• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.425 films
  • 12.235 series
  • 34.018 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.129 gebruikers
  • 9.379.030 stemmen
Avatar
 
banner banner

Before Midnight (2013)

Drama / Romantiek | 109 minuten
3,48 779 stemmen

Genre: Drama / Romantiek

Speelduur: 109 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Richard Linklater

Met onder meer: Ethan Hawke en Julie Delpy

IMDb beoordeling: 7,9 (184.105)

Gesproken taal: Engels, Grieks en Frans

Releasedatum: 6 juni 2013

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • CineMember Bekijk via CineMember
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Before Midnight

"Everything's better with maturity."

Het vervolg op Before Sunrise en Before Sunset. We ontmoeten Jesse en Celine negen jaar later in Griekenland. Het is bijna twee decennia geleden dat ze elkaar voor het eerst ontmoetten in de trein naar Wenen. Voor de klok middernacht slaat, zal er een nieuwe episode in hun verhaal bijgeschreven zijn.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Mythos

Mythos

  • 135 berichten
  • 119 stemmen

Nog niet helemaal wat ik had gehoopt na deel 1 en 2, maar hij kijkt al een stuk beter weg.


avatar van Mythos

Mythos

  • 135 berichten
  • 119 stemmen

Ste* schreef:

Ik heb Before Sunrise, en in iets mindere mate Before Sunset, zo hoog zitten dat het misschien wat overdreven vormen aanneemt. Ik durfde deze film aanvankelijk niet eens te kijken, omdat ik bang was dat het te erg tegen zou vallen. Ik heb dan altijd nog wel de eerdere delen om van te genieten, maar toch, ik hoopte gewoon dat het met Jesse en Celine een kant op zou gaan waar ik tevreden over kon zijn. Want zelden, zeg maar gerust nooit, heb ik zo gehouden van een filmkoppel en de ontwikkeling van hun band.

Before Sunrise heeft me destijds lamgeslagen achtergelaten. Nog nooit had ik zo’n overtuigende prille verliefdheid in een film meegemaakt.

Nu snap ik je reactie bij deel 1, lichtelijk overdreven in mijn ogen

Drama drama


avatar van Moddermonster

Moddermonster

  • 66 berichten
  • 420 stemmen

Na de 2 eerdere afleveringen weet ik het wel. Dit gaat niks meer worden. Het is beter als ze niet meer bij elkaar komen. Wat een draak van een film zeg.


avatar van soho

soho

  • 33 berichten
  • 106 stemmen

Wederom indrukwekkend! Before midnight moet niet onderdoen voor de voorgangers, en zet de kroon op de trilogie. Hoe vurig en puur de liefde tussen Jesse en Céline ook is, ze vallen - net als ieder van ons - ten prooi aan de roofdieren in het bos der langdurige relaties. Kinderen uit een vorige relatie die ervoor zorgen dat je het verleden niet helemaal kan afsluiten, de kleine kantjes waaraan we ons ergeren, de stress van het gezinsleven, de sleur die ermee gepaard gaat, onzekerheid over het ouder worden, man-vrouw verwijten en last but not least: het onvermijdelijke slippertje.

Before Midnight raakt het allemaal aan, in een 110 minuten durend praatspektakel, waar anders dan in de vorige films, een venijnig staartje aan zit. Céline mag dan nog iets te snel op haar tenen getrapt zijn, en wat zeurderig overkomen, het moment waarop ze plots beseft dat haar relatie met Jesse niet meer is wat het was, en zwaar onder druk komt te staan, is de vonk die de ganse film in gang zet. Knetterend tot op het einde, well done, Mr Linklater!

Ohja, een vierde deel zou niet misstaan. Met Céline en Jesse als ouders van tieners die de geneugten van de liefde beginnen te ontdekken. Bring it on!


avatar van Actarus

Actarus

  • 502 berichten
  • 2284 stemmen

Moet je de eerste 2 delen gezien hebben voordat je hier aan begint?


avatar van Ste*

Ste*

  • 2073 berichten
  • 1388 stemmen

Ja.


avatar van Placide

Placide

  • 32 berichten
  • 0 stemmen

Er wordt in deze film heel wat gefilosofeerd en geconverseerd op de meest mooiste plekjes.

Een beetje filosoferen en converseren op zijn tijd is niets mis mee, maar om nou dit gezwets een hele film door te moeten aanhoren, gaat op een gegeven moment wel saai en langdradig worden.

Gezwets op hoog niveau en voor wie daar van houdt is het een prachtige film.


avatar van The Director

The Director

  • 104 berichten
  • 101 stemmen

1 ster voor de mooie film locaties. Voor de rest 100 % slaap garantie.


