The Mask (1994)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Chuck Russell
met Jim Carrey, Cameron Diaz en Peter Greene

Stanley Ipkiss is een bankmedewerker die constant wordt vernederd bij confrontaties, en niet voor zichzelf durft op te komen. Na één van de ergste dagen uit z'n leven vindt hij een masker. Wanneer hij het masker opzet komt zijn binnenste ik boven: een cartoon-achtige, romantische en wilde man. Een misdaadbaas gaat achter Ipkiss aan, nadat een vriend van hem dankzij hem de dood vindt.

Leuke film waarin een sukkelige bankmedewerker een masker vindt, die zijn persoonlijkheid berhoorlijk verandert. Het verhaal is ronduit saai, maar dit wordt goedgemaakt door de cartooneske actie-scenes en de leuke special-effects en make-up. Deze rol is Jim Carrey op het lijf geschreven, en hij krijgt alle kans om zich uit te leven en gekke bekken te trekken. En uiteraard ook het debuut van Cameron Diaz die hier alleen maar mooi hoeft te zijn.

avatar van MizKriz
Leuk vermaak.
Goed verhaal.
Carrey op z'n best.
Geweldig goede humor.
Cameron Diaz speelt dit ook erg goed. Verleidelijk en sensueel.
Ja, echt een film een saaie zondag te doorbreken.

Best lollig.

Als ik het mij zo nog een beetje kan herinneren was dit de eerste film die ik op m'n eentje gezien heb in de bioscoop. Volgens mij daarna ook nooit echt meer teruggekeken (of het moeten korte stukjes geweest zijn), dus ik was wel benieuwd wat er na 17 jaar nog van overeind bleef staan.

Dat viel nog goed mee. Toenertijd toch vooral befaamd om z'n sfx en hoewel duidelijk niet meer zo indrukwekkend werken ze nog steeds goed. Komt omdat het allemaal erg cartoony is, dat veroudert minder snel dan de echter dan echt effecten die men nu vooral probeert na te streven.

Carrey is erg geschikt voor een rol als deze, de rest van de cast hangt er voornamelijk maar wat bij. Geen hoogstaand verhaaltje verder, al mag de Avengers Loki dit masker wel een keertje lenen om z'n eigen act wat op te fleuren in de Marvel films.

Simpel vermaak, vlotjes en bij momenten grappig, maar niet dat het echt een geweldige indruk maakt.

avatar van Richard_Voorhees
Zo af en toe best leuk, maar niet helemaal mijn ding. 3* voor het jeugdsentiment.

avatar van martijn011
Hmm, het komt niet vaak voor dat ik komedies met Jim Carrey met een onvoldoende beoordeel. Helaas is dat met deze film wel het geval en dat ligt in z'n geheel niet aan Carrey zelf.
Hij vult namelijk zijn rol wel prima in en ik heb ook diverse keren moeten lachen. Toch vind ik bijvoorbeeld zijn films Dumb&Dumber, Liar Liar en Ace Ventura hilarischer.

Wat me voornamelijk tegenstond was het verdere verhaal eromheen. Ik ergerde me kapot aan alles en iedereen. Ik beoordeel komedies als dit eigenlijk nooit om het verhaal, vooral omdat het in bijna elke komedie nergens op slaat, maar in deze film ging ik me er aan ergeren.
Gelukkig is Carrey veel in beeld en is hij af en toe echt grappig waardoor de film nog wel het uitkijken waard was.
Toch kan ik niet anders geven dan een kleine onvoldoende.

avatar van tattoobob
GEWELDIGE film,deze film blijft altijd leuk,carrey op z,n best!!!!!!!!!!!!!

P.C.96
Tegenvallende komedie van Carrey. Ik vind persoonlijk Liar Liar en Dumb & Dumber kleine klassiekertjes uit zijn oeuvre maar The Mask heeft niet zoveel te bieden en is meer echt zo'n gekke bekkentrekken komedie met veel absurditeit en over-de-top humor. Visueel ziet de film er dan wel weer geinig uit: de extravagante kleding tijdens de mask-sequenties en over-de-top hoeveelheid absurditeit. Peter Greene wist overigens ook wel een leuke bad guy te spelen, maar helaas is de film voor de rest een saai boeltje. Overdreven humor is The Mask absoluut en je gaat je doodlachen, maar voor de rest raak je vermoeid en is het lichtelijk saai.

