• 15.795 nieuwsartikelen
  • 178.172 films
  • 12.220 series
  • 33.993 seizoenen
  • 647.351 acteurs
  • 199.058 gebruikers
  • 9.374.574 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Patriot (2000)

Oorlog / Historisch | 165 minuten / 175 minuten (extended version)
3,56 2.727 stemmen

Genre: Oorlog / Historisch

Speelduur: 165 minuten / 175 minuten (extended version)

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Roland Emmerich

Met onder meer: Mel Gibson, Heath Ledger en Jason Isaacs

IMDb beoordeling: 7,2 (310.482)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 27 juli 2000

Plot The Patriot

"Some things are worth fighting for."

Zuid-Carolina, 1776. Na enkele jaren in het leger gevochten te hebben, wil Benjamin Martin niets liever dan een rustig leventje leiden. Als zijn zoon zich echter aanmeldt voor het Amerikaanse leger, om de jonge natie te verdedigen tegen de Britten, wordt hij gedwongen de wapens weer op te pakken.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Benjamin Martin

Gabriel Martin

Charlotte Selton

Col. William Tavington

Col. Harry Burwell

Jean Villeneuve

Reverend Oliver

Anne Howard

Gen. Cornwallis

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4027 berichten
  • 3632 stemmen

Ace Hanlon schreef:

Als je niet geconfronteerd wilt worden met overdreven en clichématige situaties, moet je niet naar actiefilms kijken.

Dan blijven alleen waargebeurde documentaires over.

Ook moraal en/of een boodschap hoeft voor mij niet in een film verwerkt te worden. Voor moraal ga ik naar de kerk, voor boodschappen naar de ALDI.

Dat gaat me wat ver. De Jason Bourne-films zijn ook actiefilms en daar heb ik echt van genoten. En zo kan ik nog een hoop actiefilms noemen.

Er mag best wel hier en daar een cliché gebruikt worden, daar ontkom je zelfs al best moeilijk aan, maar een film als The Patriot gaat er veel en veel te ver in vind ik. Na pakweg het vijfde enorme en makkelijk gebruikte cliché gaat het me toch wel opvallen en valt het ook erg op bij elk ander cliché wat van stal wordt gehaald.

Een mornaal hoeft absoluut niet in de film te zitten en al helemaal niet in een actiefilm, maar dat is hier juist mijn kritiek, dat die zoete moraal er wel in zit.

dennis-s schreef:

Goede kritieken waar ik me bij aansluit.

Maar als je met een nuchtere kijk een leuke avonturenfilm wit zien,

je je niet stoort aan een overdaad aan Amerikaans vaderlandslievende bullcrap dan zit je gewoon goed met The Patriot. Het kijkt prima weg. Braveheart in een setting rondom de Amerikaanse onafhankelijksheidsstrijd met Mel als grote held.

2,5 ster

Daar ben ik niet mee eens. Los van al dat patriottisme heb ik me dus ook aan de nodige andere dingen erg gestoord.

In bijvoorbeeld de National Treasure-films zit ook wel het nodige patriottisme, maar dat vond ik gewoon fijne films om te kijken. Net als bijvoorbeeld een Air Force One, met een Amerikaanse president als actieheld nota bene. Veel meer over the top patriottistisch kan het amper als je dat zo hoort.


avatar van deLeeuw

deLeeuw

  • 678 berichten
  • 1944 stemmen

KdB schreef:

(quote)

ja, dus jij denkt dat je de dag zelf nog uit de bank kan lopen met een geweer? zonder dat ze je hebben nagetrokken of iets?

Sorry hoor. Ik heb je vorige reactie met moeite moeten ontcijferen, maar nu snap ik écht niet meer wat je bedoeld.

Wat probeer je me nu duidelijk te maken? Dat Amerika echt zo fantastisch is als ze zelf beweren?

Heb je alle documentaires van Micheal Moore gezien? Weet je wel waar ik het over heb? En als je echt een discussie wil beginnen mail me dan persoonlijk.


avatar van KdB

KdB

  • 37 berichten
  • 278 stemmen

neen, het is de discussie niet waard...


avatar van Parisa

Parisa

  • 605 berichten
  • 925 stemmen

Thomas83 schreef:
En zouden er nog dierbaren overlijden in de film? Zou er misschien nog een liefdesverhaaltje in het plot verweven zijn? (trouwens , ook walgelijk oversentimenteel was dat subplotje van de dochter die niet wil praten.) Zou er nog een dikke vette moraal in het verhaal zitten?
De als dramatisch hoogtepunt bedoelde finale was behoorlijk melig doordat de kanonnen aan het begin steeds toevallig net mis schoten en vooral hoe Mel Gibson op het einde met een grote Amerikaanse vlag door de linies holt, de vlaggenstok ook nog even als wapen gebruikend. Het door de hele film al overdreven veel gebruikte slowmotion bereikt hier ook wel zijn climax. Mel Gibson ejaculeerde hier al zijn Hollywood-kitsch. Freedommmmm!


