Dumb and Dumber To (2014)

geregisseerd door Bobby Farrelly en Peter Farrelly
met Jim Carrey, Jeff Daniels en Laurie Holden

Na de idiote avonturen van Harry (Jeff Daniels) en Lloyd (Jim Carrey) in de komedieklassieker uit 1994, zijn de prettig gestoorde vrienden geen steek wijzer geworden. Na een grap waar Lloyd twintig jaar voor uittrekt, gaat het dommige duo samen op pad, omdat Harry net ontdekt heeft dat hij een tienerdochter heeft. Dat komt goed uit, want Harry is op zoek naar een donornier. Alleen loopt de roadtrip naar Harry's dochter niet zoals gepland.

Tja wat zal ik er eens van zeggen... Eigenlijk was dit precies wat ik er van verwacht had: het kijkt aardig weg, maar haalt het niet bij het origineel. Bij lange na niet. Niet alleen minder grappig, maar ook een beetje zielloos allemaal. Maar dat heeft ook wel te maken met het '20 jaar later met een vervolg komen-effect'.

Het script is daarbij nagenoeg gekopieerd en de grappen voorspelbaar (dieptepunt was de bejaarde vrouw). Nee, ik blijf bij wat ik op voorhand dacht: dit vervolg was niet nodig geweest. Al was het ook weer geen straf om te kijken.

2 *

avatar van Filmpie1
20 jaar geleden kon ik om iedere scene wel lachen, maar nu is het allemaal wat te flauw.
Toch waren er wel momenten dat ik oprecht kon lachen.
Die waren helaas wel schaars.

avatar van Domainator
Grote tegenvaller na deel 1, door de stormvloed aan grappen was die wel leuk.
De trailer vond ik al niet leuk maar ben toch mee gegaan naar de bios, in de kleine maar volle zaal werd nauwelijks gelachen. Na Sextape het dieptepunt van 2014

Feest van herkenning met deel 1, waardoor het eigenlijk heel slapjes is. Desalniettemin zaten er heerlijke slechte grappen in plus de bekken trek partij van carey.

Doet het leuk maar niet leuk genoeg om daadwerkelijk een waardig vervolg te zijn.
Toch wel kijken als je 1 hebt gezien, en eerst 1 kijken als je 2 niet hebt gezien! Want je hebt er zeker wat aan als je 1 nog even kijkt!

Kijkt lekker weg en er valt redelijk wat te lachen. Soms flauw, maar dat is te verwachten. Wel een leuk verhaal weer. Toch wint hij het niet van deel 1.

avatar van Waackx
Mijn verwachtingen waren zeker niet hoog; want ik vond Jim Carrey al een paar jaar niet meer grappig, zijn laatste komedies(Yes Man,Burt Wonderstone) vond ik hem te geforceerd overkomen(kijk mij eens nog grappig zijn) en dacht ik: is het niet een beetje laat voor een vervolg na 20 jaar ?

NEE,NEE,en nog is NEE !!!

O wat heb ik hier lang op moeten wachten, een komedie waarbij de tranenen over m'n wangen liepen en waar ik eindelijk de oude Jim Carrey weer zag na jaren.
Jim Carrey is back ! en hoe ! ik kan om geen komiek zo hard lachen als om deze man. Alleen al de openingsscene is al zo geniaal en alleen die sene al,heb ik meer gelachen dan bij vele komedies over de hele speelduur.
Weg met de Stillers,Rogens,Hill,Ferells,Sandlers,Tatums,Galifianakis,Blacks van deze wereld (en zelfs Carell), ook grote fan van, de echte king of comedy is terug.
Nu nog de oude Eddie Murphy terug en alles is weer goed.

Het verhaal is te stompzinnig voor woorden maar ja andere kant is het weer briljant voor een film die Dumb & Dumber To heet. Bij het eerste deel vond ik vooral de scenes grappig waarin de 2 heren niet tegelijk het scherm deelden maar deze film zijn de scenes waarin LLoyd en Harry samen in voorkomen echt van een geweldig niveau en de chemistry tussen Jim en Jeff was echt voortreffelijk.

