Genre: Actie / Avontuur
Speelduur: 126 minuten / 131 minuten (unrated cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Patrick Hughes
Met onder meer: Sylvester Stallone, Jason Statham en Dolph Lundgren
IMDb beoordeling:
6,1 (204.915)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 14 augustus 2014
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Expendables 3
"New team. New attitude. New mission."
Barney (Sylvester Stallone), Christmas (Jason Statham) en de rest van het team komen oog in oog te staan met Conrad Stonebanks (Mel Gibson), die jaren geleden samen met Barney de mede-oprichter was van 'The Expendables'. Stonebanks is later een meedogenloze wapenhandelaar geworden, waardoor Barney noodgedwongen werd om hem te moeten doden, tenminste dat dacht hij. Stonebanks, die aan de dood ontsnapte, heeft het plan opgevat om een einde te maken aan het team van The Expendables. Barney heeft echter hele andere plannen.
Externe links
Acteurs en actrices
Barney Ross
Lee Christmas
Max Drummer
Conrad Stonebanks
Trench
Galgo
Yin Yang
Doc
Gunner Jensen
Bonaparte
Video's en trailers
Reviews & comments
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik denk dat de oorsprong van de 80's gewoon in de 70's ligt met titels als Death Wish, Dirty Harry, Bruce Lee en misschien zelfs wel James Bond.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Ligt eraan welke oorsprong je bedoelt. Die van de spierballen en big guns ligt overduidelijk in de jaren '80. Er wordt hier best wel genuanceerd gereageerd door bepaalde users, maar dat lijkt aan menigeen voorbij te gaan.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ligt eraan hoe je het genre ziet. De 80's actie kan je ook omschrijven als films met macho helden die gevatte oneliners hebben. Kom je qua oorsprong best 10 jaar terug uit.
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
De oorsprong van de actiefilms, de huidige zoals wij die nu kennen ligt in de jaren '60 bij James Bond, dat mogen duidelijk zijn.
Daarvoor had je gewoon geen actiefilms, slechts westerns, historische films en gangsterfilms, waar dan hier en daar een actiemoment in zat.
Maar actiefilms, die zich in het heden afspeelden, had je voor de jaren '60 niet, zeker niet als genre op zich.
Het typische eerst actie en daarna een grappige, melige opmerking komt oorspronkelijk van James Bond en werd later eigenlijk door alle actiehelden overgenomen.
Met James Bond en al snel allerlei na apers kwam dat vooral door de megasuccessen Goldfinger en Thunderball op gang. Die films werden steeds bigger en onrealistischer, waardoor er gelijkertijd eind jaren '60 en in de jaren '70 ook meer realistischere actiefilms kwamen als Bullit en The French Connection.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Voor de jaren 60 had je ook nog de avonturenfilm, grootste inspiratiebron voor Indiana Jones, wat ook weer een grote invloed heeft gehad op de moderne actiefilm 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik denk dat de oorsprong van de 80's gewoon in de 70's ligt met titels als Death Wish, Dirty Harry, Bruce Lee en misschien zelfs wel James Bond.
Laat James Bond er maar buiten, die is braaf en engels. Dat de brute actiefilms uit de jaren 80 voort boorduren op de vigilanties, exploitation films en harde politiefilms uit de jaren 70 heb ik al eerder aangekaart. Maar in de 80's werd daar een nieuwe draai aan gegeven, terwijl de jaren 90 pas met de matrix zijn eigen innovatie had. Nu kun je daarom stellen dat de actiefilm uit de jaren 90 bij de jaren 80 past. Ok, daar wil ik nog wel in mee gaan. Maar voor de 'sterren' die enkel in de kloons meespeelden en niet aan de innovatie hebben bijgedragen is wat mij betreft niet diredt plaats in the Expendables. De Expendables bestaat wat mij betreft uit iedereendie ook deel had kunnen uitmaken van de eenheid van Predator of Delta Force.
Dat is mijn visie. Daarnaast snap ik dat je ook huidige sterren nodig hebt voor de boxoffice appeal. Verder mag van mij iedereen erin, zolang ze maar een pakslaag krijgen van Norris. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
