St. Vincent (2014)

Komedie / Drama

geregisseerd door Theodore Melfi
met Bill Murray, Jaeden Lieberher en Melissa McCarthy

Maggie (McCarthy) is een alleenstaande moeder die met haar 12-jarige zoon Oliver verhuist naar Brooklyn. Gedwongen om lange werkuren te draaien, geeft ze de zorg van haar zoon in handen van hun nieuwe buurman Vincent (Murray), een misantropische, hedonistische en ruwe oorlogsveteraan die naast hen woont. Er ontstaat echter al snel een vreemde vriendschap tussen het onwaarschijnlijke paar.

avatar van vranque
Ja. lekker. heb ik niet vaak want ik klik zogenaamde comedy's niet aan . nu een traan laten vloeien. Lachen doe ik zelden. haha

"This food beats hunger... by a hair"

avatar van Kondoro0614
St. Vincent

Godsamme, wat heb ik me toch een partij gelachen met deze film. Dit soort films vind ik wel leuk. Nouja leuk, ik geniet er opzich wel van. De komedie is soms misschien erg grof en voor sommige dus niet echt hun favoriet. Maar ik kan mijn weg er wel in vinden. Drama daar ben ik niet zo van, maar dat eind stukje met die presentatie had me wel te pakken. Ik vond de film dus erg leuk om te kijken, en op onze nieuwe TV is die 1080p schitterend ! De scenes dat ze gingen gokken bij de paardenrally, of hoe je het ook mag noemen vond ik leuk gespeeld. Je komt eigenlijk niks tekort in deze film. Er komt Drank in voor, een kind die eindelijk zijn rol eens leuk speelt, een prostituee die zwanger is.... Een hard werkende moeder die in scheiding ligt met haar man. Dit stukje heb ik zelf ook mee gemaakt, en ook mijn moeder heeft een rechtszaak gehad voor de voogdij, gelukkig won zij die, want wij hebben geen asociale buurman, nou ja, hij kan er ook wel wat van !

Bill Murray speelt de rol als Vincent erg leuk, wat heb ik me toch gelachen om deze kerel! Melissa McCarthy speelt ook haar rol goed. Naomi Watts speelde haar rol ook leuk en soms zeker lachen. Als een prostituee vanuit Rusland. Maar toch echt, Jaeden Lieberher, het mannetje wat het hart van mijn moeder heeft gestolen.. Wat vond ze hem 'schattig'. Pff, als je daar naast moet zitten met een film (XD)

Het verhaal van St. Vincent is leuk, lachen en soms flauw. Maar dat is mijn soort humor. Dit is ook mijn soort humor, lekker grof, asociaal en opzich wel dom. Ja, heb goed gelachen. Het concept is voor mij nieuw, ik kijk niet veel komedie films. Zo nu en dan, zoals vandaag is het leuk om te kijken, en dan is het echt lachen. Dus ik heb deze nog niet eerder zo gezien. Wel eens oppassen met dikke wapens etc.. Maar goed, dat is weer een andere genre. Zeker van mij kant een aanrader kwa film, en het kijken wel waard! Helaas is het Drama op 1 plek allemaal gedumpt, dit was op het einde. Zijn vrouw gaat dood, hij krijgt een beroerte, zijn vrouw gaat dood en hij krijgt een soort van ruzie met het jongetje. Van mij part had het wel wat verdeeld kunnen worden. Maar goed, ik ben de regisseur niet.

zeer vermakelijke film .

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Was al een tijdje benieuwd naar deze film en dan vooral in het bijzonder naar de rol van Bill Murray, deze rol is hem letterlijk op het lijf geschreven!
En inderdaad, Bill Murray was voor mij ook het grootste pluspunt aan deze film, al moet ik zeggen dat Melissa McCarthy die ik vooral van Mike & Molly ken ook helemaal niet tegenviel.
Zelfs de jonge Jaeden Lieberher kwam overtuigend over, maar wat wil je ook met een top cast om je heen, de beste leerweg!
Het comedy en drama gehalte is goed met elkaar afgewisseld en staat elkaar geen moment in de weg, tegen het einde aan had ik zelfs moeite om niet een traantje weg te pinken.
Heerlijke film die vol emotionele situaties zit en levensechte personages maar over het algemeen toch makkelijk kijkbaar blijft, meer van dit soort filmpjes A.U.B.

