Genre: Drama / Oorlog
Speelduur: 137 minuten
Alternatieve titel: The East
Oorsprong:
Nederland / België / Indonesië / Verenigde Staten / Frankrijk
Geregisseerd door: Jim Taihuttu
Met onder meer: Martijn Lakemeier, Marwan Kenzari en Huub Smit
IMDb beoordeling:
6,8 (7.648)
Gesproken taal: Nederlands, Indonesisch, Engels en Japans
Releasedatum: 13 mei 2021
On Demand:
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot De Oost
"A war between duty and conscience."
1946. Een Nederlandse soldaat, Johan genaamd, wordt samen met honderdduizend anderen uitgezonden om orde op zaken te stellen in Nederlands-Indië. Gaandeweg raakt Johan in de ban van Raymond Westerling, een charismatische legerkapitein. Wanneer de oorlog escaleert en Westerling het verzet van de bevolking steeds genadelozer neerslaat, wordt de lijn tussen goed en kwaad voor Johan steeds vager.
Externe links
Acteurs en actrices
Johan de Vries
Raymond "De Turk" Westerling
Mattias Cohen
Werner de Val
Sjaak "Charlie" Rondhuis
Eddy Coolen
Tinus de Val
Herman Keizer
Major Penders
Camp Commander Mulder
Reviews & comments
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Omstreden film over Nederlands geweld in Indonesië inzet van rechtszaak | AD.nl
De veelbesproken film De Oost, over de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949), is vandaag de inzet van een rechtszaak. De Federatie Indische Nederlanders (FIN) spant een kort geding aan tegen de makers. De organisatie eist bij de rechtbank in Amsterdam dat er een disclaimer bij de film komt, om het fictieve karakter te benadrukken.
Arri
-
- 913 berichten
- 350 stemmen
Video waarin de makers uitgebreid aan het woord komen:
Nieuwsuur: Waarom film De Oost over de strijd in Nederlands-Indië gevoelig ligt - YouTube
Lucaij
-
- 472 berichten
- 1861 stemmen
Leek me een interessante film, want veel goede Nederlandse historische films zijn er niet, maar nu ik lees dat het vanuit Indonesië gefinancierd is denk ik dat het een erg eenzijdig verhaal wordt. Aparte gang van zaken voor een Nederlandse film. Alsof Turken een Armeense film gaan financieren die gaat over de Armeense genocide. Daarnaast zijn er ook nog eens vele kritieken vanuit veteranen. Dit allen geeft weinig vertrouwen.
https://https://mobile.twitter.com/federatieindo/status/1391371903961636866
Ook nog een bijbehorend lespakket? Heel frappant.
Gekke casting trouwens die acteur met een overduidelijk Noord-Afrikaans uiterlijk.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Leek me een interessante film, want veel goede Nederlandse historische films zijn er niet, maar nu ik lees dat het vanuit Indonesië gefinancierd is denk ik dat het een erg eenzijdig verhaal wordt. Aparte gang van zaken voor een Nederlandse film. Alsof Turken een Armeense film gaan financieren die gaat over de Armeense genocide. Daarnaast zijn er ook nog eens vele kritieken vanuit veteranen. Dit allen geeft weinig vertrouwen.
Verder, het is een internationale co-productie, is ook te zien bovenaan de pagina: Nederland, Indonesië, België, VS. Daar is verder niks frappants aan. Ik vind het dan weer frappant dat je zo'n persbericht van de Federatie Indische Nederlanders leest en dat dan niet als eenzijdig ziet.
Ook frappant, de FIN was al 9 maanden geleden bezig over deze film, dus genoeg tijd voor een echte rechtszaak zou je zeggen, maar nee, kort voor de première een kort geding aanspannen, zodat je niet echt op de materie in hoeft te gaan.
Lucaij
-
- 472 berichten
- 1861 stemmen
Verder, het is een internationale co-productie, is ook te zien bovenaan de pagina: Nederland, Indonesië, België, VS. Daar is verder niks frappants aan. Ik vind het dan weer frappant dat je zo'n persbericht van de Federatie Indische Nederlanders leest en dat dan niet als eenzijdig ziet.