@Thunderball: Bond is een rip off van North by Northwest. 
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Behalve dan dat dat een film op zich was, een niet heel serieuze Hitchcock thriller, die verder geen navolging kreeg, terwijl de Bondfilms gewoon een heel genre in gang hebben gezet.
Zonder Bond bestond ook de rest niet.
Geen Arnold die een grappige one-liner na een actiescene roept, dat is echt van Bond afgekeken. Nu doet iedereen dat, er voor had je dat niet.
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Jij weet ongetwijfeld meer over de jaren ' 80 films, ik ging er alleen heen destijds, maar ik heb mij dan weer de afgelopen dertig jaar vooral in J. Bond verdiept.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Klopt, daarom moet ik gaan graven. Mijn kennis van het tijdperk voor Bond is zeer beperkt. Weet wel dat NbNW een soort blauwdruk voor Bond was, maar qua combinatie van humor en actie heb je gelijk. Dat komt daar nauwelijks/niet in voor. The Man who knew too much heeft ook wel wat invloeden denk ik. Vooral qua complexe eindscene en het internationale karakter.
Uiteindelijk komen alle Arnolds en Stallone types voort uit John Wayne.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Maar dan moet men hier niet komen met het argument van 'de jaren '80 actiefilm laten herleven', want daar heeft Couture net zo min in te zoeken dan een Kiefer Sutherland.
Met elk woord roerend eens
.
bierbak
-
- 390 berichten
- 0 stemmen
Dit soort actie wordt ook nu nog en ook over tien jaar nog wel goed aangevoeld en gewaardeerd
Niet zo door de nieuwere generaties hoor. Dat zie je wel aan de vele jongere users die bij Expendables 1 geen verhaal/niet realistisch oid typten. Nu heerst dan ook vooral thinking man's actie in de zalen (ofwel het andere uiterste: overdreven Matrix-achtige actie/Marvel films).
De innovators verdienen het meeste respect akkoord, maar ik heb zeker ook waardering voor degenen die het genre verder grootbrachten. Eens je de perfecte blauwdruk gevonden hebt waarom dan aan sleutelen? Innoveren om te innoveren vind ik nu ook niet bepaald interessant (The Matrix vind ik geen positieve evolutie). Met die perfecte blauwdruk heb je nog genoeg speling om fris voor de dag te komen, en in de jaren '90 deden ze dat dan ook genoeg.
Er was weinig kloof, maar nu is die er wel, dat zie je toch aan alles in deze discussie.
Jij linkt dat eraan, maar mocht dat de oorzaak zijn had ik net zo goed niet ingezien dat Sutherland niet past. Foute opvattingen zijn soms ook gewoon persoonsgebonden.
Wat een onzin. Iedereen die meehelpt de pretentieloze actiefilm in leven te houden door zich erin te profileren (als bv Vin Diesel) verdient zijn plaats in Expendables.
Dat klopt ook wel, maar toch mag je Bond niet volledig wegcijferen als invloed. Bond was er al vroeg bij met onelinertjes, explosies en die typisch karikaturale good guy bad guy verhouding etc.
Ook de Wiki heeft het er over trouwens:
Actiefilm - wikipedia
Opkomst van de actiefilm.
De Britse James Bond films (1962-heden) zijn een goed voorbeeld van vroege actiefilms. Elke van de meer dan twintig James Bond-films bevat typische actiescènes: gevechten, achtervolgingen, ontploffingen en snedige opmerkingen van zowel de held als de slechterik. Een paar van zo'n memorabele zinnen komen uit de film Goldfinger, waarin James Bond zegt: "Do you expect me to talk?" en Goldfinger daarop antwoordt: "No, Mr. Bond. I expect you to die."
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
1. Zat jongelingen dei Expendables wel waarderen lijkt me.
2. Vond een hoop actie in de jaren 90 niet meer fris voor de dag komen. Erg veel herhaling juist.
3. Vond Matrix wel een positieve innovatie, maar elk voordeel heb een nadeel.
