Genre: Mystery / Thriller
Speelduur: 106 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: M. Night Shyamalan
Met onder meer: Bruce Willis, Samuel L. Jackson en Robin Wright
IMDb beoordeling:
7,3 (464.899)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 11 januari 2001
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Unbreakable
"Some things are only revealed by accident."
David Dunn raakt betrokken in een groot treinongeluk. Niemand van de inzittenden overleeft het ongeluk, behalve David die geen schrammetje heeft. Hij komt na het ongeluk in contact met Elijah Price, een verzamelaar van comics die z'n hele leven al geplaagd wordt door een slechte gezondheid en snel brekende botten.
Externe links
Acteurs en actrices
David Dunn
Elijah Price
Audrey Dunn
Joseph Dunn
Elijah's Mother
Dr. Mathison
Kelly
Elijah Age 13
Babysitter
Comic Book Clerk
Reviews & comments
Menghini
-
- 1306 berichten
- 941 stemmen
Het zou zo kunnen... Is er ook een twist bij het regisseren van Shyamalan... 
Night
-
- 14 berichten
- 6 stemmen
2,5 ster voor de verpakking, 0 sterren voor de inhoud.
Grote tegenvaller. Met elke film die ik meer van hem zie krijg ik een grotere afkeer van Shyamalan.
Damn, het is juist de inhoud van Shyamalan's films wat echt fascinerend is.
In al zijn films heeft hij één of andere van die big issues verborgen.
Onderwerpen als geloof ( the signs), psychologie ( the sixth sense), kritiek op de maatschappij ( the village) en hier dan de alter-ego van iedere mens in zich, vertelt hij in een manier wat alleen hij kan. Op zijn Shyamalan's.
Hij is een buitengewone regisseur en daarmee zijn bijna al zijn films, op zichzelf een meesterwerk.
En inderdaad, het is zijn M. Night Shyamalan's The Village, Signs, The Sixth Sense en Unbreakable.
"We have always had, since the day we settled here, a gentle understanding with the creatures who live beyond our borders: we do not stray into their woods, they do not come into our village."
-The Village
"It's hard for many people to believe that there are extraordinary things inside themselves."
- Unbreakable
"People break down into two groups when the experience something lucky. Group number one sees it as more than luck, more than coincidence. They see it as a sign, evidence, that there is someone up there, watching out for them. Group number two sees it as just pure luck. Just a happy turn of chance. I'm sure the people in Group number two are looking at those fourteen lights in very suspicious way. For them, the situation isn't fifty-fifty. Could be bad, could be good. But deep down, they feel that whatever happens, they're on their own. And that fills them with fear."
- Signs
"We were supposed to draw a picture, anything we wanted. I drew a man who got hurt in the neck by another man with a screwdriver."
"You saw that on TV, Cole?"
"Everyone got upset. They had a meeting. Mom started crying. I don't draw like that any more."
"How do you draw now?"
"Draw...people smiling, dogs running, rainbows. They don't have meetings about rainbows."
- The Sixth Sense.
Prachtig gewoon. Je moet het gewoon begrijpen waar hij het over heeft. Let niet alleen op het context binnen de film, maar zie het in het algemeen en je zult achterkomen, dat ze massaal kritiek hebben op huidige denkwijze en opvattingen.
Dan moet je toch geniaal zijn als je dit kunt doen binnen een horror film.
Night.
Anatolia
-
- 2666 berichten
- 1511 stemmen
En alleen hierom heeft Night zich geregistreerd op MM 
Mooie bijdrage.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Mooie bijdrage inderdaad, al ben ik het er niet helemaal mee eens.
Zie het geniale niet van kritiek te leveren op huidige denkwijzen en opvattingen. Horrorfilm of niet. Niks zo makkelijk om kritiek te hebben toch ?
Daarnaast, als Shyamalan dan toch daadwerkelijk wat denkt te zeggen te hebben over onze huidige maatschappij, vind ik het een beetje flauw om het te verstoppen in makkelijk verteerbare thrillers/mysteries. Bouw er dan een degelijke film rond die je punt duidelijk probeert te illustreren.
Blokland
-
- 545 berichten
- 1472 stemmen
