• 8.709.822 stemmen

Releasedatum: 13 mei 2021

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot De Oost

"A war between duty and conscience."

1946. Een Nederlandse soldaat, Johan genaamd, wordt samen met honderdduizend anderen uitgezonden om orde op zaken te stellen in Nederlands-Indië. Gaandeweg raakt Johan in de ban van Raymond Westerling, een charismatische legerkapitein. Wanneer de oorlog escaleert en Westerling het verzet van de bevolking steeds genadelozer neerslaat, wordt de lijn tussen goed en kwaad voor Johan steeds vager.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Johan de Vries

Camp Commander Mulder

Alle Media

avatar van rcuppen79

rcuppen79

De Oost is een fictionele vertelling over de Nederlandse invasie van Indonesië, vlak na de Tweede Wereldoorlog. Nog voor de release kreeg de film bakken met kritiek over zich heen en die kritieken werden er niet malser om nadat de film uiteindelijk werd uitgebracht. Indische Nederlanders waren allerminst te spreken over hoe Indonesiërs in de film werden afgebeeld en ook Nederlandse veteranen vonden dat de film boordevol historische onjuistheden zat. Dit is echter niets nieuws bij historische films, waarbij gebeurtenissen vaak sterk gedramatiseerd worden en doet derhalve ook geen afbreuk aan de daadwerkelijke film. Het is tenslotte geen documentaire.

De Venlose regisseur Jim Taihuttu liep al jarenlang rond met plannen om een film te maken over de oorlog in Indonesië. Nederland heeft natuurlijk een goede geschiedenis met oorlogsfilms, maar dit zijn vaak ook prijzige producties. Ook De Oost was met 6,6 miljoen euro een dure productie. Uiteindelijk kregen ze dankzij een deal met Amazon Prime de financiering rond. Naast een Nederlandse bioscooprelease was de film gelijktijdig te streamen via Amazon Prime. Dit laatste was samen met de Coronapandemie waarschijnlijk één van de redenen waarom De Oost het niet al te best deed in de Nederlandse bioscopen.

Verder is De Oost een prima Nederlandse productie met goed acteerwerk van hoofdrolspeler Martijn Lakemeier, die na zijn glansrijk debuut in Oorlogswinter uit 2008 in maar weinig grote producties te zien is geweest. Hier laat hij andermaal zien over een natuurlijk acteertalent te beschikken, wat maar weinig andere Nederlandse acteurs kunnen laten zien. Ook Marwan Kenzari speelt een prima rol als de legercommandant Raymond Westerling, een daadwerkelijk bestaand historisch figuur. Het camerawerk van Lennart Verstegen verdient ook een pluim. Misschien is het verhaal niet zo meeslepend als een gemiddelde Tweede Wereldoorlog-film (en daardoor ook minder memorabel), maar De Oost biedt ruim twee uur prima vermaak en ondanks de historische onjuistheden, wekt de film wel interesse op voor één van de zwartste bladzijdes uit de Nederlandse geschiedenis.

avatar van Bond,TeBond

Bond,TeBond

Van de Slag om de Schelde had ik hoge verwachtingen en viel het toch wat tegen. Deze 'De Oost' zag ik al wat weken op Prime Video en dacht, "hier hoor ik niks over, kan dan niet veel zijn'.

Ik heb echt vol bewondering zitten kijken naar deze vermakelijke film met goed acteerwerk en professionele special effects.

Toppertje! = zien!

Ik vind het hier minder over de maatschappelijke probleem met Indie moet gaan en meer over de film zelf. Als het sterk is westerling eenheid in zwarte pakken loopt, is datzo. Dat maakt de antagonisten juist goed.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Chris Pine best chris schreef:

Vind je dit bericht zelf wél leesbaar?

avatar van Cinefiel_1

Cinefiel_1

Ik keek Zomergasten 2021 met Alfred Birley.

(Zeer interessant persoon, als u deze uitzending niet gezien heeft, zeker doen!)

En daar vertelde hij een gedeelte over deze film met beeld.

Dat wekte mij interesse, maar ik vergat de film volledig.

Totdat ik een Amazone proefabbonoment genomen heb, en ik deze film hoog geprezen zag staan.

Wat een mooie film is dit. Het laat echt zien hoe verschrikkelijk deze "hidden war" was. Eerst begint het allemaal leuk, maar steeds meer wordt het erger en erger.

Ook een paar scene's waar je toch bij moet slikken.

Martijn Lakemeier is doorgewinterd in dit soort films. Die speelde echt iemand met vlees en bloed, en een groot trauma. Dit brengt hij onswijs goed over.