Als er een Oscar zou bestaan voor Best On-screen Duo dan hadden deze 2 heren hem absoluut moeten winnen. Als men het voortaan over chemistry heeft dan denk aan deze 2 heren, wat een prestatie van beiden.

2/3 van de film heb ik me suf gelachen, het laatste zakt de film wat in maar hulde aan Carrey en Daniels en heb ik ook terecht geapplaudisseerd bij de aftitels.

avatar van schumacher
Ik ga eerst met de ietsje mindere punten beginnen;

De film is toch een beetje minder dan de 1ste.
Ik heb niet zoveel moeten lachen, twas meer eens van haha (op 1 keer na).

Ondanks deze 2 kleinigheden vond ik het toch een vermakelijke film, de film trekt echt op gang als ze op zoek naar.........................

Ik heb me geen seconde zitte vervelen en ik vond de film ondanks zijn tijdsduur dat die toch snel voorbij ging dus zo slecht was de film niet.

Na de aftiteling komt er nog een klein stukje, niet zo speciaal ze maar we waren de enige in de zaal die het nog gezien hebben .

Of ik deze film aanraad om in de cinema te gaan bekijken? Voor mezelf heb ik er geen spijt van gehad, als een film aangenaam is om naar te kijken en niet saai is dat is al vind ik heel wat.

Geinig.

Het is al iets te lang geleden dat ik het origineel gezien heb. Uiteindelijk komt de score van dit tweede deel iets hoger te liggen, maar sinds de eerste keer dat ik D&D gezien heb ben ik Amerikaanse comedies toch iets milder gaan waarderen. Dus het kan zo maar zijn dat als ik D&D ooit opnieuw zie, de rollen omgekeerd zijn.

Vond het in ieder geval wel geinig. Tegenwoordig zie je toch niet veel straight-up comedies meer, alleen daarom al leuk dat de Farrelly broertjes met dit vervolg op de proppen zijn gekomen. Carrey en Daniels hebben in ieder geval geen enkel probleem hun rollen weer op te pakken.

Niet elke grap is raak, maar toch geregeld wat grappige dingen voorbij zien komen. Plotje is wat overbodig en 110 minuten is toch wel erg lang voor een comedy als dit, maar het gaat nergens slepen of vervelen. Toch voelt het een beetje alsof de broertjes hun beste tijd achter zich hebben liggen.

Best leuk om dit vervolg te zien, maar het behoort niet tot het beste wat de Farrellies gedaan hebben.

Kan niet tippen aan het origineel! De acteurs doen hun best maar echt gelachen heb ik niet gedaan.
Niet slecht maar de spontaniteit onybreekt.

avatar van Richard_Voorhees
De magie van het eerste deel is hier een beetje weg. Men heeft geprobeerd een soort ode aan het origineel te maken en dat lukt gedeeltelijk. Zo zijn Carrey en Daniels weer prima in hun rollen en lijkt het wat dat betreft net of er geen 20 jaar tussen gezeten heeft.
De grappen zijn veelal gehaald uit de eerste film en de prequel, dus echt origineel word het nergens. Niet alle grappen zijn geslaagd, maar hier en daar kon ik er toch wel om (glim)lachen.
Door de wat langere speelduur heeft men wat onnodige extra personages toegevoegd. Zo vond ik de toevoegende waarde van Travis/Captain Lippincott (gespeeld door Rob Riggle) nou niet zo geweldig. Rachel Melvin was dan wel weer erg aandoenlijk als de vermeende dochter van Harry.
De film kijkt wel aardig weg, maar echt bijzonder word het nergens.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dumb and Dumber 2 verschijnt pas 20 jaar na het origineel en dat is best laat te noemen, zeker gezien het succes van de eerste film. Maar verschijnt de film ook te laat? Nee. Ik heb deel 1 deze week ook maar eens opgezet als opwarmer van dit vervolg en om het te kunnen vergelijken. En dan is deel 2 niet van soortgelijk niveau, maar dat had ik ook niet verwacht. Het is wel meer van hetzelfde. Dat wil zeggen, Carrey en Daniels zijn nog steeds 2 enorme idioten die tijdens hun roadtrip weer de meest lompe dingen doen. Ik vind het nog steeds vermakelijk en bij vlagen echt wel grappig. De scènes met het vuurwerk in de hotelkamer en de trein die de auto sloopt terwijl zij niks kunnen horen springen er bij mij wel uit. Carrey gaat wel richting het randje van vervelend en irritant, zoals in veel van zijn films na de jaren 90, maar het is te doen. Daniels is nog altijd lekker droog. Ook leuk (al had ik niet anders verwacht) zijn de vele kleine en grote verwijzingen naar de vorige film. Toch leuk uit nostalgisch oogpunt. 1 van de leukere komedies van het jaar, al is dat niet zo heel lastig aangezien er nog weinig uitkomen die echt leuk zijn.