Zonder enige twijfel 4 sterren!

Een Bill Murray show in de vorm van een mieters leuke, niet sentimentele, subtiele en hartverwarmende, zei het voorspelbare tragikomedie, over de onwaarschijnlijke vriendschap tussen een norse, mopperende, korzelige oudeman, met een goed verborgen hart van goud en zijn vroegwijze buurjongen. De dialogen klonken fris en scherp en de cast was oersterk. Als kijker moest je wel vallen voor de naturel en geloofwaardig spelende Jaeden Lieberher (wijd openstaande ogen).

avatar van Edie
Wel aardig, echt bijzonder is het allemaal niet, Bill Murray speelt (zoals bijna altijd) wel leuk, de rest van de cast was ook prima. Iets meer humor en iets minder drama had van mij wel gemogen. Ook vond ik de film tegen het einde aan iets te lang rekken.

Twijfel tussen een 2.5 en 3 sterren, vooruit; krappe 3*

Erg vermakelijke zondagfilm, Balancering tussen drama en humor is nauwlettend gekozen waardoor deze 145 minuten heel goed ingevuld zijn.
Bill weeral op zijn best. Bill kiest al zijn rollen zelf, geen tussenpersonen. Dit wil zeggen dat je van te voren weet dat Bill M. films steeds smaakbaar zijn. Aanrader, zelfs voor heel het gezin.
just watch

avatar van EVIL '84
Ik vond dit wel een vermakelijke film voor een keertje.
Niets nieuws, een verbitterde ouwe man neemt jongetje onder zijn hoede en leert hem het één en ander over het leven, met een mooi sentimenteel einde. Dan vind ik Grand Torino toch beter geslaagd. Af en toe grappige situaties en humor zoals we van Bill gewend zijn. Het jongetje komt erg gevat en pienter over. Leuk voor een regenachtige zondagmiddag.

avatar van schumacher
Geen slechte film zeker en vast niet, moet je zeker eens gezien hebben.
Goeie acteurs enzo maar wel niks vernieuwends, we hebben het al een aantal keer gezien.
Der is wel enige vergelijking met Gran Torino met het verschil Gran Torino veel veel beter is vooral dankzij Clint Eastwood en de film was ook rauwer en zoog me meer mee in het verhaal dan deze st.vincent hier.
Humor is er niet echt toch? Ik heb hooguit een 2 tal keer effe 2 sec haha gezegd maar meer ook niet.
Het is een luchtige drama.

avatar van jeuletaxi
Verrassend goede film met een uitstekende Bill Murray en Jaeden Lieberher grandioos zeg.
Zeker een aanrader en twijfelde om 3.5 ster te geven maar toch maar verhoogd naar 4!!
Ik zou zeggen kijken............

Het verhaal is voorspelbaar en wat sentimenteel, maar Murray draagt deze film met verve en de scenes met hem zijn eigenlijk allemaal wel leuk. McCarthy speelt overigens ook overtuigend, maar haar rol is niet echt belangrijk voor het verhaal. Het had allemaal wat rauwer en scherper gemogen, maar dat is natuurlijk te veel gevraagd in een dergelijke productie.

avatar van Rickyman
Een luchtige komedie/drama met aardige rollen van Bill Murray en Naomi Watts is altijd wel leuk.
De film begint wel heel grappig, waarna het helaas snel daalt naar een flauw en sentimenteel drama.

avatar van AlexvanRiel
Ik sta er nogal van te kijken dat deze film hier best goed wordt gewaardeerd. Ik vond het een verschrikking. Een tragikomedie moet een zekere balans hebben, die ontbrak hier volledig. Alsof ze probeerden Big Daddy van Adam Sandler aan About Schmidt te plakken. Je voelde het al aan de eerste scene waarin de moeder een verhaaltje voorleest aan het manneke, en hij meteen de dieperliggende symboliek voor de rest van de film uitsprak.

