ad

Met onder meer: Jim Carrey, Cameron Diaz en Peter Greene

Releasedatum: 29 juli 1994

Over The Mask

"From zero to hero."

Stanley Ipkiss is een bankmedewerker die constant wordt vernederd tijdens confrontaties, en niet voor zichzelf durft op te komen. Na één van de ergste dagen uit z'n leven vindt hij een masker. Wanneer hij het masker opzet, komt zijn binnenste ik boven; een cartoon-achtige, romantische en wilde man. Een misdaadbaas gaat achter Ipkiss aan, nadat een vriend van hem, dankzij Ipkiss, de dood vindt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Mrs. Peenman

avatar van IH88

IH88

“SSSSSSSSSSSSSSSSMOKIN'!”

Sommige films uit je jeugd kun je maar beter niet herzien. Die moeten een mooie jeugdherinnering blijven. The Mask is zo'n film. Zeker niet slecht, maar op een aantal scènes na en de nog steeds heerlijke Cameron Diaz is The Mask een hoop flauwekul. En dan niet in de goede zin van het woord. De humor is aardig, maar Jim Carrey heb ik wel eens beter gezien. Een aantal scènes (de hond, de politie die in dansen uitbarst, The Mask met allerlei spullen in zijn broekzakken) blijven sterk en zorgen ervoor dat The Mask nog wel vermakelijk blijft.

avatar van Bantavoer

Bantavoer

Deze film vaker gekeken en zelfs nu vind ik nog steeds hilarisch. Geweldig. Goede cast, verhaal en special effects. Zelfs nu ontdek ik nieuwe dingen wat ik eerst niet oplette. Bijvoorbeeld die cartoons waar Ipkiss zit te kijken. De personage van Ipkiss is Carrey op zijn lijf geschreven. Niet alle films vind ik hem geweldig. Maar een paar springen er echt uit en vooral deze. Had wel iets meer verwacht met zijn huisbazin. Maar wel leuk was, dat ze beiden een masker ophadden..

avatar van TMP

TMP

Jim Carrey drukt (uiteraard) behoorlijk zijn stempel op deze film. Dat valt in dit geval nog aardig mee, de rol van The Mask ligt hem duidelijk goed. Cameron Diaz heeft daarnaast een aardige bijrol. Verder is het zeker geen hoogstaande film, maar het hoge tempo maakt best veel goed en de film kijkt best aardig weg.

avatar van Dikkertje Dap

Dikkertje Dap

Gisteren op tv gezien, ik had de film in 1994 in de bioscoop gezien en vond het toen echt een hilarische film en nu nog steeds, ook verbazingwekkend dat ik alles nog herinnerde. Dat het verhaal misschien cliché is e.d. dat maakt voor mij de lol niet minder. Ik hou hiervan, was als kind al gek van strips en tekenfilms dus dat zal ermee te maken hebben. Ik zie het als puur en ongecompliceerd amusement en de film is daarin zeer goed gelaagd wat mij betreft, de rol is Carrey op het lijf geschreven. We zijn nu 24 jaar en vele films met Carrey verder en herkende nu wel bepaalde dingen die Carrey vaker doet maar dat kon desondanks de pret niet drukken gisteren, ik heb er wederom van genoten. Het is misschien een kwestie van smaak maar dit soort films zijn zeer aan mij besteed.

Theunissen

Deze Komedie / Fantasy film was destijds in 1994 een groot succes in de bioscoop en dat was o.a. te danken aan hoofdrolspeler Jim Carrey (deze film was voor hem ook zijn grote doorbraak), maar toch zeker ook de sublieme special effecten, waarmee tekenfilmeffecten op echte mensen worden toegepast.

Bankmedewerker Stanley Ipkiss (Jim Carrey) is het leven beu. Hij is vastbesloten zichzelf te verdrinken, maar ziet dan een masker is het water drijven. Als hij het opzet, hecht het relikwie zich muurvast aan zijn gezicht en verandert de treurige bandbediende in "The Mask", oftewel de groene superheld. Dat is eens flitsende alleskunner en een hyperactief showmannetje dat sneller is dan "Roadrunner" en "Speedy Gonzales" bij elkaar. Iedereen probeert erachter te komen wie die vlotte vent is en criminelen zoals Dorian Tyrell (Peter Greene) proberen het masker af te pakken, omdat ze het zelf willen gebruiken voor kwalijke zaken.

Beetje hyperactief allemaal, maar wel leuk en Jim Carrey speelt goed en leuk, hoewel natuurlijk niet iedereen even gecharmeerd zal zijn van deze bekkentrekkende acteur, die in deze film nog op zijn routine vertrouwt. De mooie Cameron Diaz debuteerde heel behoorlijk als Carrey's tegenspeler Tina Carlyle (die natuurlijk verliefd wordt op "The Mask") en ging een glansrijke carrière tegemoet. In het zog van "The Mask" volgden nog een tekenfilmserie en het irrelevante en tenenkrommend slechte "Son of the Mask (2005)".

avatar van Shadowed

Shadowed

Toch wel geinig.