Nog steeds een geweldige film. It's party time P-A-R-T whY because i gotta geniale uitspraak.

avatar van RuudC
The Mask was vroeger hilarisch, maar tegenwoordig valt de film door de mand. Zeker als ik kijk naar Jim Carrey’s andere films uit de jaren negentig, dan heb ik hier duidelijk minder kunnen lachen. Het ligt er allemaal te dik op. Jim heeft helemaal geen masker nodig om grappig te zijn en eigenlijk zie ik dat groene gevaarte eerder als een belemmering. Looney Tuneshumor werkt prima in tekenfilms, maar in real life action oogt het allemaal zo geforceerd (en de CGI is lelijk en hopeloos ouderwets).

En dan zitten we met een geinig verhaaltje over een goedzak die nooit een vriendin heeft gehad, maar bij wie door een magisch masker zijn ondeugende kant naar boven wordt gehaald. Het idee is leuk, maar de uitwerking is niet altijd even sterk. The Mask is geen rampzalige komedie, sommige momenten zijn best sterk, maar de film wordt teveel door Carrey gedragen. Ander punt van kritiek is de voorspelbaarheid, maar het thema is zowaar (en nog steeds) origineel.

avatar van Ducksen
Ik herinner me de film beter, sterker nog, het was voor mij een klassieker.
Gister tijdens de herziening toch opgevallen dat Carrey als The Mask de film geheel in z'n eentje draagt, afgezien van het optreden van Cameron Diaz dan.

Scenes met The Mask zijn heerlijk, maar voor de rest wist het me niet zo te bekoren.
Verhaal is veel te standaard en voorspelbaar, concept met het masker dan wel weer goed.

Film moet het alleen hebben van The Mask zelf, toch blijft het voor mij klassieker.
*3.0

avatar van dualcia
Ik kan me herinneren dat ik als kind deze film te gek vond en na lange tijd heb ik deze film toch weer weten te zien en oef, wat een tegenvaller.

Ik was er al bang voor, omdat Jim Carrey me tegenwoordig totaal níet kan bekoren. Ik vind het maar een irritant, overdreven mannetje die zichzelf wel erg grappig vindt, terwijl hij dat niet is. Dit is in deze film dan vooral in de stukken waarin hij de Mask is, maar als hij gewoon Stanley Ipkiss is dan is Carrey ook niks aan. Ik heb tegenwoordig gewoon niks met deze man en dan gaat de film helaas snel tegenstaan.

Toch is niet alles slecht. Het cartooneske van de Mask is leuk om naar te kijken en hierin zag ik wel wat ik vroeger oh zo geweldig vond aan deze film. Cameron Diaz zet ook best een leuke rol neer.

Nu een hoop jaartjes ouder merk ik pas hoe slap het verhaal is, hoe vervelend Carrey en hoe de cartooneske delen de film niet kunnen redden.

*2, omdat ik als kind deze film ontzettend kon waarderen.

avatar van TheLionKingFan
''Somebody STOLE your pajamas?''
Tja, The Mask. Iedereen heeft het erover, maar toch heb ik hem pas vorige week voor het eerst mogen aanschouwen. Ik zelf ben dol op Carrey's. Liar Liar, Bruce Almighty, The Truman Show, allemaal erg goede films. Daarom ben ik deze film ook met de grootste verwachtingen wezen kijken, maar helaas viel hij erg tegen. Natuurlijk is de film erg leuk, zoals de stukken waarbij Ipkiss voor de schrijver van dat boek het masker op wilde doen, en ''FREEZE!'', Helaas is het ook een mindere Carrey. Die is zonder masker en cgi ook al grappig genoeg. Diaz speelt leuk, al hoeft ze hier amper iets te doen dan te dansen en een beetje mooi te wezen. Toch een erg vermakelijke film. 3.5*

floriaan97
Lekkere Jim Carey film met een prachtige Cameron Diaz.
Vol met humor en actie, de animaties waren niet super maar dat stoorde me totaal niet, het paste bij de film.
Origineel, laat heel goed de twee verhalen van Jim Carey's personage zien en is niet te lang of te kort.