Deze film is heel bijzonder want het is de ultieme perpetuum mobile. De hele structuur van de film doet denken aan een tekening van Escher. De man van glas is geobsedeerd met het vinden van zijn tegenhanger en hierdoor (en de volstrekt misdadige en onmenselijke wijze waarop hij zijn tegenhanger probeert "uit te roken") bepaalt hij weer zijn eigen identiteit, zijnde die van "archvillain" t.o.v. "superhero" Bruce Willis! Mensen, hier is echte HEEL goed over nagedacht...
morpheus
-
- 1034 berichten
- 675 stemmen
Mooie bijdrage inderdaad, al ben ik het er niet helemaal mee eens.
Zie het geniale niet van kritiek te leveren op huidige denkwijzen en opvattingen. Horrorfilm of niet. Niks zo makkelijk om kritiek te hebben toch ?
Het op subtiele wijze verwerken ervan in een film zoals Shyamalan doet is toch even wat anders. Of dat dan geniaal is of niet dat ligt van heel veel factoren af en daar zullen de meningen altijd zeer sterk verdeeld over blijven.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Vind Unbreakable briljant. Idd Escher-achtig.
Dstruct
-
- 14 berichten
- 1684 stemmen
Film is wel aangenaam om naar te kijken, maar het einde verpest de boel eigenlijk, komt bij mij heel ongeloofwaardig over. De uiteindelijke dader Elijah Price heeft het dus gedaan, en blaast al die dingen op, maar die gast kan geen eens een knikker optillen of hij breekt al z'n botten en hij heeft dus met bommen rondgelopen die zulke grote dingen kunnen opblazen....Unbreakable eerder Incredibility.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Je moet je maar ergens aan ergeren... met een tasje vol explosieven kom je al een heel eind hoor.
Night
-
- 14 berichten
- 6 stemmen
Mooie bijdrage inderdaad, al ben ik het er niet helemaal mee eens.
Zie het geniale niet van kritiek te leveren op huidige denkwijzen en opvattingen. Horrorfilm of niet. Niks zo makkelijk om kritiek te hebben toch ?
Daarnaast, als Shyamalan dan toch daadwerkelijk wat denkt te zeggen te hebben over onze huidige maatschappij, vind ik het een beetje flauw om het te verstoppen in makkelijk verteerbare thrillers/mysteries. Bouw er dan een degelijke film rond die je punt duidelijk probeert te illustreren.
Nee, waarom zou je politiek correct zijn, als je ook niet politiek corerct kunt zijn. Een film heeft in de meeste gevallen als functie om te amuseren. Dit trekt meer publiek aan, dan een saai, maar wel goed geconstrueerde film, waar de standpunt duidelijk naar voren komt. Het is geen betoog, maar een intertainment.
Een heel flauw voorbeeld dat ik zou geven is, als iemand probeert gezond te zijn door gezond, maar onsmakkelijk voedsel te eten, zou juist geestelijk minder gezond zijn, dan iemand die gezond en smakeklijk eet.
Een thriller is zo'n smakeklijk voedsel warin hij zijn gezonde ingrediénten in verwerkt.
Shyamaln kunnen we vergelijken met Da Vinci of Michelangelo. Hij verwerkt zijn kunstjes in plaatsen waar niet iederen bij komt, en dat is juist zijn bedoeling.
Ik heb zelf inmiddels al zijn DVD's en als ik naar elke dialoog kijk en beluister, is het alsof hij weken aan zo'n dialoog heeft zitten werken. Waarbij hij woord voor woord heeft uitgekozen, om zo een masterpiece te maken.
P.S. Anatolia, FisherKing en de rest, bedankt voor jullie steun.
Night.
Night
-
- 14 berichten
- 6 stemmen
Film is wel aangenaam om naar te kijken, maar het einde verpest de boel eigenlijk, komt bij mij heel ongeloofwaardig over. De uiteindelijke dader Elijah Price heeft het dus gedaan, en blaast al die dingen op, maar die gast kan geen eens een knikker optillen of hij breekt al z'n botten en hij heeft dus met bommen rondgelopen die zulke grote dingen kunnen opblazen....Unbreakable eerder Incredibility.
Ik vind het heel grappig, dat je zo iets probeert te bekritiseren.
Het is net alsof je naar een schilderij van Dali kijkt en zegt, dat je hem niet mooi vindt, omdat het 3 cm^2 kleiner is dan je dacht. Begrijp je wat ik bedoel.
"Weet je hoe je een schurk kunt herkennen? Het is precies de tegenovergestelde van een held".
- Unbreakable
" Now that we know who you are, I know who I am. I'm not a mistake. "
- Elijah Price
Night.
Dstruct
-
- 14 berichten
- 1684 stemmen
Het is net alsof je naar een schilderij van Dali kijkt en zegt, dat je hem niet mooi vindt, omdat het 3 cm^2 kleiner is dan je dacht. Begrijp je wat ik bedoel.
Maar dan kan het schilderij nog wel mooi zijn, want het gaat om de inhoud. Als ik dan de film een beetje kritisch bekijk dan valt dat toch wel aardig op dat hij niks kan optillen of hij breekt al iets en als je die explosies zag dan moet het niet een klein bommetje zijn geweest