Bill Murray is natuurlijk een toffe peer, maar zijn personage kwam echt totaal niet uit de verf in. En wat deed Naomi Watts in deze film? Ik zeg niet dat ze het slecht deed, maar dit was zonde van haar talent. Alleen maar Mulholland Drives en 21 Grams' spelen is misschien wat taai, maar haar rol voegde nul komma niks toe. Verder was het jonge manneke wel heeeeeel heilig, slim en welbespraakt.

Er leken bovendien hele scenes te ontbreken. Zoals: teringjong is constant op het manneke aan het schelden, dan wordt hij op zijn bek geslagen en de volgende scene delen ze hun diepste gevoelens. Meestal horen er nog wel een paar scenes tussen om zoiets geloofwaardig te maken. Een lui gedrocht van een film vond ik het.

avatar van Insignificance
Fijn en aangenaam filmpje over mensen die het niet zo fijn en aangenaam hebben. Murray mag het bal openen als botte, snauwende eikel. Is het niet z'n mimiek, dan is het wel z'n houding die er toe doet. Zet hem in een tuin met wat bekende meezing muziek erbij, laat hem anderhalf uur klootviolen en je hebt bij wijze van spreken een speelfilm. Melfi houdt het wat dat aangaat bij de eindcredits.

Je voelt in alles dat zijn personage iets meer te bieden heeft dan alleen maar mopperen. Zeker wanneer zijn vrouw aan bod komt. Het extraatje dat hij onderweg aan zijn karakter moet geven, pakt wat minder boeiend uit. Sowieso is het verhaaltechnisch niet een erg sterke worp. Hopeloos voorspelbaar vooral en ook nogal gemakkelijk. Dat gaat dan vanzelf ergens ten koste van de charme.

Die het wel heeft in het eerste uur. Het jongetje doet het goed en McCarthy kan ook wel wat. Zo komt ze best aardig door die scène op school heen. Niet te zwaar, terwijl de knorrende Murray vaak goed is voor een paar rake grapjes. Na zijn beroerte wordt het minder onbevangen en meer geforceerd. Net iets wat dit soort filmpjes eigenlijk niet kunnen hebben. Innemend, totdat het innemend wil zijn.

Lekkere film vooral dankzij Murray die dit soort personages nog in zijn slaap zou kunnen spelen. Hij tilt deze film echt op een hoger niveau. Naomi Watts dribbelt wat mee en valt alleen op door een redelijke impressie van een Russisch accent. Verder is het verhaal behoorlijk voorspelbaar te noemen. Zoals gezegd, Murray steelt de show, zelfs al zingt hij wat mee op een walkman en besproeit hij de achtertuin, toch is het nog leuk om naar te kijken!

stinissen schreef:
Heerlijke feelgood film met ook een goede cast, Billy Murray speelt nu rollen die ook geschikt voor Jack Nicholson zouden zijn.

Dat was ook het eerste dat ik dacht. Typische Jack Nicholson rol maar Murray doet het erg aardig.
Ook Watts vond ik eigenlijk wel lollig in die rol.
Verder vooral een leuk indie filmpje eigenlijk.

Een keer de zelfde smaak kos

avatar van brabusRUS
Op zich wel een leuk filmpje. Het verhaal was niet boeiend, maar heb een paar keer moeten lachen; ''No. She shrunk herself. She’s living in there now, rent free'' . Alleen de rol van Watts? Wie heeft het bedacht om haar als een Russische stripper (Daka: totaal geen Russische naam overigens) te kiezen en dan ook nog eens met zo'n vreselijk accent? Tenenkrommend slecht. Erg jammer van haar karikatuur rol die afbreuk deed aan de film als geheel.

Aardig filmpje met vooral een leuke eerste helft. Paar keer goed kunnen lachen om oneliners van Vincent. Wat ik beduidend minder goed vind is eigenlijk het hele idee waar de film naar toe werkt (zie ook de filmtitel): dat geneuzel op school over die heilige, wat eindigt in Oliver's speech over zijn buurman. Zoiets trek ik niet, het voelt gewoon veel te geschreven/geforceerd aan. Drama-kant komt sowieso minder goed uit de verf dan de humor-kant. De momenten waarop het gewoon klein gehouden wordt en de film zonder al te veel ontwikkeling in de plot voortkabbelt zijn het beste.