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Haha. Totaal niet mee eens, maar wel een erg grappige comment.


avatar van Roel-

Roel-

  • 1978 berichten
  • 584 stemmen

Gezien zijn favoriete films niet bijster onverwacht commentaar

Goed, in twee dagen de (voorlopige) trilogie erdoor gejast met de conclusie dat het qua niveau alsmaar stijgt. Waar deel een me in eerste instantie verveelde door het te langzaam op gang komen en waar het in deel twee net een tikkeltje te positief was lijkt deel drie van deze problemen verlost te zijn. Niet alles is koek en ei en smooth talk kan niet alle problematiek als sneeuw voor de zon doen laten verdwijnen. Een fijne film om te kijken en ik zou het absoluut niet erg vinden mocht er over een jaar of negen nog een vierde 'deel' uitkomen.

4*

Fascinerend om te zien hoe Hawke verandert in zijn gezicht t.o.v. Delpy. Met name het contrast tussen sunrise en sunset is erg groot.


avatar van davert89

davert89

  • 163 berichten
  • 265 stemmen

Zeer sterk vervolg op de eerdere films in deze trilogie. Allereerst is de locatie al top, echt schitterende plaatjes. Daarnaast ademt de film ook een zeer realistische sfeer uit. Met name de scene in de hotelkamer is zeer sterk. Als kijker kun je je in beide personages en hun standpunten en argumenten zeer goed verplaatsen.

Net als Roel- zou ik het ook zeker niet vervelend vinden als over 9 jaar wederom een 'update' zal plaatsvinden in de vorm van een vierde deel. Ik kijk er naar uit!


avatar van martinlun

martinlun

  • 26 berichten
  • 27 stemmen

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die deze film zo hoog waarderen, het is een film zonder verhaal, alleen maar slap gelul, oppervlakkige conversaties wat totaal niet interessant is. Ik heb de film na een half uur versneld afgekeken omdat ik anders in slaap dreigde te vallen en toch wilde weten hoe de film zou aflopen.


avatar van Ste*

Ste*

  • 2073 berichten
  • 1388 stemmen

Heb je de vorige delen ook gezien? Is eigenlijk wel de bedoeling, voordat we zometeen nog meer mensen krijgen die totaal onwetend binnenvallen in deel 3 en 0,5'en uit gaan delen.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12735 berichten
  • 6540 stemmen

Ste* schreef:

Heb je de vorige delen ook gezien?

Ik vrees van niet... en dan gewoon een 0,5* uitdelen, triest...


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

martinlun schreef:

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die deze film zo hoog waarderen, het is een film zonder verhaal, alleen maar slap gelul, oppervlakkige conversaties wat totaal niet interessant is. Ik heb de film na een half uur versneld afgekeken omdat ik anders in slaap dreigde te vallen en toch wilde weten hoe de film zou aflopen.

En ik begrijp niet dat mensen zomaar een film gaan kijken, zonder zich een beetje in te lezen. Je had bijna overal kunnen lezen dat dit dialogen-films zijn. De film is slechts te verkrijgen op dvd, dus je hebt hem moeten kopen of downloaden. Dan heb je schijnbaar interesse gehad in deze film. Je weet dan niet dat er 3 delen zijn? Dat ze 95% om de dialogen gaan? Wat een onzinreactie lever je hierboven af zeg.

Dit vind ik echt een non-reden om er een 0,5* voor te geven. Dat is een beetje dat ik High School Musical ga kijken en achteraf ga klagen dat ze alleen maar zingen, wat ik storend vind. En hoe kan je in hemelsnaam deze film versneld kijken en snappen hoe de film dan is verlopen? Dat valt in versnelde modus helemaal niet te volgen, het is geen actiefilm...


avatar van martinlun

martinlun

  • 26 berichten
  • 27 stemmen

The Oceanic Six schreef:

En ik begrijp niet dat mensen zomaar een film gaan kijken, zonder zich een beetje in te lezen. Je had bijna overal kunnen lezen dat dit dialogen-films zijn. De film is slechts te verkrijgen op dvd, dus je hebt hem moeten kopen of downloaden. Dan heb je schijnbaar interesse gehad in deze film. Je weet dan niet dat er 3 delen zijn? Dat ze 95% om de dialogen gaan? Wat een onzinreactie lever je hierboven af zeg.

Dit vind ik echt een non-reden om er een 0,5* voor te geven. Dat is een beetje dat ik High School Musical ga kijken en achteraf ga klagen dat ze alleen maar zingen, wat ik storend vind. En hoe kan je in hemelsnaam deze film versneld kijken en snappen hoe de film dan is verlopen? Dat valt in versnelde modus helemaal niet te volgen, het is geen actiefilm...