avatar van JakobFugger
Jeugdsentiment.
Vroeger was ik fan van de animatieserie en zodoende ook van de film. Kwam deze film per toeval tegen en besloot hem weer eens te gaan kijken. Was de film haast vergeten. Hij komt ook nooit meer op tv. Ik kan wel begrijpen waarom. Kan voor de nieuwe kijker overkomen als een tikkie gedateerd. Persoonlijk vond ik die jaren 90 wel passend bij deze film. De sfeer vind ik dan ook wel prima, tot het een beetje richting het eind gaat vind ik er wel een comic-sfeertje inzitten. Carrey is ook genietbaar als The Mask en ik heb me dan ook nog steeds prima vermaakt met deze film. 3.5* , waaronder een klein deel voor jeugdsentiment.

avatar van StevenMighty
Heel originele en grappige film.
Ik moest om sommige stukken nog evenveel lachen als toen ik hem voor het eerst zag.

Jim Carrey kan zich volledig uitleven als een figuur uit die knotsgekke Tex Avery cartoons van vroeger. Een rol die hem op het lijf geschreven staat. Ik vind altijd weinig verschil zitten tussen de man z'n echte smoelwerk zonder masker en mét masker

Vele knotsgekke situaties dus waarvan het ontwijken van de kogels in o.a. de (groene) gedaante van Elvis en de Cuban Pete scene voor mij het allerleukst blijven.

Leuke en tijdloze humor en animaties!

4 sterren

avatar van PEN15
Het is voor eerst dat ik the Mask (in zijn geheel) heb gezien en dat is me behoorlijk tegengevallen. Carrey kan gekke bekken trekken en rare pasjes uit de ministry of silly walks maken, maar daar kon ik nauwelijks om lachen. Het was ook bar weinig "Mask" en veel te veel Milo, Diaz, verhaal, randverhaal enzovoorts, elke keer als Stanley the Mask werd werd het eindelijk eens leuk zoals het in de tekenfilm of strips ook was. De tekenfilms vond ik veel leuker, zeker met die uitbundige Nederlandse stemmen.

avatar van Black Math
Ik kende eigenlijk eerst de animatieserie, op Cartoon Network zal dat wel geweest zijn, pas later kwam ik erachter dat die serie gebaseerd was op deze film. Toentertijd met veel genoegen een aantal keer gezien, dus ik het leek me leuk om hem jaren later nog eens te zien.

Een hoop nostalgische gevoelens komen op, het blijkt niet altijd even goed te zijn, met name hoe makkelijk het personage van Diaz op de hoofdpersoon valt komt wel erg simplistisch over, maar over het algemeen is het nog steeds erg vermakelijk. Het moet gezegd worden: in geen film ziet Diaz er beter uit dan in deze. Ik weet niet wat het is, misschien is ze hier wat minder mager is dan in andere films. Ze ziet er in ieder geval ravissant uit.

Maar de grootste aantrekkingskracht van de film is toch het gegeven van dat er een soort stripfiguur door de gewone mensenwereld wervelt, wat leuke mogelijkheden geven. En verder is het wat meer op volwassenen gericht dan bijvoorbeeld Space Jam, minder braaf waardoor leuker. Aardig geacteerd ook door Carrey, hij zet aardig een complete loser neer, maar is op z'n best als The Mask. Ik ben over het algemeen niet zo gek op zijn rare maniertjes (en dat blijkt ook hier even kort als hij in de rol van Ipkiss bij die maskerexpert het masker opzet), maar een rol als The Mask is nu juist een rol waar die maniertjes geheel op z'n plek zijn. Peter Greene als Dorian vond ik dan weer wat minder, maar de stemvervormer doet veel als hij het masker op heeft.

Eigenlijk vind ik dit 2,5* waard, maar opborrelend jeugdsentiment maakt toch dat ik er 3* van maak. Ik zie mezelf deze film over een paar jaar zeker nog eens kijken.

B-200
Keanu Reeves moet de mask ook een keer spelen. Dat zou zo niet lollig zijn dat het lollig wordt.