Ook frappant, de FIN was al 9 maanden geleden bezig over deze film, dus genoeg tijd voor een echte rechtszaak zou je zeggen, maar nee, kort voor de première een kort geding aanspannen, zodat je niet echt op de materie in hoeft te gaan.
Nee, je leest niet goed. Ik geef dit als voorbeeld hoe gek zo een constructie eigenlijk wel niet is. Ik vergelijk niet de situaties zelf. Als Turken een Armeense film zouden financieren over de Armeense genocide dan is dat heel apart en dan wordt het een eenzijdig verhaal.
Deze situatie ligt erg gevoelig en dat nu juist Indonesië de film financiert is heel frappant. Vind het nogal naïef van je alsof dat het meest logische land is om Nederlandse films te financieren en alsof dat zo gebruikelijk is. Dit is niet voor niks een nieuwsbericht geweest lijkt me.
Dit bericht is dan niet het eerste wat ik lees over deze film. Deze film is constant in het nieuws en stuit Nederlandse veteranen schijnbaar tegen de borst. Ik weet dat we niet zo patriottisch zijn als bijvoorbeeld Turkije of de V.S., maar dit lijkt me nou ook weer niet de bedoeling om zo met onze veteranen om te gaan.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Nee, je leest niet goed. Ik geef dit als voorbeeld hoe gek zo een constructie eigenlijk wel niet is. Ik vergelijk niet de situaties zelf. Als Turken een Armeense film zouden financieren over de Armeense genocide dan is dat heel apart en dan wordt het een eenzijdig verhaal.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Toch geen disclaimer voor begin De Oost - Filmkrant
De Oost, de nieuwe film van Tim Taihuttu (Rabat, Wolf) over de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd, hoeft niet te worden voorzien van een disclaimer voorafgaand aan de film. Dat was wel de eis van de Federatie Indische Nederlanders (FIN), maar de rechter besliste gisteren anders.
In een kort geding bepaalde de rechter gisteren echter dat de disclaimer niet nodig is. Een dergelijk statement werd zelfs bestempeld als een vorm van preventieve censuur, die alleen rechtmatig zou zijn als de film tot onherstelbare schade zou leiden.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Twijfelde iemand ooit aan deze uitslag? Zou wat zijn geweest, zeg
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Twijfelde iemand ooit aan deze uitslag? Zou wat zijn geweest, zeg
Mee eens, maar de afgelopen jaren geven weinig hoop voor de toekomst.
Bij Disney is het wel Disney zelf die de disclaimers plaatst.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Mee eens, maar de afgelopen jaren geven weinig hoop voor de toekomst.
Bij Disney is het wel Disney zelf die de disclaimers plaatst.
Dat heeft woke-redenen. Maar dat een film fictie is voor de film moeten plaatsten, neigt naar de waarschuwing dat water nat is.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
[Dat heeft woke-redenen. Maar dat een film fictie is voor de film moeten plaatsten, neigt naar de waarschuwing dat water nat is.
Ja het zou stupide zijn. Maar dan moet je geen woke-rechter bij je zaak krijgen.
Bij veel Amerikaanse films gebaseerd op waargebeurde feiten staat wel een soort algemene disclaimer dat het op waargebeurde gebeurtenissen is gebaseerd, maar omdat het fictie betreft, de makers hun vrijheden daarbij gebruikt hebben.
De Coens gingen daar bij Fargo op een leuke manier mee aan de haal.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Maar dan moet je geen woke-rechter bij je zaak krijgen.
Ik heb nog wel een béétje vertrouwen in de rechtstaat. Rechters gaan pas woke uitspraken doen als wetten woke worden.
Bij veel Amerikaanse films gebaseerd op waargebeurde feiten staat wel een soort algemene disclaimer dat het op waargebeurde gebeurtenissen is gebaseerd, maar omdat het fictie betreft, de makers hun vrijheden daarbij gebruikt hebben.