Ik geef toe dat als ik wist dat het een dialogen film zou zijn ik er niet aan begonnen zou zijn, dat is niets voor mij. Ik wilde samen met mijn vrouw naar een romatische film kijken en dachten dat dit wel iets zou kunnen zijn gezien de hoge waardering. Ik heb me dus idd niet goed voorbereid, in zoverre heb je dus wel gelijk. Vaak is het zo dat het begin van een film wat langzaam op gang komt, maar na een half uur gekeken te hebben naar slap geouwehoer werden we het een beetje zat, "wanneer begint het nu eigenlijk ?" opperde mijn vrouw. Maar er kwam dus niets, geen verhaal, behalve slap geleuter waar geen eind aan leek te komen. Dat ik er maar een halve ster voor geef is mijn persoonlijke mening, ik vind het tien keer niks om naar een "dialogenfilm" te kijken. Veel anderen zullen er anders over denken; het verbaas mij alleen. Is meer iets voor een boek.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12735 berichten
  • 6540 stemmen

Maar je hebt de vorige twee delen (Before Sunrise en Before Sunset) ook niet gezien dan? Dat is toch wel érg essentieel wil je deze film ook maar een heel klein beetje kunnen volgen hoor...


avatar van martinlun

martinlun

  • 26 berichten
  • 27 stemmen

narva77 schreef:

Maar je hebt de vorige twee delen (Before Sunrise en Before Sunset) ook niet gezien dan? Dat is toch wel érg essentieel wil je deze film ook maar een heel klein beetje kunnen volgen hoor...

Die vorige delen heb ik niet gezien; ik wist ook niet dat deze film ergens een vervolg op was. Maar als die andere delen ook niets anders bevatten dan "dialogen" dan hoeft het voor mij niet zo.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12735 berichten
  • 6540 stemmen

Oké, prima, dat begrijp ik en kan ik accepteren. Maar in feite stap je dus ergens midden in een verhaal, en dat komt een filmbeleving nou niet bepaald ten goede, lijkt mij...


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

narva77 schreef:

Maar je hebt de vorige twee delen (Before Sunrise en Before Sunset) ook niet gezien dan? Dat is toch wel érg essentieel wil je deze film ook maar een heel klein beetje kunnen volgen hoor...

Mwah valt wel mee, enige wat je moet weten komt ook in de film ten sprake. De vorige diepere films verschappen wel veel meer diepte in de karakters maar dat het niet te volgen is zonder Sunrise en Sunset vind ik niet.

Snap de kritieken van martinlun wel, heb deze aan wat mensen uitgeleend en die hebben allemaal hetzelfde gereageerd.


avatar van narva77

narva77 (crew films)

  • 12735 berichten
  • 6540 stemmen

Naomi Watts schreef:

Mwah valt wel mee, enige wat je moet weten komt ook in de film ten sprake. De vorige diepere films verschappen wel veel meer diepte in de karakters maar dat het niet te volgen is zonder Sunrise en Sunset vind ik niet.

Bedankt voor het oneens zijn met mij. Leuke provinciegenoot ben jij, zeg! Maar volgens mij mis je toch wel wat aan voorkennis, wie is zij en wie is hij. Wat is hun geschiedenis, enz.
Snap de kritieken van martinlun wel, heb deze aan wat mensen uitgeleend en die hebben allemaal hetzelfde gereageerd.
O jawel, ik kan het ook begrijpen hoor, je moet er van houden om 1,5 uur naar filosofisch gepraat te gaan kijken inderdaad...


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

narva77 schreef:

Bedankt voor het oneens zijn met mij. Leuke provinciegenoot ben jij, zeg! Maar volgens mij mis je toch wel wat aan voorkennis, wie is zij en wie is hij. Wat is hun geschiedenis, enz.

Sorry . Oh, begrijp me niet verkeerd, de fil kijken zonder Sunrise en Sunset raad ik ten zeerste af, je mist hierdoor te veel deimensies en accenten, al is het wel te volgen.


avatar van Roel-

Roel-

  • 1978 berichten
  • 584 stemmen

Maar om het echt op waarde te kunnen schatten zou ik toch wel zeggen dat je de eerste twee ook gezien moet hebben. Dat iemand het dan nog steeds niets vindt is aannemelijk, maar voor de essentie van het verhaal mis je toch te veel door bij de derde te beginnen. Zodoende is de uiteindelijke beoordeling gebaseerd op een half iets, wat toch niet de bedoeling is mijns inziens.


avatar van Re73

Re73

  • 649 berichten
  • 1194 stemmen

Roel- schreef:

Maar om het echt op waarde te kunnen schatten zou ik toch wel zeggen dat je de eerste twee ook gezien moet hebben. Dat iemand het dan nog steeds niets vindt is aannemelijk, maar voor de essentie van het verhaal mis je toch te veel door bij de derde te beginnen. Zodoende is de uiteindelijke beoordeling gebaseerd op een half iets, wat toch niet de bedoeling is mijns inziens.