Alsof Jim Carrey nog niet gek genoeg is, meten ze hem nog een masker aan.
Samen met de geslaagde visuele aspecten is Jim op zijn best in deze komedie die wel een tijdje aangenaam verrast, maar tenslotte was het einde welkom.

avatar van ambrosini
Knap acteerwerk van Carrey, film is voor zijn tijd zeer goed..

avatar van tattoobob
Gewoon een heerlijke klassieker met Jim Carrey....ik vind dit gewoon de ultieme"feel good"movie die er is.
De film is al wat jaartjes oud maar dat mag de pret niet drukken....hij blijft erg goed.
Nergen gaat de film vervelen en er komt heel wat gekkigheid voorbij,visueel ook erg leuk
Jim Carrey op zijn best

avatar van Rico120
een ode aan comedy en anime in een film rond uit briljant

avatar van LPereboom
Gekke klassieker! Hilariteit en een heel cool personage stelen de show in the mask, leuk vermaakt en kijkt heel leuk weg! Jim Carrey die toch wel grappig is en Diaz als een sexy lady! De komedie is grappig en daarvoor doe je het toch in deze film

avatar van des1
Klassieker!

avatar van royals
Een vermakelijke mix van erg goede special effects, humor, spanning en avontuur. Inderdaad een
kleine klassieker. Eén van de betere 'superhero' films.

avatar van SesamstraatPurk
Leuke film met een goede boodschap.
Jim Carry is echt geknipt voor zijn rol als The Mask.
De effecten zijn cool.
Ik snap niet helemaal dat deze film vanaf 6 jaar is, omdat sommige delen van de film best vaag zijn.

avatar van Vdk_Movie
Jim Carrey is altijd hilarisch om naar te kijken. Wat een prachtige gozer haha. Deze film is ook altijd leuk om te zien, ook al weet je al wat je kan verwachten na hem 5x te hebben gezien.

Leuke film voor samen met de familie.

3.5

avatar van Miszmi
Deze film met hoge verwachtingen ingegaan, maar het viel toch wel een beetje tegen. Niet dat het slecht was, verre van, maar ik had gewoon totaal iets anders verwacht.

Carrey speelt zijn rol voortreffelijk, maar mogelijk ben ik daarin wat bevooroordeeld, in het komedie genre staat hij zeker in mijn top 3 qua favorieten acteurs/actrices. Diaz in haar beginjaren, volgens mij zelfs haar debuut en ook zij zet haar rol prima neer. Ik ken zeker betere rollen van haar, maar ik kan ze ook wel een heel stuk slechter noemen. Van Greene was ik niet zo’n fan, ergerde mij op de één of andere manier alsmaar aan hem.

Het verhaal vond ik ook nergens echt interessant. Carrey in het masker was op sommige momenten hilarisch, maar daar moet de film het dan ook echt van hebben. Het hele gebeuren eromheen vond ik totaal niet boeiend. Ik was graag meer over het masker zelf te weten gekomen. Slechts één gebeurtenis die ik niet had verwacht, voor de rest allemaal redelijk voorspelbaar. Dorian als The Mask was totaal overbodig, saai en zeer slecht. De hond was een zeer leuke en verrassende toevoeging. Van mijlenver zag je al wel aankomen dat hij uiteindelijk het masker zou dragen, maar de uitwerking daarvan vond ik geniaal!

Best leuk om eens gezien te hebben en het is zeker geen film die ik over een half jaar compleet ben vergeten. Het verhaal had echter wel een heel stuk interessanter gekund. 3*.

echt een geweldige film.geniet keer op keer van de film.jim carrey op zijn best idd.-

avatar van Night's Watch
Carrey in een komische rol is in mijn geval bijna een garantie voor succes, het heeft in ieder geval nog geen lagere score dan drie sterren opgeleverd. Het niveau van films als Yes Man en Dumb and Dumber wordt helaas niet behaald maar het niveau is zeker bovengemiddeld wat betreft komedies.

Het masker is leuk bedacht en op komische gebied wordt hier ook veel uitgehaald, het is echter een film die het volledig van de humor moet hebben want het plot is redelijk cliché. Dat lukt de film echter goed, het blijft de gehele speelduur vermakelijk en Carrey zet een goede prestatie neer.

avatar van IH88
“SSSSSSSSSSSSSSSSMOKIN'!”

Sommige films uit je jeugd kun je maar beter niet herzien. Die moeten een mooie jeugdherinnering blijven. The Mask is zo'n film. Zeker niet slecht, maar op een aantal scènes na en de nog steeds heerlijke Cameron Diaz is The Mask een hoop flauwekul. En dan niet in de goede zin van het woord. De humor is aardig, maar Jim Carrey heb ik wel eens beter gezien. Een aantal scènes (de hond, de politie die in dansen uitbarst, The Mask met allerlei spullen in zijn broekzakken) blijven sterk en zorgen ervoor dat The Mask nog wel vermakelijk blijft.