St. Vincent (2014)

3,33

Komedie / Drama

geregisseerd door Theodore Melfi
met Bill Murray, Jaeden Lieberher en Melissa McCarthy

Maggie (McCarthy) is een alleenstaande moeder die met haar 12-jarige zoon Oliver verhuist naar Brooklyn. Gedwongen om lange werkuren te draaien, geeft ze de zorg van haar zoon in handen van hun nieuwe buurman Vincent (Murray), een misantropische, hedonistische en ruwe oorlogsveteraan die naast hen woont. Er ontstaat echter al snel een vreemde vriendschap tussen het onwaarschijnlijke paar.

74 BERICHTEN 30 MENINGEN
avatar van james_cameron
geplaatst: 7 juni 2015, 19:56 uur [permalink]
Oubollig komisch drama met geforceerd aanvoelende levenslesjes, met een te makkelijke rol voor Bill Murray. De knorrige buurman met een tragisch verleden die hij hier neerzet kan hij inmiddels in zijn slaap vertolken. Daarnaast is het script behoorlijk voorspelbaar en oppervlakkig, waardoor de tekortkomingen alleen maar meer opvallen. Melissa McCarthy doet het leuk in een vrij serieuze rol, maar Naomi Watts gaat over de top als een russisch hoertje met het welbekende hart van goud.

avatar van hutsekluts
geplaatst: 4 oktober 2015, 11:28 uur [permalink]
Bill Murray zoals ik hem graag zie: z'n houding, uitspraken, mimiek en gedrag zorgen voor een vrijwel continue glimlach. Het verhaal is wat zoet maar zorgt zeker voor een 'good feel' als de aftiteling over het scherm rolt.

avatar van wendyvortex
geplaatst: 9 oktober 2015, 20:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bill Murray!!!! Dan maakt de rest van de film al niet meer zo heel veel uit!! Zo'n acteur waar ik altijd graag naar kijk. Hier ook in een lekkere rol als chagrijnige, onverzorgde, gokkende, drinkende en rokende buurman. Naarmate de film vordert wordt het allemaal wat zoeter en sentimenteler, maar toegeven de traanbuizen raakten wel geprikkeld.
Ja hoor fijne film weer met Bill maar het hoogtepunt is de aftiteling: Bill Murray, Bob Dylan en een tuinslang!

geplaatst: 18 oktober 2015, 18:29 uur [permalink]
Aardige film waarin een nukkige, oude man gaat oppassen op het zoontje van zijn nieuwe buurvrouw. Het verloop van het verhaal kent weinig verrassingen en het had allemaal best wat scherper gemogen. Maar de film heeft het hart op de juiste plaats en kijkt zeker gemakkelijk weg. Niet in de laatste plaats door de uitstekend gecaste Bill Muray in de titelrol. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van Renatessalon
geplaatst: 31 oktober 2015, 13:38 uur [permalink]
Prachtige film, heb genoten.

geplaatst: 31 oktober 2015, 15:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet meer dan een leuke en vooral vermakelijke Komedie / Drama film die op het einde zelfs een beetje emotioneel wordt met de mooie toespraak van het jochie Oliver voor de nukkige buurman Vincent, wel met het hart op de goede plaats, i.v.m. "heilig persoon".

Het toch behoorlijke cliché verhaal en misschien ook wel een dertien in een dozijn verhaal is ietwat aan de flauwe kant, maar kijkt zich desondanks wel lekker weg. Dat komt mede ook omdat het min of meer een feelgood film is. Ook met de uitvoering van het verhaal zit het wel goed en dat komt vooral op conto van Bill Murray die de rol van nukkige buurman Vincent met een verleden (waar hij het zelf nooit over heeft) goed en leuk speelt en om hem valt ook het meeste te lachen. Buiten dat hij een nukkige buurman is, heeft hij ook geld problemen (dit i.v.m. een persoonlijk situatie) wat hem in de moeilijkheden brengt. Hij probeert dit op te lossen door te wedden op paarden racen. Ondanks dat hij vaak nukkig en nors is tegen personen, heeft hij toch het hart op de goede plaats want hij is o.a. zorgzaam voor de buurjongen Oliver die slecht voor zichzelf kan opkomen en wordt gepest op school, zijn geliefde dementerende vrouw Sandy die verzorgt wordt in een duur tehuis en voor een zwangere Russische prostituee Daka. De laatste rol wordt overigens gespeeld door Naomi Watts (die ik met moeite had herkend) en die ik eigenlijk niet geschikt vond voor deze rol, want ze praatte met een te overdreven accent en overdreef ook regelmatig in haar rol.