Mee eens.


avatar van martinlun

martinlun

  • 26 berichten
  • 27 stemmen

Niet mee eens, mijn oordeel is gebaseerd op deze film en ik denk niet dat ik deze film hoger zou gaan waarderen als ik de andere delen had gezien. Ik zal best wat gemist hebben maar ik denk dat het overdreven is door te stellen dat je "teveel mist" als je die andere delen niet hebt gezien. De essentie van het verhaal is dat er geen verhaal is, want de film zit volgepropt met veel oeverloos gezwets, en dan zijn het nog niet eens diepgaande gesprekken. Gesprekken die ik thuis voer met mijn gezin hebben soms meer diepgang.

Wellicht zou ik de andere films een halve ster meer geven als zou blijken dat die gesprekken wat meer diepgang hadden.

Het is gewoon niet mijn genre, ik val erbij in slaap, de oppervlakkige gesprekjes tussen twee mensen interesseren mij net zoveel als een koe die belangstelling heeft voor zijn eigen vlaai.

Ik weet wel dat romantische films over het algemeen langzaam op gang komen maar ik mis gewoon een duidelijk verhaal. Maar voor degene die houden van oppervlakkige dialoogjes is dit een prima film.


avatar van Ste*

Ste*

  • 2073 berichten
  • 1388 stemmen

martinlun schreef:

Ik weet wel dat romantische films over het algemeen langzaam op gang komen maar ik mis gewoon een duidelijk verhaal. Maar voor degene die houden van oppervlakkige dialoogjes is dit een prima film.

Mwa, dan heb je nog steeds de essentie van deze triologie niet helemaal begrepen. De 'dialoogjes' zijn een stuk minder oppervlakkig als je hun voorgeschiedenis kent. Sowieso zijn hun gesprekken in de vorige twee films wat diepgaander van aard.

Maar kan natuurlijk dat het je genre verder niet is.


avatar van Re73

Re73

  • 649 berichten
  • 1194 stemmen

Het zal zo'n anderhalf jaar geleden zijn geweest dat ik deel 1 en 2 heb gezien.
Met beide films was ik niet bekend. Ik stuitte er per toeval op.
Deel 1 raakte mij. De chemie tussen de beide spelers was fantastisch, de settings prachtig.
De diepgaande gesprekken magistraal en zette mij zeker aan het denken. De gehele film deed eigenlijk aan alsof je stiekem zat mee te luisteren met de privé gesprekken van bijvoorbeeld twee pratende mensen in een trein. Enigszins dus met een voyeuristisch tintje.
Gezien het open einde van deel 1 zouden ze 1 jaar later terugkomen zijn? Was het voor mij uiterst prettig dat ik geen werkelijke 7 jaar heb hoeven wachten. Deel 2 had wederom een open einde met opnieuw scherpe dialogen.

Deze deel 3 zonder de eerste twee te kijken... tja tuurlijk kun je dat doen. Waar het voor mij maar ik denk ook voor veel van de liefhebbers van deze film om gaat is de karakteropbouw en de geschiedenis die zij samen hebben gedeeld.
Net als in het echte leven zijn het nu juist namelijk de woorden die niet uitgesproken worden die zoveel meer zeggen. In deze film is dan ook de vraag houden ze nog wel van elkaar is de sleur erin gekomen enz.gezien hun verleden en dat het voor hun heel we wat voeten in aarde had om samen te komen. maakt dat nu deze film nu mooier
Desalniettemin vond ik persoonlijk deel drie wel de minste van de drie. Voor mij persoonlijk doordat Celine nogal vervelend en drammerig overkwam.


avatar van Roel-

Roel-

  • 1978 berichten
  • 584 stemmen

martinlun schreef:

Niet mee eens, mijn oordeel is gebaseerd op deze film en ik denk niet dat ik deze film hoger zou gaan waarderen als ik de andere delen had gezien. Ik zal best wat gemist hebben maar ik denk dat het overdreven is door te stellen dat je "teveel mist" als je die andere delen niet hebt gezien.