4. Discussie wordt nu al een week. Staat dus los van Sutherland. Jij herkend bijvoorbeeld niet de rol en invloed die Hauer op het genre had. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Op hoofdlijken zijn 44-ers Thunderball en ik et eens en jij deelt min of meer de visie van je leeftijd genoot A&L.
5. Vin Diesel zou nog lang niet Expendable moeten zijn op zijn leeftijd. Kan nog een tijdje meedraaien en met de jonge gasten strijden om rollen. Bovendien was hij 3 toen Delta Force werd gemaakt (Zie mijn randvoorwaarden)
6 Wat betreft James Bond zat ik inderdaad fout.
bierbak
-
- 390 berichten
- 0 stemmen
1. Zat jongelingen dei Expendables wel waarderen lijkt me.
Maar je hoort er evenveel klagen over verhaal, stompzinnigheid of iets dergelijks irrelevants (hoef ik maar de laatste pagina voor te checken). En je kan er niet omheen dat de kijkcultuur en mentaliteit tov een actiefilm bij het merendeel is veranderd.
Nogmaals, ze behielden die perfecte blauwdruk die gevonden was (stoere held, simpele actie, oneliners, geweld, ontploffingen...), voor de rest werd het wel degelijk fris ingevuld. Of van welke 80's actioner is het concept van pakweg Demolition Man dan geplukt ("barbaarse" supercop wordt uit noodzaak weer ontdooid in een makke toekomstwereld om op ouderwetse wijze weer zijn aartsvijand na te jagen) ??? Daarnaast was er visueel een revolutie. Vooral Michael Bay zette met zijn energieke in your face videoclip-achtige camerawerk een nieuwe standaard.
Ieder zijn smaak.
En welke visie is dat dan?
Enkel wat Hauer betreft ben ik niet overtuigd nee. Maar om daarom heel de jaren 90 generatie als leken te beschouwen in de materie, en elk meningsverschil op een zogzegde "kloof" af te schuiven is belachelijk. Zeker omdat ik een heel duidelijke reden heb gegeven waarom ik Hauer niet vind passen. Het feit dat Chuck Norris wél meteen geassocieerd wordt met het genre door mensen uit mijn generatie -en zelfs die daana- en Hauer niet heeft niks met generatieconflict te maken (want beide heren waren van voor de 90's).
5. Vin Diesel zou nog lang niet Expendable moeten zijn op zijn leeftijd. Kan nog een tijdje meedraaien en met de jonge gasten strijden om rollen. Bovendien was hij 3 toen Delta Force werd gemaakt (Zie mijn randvoorwaarden)
Omdat jij van die enge randvoorwaarden hebt die zich louter op de jaren 80 zouden moeten toespitsen... Het is juist mooi te zien hoe de oude garde de handen in elkaar slaat met de nieuwe strijders. Stallone en Statham, uiteindelijk staan ze beide voor hetzelfde. En dat is lekker simpele en stoere actie bieden aan de liefhebbers, met een dikke knipoog.
Maar dit zal jij ongetwijfeld zo wel weer allemaal op een generatiekloof afschuiven ipv er een deftig tegenargument of commentaar onder te zetten.
JohnWilliams
-
- 7504 berichten
- 1006 stemmen
Clint Eastwood erbij zou wel heel erg tof zijn, dat is toch echt wel de opper-expendable 
RuudC
-
- 4636 berichten
- 2529 stemmen
Simon West denkt aan vrouwelijke Expendables | nu.nl/film | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
Als dit echt gaat gebeuren, dan ga ik niet kijken. Ik heb geen enkele moeite met vrouwen in de hoofdrol, maar dit idee (en sowieso actrices als Cameron Diaz, Angelina Jolie, Helen Mirren
) met vrouwelijke tegenspelers slaat werkelijk waar nergens op.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Als dit waar is draag ik West op handen. Vrouwen hebben veel coolness, hebben een sterkere presence. Sidaris is niet voor niks verantwoordelijk voor veel van mijn favoriete actieflicks. West
.
Michelle Yeoh, Cynthia Rothrock, Gina Carano, Ronda Rousy, Cris Cyborg, Miesha Tate, Jeeja Yanin, Brigitte Lin, Joyce Godenzi, Jade Leung, Yukari Oshima, Michiko Nishiwaki, Cynthia Khan, Moon Lee etc. Zoveel opties, pik er daar wat van en gooi er wat coole mainstream actrices in die hun coolness/sexiness bewezen hebben. Hudgens, Rodriguez, Bellucci, Rihanna, Fox etc. Grote vooruitgang op The Expendables
.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
West heeft met EX2 een matig geregisseerd werkje afgeleverd, dus zie zo'n film liever in iemand anders handen. Sta verder wel achter het idee.