De overige cast deed het verdienstelijk zoals Jaeden Lieberher in de rol van het jochie Oliver en Melissa McCarthy in de rol van moeder Maggie, die de alleenstaande moeder is van het jochie Oliver. Die Maggie heeft zo ook haar problemen want ze moet in het ziekenhuis vaak overwerken waardoor Oliver moet verblijven bij buurman Vincent en ook heeft Maggie een probleem met de voogdij over Oliver want zijn vader (die Maggie heeft bedrogen met vele andere vrouwen) wilt namelijk ook voogdij over hem hebben. Degene die overigens ook voor een lichte komische noot zorgt in het verhaal, is Chris O'Dowd in de leuke rol van geestelijke Geraghty die les geeft op een school en het daar vaak heeft over "heilige personen". Daar moeten de kinderen dan ook een publieke spreekbeurt over geven en dat zorgt dan voor een mooi einde van het verhaal, welke zoals eerder gezegd zelfs wat emotioneel (ik kreeg er zelfs waterige ogen bij) is.

Al met al gewoon een vermakelijke Komedie / Drama film die zich lekker wegkijkt en waarvan het verhaal leuk en mooi in elkaar steekt. Omdat het wel allemaal behoorlijk clichématig is, vind ik deze film persoonlijk wel geen hoogvlieger.

avatar van LOTR-lover
geplaatst: 8 november 2015, 21:41 uur [permalink]
Een heerlijk vermakelijke en met vlagen emotionele film met een (als altijd) Bill Murray op dreef. De rol van Melissa McCarthy valt in het niet maar dat is bij St. Vincent niet erg. De wisselwerking tussen buurjongen-buurman is voorspelbaar maar desalniettemin genieten geblazen. Heb me echt in tijden niet zo vermaakt met een komedie (met een vleugje drama).

8/10 (IMDB)

avatar van cantforgetyou
geplaatst: 29 november 2015, 11:23 uur [permalink]
Erg leuke film. Iedereen speelt goed. Het verhaal is cliché, maar dat stoort niet. Gewoon een prima film. Aan het einde werd ik geraakt. Als dat gebeurd is de film voor mij geslaagd.

avatar van Brabants
geplaatst: 21 januari 2016, 13:00 uur [permalink]
Deze film staat boordevol van de clichématige en ronduit saaie typetjes. Het verhaal omvat dan ook een standaard karakterstudie en het is te oppervlakkig voor een goed stukje drama en te flauw voor wat we noemen komedie. Bill Murray wist zich nog enigszins staande te houden en het optreden van Melissa McCarthy en Naomi Watts was(buiten hun macht) verschrikkelijk.

avatar van missl
geplaatst: 26 januari 2016, 15:51 uur [permalink]
Meer drama dan komedie, met een heel dik moraal.

geplaatst: 26 januari 2016, 17:47 uur [permalink]
De "Bill Murray feel-good show" en wat is die vent toch sterk om oneliners en verrassende replieken tot hun recht te doen komen en steek hem in een karikatuurrol, zoals hier, hij blijft een heel aparte acteur. Laat hem maar een film vullen met zijn bijzondere mimiek, het moraliserend slot en de sentimentaliteit daarrond zijn niet van hetzelfde niveau.

avatar van floor87
geplaatst: 22 mei 2016, 12:22 uur [permalink]
Ik vind Bill Murray altijd leuk, dus deze film opgezet vanwege hem. Eerste helft was leuk. Al snel werd het allemaal te zoetsappig en voorspelbaar voor mijn smaak. Echt Amerikaans tintje erover.

Veel clichetypetjes. Eerst grote haat tussen moeder en ex, daarna zitten ze liefjes naast elkaar bij spreekbeurt Oliver? zo makkelijk kom je er met dat scenario niet van af.. Waarom moest die Oliver nou naar zo'n religieuze school? raar.
Jammer hoor. Idee was goed, uitwerking slecht. Had veel komischer kunnen zijn. Lag zeker niet aan Bill Murray! (hij als alcoholist met hoertje die zijn leven leuker maakt deed me ook wel denken aan Leaving Las Vegas..van afgekeken)

avatar van guchte
geplaatst: 13 juli 2016, 11:42 uur [permalink]
prachtige film in al zijn eenvoud

avatar van Daan258
geplaatst: 22 oktober 2016, 17:16 uur [permalink]
Redelijke film.
Ik moet zeggen dat ik de film nogal als een beetje flauwe comedy vond maar naarmate de film vordert en meer de drama kant op gaat maakt het dit gelijk een stuk beter en heb ik me uiteindelijk best wel kunnen vermaken met de film. Het acteerwerk van Bill Murray was ook uitstekend en leuk om Melissa McCarthy een keer een beetje een serieuze rol te zien spelen.
Toch vind ik wel dat de film een vrij hoge score krijgt want ik kan er helaas niet meer als een 2,5*
Gewoon een aardig wegkijkertje.