Ook het einde zag ik wel aankomen, hoewel dit natuurlijk erg treurig blijft.

Een van de beste oorlogsfilms die ik gezien heb.

4,5 ster meer dan waard.

avatar van Brix

Brix

• 19069 berichten

Erg genoeg, maar veel minder heftig dan ik verwacht had.
Goed acteerwerk van Lakemeijer en Kenzari.
Indrukwekkende locaties en degelijk in beeld gebracht allemaal.
Het zou m.i. sterker zij overgekomen wanneer regisseur Taihuttu minder fictie had toegevoegd.
De extra-demonisering van Westerling (zwarte uniformen, snorretje) maken het geheel m.i. eerder zwakker dan sterker.
Misschien heeft hij dat ook wel gedaan om aan te geven dat er verschil is tussen het filmpersonage en de echte Westerling?
De regisseur laat overigens ook wel doorschemeren dat zeker niet alle Nederlandse militairen over een kam geschoren dienden te worden, en dat de overheid daar een vies spelletje gespeeld heeft.
De "terreur tegen terreur" aanpak van Westerling stond los van de acties van de gewone soldaat.
Ik ben opgegroeid met de verhalen van oud "Indië gangers" (w.o. een paar ooms van mij) dus ben wel wat vertrouwd met wat die daar mee hebben gemaakt.
De boeken met foto's die mijn ooms daar gemaakt hadden heb ik talloze malen in handen gehad en maakten een blijvende indruk.

De scène met de stelende Jappen, die door Westerling op hun plaats werden gezet, vind ik prachtig.
Ik mag zowaar hopen dat het geen fictie is

Het einde haalt in mijn beleving een halve ster in waardering voor de film eraf.
Westerling is inderdaad wel korte tijd operazanger geweest.
Een film over de verdere belevenissen van Westerling zou m.i. ook de moeite waard zijn.
Stof leverde hij daarvoor genoeg.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Als Belg niet zo vertrouwd met Nederlands-Indië, maar er zijn natuurlijk parallellen te trekken met Congo. Een scheut racisme en veel exploitatie van natuurlijke grondstoffen vaak ten kosten van de lokale bevolking. Alleen de onafhankelijkheidsstrijd en het weerwerk van rebellen komt niet zo terug in Belgisch-Congo. De uitzichtloze en bloedige koloniale oorlog werd ons bespaard. In dat opzicht keek ik wel uit naar deze film die ik Vlaanderen denk ik nauwelijks in de zalen is verschenen.

We volgen het verhaal van een jonge idealistische Johan de Vries die ervaart dat het oorlogsgebeuren niet stroken met zijn ideeën. En al helemaal niet als hij onder de vleugels komt van de harde Westerling. Het zijplot van het NSB-verleden was niet echt noodzakelijk voor dit verhaal. Ik begrijp wel dat er na WOII heel wat NSB'ers naar Indonesië getrokken zullen zijn, maar ik vond het net verfrissend van deze film om eens iets te weten te komen rond Nederlands-Indië. Veel verder dan Max Havelaar kwam ik daarvoor niet. Nouja, dan zal ik andere en betere bronnen moeten aanspreken.

Ik was wel onder de indruk van de aanpak. Acteerwerk was prima, setting en decor evenzeer. Ik waande me echt in de tropen of op een Amerikaanse set. Qua professionaliteit zat het zeker snor. De film neemt ook zijn tijd om de ontwikkelingen tussen de Vries en Westerling te laten ontplooien. Vooral in het tweede gedeelte leidt tot enkele bittere scènes.

avatar van Pecore

Pecore

Fisico schreef:

Je landgenoot David van Reybrouck heeft 'Revolusi' geschreven, een prettig leesbaar boek over Nederlands-Indië. Zit geloof ik ook een begeleidende tv-serie bij.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Revolusi was me al bekend. Ondanks de kritische titel is de recensie toch vooral lovend over Van Reybrouck. Mijn vrouw is historicus en ikzelf ben sterk geïnteresseerd in geschiedenis en we weten maar al te goed dat een historisch onderwerp niet te herleiden valt tot 1 boek. Je kan nu eenmaal niet elke invalshoek, thema of theorie (grondig) behandelen in pakweg 500 blz.

De interesse werd bij mij wat aangewakkerd toen me onlangs via Reizen Waes Nederland ter ore kwam dat enkele Molukkers verantwoordelijk waren voor de treinkaping te Bovensmilde in 1975. Als buitenlander en als kind van de jaren 80/90 was die gebeurtenis me totaal onbekend.