Waarschijnlijk allemaal door die sue-cultuur. Maar staan die vooraf aan de film?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Waarschijnlijk allemaal door die sue-cultuur. Maar staan die vooraf aan de film?
Je hebt gelijk, meestal achteraf denk ik.
Ik zag gisteren de Franse film La Prochaine Fois Je Viserai le Coeur (2014) daar zit de 'disclaimer' wel vooraf aan de film.
Interessant artikel:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
starbright boy (moderator films)
-
- 22414 berichten
- 5114 stemmen
Die filmkrant review is wel exact waar ik bang voor ben. Moet het zelf zien natuurlijk maar als dat zo is is het verdrietige gemiste kans.
mcdaktari
-
- 7318 berichten
- 0 stemmen
Zo, vanochtend meteen gekeken toen ik zag dat ie beschikbaar was op Prime. Wat ze er dan ook van mogen zeggen en vinden, ik vind het een hele goeie film. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik niet echt op de hoogte ben van wat er toen precies allemaal afgespeeld heeft in Nederlands Indie, maar als dit op de waarheid berust dan begrijp ik wel dat Nederland niet zit te wachten op een dergelijke film. De vrij lange speelduur zal wel weer te lang gevonden worden door sommige, maar ik heb me geen minuut verveeld bij De Oost, integendeel zelfs. Voor mij had het best langer gemogen. Ik ken alleen Wolf en Rabat van Jim Taihuttu, maar met De Oost heeft hij toch wel een hele beste film gemaakt, vind ik. Dat Marwan Kenzari in zoveel bekende films heeft gespeeld wist ik eigenlijk helemaal niet. Want als ik zo zie in welke films hij speelde en met welke acteurs, dan kom ik er nu pas achter dat hij dat was in al die films. Martijn Lakemeier begin ik een steeds betere acteur te vinden. In Oorlogswinter vond ik hem als jonge acteur al redelijk goed en in de serie Hollands Hoop was hij ook heel goed. Ook in De Oost speelt hij echt overtuigend. Maar de hele cast vond ik best wel goed. Dit is beslist een aanrader. Ik had er best lang naar uitgekeken maar het wachten was de moeite meer dan waard.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6578 stemmen
Lakte
-
- 737 berichten
- 3392 stemmen
Prima film van Jim Taihuttu wie eerder Wolf en Rabat maakte waar ik ook erg van onder de indruk was.
Ik volgde deze productie al van begin af aan, het verhaal is erg interessant en word ook erg boeiend in beeld gebracht, helaas moet De Oost het doen met een uitbreng op Amazon Prime maar het verdiende zeker een echte bioscoop release. De film is echt prachtig geschoten met hele mooie sfeershots en muziek wat ik graag ik de bioscoop gezien zou hebben. Vrees helaas ook hetzelfde voor De Slag aan de Schelde. Hij staat in prima kwaliteit op Prime maar hoop stiekem nog op een bluray uitgave.
Het eerste half uur begint meteen goed en laat de kijker meteen boeien. Je maakt kennis met de omgeving en de hoofdpersonages en leeft ook goed met ze mee, goed acteerwerk. Er zitten een aantal heftige scenes in die je wel even doen nadenken. Het hoofdverhaal is natuurlijk Nederlands-Indië maar af en toe zitten er scenes tussen van na de oorlog wat de film ook zeker goed doet. Einde is ook erg pakkend. Martijn Lakemeier doet het weer erg goed! Normaal gesproken ben ik geen fan van Marwan Kenzari maar ik moet toegeven dat hij in deze film erg goed is, deze rol staat op zijn buik geschreven. De film is af en toe wat traag waardoor ik soms mijn aandacht verloor maar dat was snel weer terug. Het speelduur is wat te lang en mocht wel wat korter vind ik, anders had het nog wel 4* kunnen worden.
Al met al waar een mooie Nederlandse productie die ik zeker aanraad om te gaan kijken! Je moet er wel even voor gaan zitten. Film ziet er erg duur uit en het blijft erg bijzonder dat deze productie in Nederland tot stand is gekomen. Camerawerk verdiend een gouden kalf!