Lol. Enig stuk.
Dat met zijn dochtertje vond ik wel lief. Ze speelde het ook best leuk als ukkepuk met pruillipje zijnde.
Ik kon het niet laten om Isaacs steeds met zijn rol in Potter te vergelijken. Hij keek en sprak precies hetzelfde. Het enige verschil was dat hij hier donker haar had.
Verder vond ik de film behoorlijk voorspelbaar, maar desondanks de moeite waard om een keer te zien.


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4027 berichten
  • 3632 stemmen

Parisa schreef:

Lol. Enig stuk.

Dat met zijn dochtertje vond ik wel lief. Ze speelde het ook best leuk als ukkepuk met pruillipje zijnde.

Ik kon het niet laten om Isaacs steeds met zijn rol in Potter te vergelijken. Hij keek en sprak precies hetzelfde. Het enige verschil was dat hij hier donker haar had.

Verder vond ik de film behoorlijk voorspelbaar, maar desondanks de moeite waard om een keer te zien.

Ja, dat meisje was zeer schattig en speelde voor een kind nog best leuk, maar het is wel goedkoop scoren. Beetje een kind erbij slepen voor wat extra drama in de film.

Isaacs' rol lijkt inderdaad wel op zijn rol in de Harry Potter-films. Al viel me dat tijdens de film niet eens zo op. Hij is een goede acteur om een bad guy te spelen trouwens. Maar The Patriot is geen film die zich voor een groot deel ook op kinderen richt, dus mag hij best wel wat minder een bordkartonnen figuur zijn.


avatar van Parisa

Parisa

  • 605 berichten
  • 925 stemmen

Thomas83 schreef:

Isaacs' rol lijkt inderdaad wel op zijn rol in de Harry Potter-films. Al viel me dat tijdens de film niet eens zo op. Hij is een goede acteur om een bad guy te spelen trouwens. Maar The Patriot is geen film die zich voor een groot deel ook op kinderen richt, dus mag hij best wel wat minder een bordkartonnen figuur zijn.

Dat het je niet opgevallen was ligt denk ik meer aan dat je veel op Gibson aan het letten was. Dat resulteerde dan wel weer in wat smakelijke feedback voor hem. Over Isaacs' ben ik het met je eens.


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4027 berichten
  • 3632 stemmen

Misschien komt het ook daardoor ja, maar ik ben sowieso niet zo goed in gezichten. Als een acteur of actrice niet echt super bekend of extreem herkenbaar is en hij heeft ander haar of zo, dan herken ik hem vaak al niet meer.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Prachtige film met een goeie Cast.

Ook Heath Leager (als ik het goed schrijf) speelde echt geweldig.

Ik vond het echt een goed verhaal hebben, jammer alleen dat die pastoor dood ging...

Voor de rest een hele goeie film en Gibson speelde echt geweldig. Ik vond de gevechten erg realistisch en de achtergronden etc. waren ook mooi. En laten we de prachtige muziek van John Williams zeker niet vergeten!


avatar van cinema.

cinema.

  • 230 berichten
  • 0 stemmen

Hé maar thomas, ik vind het eigenlijk wel grappig dat je dit beschrijft als hollywood kitch (waar ik ook zeker achter sta!) terwijl je zelf uitgerekend de meest kitcherige film op nummer één hebt staan. Beetje dubieus, niet waar?


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Je hebt wel gelijk maar LOTR is alles behalve Kitch!!!


avatar van cinema.

cinema.

  • 230 berichten
  • 0 stemmen

Kom, kom beste Williams, doe die oogkleppen eens af ..


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Ik vind LOTR juist wel een goeie triologie...mooi verhaal, scenes, goeie cast en fatastische muziek. Iets wat je niet gauw allemaal bij een andere film zal zien.


avatar van ockhausen

ockhausen

  • 166 berichten
  • 134 stemmen

geweldig, maar niet btr als braveheart, die was een maatje te groot.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

btr?


avatar van cinema.

cinema.

  • 230 berichten
  • 0 stemmen

Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt, John Williams. Of je LOTR een goede triologie vindt of niet (= subjectief) staat verder los van het feit dat het vrij kitcherig is. Je kan daar van houden, maar ik dus niet, in het geval van deze meuk én in mindere mate die ringenfilms. Allemaal zo braafjes, good vs. evil, bombastische (aangezette) muziek eronder, frodo met z'n zielige hondenoogjes. Typisch hollywood voor het grote publiek. Maakt opzich niks uit, maar vaak resulteert dat een vrij voorspelbare en wat zeikerige film. En Braveheart is al helemaal een gedrocht


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Vind LOTR beter dan Braveheart.