Vooral de naam Carrey red deze film eigenlijk van zijn ondergang, en dat zie je onder andere eraan omdat de rip-offs hiervan zijn geflopt. Dit kan eigenlijk alleen maar Carrey goed uitvoeren en dat zorgt ervoor dat deze flauwe film genietbaar is.

Dat zijn ook eigenlijk alleen maar de scenes waarin Carrey los mag gaan het leukst, want voor de rest was het nergens speciaal. Deze film blinkt ook alleen maar uit bij de echte slapstick scenes en daar wacht je dus eigenlijk een groot deel op.

Diaz ziet er gewoon lief uit, maar voor de rest was ze niet bepaald goed aan het acteren. De schurken zijn flauw en stralen weinig uit. Verhaal is eigenlijk afwezig, maar dit alles is eigenlijk goed gemaakt door de heerlijke scenes met Carrey. Dat heeft de film absoluut gered.

avatar van alacer9

alacer9

Grappige en waanzinnige film!

avatar van remorz

remorz

All kinds of not-funny.

Ik weet oprecht niet wat het is, maar ik kan deze film bijna niet meer uitzitten zonder me groen en geel te ergeren.

Aan de inzet van Carrey, hoe vol overgave ook. Of juist door die overgave. Ergens nog wel begrijpelijk, gezien het momentum waar hij zich half jaren '90 in bevond. De plastieken mimiek waar hij toen zo door geadoreerd werd maar die nu bij mij niet alleen geen weerklank meer vind, maar enkel nog een irritatiesnaar raakt.

Aan het puberale gehalte van de grappen, die in hun opeenstapeling de vervanging voor enige vorm van plot moeten verzorgen. Nu zal ik niet snel treuren om de afwezigheid van plot, zolang de vervanging dienst doet. Maar als deze humor, in combinatie met de toentertijd state of the art SFX, voor mij echt niet meer de film kan dragen, resteert er werkelijk he-le-maal niks om op te leunen.

Voor mij is The Mask echt slecht verjaart, gezien zowel de humor en effecten (dé steunpilaren destijds) na verloop van tijd alleen maar tegen de haren in strijken. Nog altijd begrijpelijk hoe populair deze film in zijn eigen tijd was, of door liefhebbers nog altijd aardig gevonden wordt; Jim Carrey's momentum is voor mij compleet gepasseerd, waardoor er hier weinig charme resteert, slechts irritatie. Veel irritatie.

avatar van konijnenkop

konijnenkop

Blijft een leuke film 3 sterren waardig......

avatar van Vidi well

Vidi well

The Mask is een film die je niet te serieus moet nemen, ondanks dat er wel enige moraal aangetikt wordt (wees jezelf, omarm je identiteit, etc). Deze film doet dan ook precies wat je ervan mag verwachten: en vlotte humoristische filmavond bezorgen.

Jim Carrey: hate him or love him... ik kan hem altijd goed waarderen, of het nu in een serieuzere rol is a la The Truman Show, of in de meer cartoon-achtige humor die we hier in de Mask voorgeschoteld krijgen. Carrey is geknipt voor de rol van het extravagante karakter, en het is vaak de vraag waar Carrey’s mimiek stopt en de CGI begint.

Dit blijft een erg grappige film, die leuk is om weer eens terug te zien.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Dat viel niet mee. Sowieso al geen fan van Jim Carey en hij laat in deze film weer zien waarom. Vooral als alter ego The Mask vond ik hem strontvervelend. Diaz, zo vaak gecast als mooi meisje, is in deze film zowaar wel sexy maar heeft verder een nietszeggend rolletje als damsel in distress.

De effecten zijn inmiddels gedateerd maar voor die tijd aardig gedaan (al was het niet helemaal nieuw- denk bv aan Roger Rabbit). Grootste probleem is dat de film eigenlijk voortdurend erg ongrappig is, het hangt aan elkaar van flauwiteiten, vaak gebruik makend van Carey’s rubberen smoelwerk en flauwe teksten. Zijn drukke personage deed me denken aan Robin Williams’ genie uit Aladdin, maar dan nog iets minder scherp. Tel daarbij op een flauw, stukgeslagen verhaaltje over boeven -stuk voor stuk niet-geslaagde personages- en een bank en ik kan niet hoger uitkomen dan een magere 1,5 ster voor de effecten en een enkele geslaagde grap.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