3,5*
Johnny007
-
- 31 berichten
- 34 stemmen
Slappe film die er visueel niet slecht uitzag. Film begon goed, maar door die speciale eenheid in het zwart sloeg de film door. Tegen het einde dacht ik dat er een fleugje rambo aan het verhaal toegevoegd werd. De turk leek op een slecht karakter uit een B oorlogsfilm uit de jaren tachtig of had zo uit een aflevering van het a-team kunnen komen. Het onderwerp uit een zwarte periode uit onze geschiedenis had vele malen beter gekund. De realistische toon die er was voordat de speciale eenheid in het zwart in beeld kwam had men aan moeten houden.
kleintje 2
-
- 473 berichten
- 970 stemmen
Ik heb vooraf geen aandacht besteed aan de controverse, maar toch, ondanks dat ik weinig tot geen kennis heb over deze oorlog, voelt de toon en heftigheid van de film gerechtvaardigd. Wel weet ik dat niet iedereen met veel trots uit deze oorlog terugkeerde. Ik beoordeel de film dan ook niet op het aspect van een 100% accurate verbeelding, daarvoor heb ik de kennis niet. Ik ben vooral blij dat de film toch te zien is en sta versteld van de stijgende kwaliteit van de huidige Nederlandse cinema.
REVIEW- -
Ondanks een trager tempo en de langere speelduur is ‘De Oost’ bij uitstek een krachtige doch lichtelijk ontzettende oorlogsfilm die overduidelijk heftig berouw over zonden verkiest boven heroïek. Een gewaagde maar nodige terugblik op ons verleden die effectief wordt overgebracht door prijswaardige opmaak en cinematografie, overtuigend acteerwerk en een heftig verhaal met diepgaand karakter van hogere, haast on-Nederlandse, kwaliteit. Controverse of niet, de film overtuigd op zeer sterk niveau.
7,9/10 *(4,0)
scorsese
-
- 13171 berichten
- 11081 stemmen
Uitstekende film over een Nederlandse soldaat die na de tweede wereldoorlog naar Nederlands-Indië wordt uitgezonden. Goed opgebouwd waarbij de geschiedenis van het hoofdpersonage langzaam duidelijk wordt wat uiteindelijk een spannende finale oplevert. Goed acteerwerk en de film en locaties zien er mooi uit. Een ambiteuze en geslaagde film van Jim Taihuttu over het Nederlandse aandeel tijdens de onafhankelijdsoorlog in Indonesië.
nilserr
-
- 158 berichten
- 636 stemmen
Visueel overdonderde film met zeer indrukkende acteerprestaties. Lang geleden dat ik zo heb genoten van een Nederlandse film. Op een paar clichématige scènes na echt de hele film mijn volle aandacht getrokken.
John Milton
-
- 24233 berichten
- 13405 stemmen
Mooie productie hoor. Scenario blies me niet achterover, maar het ziet er prachtig uit en het acteerwerk is erg fijn. Harde film trouwens, zowel qua dialoog als bruut geweld. Misschien niet vreemd bij een oorlogsfilm, maar tere zieltjes kunnen beter elders kijken.
Vond het wel jammer dat ik Oorlogswinter niet al gezien heb, dan was Lakemijers rol hierin waarschijnlijk nog toffer geweest om te zien. Over de controverse kan ik niet veel zeggen, dan moet ik me er eerst in verdiepen. Maar eens zien of ik daar tijd en zin in heb komende dagen. En meer Marwan graag.
Elpeos
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Sterke film, maar toch wat teleurgesteld.
Ik had persoonlijk wat meer van de beweegredenen en achtergrondinformatie van de Indonesiërs willen zien, wat onderdrukking met ze gedaan heeft en waarom de drang naar onafhankelijkheid zo groot was. Dat gevoel kwam namelijk van heel diep en van heel ver terug.
Dat had wat mij betreft voor wat meer diepgang en empathie gezorgd en is wat mij betreft een net zo belangrijke boodschap (en effectiever) dan alleen de misdaden laten zien.
elnouk
-
- 20 berichten
- 111 stemmen
