• 8.227.266 stemmen

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 13 mei 2021

• Bioscoop Te zien in 2 bioscopen

Over De Oost

"A war between duty and conscience."

1946. Een Nederlandse soldaat, Johan genaamd, wordt samen met honderdduizend anderen uitgezonden om orde op zaken te stellen in Nederlands-Indië. Gaandeweg raakt Johan in de ban van Raymond Westerling, een charismatische legerkapitein. Wanneer de oorlog escaleert en Westerling het verzet van de bevolking steeds genadelozer neerslaat, wordt de lijn tussen goed en kwaad voor Johan steeds vager.

imageimageimageimageimage

Graaf Machine

Ah !

avatar van james_cameron

james_cameron

Na Rabat en Wolf de derde prima film op rij van regisseur Jim Taihuttu, waarbij hij ditmaal bewijst ook om te kunnen gaan met een grote internationale produktie. Vooral op visueel vlak weet hij te indruk te maken; de film ziet er qua camerawerk en production design prachtig uit. Des te teleurstellender is het dan ook dat Taihattu gaandeweg de grip op het controversiële materiaal verliest, resulterend in een bespottelijke Rambo-achtige finale en een einde dat de plank flink misslaat. Zijn vaste akteur Marwan Kenzari, doorgaans betrouwbaar, weet daarnaast niet te overtuigen in een belangrijke bijrol. Jammer, want tot ongeveer een half uur voor het einde is De Oost een meeslepende, intense filmervaring.

avatar van Pecore

Pecore

Waanzinnig goede film weer van Taihuttu, die zich wederom bewijst als talentvolle filmmaker. Op het laatst dreigt het allemaal wat te ontsporen, maar eigenlijk past dat prima in de lijn van de voorgaande twee uren. Ben ook enorm onder de indruk van de acteerprestaties. Natuurlijk onze hoofdrolspeler, maar ook de bijrollen zitten er goed in. Kenzari die als een soort kolonel Kurtz terreur zaait, heerlijk. On-nederlands goed lees ik her en der, en daar kan ik me wel in vinden.

avatar van eempag

eempag

Wat een lef om deze film op deze manier te maken.

We komen er niet beter af dan de SS in de 2e wereldoorlog.

Historisch verantwoord? Ik denk redelijk goed.

Natuurlijk zijn oud Indië gangers er niet blij mee alhoewel daar ook niet veel meer van over zijn en al lag de verantwoording niet bij hen.

Die lag bij onze regeringen, en onze dappere prins bernard deed, volgens deze film althans, ook nog een duit in het zakje

Theunissen

Na alle Vietnamfilms uit Hollywood maakte de Venlonaar Jim Taihuttu met "De Oost" een Drama / Oorlog film over Nederlands eigen koloniale oorlog in Azië.

In De Oost volgen we een groep Nederlandse soldaten die vlak na de Tweede Wereldoorlog naar het toenmalige Nederlands-Indië werd gezonden. Na de capitulatie van Japan zagen Indonesiërs een kans om zich te bevrijden van de Nederlandse kolonisator. De Nederlandse overheid wilde echter koste wat het kost het lucratieve gebied in handen houden en zette de krijgsmacht in. Soldaat Johan de Vries (Martijn Lakemeier) maakt deel uit van deze krijgsmacht om het verzet in Nederlands-Indië de kop in te drukken. Het blijkt onbegonnen werk, want de meeste tijd hebben de soldaten niks te doen en als het geweld oplaait, heeft het logge leger de grootste moeite om hier effectief tegen op te treden.