avatar van tommykonijn
Dumb and Dumber.. Daar begon het voor mij allemaal mee. Na Bruce Almighty, Ace Ventura 1 en 2 en The Mask was het origineel uit 1994 de vijfde film die ik van Jim Carrey zag. Voor een jongetje van 10 waren dit allemaal memorabele films (en dat vind ik eerlijk gezegd nog steeds wel; zij het in iets mindere mate als in der tijd). Door Carrey kwam ik aanraking met MovieMeter en zodoende weer met andere acteurs en andere films. Ik zal de man dus altijd in zijn toekomstige projecten blijven volgen.

Het origineel groeide uit tot één van mijn favoriete komedies. Ik ben niet direct groot liefhebber van poep- en pieshumor, maar het zijn vooral de twee hoofdfiguren die er in dit geval voor zorgen dat het erg gemakkelijk aanslaat. Carrey en Daniels vormden een unieke combinatie. Toen ik hoorde dat er een vervolg kwam was ik erg enthousiast. Met name doordat dezelfde regisseurs en acteurs uit deel 1 eraan meewerkten, had ik er wel zin in. Tegelijkertijd had ik niet de meest hoge verwachtingen. Het origineel is immers alweer 20 jaar geleden, de Farrelly broertjes hebben wat mij betreft na 2000 geen films meer gemaakt van het niveau van daarvoor en de prequel uit 2003 beschouw ik nog steeds als één van de slechtste films die ik gezien heb.

Na afloop van deze film kon ik een constante grijns niet onderdrukken. Ik heb me hier namelijk heel goed mee vermaakt. Voornaamste was dat zowel Carrey als Jeff Daniels hun rollen heel goed oppakken. De personages komen na 20 jaar zonder problemen weer tot leven. Het verhaal verschilt niet heel veel van dat van deel 1, maar is wel origineel genoeg om het geen herhalingsoefening te noemen. Ook zitten er enkele subtiele en minder subtiele verwijzingen in naar het eerste deel en dat is fijn om te zien. De film kent echter ook genoeg nieuwe grappen en het gros daarvan werkt. Dit terwijl ik verwacht had dat de film het vooral moest hebben van de referenties naar diens voorganger. De bananenschil in de doodskist, het 'telefoongesprek' en vrijwel alle momenten waarin het duo het personage van Rob Riggle voor gek zet, zijn slechts enkele voorbeelden van momenten die behoorlijk op de lachspieren wisten te werken.

Haalt de film het bij deel 1? Nee. De film is eigenlijk in elk opzicht minder. Maar dat hoeft niet te betekenen dat dit een slechte film is. Zeker op het gebied van komedies kan ik me eigenlijk geen enkele sequel herinneren die de voorganger wist te overtreffen. Al helemaal bij een film met een cultstatus als Dumb & Dumber is het een ongelofelijk zware opgave een dergelijke film te overtreffen. Wat dat betreft komt Dumb and Dumber To nog een heel eind. Wat vond ik dan minder aan de film? Niets specifieks eigenlijk. Het heeft gewoon niet de klasse die Dumb & Dumber wel had, maar ik was verder op elk vlak wel tevreden.