Daarom zei ik al dat ik het aannemelijk acht dat je uiteindelijke oordeel waarschijnlijk niet veel anders geweest zou zijn. Maar als je het volledige verhaal zou hebben gezien zou dat oordeel op het gehele verhaal gebaseerd zijn en wat mij betreft dus van meer waarde zijn.

De essentie van het verhaal is dat er geen verhaal is, want de film zit volgepropt met veel oeverloos gezwets, en dan zijn het nog niet eens diepgaande gesprekken. Gesprekken die ik thuis voer met mijn gezin hebben soms meer diepgang.

Voor de essentie van het verhaal moet je deel een zien. Het is uiteraard geen film met vele plot twists of ingenieuze verhaalstructuren, maar wat je nu verkondigt is gewoon niet waar en toont alleen maar aan dat de hele film volledig aan je voorbij is gegaan. Absoluut niet erg aangezien je deel een en twee niet gezien hebt, maar ga dan hier niet onwaarheden verkondigen op basis van onvolledige kennis. Ik vond het overigens wel redelijke diepgaande gesprekken vergeleken met de gemiddelde film, wat beter vergelijkingsmateriaal is dan je thuissituatie.

Ik weet wel dat romantische films over het algemeen langzaam op gang komen maar ik mis gewoon een duidelijk verhaal. Maar voor degene die houden van oppervlakkige dialoogjes is dit een prima film.

Leuke poging tot een sneer uitdelen, maar zo'n opmerking toont voor mij meer aan dat je niet in staat bent om een weloverwogen oordeel te vormen. Zeker gezien het feit dat je bij deel drie begonnen bent.

Het is verder prima dat je het een 0,5 geeft, dat doe je toch vooral voor jezelf. Maar gezien je opmerkingen en het feit dat je maar 1/3 van het verhaal hebt meegekregen is zo'n oordeel voor anderen niet bijster serieus te nemen. Voor mij in ieder geval.


avatar van martinlun

martinlun

  • 26 berichten
  • 27 stemmen

Roel- schreef:

[

Voor de essentie van het verhaal moet je deel een zien. Het is uiteraard geen film met vele plot twists of ingenieuze verhaalstructuren, maar wat je nu verkondigt is gewoon niet waar en toont alleen maar aan dat de hele film volledig aan je voorbij is gegaan. Absoluut niet erg aangezien je deel een en twee niet gezien hebt, maar ga dan hier niet onwaarheden verkondigen op basis van onvolledige kennis. Ik vond het overigens wel redelijke diepgaande gesprekken vergeleken met de gemiddelde film, wat beter vergelijkingsmateriaal is dan je thuissituatie.

Gemiddelde films hebben een verhaal waardoor diepgaande gesprekken van veel minder belang zijn. Maar deze film heeft gewoon geen verhaal, in de twee uur die deze film duurt gebeurt er gewoon helemaal niets, daar heb ik toch echt niet over gelogen. Het enige wat ik heb gezien zijn lange shots van twee mensen die in de auto zitten of over het strand lopen en het ene moment grappen met elkaar lopen te maken en het andere moment ruzie hebben. Ik heb gewoon gekeken naar een stelletje in een bepaalde levensfase waar het allemaal niet meer zo lekker gaat. Je zou dus kunnen zeggen dat mijn mening is gebaseerd op deze derde fase van hun leven, maar ik voel totaal geen behoefte om ook nog die andere levensfases van die mensen te bekijken.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14537 berichten
  • 4521 stemmen

martinlun schreef:

Gemiddelde films hebben een verhaal waardoor diepgaande gesprekken van veel minder belang zijn. Maar deze film heeft gewoon geen verhaal, in de twee uur die deze film duurt gebeurt er gewoon helemaal niets, daar heb ik toch echt niet over gelogen.

Daarom zijn dat soort films dan ook gemiddeld. Deze film kent inderdaad nauwelijks enig verhalend gedeelte, maar is vooral een sfeerimpressie van twee mensen op wellicht een kantelpunt uit hun leven. Deze film zegt wat dat betreft zoveel meer zinnige dingen (dan bedoel ik nog niets eens de dialoog an sich) over het leven, het ouder worden en problemen die daarbij komen kijken dan de gemiddelde film die keurig lineair van a naar z gaat. Oké, en misschien heb jij die houvast van een sterk narratief element nodig, dat kan en mag uiteraard, maar er is zoveel meer inhoud en betekenis naast een plot te verzinnen en vinden vaak. Dus je kan zeggen dat er weinig plot in zit, maar je zit er naast als je zegt dat er 'gewoon helemaal niets' gebeurt. Dan heb je echt met de ogen dicht gekeken.