Revolusi, ooit zal ik hem wel eens lezen, maar de huidige stapel is bijzonder groot en uiteenlopend ...

avatar van pvl63

pvl63

Bijzonder stemmige film dat vooral de gruweldaden van onze vuile oorlog laat zien. Eerlijk gezegd had ik veel meer van deze film verwacht. Het Nederlandse leger wordt erg zwart/wit slecht afgeschilderd, de karakters zijn erg één dimensionaal. De hoofdpersoon laat vrijwel alles gelaten over zich heen komen, snapt niet goed wat hij doet, zijn karakter is te weinig verdiepend. Het einde vond ik erg teleurstellend, ongeloofwaardig.

avatar van Peddepoel1

Peddepoel1

Zeer teleurstellend

avatar van yoda1992

yoda1992

Tegenvaller.

Lakemeijer en Kenzari spelen goed en verdoezelen een matig scenario.

Ik kreeg weinig het gevoel in Indonesië anno 1947-49 te zijn. Het wat houterige acteerwerk en taalgebruik trokken me steeds terug naar de gedachte dat ik naar een poging tot historische verbeelding zat te kijken. Waarom zou je niet amateurs casten? Full Metal Jackett bevatte een echte drillsergeant, een sterke persoonlijkheid met veel charisma. Hier keek ik naar fijngevoelige toneelacteurs, die dan toch een boze militair moeten spelen (die kampleider). Abel van Gijlswijk viel me dan wel positief op, hij heeft de juiste uitstraling om een opportunistische soldaat te spelen omdat zijn getoonde jovialiteit in de film dichtbij zijn echte (media)karakter lijkt te staan.

Verder was ik geen fan van de platte beelden en vond ik de decors niet overtuigend. Nergens kreeg ik het idee iets te zien waardoor ik echt in die jaren '40 zat. Met budgetbeperkingen had ik het liever kleiner gezien, waarmee er meer psychologische diepgang kon komen.

De psychologische diepgang ontbrak vaak door een te vluchtige filmbenadering (wellicht vanwege de hedendaagse aandachtspanne?) Ten voorbeeld: een hoofd op een staak wordt zeer vluchtig in beeld gebracht. het hoofd is daarbij zelf ook niet heel afstotelijk. Als deze shock zo vluchtig gebracht wordt en inherent leeg is (door een beperkte aanloop of weinig krachtig beeld) voel ik niets. Waarom hier niet kiezen voor traagheid? Een trackingshot om impact te vergroten. Je kunt zelfs gore out of focus tonen (zoals in Son of Saul) ook dan kan een scene nog indruk maken. Er waren veel van dit soort momenten die veel wilden maar dan als 'net niks' uitvielen.

Grootste probleem is het scenario. Overduidelijk is de inspiratie uit Apocalypse Now en geregeld zijn shots (en dialogen!) 1 op 1 terug te herleiden tot andere films. De Oost is geen hogere cultuur, maar volgt een overduidelijke formule. Je weet al wat er gaat gebeuren, herkent alle momenten en kunt niet meeleven. Dan nog die opera om gekunsteld wat diepgang te geven, want ja de oorlog is ook tragisch, en die Col. Kurtz-actige monologen die volledig doodslaan omdat ze geen diepgang bevatten. Het blijkt maar weer dat je Brando en relevante schrijvers (Conrad, T.S. Elliot) niet zomaar kunt nabootsen.

Taihuttu was veel sterker op de grond die hem persoonlijk nabij lijkt, de multiculturele verhalen en de koppeling met criminele milieus in Wolf en Rabat. In die films toonde hij zoiets persoonlijks (wat iets anders is dan privé, zie Connie Palmen Home - Filosofie Magazine dat het weer iets algemeen menselijks werd, een nieuw perspectief op zaken.

In de Oost vergaat dit persoonlijke aspect omdat de oorlogsformule wordt gevolgd.

Het is goed dat er een keer een film komt over dit onderwerp. Dat deze in de clichés blijft hangen is dan weer jammer.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Zeker niet slecht.

Had er toch meer van verwacht.

Zeker richting het eind verloor het flink aan kracht.

Hinderlijk ook dat je als kijker niet weet of je naar flashbacks kijkt of dat je vooruit springt in de tijd.

Voor mijn gevoel had er meer in gezeten.

Hoe dan ook 3☆ voor het prima acteerwerk van Martijn en Marwan

panax

indrukwekkende film

mooi verfilmd

goeie cast

prima acteur martin lakemeier!!!