bierbak
-
- 390 berichten
- 0 stemmen
Als dit waar is draag ik West op handen. Vrouwen hebben veel coolness, hebben een sterkere presence. Sidaris is niet voor niks verantwoordelijk voor veel van mijn favoriete actieflicks. West
.
Michelle Yeoh, Cynthia Rothrock, Gina Carano, Ronda Rousy, Cris Cyborg, Miesha Tate, Jeeja Yanin, Brigitte Lin, Joyce Godenzi, Jade Leung, Yukari Oshima, Michiko Nishiwaki, Cynthia Khan, Moon Lee etc. Zoveel opties, pik er daar wat van en gooi er wat coole mainstream actrices in die hun coolness/sexiness bewezen hebben. Hudgens, Rodriguez, Bellucci, Rihanna, Fox etc. Grote vooruitgang op The Expendables
.
Ik ruik hier een kenner. 
Of het een vooruitgang zou zijn weet ik niet, maar een Expendables met vrouwen zou ik ook wel voor te vinden zijn (op voorwaarde dat de mannelijke icons zoals West zegt ook gewoon weer meedoen). Misschien is het een handicap, maar ik ben nu eenmaal dol op girls with guns movies.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar je hoort er evenveel klagen over verhaal, stompzinnigheid of iets dergelijks irrelevants (hoef ik maar de laatste pagina voor te checken). En je kan er niet omheen dat de kijkcultuur en mentaliteit tov een actiefilm bij het merendeel is veranderd.
Nogmaals, ze behielden die perfecte blauwdruk die gevonden was (stoere held, simpele actie, oneliners, geweld, ontploffingen...), voor de rest werd het wel degelijk fris ingevuld. Of van welke 80's actioner is het concept van pakweg Demolition Man dan geplukt ("barbaarse" supercop wordt uit noodzaak weer ontdooid in een makke toekomstwereld om op ouderwetse wijze weer zijn aartsvijand na te jagen) ??? Daarnaast was er visueel een revolutie. Vooral Michael Bay zette met zijn energieke in your face videoclip-achtige camerawerk een nieuwe standaard.
Ieder zijn smaak.
En welke visie is dat dan?
Enkel wat Hauer betreft ben ik niet overtuigd nee. Maar om daarom heel de jaren 90 generatie als leken te beschouwen in de materie, en elk meningsverschil op een zogzegde "kloof" af te schuiven is belachelijk. Zeker omdat ik een heel duidelijke reden heb gegeven waarom ik Hauer niet vind passen. Het feit dat Chuck Norris wél meteen geassocieerd wordt met het genre door mensen uit mijn generatie -en zelfs die daana- en Hauer niet heeft niks met generatieconflict te maken (want beide heren waren van voor de 90's).
Omdat jij van die enge randvoorwaarden hebt die zich louter op de jaren 80 zouden moeten toespitsen... Het is juist mooi te zien hoe de oude garde de handen in elkaar slaat met de nieuwe strijders. Stallone en Statham, uiteindelijk staan ze beide voor hetzelfde. En dat is lekker simpele en stoere actie bieden aan de liefhebbers, met een dikke knipoog.
Maar dit zal jij ongetwijfeld zo wel weer allemaal op een generatiekloof afschuiven ipv er een deftig tegenargument of commentaar onder te zetten.
1. Bios zat gister vol met jong volk, hadden het beter naar hun zin dan ik.
2. Ik heb het niet over concept maar uitvoering. Demo,istion man was gewoon een zwakke variant op films als Commando, Robocop met eenvleugje bladerunnner. En Expendables 2 kwam ook alweer minder fris voor de dag dan 1. Typsch jaren 90 herhalings product (less of the same) lijkt het geworden, waar de eerste nog ene 80's frisheid in zich had. Eens over Bay
3. Over smaak valt niet te twisten.
4. Dat actiehelden van alle tijden een plaatsje in de Expendables moeten kunnen krijgen.
5. Zie 4. Daar kijk ik dus anders na. Vond Statham en die Helmworth de zwakste personages. Crews en Couture vind ik overigens wel bbad ass genoeg. Die hebben hun plek wel verdiend. Maar al die acteurs van Sutherland tot Diesel vind ik veel te gladjes. Doe mij maar een CGI Bronson
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
West heeft met EX2 een matig geregisseerd werkje afgeleverd, dus zie zo'n film liever in iemand anders handen. Sta verder wel achter het idee.
Vind van wat ik van 'm ken ook niet zo'n goede regisseur, al moet ik Ex2 nog zien. Al leek me het al een enorme stap terug nu Sly niet regisseerde.
