant Jan (Hans Dagelet) plots dood neervalt voor zijn vrouw Agathe (Renée Soutendijk). Hun vervreemde zoon Cornelis (Florian Myjer) en zijn hoogzwangere vrouw Josefien (Lisa Zweerman) arriveren vanuit Nederland om het familiebedrijf over te nemen. Maar in het testament blijkt een onverwacht belangrijke rol te zijn weggelegd voor Jan concubine Siti (Hayati Azis) en onder de Indonesische arbeiders broeit de onvrede.

De 43ste editie van het Nederlands Film Festival loopt van 22 tot en met 29 september. De voorverkoop voor een selectie populaire evenementen begint op 1 juni.

tbouwh

• 5673 berichten
  • 5027 stemmen

Ik was niet helemaal weg van haar debuut maar dit klinkt toch wel weer intrigerend.

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

Openingsfilm Nederlands Filmfestival 2023:

Sweet Dreams (Film, 2023)

kappeuter (crew films)

• 72990 berichten
  • 5812 stemmen

Jos Stelling (78) bedacht het filmfestival in Utrecht: ‘Eigenlijk zie ik er vreselijk tegenop, dat gedoe’ | AD.nl

AD schreef:

Met het Nederlands Film Festival over de vloer is Utrecht vanaf vrijdag even filmhoofdstad van Nederland. De kiem voor deze traditie legde Jos Stelling (78) meer dan veertig jaar geleden. Inmiddels ziet hij op tegen het ‘gedoe’ en de rode lopers. Een gesprek over zijn liefde voor Utrecht, zijn ego en zijn diepgewortelde afkeer van cultuurmanagers.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.