. Ik zeg ook niet dat ik de film niet leuk vond, ik vond hem wel degelijk leuk maar alleen dat einde riep bij mij vragen op. No hard feelings
Mushroom
-
- 128 berichten
- 1539 stemmen
Eerkijk gezegd vind ik hem nog origineler en beter dan sixth sense!!
Hele aparte film en erg goed in elkaar gezet, jammer dat het daarna bergafwaarts ging met de films van shyamalan!!!
Heb laatst the village gezien, en ik moest nog net niet huilen van het lachen, erg slecht!!
TheOne
-
- 196 berichten
- 2 stemmen
Wacht maar op de sequels van Unbreakable. Shyamalan antwoorde in een interview dat de eerste deel van Unbreakable het eerste deel is van een trilogie.
TheOne
-
- 196 berichten
- 2 stemmen
Hoe ik het bekijk, vindt ik het een goede film. Het gaat over een gewoon burger die erachter komt bepaalde krachten te hebben. Maar wat er volgt is niet gelijk wat je in andere superheldenfilms ziet. Maar i.p.v. daarvan zien we een realistische ontwikkeling van een dood normale man die eigenlijk normaal wilde zijn. Hij gaat niet gelijk in een strak pak de strijd aan met een schurk. Deze film laat gewoon een goed beeld zien hoe het zou zijn als een doodnormale man erachter komt dat hij over meer beschikt dan anderen en Bruce geeft dat voortreffelijk weer.
Flipman
-
- 7111 berichten
- 1141 stemmen
Shyalaman heeft altijd een wat trage opbouw, die je een leuk beeld geeft (vaak erg interessant, serieus) van de situaties van zijn personages. De karakters zelf zijn goed uitgewerkt, ook in deze film. Maar na die opbouw gaat het verhaal in een enorme stroomversnelling. In The 6th Sense viel dat nog mee, maar hier merk je het pas goed.Niet dat de film daardoor niet bij te houden is, maar het lijkt dan zo'n afgeraffeld geheel! Hoewel de hele theorie van de film nog steeds leuk blijft, je moet er wel veel te lang op wachten.
Een 2,5 vind ik obvoldoende, ik geef een 3 aan deze film.
remorz
-
- 2497 berichten
- 2742 stemmen
Ik heb deze film nog niet gezien. Moet ik al weten dat Bruce Willis ontdekt dat hij 'superkrachten' bezit? Zo niet, dan staan in enkele berichten hierboven storende spoilers. En in deze ook.
El Duderino
-
- 122 berichten
- 885 stemmen
Valt ook weinig te "spoilen" aan deze film; na het eerste kwartier wist ik al wie de slechterik zou worden, om notabene precies dezelfde redenen, die de slechterik pas aan het einde van de film geeft.
Deze film mag wat mij betreft de award "Voorspelbaarste superheldenfilm aller tijden" krijgen.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Dat deze film draait om de vraag wie al dan niet een slechterik is vind ik juist wel een gigantische spoiler, heb je bericht aangepast.
El Duderino
-
- 122 berichten
- 885 stemmen
Dat deze film draait om....... vind ik juist wel een gigantische spoiler, heb je bericht aangepast.
Erg flauw. Ik heb namelijk nooit beweerd waar de film wel of niet om draait en heb dus niets verklapt. Maar goed, so be it.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Je zegt dat er op het eind bekend wordt wie de slechterik van het verhaal is. Dat die er uberhaupt was vond ik een geweldige verrassing.
El Duderino
-
- 122 berichten
- 885 stemmen
En zo'n beetje elke actiefilm/thriller ook. Zucht Jordy, zullen we hier maar bij laten?
Gerelateerd nieuws

Studio achter 'Unbreakable' verknoeide de marketing: 'Ze zagen niet in dat dit een heel nieuw genre was'

Mysterieuze thriller 'Unbreakable' van Night M. Shyamalan dinsdagavond te bekijken op televisie

'Assassin' met Bruce Willis vanaf 31 maart te zien in de bioscoop

'Unbreakable' met Bruce Willis wordt meest 'ondergewaardeerde film ooit' genoemd
Bekijk ook

Sans Toit ni Loi
Drama, 1985
25 reacties

The Wanderers
Drama, 1979
117 reacties

Fúsi
Drama, 2015
47 reacties

Hachikô Monogatari
Familie / Drama, 1987
27 reacties

The Sea Wolf
Drama / Avontuur, 1941
4 reacties

Hustle & Flow
Drama / Muziek, 2005
124 reacties
Gerelateerde tags
philadelphia, pennsylvaniaouder-kindrelatietrain accidentstripboekhuwelijkscrisisinvulnerabilitysuperheldsuperkrachtonbekwaamheidvader-zoon-relatieeastrail 177 universeeastrail 177eastrail 177 trilogyunbreakable collection
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