Ik snap er geen moer van. Er zijn mensen die niets moeten hebben van bv. een bepaalde genre, persoon ect, maar blijven er wel iedere keer weer naar kijken en dan denk ik bij mijzelf, waar gaat dit over. Ik bv ben al vele jaren geleden op Steven Seagal uit gekeken geraakt. En heb sindsdien geen film meer van hem gezien en gaat ook nooit meer gebeuren. Ik wil mij niet ergeren. Ik ga hier niet met namen strooien, maar er zijn enkele personen hierop MM die gewoon dat blijven kijken waarvan ze vooraf al wel moeten weten dat ze het niet leuk vinden. Wat een ellende om zo film te kijken. Maar goed, ik heb The Mask gisteravond na vele jaren met plezier herzien en inderdaad is het gewoon verstand op nul en hebt dikke 90 minuten humor en slapstick. Ik heb in ieder geval weer gelachen. Een 3.5

avatar van Chainsaw

Chainsaw

1994 was een goed jaar voor Jim Carrey met hits als Ace Ventura, Dumb and Dumber en deze live action cartoon. En met zijn elastieken smoelwerk was hij natuurlijk uiterst geschikt voor een typetje als The Mask, gebaseerd op de vrij gewelddadige Dark Horse strips. Ikzelf was meer bekend met de tekenfilmserie die een jaar na deze film verscheen, met Rob Paulsen als Stanley Ipkiss/The Mask. In deze film speelt Carrey het sulletje Ipkiss, hoewel je ziet dat hij zich met moeite kan inhouden, zelfs als Ipkiss trekt hij al wat rare bekken, die we van hem gewend zijn. Maar dat is niets vergeleken wat hij doet als hij het masker opzet, dan gaat hij - net als de film - helemaal los. Chuck Russell had hiervoor vooral naam gemaakt met de vermakelijke en energieke horrorfilms Nightmare on Elm Street 3 en The Blob en had dus wel de nodige ervaring met over de top sequenties en special effects. En die ervaring kon hij prima gebruiken in The Mask.

Veel films uit de jaren 90 die hevig leunen op CGI zijn inmiddels flink gedateerd, maar het valt op dat dit bij The Mask eigenlijk amper het geval is. Dit komt natuurlijk vooral omdat de effecten niet realistisch hoeven zijn, maar moeten voelen als een tekenfilm. En op dat vlak werken de vele effecten van The Mask vandaag de dag nog steeds. Het is zelfs 25 jaar na dato nog steeds best indrukwekkend. De film leunt dan ook niet enkel op CGI, een groot deel heeft te maken met de enorme energie van Carrey. Verder is The Mask niet heel noemenswaardig, hoewel er wel een paar leuke bijrollen voorbij komen. Peter Greene is weer eens een sleazy bad guy - die ook in 1994 een andere memorabele rol speelde - en Cameron Diaz heeft voor haar debuut een grote rol te pakken. Verder een hoop kleine rolletjes van onder meer Reg E. Cathey (en zijn epic stem), het duo in de garage, de huurbaas, het politieduo … een hoop kleurrijke types in een kleurrijke film. Maar goed, je let amper op andere personages als Carrey met groen masker in beeld komt stormen voor een portie overacteren waar de Looney Tunes nog u tegen zeggen.

3,5 sterren.

avatar van Rood1974

Rood1974

Hilarisch, zeker voor kinderen en mensen die jong van geest zijn. JC op de top van zijn kunnen. Hond Milo heeft ook een paar prachtige momenten. Het blijft leuk, ook na 4 keer kijken.

avatar van Antonev

Antonev

Jim Carrey is als een vis in het water in de rol van de knettergekke The Mask. Hoewel dit niet de film was waarmee hij door wist te breken (dat was Ace Ventura), was dit toch wel een beetje de film waarmee hij definitief naam wist te maken als comedy acteur. Maar goed, dit terzijde.

Wat ik redelijk bijzonder aan deze film vind is dat hij niet over de houdbaarheidsdatum lijkt te gaan. Toch is deze film alweer 26 jaar oud. Het oogt allemaal fris en vlot en de film werd niet voor niets genomineerd voor de Oscar voor beste visuele effecten. Ook qua verhaal verveelt het niet. Als ik zie dat deze film op televisie komt, dan pak ik hem altijd wel even mee. Dat heb ik persoonlijk maar met zeer weinig films. Ook de charme van de jaren 90' (niemand met een mobiele telefoon in z'n handen) kan mij zeer bekoren.

Al met al is het een film die als een vuurpijl van het begin naar het eind gaat. Hoewel het niet overal even sterk is, is het toch een zeer vermakelijke prent. Voor mij persoonlijk is dit een klassieker in de moderne comedy.

avatar van stratmans

stratmans

waarschijnlijk niet echt gebeurd, maar toch heel plezante film

avatar van FilmFan897

FilmFan897

Deze film is toch wel, de doorbraak voor Jim Carrey in mijn mening.

