The True Cost (2015)

Alternatieve titel: Goedkope Kleding: Wie Betaalt de Prijs

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Italië / India / Denemarken / China / Bangladesh / Cambodja / Haïti / Oeganda
Documentaire / Drama
92 minuten / 44 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Andrew Morgan
met Vandana Shiva, Stella McCartney en Orsola De Castro

Dit is een verhaal over kleding. Het gaat over de kleren die we dragen, de mensen die ze maken en de impact die de industrie heeft op onze wereld. De prijs van kleding is sedert tientallen jaren afgenomen, terwijl de mensheid en de belasting van het milieu drastisch zijn gegroeid. Deze documentaire trekt het gordijn open dat een ongezien deel van de wereld verbergt en vraagt ons om te overwegen wie nu echt de prijs betaalt voor onze kleding. Gefilmd in landen over de hele wereld, van luxueuze plaatsen tot de donkerste sloppenwijken, en met interviews met toonaangevende beïnvloeders waaronder Stella McCartney, Livia Firth en Vandana Shiva. “The True Cost” is een project dat ons uitnodigt op een verhelderende reis rond de wereld en een blik werpt op het leven van de vele mensen en plaatsen achter onze kleren.

Zeer matig.

Een film die niet geweldig veel nieuws te vertellen heeft. De werkomstandigheden in de lageloonlanden zijn schrikwekkend, ons consumentgedrag is niet duurzaam en uiteraard komt Monsanto ook weer even lang, die moeten er altijd bijgesleurd worden. Bekende riedeltjes, maar met wat ander beeldmateriaal. Maar als docu moet je toch meer kunnen bieden.

Het probleem is dat The True Cost er niet echt in slaagt om een solide connectie tussen de verschillende zaken te leggen, waardoor het een opsomming wordt van "duurzaamheid", zaken die je ook in een hoop andere, soortgelijke docus tegenkomt.

De focus op de mode industrie is erg matig, de oplossingen die voorgedragen worden ogen niet echt geloofwaardig en het voelt eerder als een uitgerangeerde rant dan een film die iets waardevols te vertellen heeft. Business as usual voor dit soort docus jammer genoeg.