Wel nog 2,5*. Als geheel toch nog net genietbaar.

avatar van wwelover
Wat een heerlijke film. Zonde dat ik hem destijds niet in de bioscoop heb gezien. Bill Murray laat maar weer eens zien waarom hij de coolste persoon op aarde is. Acteert weer grandioos en deze rol is dan ook perfect voor hem. Zowel de humor als de serieuze kant van de film heeft goed uitgepakt in mijn ogen. Niks geforceerd en ook niet too much. McCarthy laat in deze film wel weer eens zien dat ze echt wel kan acteren. Jammer dat ze zich voor de rest zo laat uitlenen voor steeds dezelfde rol. En die jongen heeft ook een behoorlijk portie talent.

avatar van Phantasm
Prima film die lekker wegkijkt.

wie zegt dat dit een komedie is............. Film was op zich niet slecht, maar komedie?????????

avatar van Alexander1900
Heeft iemand een idee wanneer deze film wel op dvd uitkomt? Het was al lang bekend dat deze op 14 april 2015 uit zou komen, maar blijkbaar hebben ze dat geschrapt (nadat het 14 april is geweest). Vaag.

avatar van Leo1954
Leuke feelgood komedie met een grandioze Bill Murray.

avatar van Alexander1900
Alexander1900 schreef:

Wat een stelletje idioten... De film komt pas uit op 31 dec. 2015.

avatar van ralfsjam
Naast het gegeven dat de filmposter/ cover je totaal op het verkeerde been zet met zijn goedkope en erg Amerikaanse komedie uitstraling. Is dit een hele goede komedie. En dat is totaal op conto van Murray. (En een beetje de leeraar natuurlijk)
Watts deed een redelijk Russisch accent, en daar moeten amerikanen altijd een beetje mee oppassen.
Mislukt of irriteerd vaak. En ook de rest vulde en gaf Murray goed aan.
Okay, een mierzoet i love you mommy moment is onvermijdelijk natuurlijk, en alles komt goed natuurlijk , maar Murray maakt dit acceptabel. Omdat alle focus op hem ligt, en hij is de man!
Had 4 en een half willen geven, maar als je goed alles bekijkt is het een doorsnee film met Murray die alles omhoog trekt en de mindere delen verdoezeld.
4** dus.
Kijk deze. Ook als je net als ik niet van drama komedies houdt.

avatar van HarmJanStegenga
Ja, de poster is inderdaad erg misleidend. Heb deze 'St. Vincent' op aanraden gezien en ik ben positief verrast. Fijne wegkijker die echter wel gedragen wordt door de fantastische performance van Bill Murray. Zonder hem had dit niet heel veel voorgesteld ben ik bang. Watts is wel uitzonderlijk slecht gecast.

Heb me echt een paar keer kapotgelachen om Murray; ''All the things you will do to him, I will do to your mothers!'' Of zoiets, fantastisch. Deze 'St. Vincent' zit vol met hilarische momenten, goed afgewisseld met het drama. Oké de film is erg voorspelbaar en cliché, maar wel leuk. Ik heb me vermaakt.

avatar van Actarus
Wauw! Geweldig fijn lach/traan filmpje! Bill Murray in topvorm, de rol op het lijf geschreven, en ook die kleine gast speelt aandoenlijk. Geen seconde verveeld!

avatar van doncorleone
cyclingnerd schreef:

Ik las dit ook een paar op de eerste pagina, en ik lees vergelijkbare reacties bij films van Jason Reitman
bijvoorbeeld (over het algemeen sterker dan deze St. Vincent overigens), maar ik snap niets van deze commentaren. Verwachten sommigen mensen bij komedie alleen maar Dumb and dumber lol of zo?

Vermakelijke film. Inderdaad op het lijf geschreven rol voor Murray of Nickelson.
De film deed mij wel wel erg denken aan Bad words (2013).