De film zit visueel goed in elkaar, de acteurs doen het goed. Zelf vond ik het sterk dat ze echt gegaan waren voor hele jonge jongens en ook verschillende dialecten Nederlands naar voren kwamen. Ook goed dat werd laten zien dat het fysiek zwaar was in de kampen, de helft van de overleden soldaten daar zijn overleden door medische redenen. Logisch dat zij al met hun eigen trauma’s door WW2. Mijns inzien is het ook niet nodig om alle lagen van een gebeurtenis in een film te stoppen. Dat gaat ook niet, dan heb je een documentaire te pakken of een lange serie. Nederlanders hebben daar gruwelijk huis gehouden, helaas is dat zo en het is tijd dat daar over gesproken wordt. Dat betekent niet dat de Japanners dat niet hebben gedaan of dat de Bersiap niet gruwelijk was. Misschien tijd voor meer films hierover. Tenslotte is elke slag van WW2 ongeveer verfilmd. Helaas vind ik het verdere scenario niet zo sterk. Er zit veel tijd in opbouw, maar de afronding van het verhaal is vervreemdend en gehaast. Vraag mij af wat hiervan het idee was, soort rare Tarentino twist die niet uit de verf kwam. Wat mij betreft doet het afbreuk aan de film, jammer.
des1
-
- 1737 berichten
- 993 stemmen
Een film die veel eerder gemaakt had moeten worden, zelfs gemaakt had kunnen worden. Interessant is dat gelijkertijd de NPO met een vierdelige serie over het leed van de Zuid-Molukkers komt. HIer geldt hetzelfde voor. Maar de narratieven staan wel haaks op elkaar. De Indonesiërs voerden een onafhankelijkheidsoorlog die NL de kop poogde in te drukken, als zijnde een binnenlandse aangelegenheid (vandaar de naam politionele acties). De Zuid-Molukkers dienden vaak in het KNIL dat ten dienste stond aan NL als kolonisator. Hun was eigen onafhankelijkheid beloofd (los van dat van Indonesië), maar dat ging niet door, vandaar dat ze naar NL vertrokken in de naïeve overtuiging (want dat was het) dat ze ergens in de 50-er of 60-er jaren weer terug zouden kunnen gaan. Saillant is dat NL zo te hoop liep in de jaren 60 en 70 tegen wat de Amerikanen in VIetnam aanrichtten, terwijl er dus een enorme klont boter boven op het Hollanschge hoofd zat vanwege de moordpartijen die onder de pet zijn gehouden.
Als NL tijd en moeite had gestoken om de Zuid-Molukkers uit te leggen dat teruggaan naar een onafhankelijke thuisstaat er niet in zat, maar hen ook had gerespecteerd als ex-militairen, hadden de gijzelingsacties voorkomen kunnen worden. Nu kon de jeugd het hoofd op hol worden gebracht met de verbitterde verhalen van hun ouders. Overigens staat de slachtofferrol van voormalig Ned-Indië in een relatief daglicht vanwege de tijdens de bersiap plaatsgevonden moordpartijen onder Nederlanders en Nederlands-Indische mensen en de vervolgingen die onder Soeharto in de 60-er jaren plaatsvonden. Een geschatte 1 miljoen van communisme betichte Indonesiërs zijn toen vaak op gruwelijke wijze vermoord. Zie de Art Of Killing van Joshua Oppenheimer. Food for thought is dat Nederland en Indonesië niet dezelfde verstandhouding hebben kunnen vinden als India en Groot-Brittannië wel hebben gevonden.
HET volgende 'verhaal' waar natuurlijk een film over hoort te kunnen worden gemaakt, is wat onze zuiderburen in Congo hebben aangericht.
Gerelateerd nieuws

Oorlogsfilm 'De Oost' van Jim Taihuttu wordt vanavond (6 januari) uitgezonden op televisie

Deze films draaien er wanneer op 5 juni de bioscopen weer open kunnen

Is de veelbesproken oorlogsfilm 'De Oost' de moeite waard? Dit zeggen de critici

Omstreden Nederlandse oorlogsfilm 'De Oost' van Prime Video leidt tot rechtszaak
Bekijk ook

Maurice
Drama / Romantiek, 1987
35 reacties

Boss Level
Actie / Sciencefiction, 2020
99 reacties

Memoria
Drama / Fantasy, 2021
21 reacties

The True Cost
Documentaire / Drama, 2015
1 reactie

Bliss
Romantiek / Sciencefiction, 2021
27 reacties

Ishtar
Komedie, 1987
14 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.