Het verhaal speelt zich af in het heden (in Nederland) en het verleden (in Nederlands-Indië) en in het begin van de film zie je vooral hoe de jonge soldaten, waaronder hoofdrolspeler Johan de Vries, Mattias Cohen (Jonas Smulders) en Werner de Val (Jim Deddes), plots vanuit de polder in de bloedhitte van de tropen moeten wennen aan elkaar en de situatie. Er is ruimte om de personages goed uit de verf te laten komen. In dit deel schittert vooral Jim Deddes als de Tukker Werner de Val, die wel helaas na circa 45 minuten sneuvelt als het bataljon een rivier oversteekt en beschoten (is tevens ook de eerste actie in de film) wordt.. Ook mooi is de scene waarin de jonge mannen kennis maken met de wilde kant van het soldatenleven. Beelden van drank en hoeren, waaronder Gita (Denise Aznam) waar ook wat naaktheid van te zien is, worden ondersteund door de muziek van het jazzy dansorkest "The Ramblers", die plots wild aandoet.

Al snel beginnen zaken te kantelen in het verhaal. Hoofdrolspeler Johan de Vries begint steeds meer twijfels te krijgen bij de rol van het Nederlandse leger, maar worstelt ook met de rol van zijn in de nog maar net afgelopen oorlog in Nederland, waarbij zijn vader (Reinout Bussemaker) lid van de NSB was. Op dat moment doet "De Turk" zijn intrede, die voornamelijk handelt op eigen houtje en hij lijkt de enige te zijn die de weg kent en effectief zijn werk doet. Deze eigenzinnige commandant (die ook wat clichés uitkraamt zoals "Je hebt twee soorten mensen: jagers en prooi.") is gebaseerd op de echt bestaande Raymond Westerling en wordt in de film geweldig neergezet door Marwan Kenzari. Johan en Raymond blijken elkaar wel te liggen en ze helpen elkaar ook. Zo helpt Johan o.a. Raymond bij de foltering / ondervraging van een opstandeling (die Werner had neergeschoten) waarbij een auto accu gebruikt wordt.

Raymond neemt Johan ook onder zijn hoede en dat is in eerste instantie spannend voor Johan. Maar toch blijken ze allebei afwijkende denkbeelden te hebben over de strijd die gaande is. Zeker als Raymond zijn eigen elitekorps mag opzetten en naar Sulawesi trekt. Daar maakt Johan kennis met een meedogenloze kant van zijn mentor, die dan genadeloos en bloedig te werk gaat tegen opstandelingen, en komt het verhaal tot een spannende finale. Of eigenlijk zelfs twee finales.

Regisseur Jim Taihuttu en zijn cameraman Lennart Verstegen hebben van "De Oost" een indrukwekkend geheel gemaakt. De beelden doen niet onder voor de Vietnam-klassiekers uit Hollywood zoals "Apocalypse Now (1979)", "Platoon (1986)", "Full Metal Jacket (1987)" en "Casualties of War (1989)". Het is een cliché om van on-Nederlands goed te spreken, maar het is echt bijzonder om bij de prachtig geschoten scenes Nederlandse acteurs en Nederlandstalige muziek te horen. De broeierige sfeer, gedoseerde filmscore en geloofwaardige bijrollen van onder meer Jonas Smulders, Jim Deddes, Reinout Scholten van Aschat (als Tinus de Val) en Coen Bril (als Eddy Coolen) dragen bij aan een gedenkwaardige film.

Tot slot is er het grotere verhaal. Jim Taihuttu durfde het aan om een zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis weer open te slaan. Er is daarom ook flink wat te doen geweest om "De Oost", maar ik waardeer het lef dat Jim Taihuttu heeft gehad om deze film te maken.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Net gezien bij Film by the Sea te Vlissingen. Goede film, kan niet anders zeggen. Er zit een prachtig tempo in de film, de soundtrack is minimalistisch maar effectief en Lakemeijer speelt de sterren van de hemel. Ik vind hem toch een ontzettend goed acteur, hij heeft de belofte wel waar gemaakt. Rest van de rollen worden ook krachtig neergezet. Goed camerawerk. Zo kan men ook films maken in Nederland. Vier sterren.

Vanmiddag De Oost gezien in de bioscoop. Goede film. Er zit goed vaart in de film. Geen moment wordt de film langdradig. Prima rol van van Martin Lakemeier en Marwan Kenzari.