Niemand had gehoord van Jim totdat hij in deze prachtfilm de rol aannam van Stanley Ipkiss.

Hij blies iedereen omver en liet zien dat The Mask ook een kindvriendelijke en humoristische film kon zijn zonder dat het een gore, gewelddadige film werd.

Het idee is dat iedereen het masker kan dragen en een held kan zijn.

Dat werd vooral getoond op het einde wanneer Stan het masker weggooide en hij zichzelf goed genoeg vond.

Deze prachtige film behoort tot één van de beste films van de jaren 90.

Dat is ie ook en Son of the Mask is niet zo'n mooie film als dit pareltje.

Het verhaal is vlot, je ziet meteen wie er hier een goedzak of een schurk is.

De film heeft ook een goede cast, je ziet dat ze plezier hadden en zich uitleefden in de rollen.

Gewoon een prachtfilm en een klassieker!

avatar van FillumGek

FillumGek

Na Dumb & Dumber te hebben herzien blijft ook deze The Mask nog zeker te kijken. De film mag dan wel vijfentwintig jaar oud zijn, op grafisch vlak heeft hij in elk geval de tand des tijds doorstaan. Ik ben alleen de humor van Jim Carrey een beetje ontgroeit, maar gelukkig haalt ie zijn meeste fratsen uit wanneer hij het masker draagt.

We hebben deze vroeger, net als de andere Carrey-films, helemaal grijs gedraaid op VHS. Zo'n masker was toch een beetje een jongensdroom ook waardoor dit een tijd mijn favoriete film is geweest. Jim Carrey speelt zijn bekende spel, maar blijkt uiterst geschikt voor zijn rol van het masker. De toch al soepele bewegingen en gelaatstrekken zorgde ervoor dat Russell enorm veel kosten kon besparen, er hoefde aan de cartooneske Carrey nog weinig digitaal gesleuteld te worden. Soms is het merkbaar dat de film zich ook op kinderen richt, maar een aantal grappen zijn nog prima te verteren. Het grootste pluspunt is de combinatie van tekenfilm en live-action wat door uitstekende CGI geloofwaardig op het scherm wordt getoverd.

Dit is tevens ook het debuut van de oogverblindende, 21-jarige Cameron Diaz. Werkelijk een plaatje, en ook haar acteerwerk valt alleszins mee. Logisch gezien haar vervolgcarrière. Ook een groot pluspunt voor Milo het hondje. Die vertolkt nog een behoorlijke rol, uitstekend getraind.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ik kwam The Mask tegen op Netflix en maar eens een herziening gegeven. Ik heb de film in mijn jeugd wel gezien, maar daarna niet meer. Ik kan me de tekenfilm gebaseerd op dit nog wel goed herinneren, dat keek ik geregeld. Destijds was de film erg geestig, zo in mijn herinneringen, maar tijden veranderen en deze film is op zijn best nog gemiddeld. Visueel ondertussen zwaar verouderd (geen schande, maar je ziet het gewoon), Jim Carrey balanceert zoals in zijn hele loopbaan op de grens van wel of niet enorm irritant te zijn en inhoudelijk is de film zo plat als een dubbeltje. Houden we over een paar aardige grappen, The Mask zelf die nog best vermakelijk is, de hond en de cartoonsfeer. Dat laatste deed me wat denken aan Who framed Roger Rabbit. En dan moet ik nog een ding benoemen: Cameron Diaz. Allemachtig, wat is ze hier bloedmooi. Echt een prachtige vrouw in haar topjaren. Zeker geen verkeerde opvulling van de film. En ze is ook best een goede actrice, al valt dat in deze film nog niet te zien. Nou, vooruit. Kleine voldoende dan voor de film.

3* blijven staan

avatar van filmfan0511

filmfan0511

The Mask is iets te cartoonesk, evenwel zonder ooit echt grappig te zijn. Die gekke computergeanimeerde bekken die The Mask trekt of die swingende bewegingen passen binnen het sfeertje van de film, maar kunnen toch eigenlijk echt niet meer. Nu, als je het als een kinderfilm beschouwt, is het gewoon anderhalf uur vermakelijk. Jim Carrey is goed op dreef. Wat een jaar had die man in 1994; Dumb and Dumber, Ace Ventura én deze; van een (terechte) doorbraak gesproken. Hij is knotsgek en karikaturaal (eigenlijk zelfs al een beetje voor zijn metamorfose, van een timide man is nauwelijks sprake), maar dat is exact wat hij moet zijn. De bloed-, bloedmooie Cameron Diaz fleurde de film op in elk van haar scènes. Maar de ster van de film is uiteraard Milo de hond.

Het is niet 1 van Carrey's beste rollen/films, maar het haalt ook nergens een slecht niveau, en is over het geheel fijn om naar te kijken.