De film kent een leuke opbouw. Onvoorspelbaar ook. Ik dacht al vanaf het moment dat Lloyd verliefd werd op Penny, dat Penny zijn dochter zou zijn. Ook de 'gag' van Harry met zijn nier zag ik, hoe dik het er achteraf ook bovenop lag, niet aankomen. Het einde is zo goed als perfect; sluit prima aan bij het einde van het origineel. Het is een leuke film geworden die dezelfde ontspannen sfeer uitademt als deel 1. Of de twee nou een gehoorapparaat willen stelen, de deurbel gebruiken of worden aangezien voor intelligente uitvinders: de film verveelt geen moment. De Farrelly broertjes zijn er imo dan ook in geslaagd een bovengemiddeld leuke komedie te realiseren. De alom bekende klassieker heeft (eindelijk!) de opvolger gekregen die hij verdient.

avatar van DragQueen
Een schitterend vervolg op het twintig jaar geleden verschenen Dumb And Dumber. En het is een feest der herkenning. De Farrelly Brothers staan wederom garant voor de regie, en ook Carrey en Daniels keren terug in hun iconische rollen van Harry en LIoyd. Dit vervolg kun je naadloos langs het eerste deel zetten. Dezelfde oude vertrouwde stijl blijft gehanteerd. Dit merk je in alles. Weer die typische humor. Ook het aanwezige verhaal is weer te absurd voor woorden, en is prima uitgevoerd. Er zijn momentjes dat ik even dacht naar een herhaling van zetten te kijken, maar niets is minder waar. Daniels en Carrey halen het beste in mekaar naar boven, en maken dit gewoonweg tot een heerlijke komedie, en een uitstekend vervolg. 4 Sterren.

avatar van Thomas83
Schrikbarend slecht. Het doel is duidelijk om zo plat en grof mogelijk te zijn en zo overdreven mogelijk laten zien hoe ongelofelijk dom Harry en Lloyd zijn. Misschien was dat in de eerste film ook wel het doel, maar daar was het leuk. Destijds dan in elk geval (misschien vertroebelt de nostalgiebril mijn blik). Hier is het alleen maar pijnlijk. Volgens mij waren Harry en Lloyd daar weliswaar al erg dom maar niet zo extreem als hier.

Omdat de originele cast en regisseurs weer van de partij zijn had ik verwacht dat het in elk geval op momenten nog redelijk zou zijn allemaal. Maar ook dat al niet. Meestal weten de Farrelly-broers nog wel redelijk weg te komen met platte humor. Zo'n slechte film van ze heb ik nog niet gezien. Jim Carrey ook nog nooit zo zwak. Geen enkel leuk moment van hem. Hoe de film aan deze gemiddeldes komt is me echt een raadsel. Volkomen imbeciele rommel. 1.0*.

avatar van Edie
Niet zo goed als deel 1, maar dat had ik wel verwacht. Zelf vond ik geen enkele grap echt goed werken, wel was het gewoon leuk om het duo weer terug te zien. Het origineel behoort nog altijd tot een van de betere komedie's naar mijn idee.

Gelukkig is het wel alsnog vooral een "roadtrip-movie" net als de vorige film, de tijd vliegt redelijk snel voorbij hierdoor. 2.5* voor nu.

Geforceerde, niet grappige film. Jim Carrey blijft wel geniaal. Please geen Dumb and Dumber trie!!

avatar van hendriks
vond hem wel geslaagd alleen de periode is er niet meer naar,komedies moeten grof smerig onderbroekenlol zonder sentiment zijn .of totaal niet grappig als komedie dan zijn ze tegenwoordig goed te nomen.deze film hadden ze eigenlijk meteen na deel 1 moeten doen was de humor van die periode. heb gelachen maar het word oubollig gemaakt nu de tijd is anders geworden en vooral de humor.

avatar van PSV.
We want deel 3 !!

avatar van thunderball
Deze ook in mijn vakantie gaan zien.

Erg leuke film met Carrey en Daniels, die eigenlijk gewoon de draad op pakken waar ze twintig jaar geleden waren gebleven en als komisch duo nog steeds uiterst goed op elkaar blijken in gespeeld te zijn (wat des te knapper is van Daniels, daar dit uiteraard van naturen geen komiek is).

Tuurlijk voor iedere geslaagde grap staat ook minstens een mindere en een aantal grappen was duidelijk gebaseerd op een grap uit het origineel, maar ik heb toch een paar keer de tranen in mijn ogen gekregen van het lachen. Meer kan ik niet verwachten van een comedy.