Maar weer over The Patriot.

Zo'n Hollywoodfilm vind ik 'The Patriot' namelijk niet...jij wel?


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4027 berichten
  • 3632 stemmen

cinema. schreef:

Hé maar thomas, ik vind het eigenlijk wel grappig dat je dit beschrijft als hollywood kitch (waar ik ook zeker achter sta!) terwijl je zelf uitgerekend de meest kitcherige film op nummer één hebt staan. Beetje dubieus, niet waar?

Dat vind ik nogal meevallen. Niet elke film met een gigantisch budget is per se foute Hollywood-kitsch. Ik zal in de topic over LOTR 1 een uitgebreidere reactie hierop plaatsen, dan kunnen we het hier gewoon enigszins ontopic houden.

Freedom!!


avatar van Mary_Shaw

Mary_Shaw

  • 238 berichten
  • 39 stemmen

euhm is et waar da Heath Ledger dood is ? ik heb zo een gerucht gehoord


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

Mary_Shaw schreef:

euhm is et waar da Heath Ledger dood is ? ik heb zo een gerucht gehoord

Ja, Ledger is 28 januari overleden.

Jammer want hij was een groots acteur en dat liet hij hier ons maar weer eens zien.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Mary_Shaw schreef:

euhm is et waar da Heath Ledger dood is ? ik heb zo een gerucht gehoord

Waar heb jij de afgelopen 3 maanden gezeten?


avatar van Mary_Shaw

Mary_Shaw

  • 238 berichten
  • 39 stemmen

ergens in een afgelegen gat allesins een groot verlies


avatar van jefke_1312

jefke_1312

  • 28 berichten
  • 19 stemmen

mooie film.

goed geacteerd.

R.I.P Heath Ledger.


avatar van jefke_1312

jefke_1312

  • 28 berichten
  • 19 stemmen

JohnWilliams schreef:

(quote)

Ja, Ledger is 28 januari overleden.

Jammer want hij was een groots acteur en dat liet hij hier ons maar weer eens zien.

Helemaal mee eens wat je zegt.


avatar van RoosjeZ

RoosjeZ

  • 19 berichten
  • 28 stemmen

Mooie film, alleen soms een beetje bloederig. Maar dat zijn we intussen wel gewend van Mel Gibson.

Heath is natuurlijk weer hartstikke leuk

Echte aanrader !


avatar van SouthParkFan

SouthParkFan

  • 218 berichten
  • 1385 stemmen

dit is, samen met independence day, de enige goede film van roland emmerich


avatar van tommykonijn

tommykonijn

  • 5139 berichten
  • 2356 stemmen

Opzicht een mooie Film met een wel ijzersterke Mel Gibson in de hoofdrol, Niet echt een Film waarvan je naar mijn mening helemaal versteld van staat omdat hij zo vreselijk geweldig Goed is maar ik vind het wel een erg Goede Film, Huren is hij zeker waard als je het mij zou moeten vragen .

3.5*


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

SouthParkFan schreef:

dit is, samen met independence day, de enige goede film van roland emmerich

Vind je?

Ik vind zijn films allemaal wel aardig, al moet ik 10.000 B.C nog zien.

Deze was in ieder geval erg goed.


avatar van L. luchtloper

L. luchtloper

  • 857 berichten
  • 0 stemmen

Ik blijf de film sterk vinden. Zeker ook de dramatiek er om een. Ik vind Mel Gibson best goed acteren, ik vind het treurig om te zien dat Ledger in werkelijkheid niet meer is, denk dat dit zijn goede jaren nog waren.

Daarnaast vind ik het thema boetedoening in de film wel sterk.


avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

  • 6568 berichten
  • 2313 stemmen

De film is zeer sterk met een goede mel gibson zoals hij al in braveheart schitterde ! Braveheart was een slecht verhaal deze een goed dus 4.5*


avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

  • 1066 berichten
  • 2017 stemmen

blijkbaar had ik deze film eens opgenomen en ik had deze nog na apocalypse now redux gekeken, het was ongeveer 6 uur in de ochtend toen ik deze film ook afhad, ik was toen bekaf maar dit is toch echt een geweldige film, ik vind dit één van de beste films ooit gemaakt en Mel Gibson zet hier ook een fantastische rol neer, veel actie en niet te overdreven drama en zoals de titel het al zegt, vechten voor het vaderland! Na the lord of the rings films en misschien ook Troy heb ik deze film het meest van allemaal bekeken gehad