Ben het met je eens, West is vrij inwisselbaar maar ging me meer om het idee.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik ruik hier een kenner. 
Of het een vooruitgang zou zijn weet ik niet, maar een Expendables met vrouwen zou ik ook wel voor te vinden zijn (op voorwaarde dat de mannelijke icons zoals West zegt ook gewoon weer meedoen). Misschien is het een handicap, maar ik ben nu eenmaal dol op girls with guns movies.
Sir, you're too kind
. Verre van een handicap, integendeel
.
Van mij mogen de mannen ook weer terug maar leg de focus maar bij de vrouwen. Je kan ook een soort spin-off reeks creëren en de twee franchises naast elkaar laten bestaan.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
(afbeelding)
Goede cast
Had dit idee al geplaatst op 12 augustus 2010, 18:54 uur in teh Expendables topic. 
Ik zou een deel twee maken met enkel vrouwen. 
The BITCHSPENDABLES
Sigourny Weaver (Leader of the pack)
Michelle Rodriguez
Jessica Alba
Angelina Jolie (bad girl)
Pam Grier (Main bad girl)
Amber Heard
Demi Moore (Opdrachtgever)
Linda Hamilton (Opdrachtgever)
Megan Fox
Drew Barrymore
Cameron Diaz
Lucy Liu
bierbak
-
- 390 berichten
- 0 stemmen
@Reinbo: ik snap niet dat je een film als Demolition Man niet fris kan noemen. Stallone wordt nota bene in de diepvries gestopt
. Nee serieus Robocop met een vleugje Blade Runner?? Op die manier kan je elke film wel belegen noemen. Dan is Commando gewoon Forced Vengeneance met een vleugje Shaft.
En jong volk of niet, er zullen er genoeg zijn die weer beginnen over verhaal. Zie je ook alweer aan de comments bij EX2.
Verder mij best dat je het anders wil zien (en van Sutherland en Hemsworth akkoord dat ze niet passen maar Vin Diesel heeft een ruige stem), maar gooi niet altijd alles op een generatieconflict nogal flauw en bij het haar getrokken. Het feit dat jouw generatiegenoot EX2 wel toppie vond bewijst dat zo'n dingen eerder persoonsgebonden zijn dat een verschil in generatie.
bierbak
-
- 390 berichten
- 0 stemmen
Je kan ook een soort spin-off reeks creëren en de twee franchises naast elkaar laten bestaan.
Denk dat dat nog het beste idee is idd. Ja, zie ze liever apart.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Dan is Commando gewoon Forced Vengeneance met een vleugje Shaft.
van Sutherland en Hemsworth akkoord dat ze niet passen maar Vin Diesel heeft een ruige stem
bierbak
-
- 390 berichten
- 0 stemmen
Ik snap de link met Shaft niet echt, maar Forced Vengeance is wel veel harder en rauwer dan Commando.
Mijn punt was gewoon dat je zo uit elke film wel gelijkenissen kan vissen, dat maakt het an sich nog geen onfrisse prent. Demoliton Man gaat ook niet over een gerobottiseerde vent.
Ik zei het al, voor mij is het juist een mooi gebaar dat oude en nieuwe generatie de handen in elkaar slaan. Zowel Stallone als Vin Diesel staan uiteindelijk voor hetzelfde: simpele, stoere actieflicks. Dat jij die tweede misschien niet geslaagd vindt staat daar los van.
Pre- en sequels

Expend4bles
2023
396 reacties

The Expendables 2
2012
3.228 reacties

The Expendables
2010
6.477 reacties
Het laatste nieuws

Dit is alles wat je moet weten over de komende Netflix-film 'War Machine' van Patrick Hughes

Eerste teaser en releasedatum onthuld van de goed beoordeelde horrorserie 'FROM'

Netflix gooit ook de geprezen oorlogsfilm 'Platoon' uit het aanbod

Waargebeurde WOII-film 'Anthropoid' met Cillian Murphy is vrijdag te zien op televisie
Bekijk ook

Fury
Actie / Oorlog, 2014
499 reacties

Edge of Tomorrow
Sciencefiction / Actie, 2014
404 reacties

The Equalizer
Actie / Misdaad, 2014
408 reacties

Dawn of the Planet of the Apes
Actie / Sciencefiction, 2014
326 reacties

Creed
Drama / Sport, 2015
241 reacties

Mission: Impossible - Rogue Nation
Actie / Avontuur, 2015
251 reacties
Gerelateerde tags
ciaarms dealervervolgrescue missionziekenhuisstrijdsledgehammer revolver
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