Beste scene was voor mij (op de openingsscène na, maar die was al ...tig maal op TV vertoond) die, waar ze weer op het zelfde punt, waar ze begonnen waren, terug blijken te zijn, omdat ze het adres van de afzender hebben gezocht. Hahahaha!!!

Verder was het ook leuk om Kathleen Turner weer eens in een film te zien. Ik had even geen idee dat zij het was, tot dat het kwartje bij me viel, maar wat een geweldig wijf is dat nog steeds!

Erg genoten en zeker een film om aan te schaffen.

O ja, wel blijven zitten: op het eind van de aftiteling komt er nog wat!

Een dikke acht, ofwel vier sterren!

Malick
PSV. schreef:
We want deel 3 !!
Zou ik ook graag willen maar dan zijn Jim Carrey (72), Jeff Daniels (79), Bobby Farrelly (76) en Peter Farrelly (78) op een leeftijd dat dit soort fysieke humor wel eens echt dodelijk kunnen zijn. Als ze dan al niet begraven zijn. Echter mocht dat niet zo zijn dan is het wachten tot 2034 natuurlijk al de beste grap. Zie het al voor me. Achter rollators elkaar en omstanders het leven zuur maken.

avatar van scottbrl
weer smakelijk om gelachen! net wat minder dan deel1 maar wel weer erg leuk.

avatar van DonOswaldo
Verrast, in goede zin. Ondanks de verstreken twintig jaar on par met zijn voorganger, grotendeels waarschijnlijk doordat de cast en regie niet is veranderd. Weet dezelfde toon weer op te pakken, lekker overdreven en flauw, maar wel zo dat het grappig is. Ook veel leuke verwijzingen naar het eerste deel.

avatar van Brabants
Dit sequel is net zo succesvol als het eerste deel, maar dan twintig jaar na dato. De chemie tussen de heren werkt als een tierelier en maakt het tot een groot succes. De humor is verre van cliché en is scherpzinnig en pure eigentijdse zwans. De heren weten zelfs twintig jaar later authentiek te blijven en dat maakt het zeker zo succesvol. Dit geeft nog ruimte voor een derde deel waar een ieder liefhebber met veel genoegen naar uit zal zien.

De humor van deze film scherpzinnig? Mwah, dat vind ik wel erg ver gaan.

merijn82 schreef:
De humor van deze film scherpzinnig? Mwah, dat vind ik wel erg ver gaan.

Helemaal niet. Is humor waar goed over nagedacht is en zeker geen cliché. Dus scherpzinnig inderdaad.

Dat is niet mijn definitie van scherpzinnig, maar oké ... Genoeg cliché-grappen te zien overigens.

Ik zou de concrete, basisgrappen van deze film eerder onder de noemer 'onderbroekenlol' plaatsen. Natuurlijk zijn er hier en daar wel wat doordachte details om de grappen heen, maar echt subtiel vind ik deze nou ook weer niet.

merijn82 schreef:

Synoniemen van scherpzinnig zijn o.a. gevat, helder scherp en slim enz. Lijkt mij vrij helder wat ik daar dan mee bedoel. Als jouw kijkervaring anders was dan die van mij dan kan dat. Dat is een andere discussie, waarbij veelal over smaak niet valt te twisten.

avatar van Corcicus
Lachen.

Ja, het komische duo is terug van weggeweest en meteen leveren ze hiermee het beste van de trilogie af. De smoelen van Jim Carrey hebben nog steeds hetzelfde effect van weleer, en de humor is misschien niet verfijnd, maar wel vermakelijk en soms zelfs hilarisch.

Brabants schreef:

Het was ook wel duidelijk wat je bedoelde en de synoniemen die je nu noemt komen inderdaad wél in de buurt van mijn associatie met 'scherpzinnig'. En dat vind ik de humor van deze film, over het algemeen, nog steeds niet. Maar goed genoeg zo, ieder z'n ding/smaak en referentiekader verder.

merijn82 schreef:

Haha!! Inderdaad. Een ieder zo zijn/haar ding c.q. smaak. Ik vond de film helemaal geweldig en qua humor met kop en schouder uitsteken boven het gros.