The Mask (1994)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Chuck Russell
met Jim Carrey, Cameron Diaz en Peter Greene

Stanley Ipkiss is een bankmedewerker die constant wordt vernederd tijdens confrontaties, en niet voor zichzelf durft op te komen. Na één van de ergste dagen uit z'n leven vindt hij een masker. Wanneer hij het masker opzet, komt zijn binnenste ik boven; een cartoon-achtige, romantische en wilde man. Een misdaadbaas gaat achter Ipkiss aan, nadat een vriend van hem, dankzij Ipkiss, de dood vindt.

avatar van IH88
“SSSSSSSSSSSSSSSSMOKIN'!”

Sommige films uit je jeugd kun je maar beter niet herzien. Die moeten een mooie jeugdherinnering blijven. The Mask is zo'n film. Zeker niet slecht, maar op een aantal scènes na en de nog steeds heerlijke Cameron Diaz is The Mask een hoop flauwekul. En dan niet in de goede zin van het woord. De humor is aardig, maar Jim Carrey heb ik wel eens beter gezien. Een aantal scènes (de hond, de politie die in dansen uitbarst, The Mask met allerlei spullen in zijn broekzakken) blijven sterk en zorgen ervoor dat The Mask nog wel vermakelijk blijft.

Bantavoer
Deze film vaker gekeken en zelfs nu vind ik nog steeds hilarisch. Geweldig. Goede cast, verhaal en special effects. Zelfs nu ontdek ik nieuwe dingen wat ik eerst niet oplette. Bijvoorbeeld die cartoons waar Ipkiss zit te kijken. De personage van Ipkiss is Carrey op zijn lijf geschreven. Niet alle films vind ik hem geweldig. Maar een paar springen er echt uit en vooral deze. Had wel iets meer verwacht met zijn huisbazin. Maar wel leuk was, dat ze beiden een masker ophadden..

TMP
Jim Carrey drukt (uiteraard) behoorlijk zijn stempel op deze film. Dat valt in dit geval nog aardig mee, de rol van The Mask ligt hem duidelijk goed. Cameron Diaz heeft daarnaast een aardige bijrol. Verder is het zeker geen hoogstaande film, maar het hoge tempo maakt best veel goed en de film kijkt best aardig weg.

Dikkertje Dap
Gisteren op tv gezien, ik had de film in 1994 in de bioscoop gezien en vond het toen echt een hilarische film en nu nog steeds, ook verbazingwekkend dat ik alles nog herinnerde. Dat het verhaal misschien cliché is e.d. dat maakt voor mij de lol niet minder. Ik hou hiervan, was als kind al gek van strips en tekenfilms dus dat zal ermee te maken hebben. Ik zie het als puur en ongecompliceerd amusement en de film is daarin zeer goed gelaagd wat mij betreft, de rol is Carrey op het lijf geschreven. We zijn nu 24 jaar en vele films met Carrey verder en herkende nu wel bepaalde dingen die Carrey vaker doet maar dat kon desondanks de pret niet drukken gisteren, ik heb er wederom van genoten. Het is misschien een kwestie van smaak maar dit soort films zijn zeer aan mij besteed.

Deze Komedie / Fantasy film was destijds in 1994 een groot succes in de bioscoop en dat was o.a. te danken aan hoofdrolspeler Jim Carrey (deze film was voor hem ook zijn grote doorbraak), maar toch zeker ook de sublieme special effecten, waarmee tekenfilmeffecten op echte mensen worden toegepast.

Bankmedewerker Stanley Ipkiss (Jim Carrey) is het leven beu. Hij is vastbesloten zichzelf te verdrinken, maar ziet dan een masker is het water drijven. Als hij het opzet, hecht het relikwie zich muurvast aan zijn gezicht en verandert de treurige bandbediende in "The Mask", oftewel de groene superheld. Dat is eens flitsende alleskunner en een hyperactief showmannetje dat sneller is dan "Roadrunner" en "Speedy Gonzales" bij elkaar. Iedereen probeert erachter te komen wie die vlotte vent is en criminelen zoals Dorian Tyrell (Peter Greene) proberen het masker af te pakken, omdat ze het zelf willen gebruiken voor kwalijke zaken.

Beetje hyperactief allemaal, maar wel leuk en Jim Carrey speelt goed en leuk, hoewel natuurlijk niet iedereen even gecharmeerd zal zijn van deze bekkentrekkende acteur, die in deze film nog op zijn routine vertrouwt. De mooie Cameron Diaz debuteerde heel behoorlijk als Carrey's tegenspeler Tina Carlyle (die natuurlijk verliefd wordt op "The Mask") en ging een glansrijke carrière tegemoet. In het zog van "The Mask" volgden nog een tekenfilmserie en het irrelevante en tenenkrommend slechte "Son of the Mask (2005)".

avatar van Shadowed
Toch wel geinig.

Vooral de naam Carrey red deze film eigenlijk van zijn ondergang, en dat zie je onder andere eraan omdat de rip-offs hiervan zijn geflopt. Dit kan eigenlijk alleen maar Carrey goed uitvoeren en dat zorgt ervoor dat deze flauwe film genietbaar is.

Dat zijn ook eigenlijk alleen maar de scenes waarin Carrey los mag gaan het leukst, want voor de rest was het nergens speciaal. Deze film blinkt ook alleen maar uit bij de echte slapstick scenes en daar wacht je dus eigenlijk een groot deel op.

Diaz ziet er gewoon lief uit, maar voor de rest was ze niet bepaald goed aan het acteren. De schurken zijn flauw en stralen weinig uit. Verhaal is eigenlijk afwezig, maar dit alles is eigenlijk goed gemaakt door de heerlijke scenes met Carrey. Dat heeft de film absoluut gered.