The Conjuring (2013)

2085 stemmen

Horror / Thriller

geregisseerd door James Wan
met Vera Farmiga, Patrick Wilson en Lili Taylor

The Conjuring vertelt het gruwelijke verhaal van de wereldberoemde paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren. Wanneer hun hulp wordt ingeroepen door een gezin dat door een duistere aanwezigheid in hun afgelegen boerderij geterroriseerd wordt, worden ze geconfronteerd met een machtige duivelse entiteit en raken ze betrokken bij de meest angstaanjagende zaak van hun leven.

Wow zelden zo'n goede horror film gezien.

avatar van Daan258
Weer een prima filmpje van James Wan.
Heb me hier van begin tot eind erg goed mee vermaakt. Lekker sfeertje, aardig verhaal, spannend, aantal leuke schrikmomenten en goed acteerwerk van Patrick Wilson en Vera Farmiga.
Enige wat ik niet echt snapte was de scene dat Judy wakker werd en naar beneden ging en toen iemand met de pop Annabelle in een stoel zag zitten, waar sloeg dat op? :S iemand uitleg?
Toch had ik ook bij deze film het eerlijk gezegd een stuk spannender verwacht door alle reactie's. Ik wacht nog steeds op een film waar ik echt van kan zeggen dat het eng was.
Verder echt een prima filmpje. Nu wachten op Insidious 2

avatar van Filmkriebel
Haunted house met enkele Exorcist-achtige trekjes. Je kan je bijna niet voorstellen dat dit real life gebeurd is. Wan haalt weer een heel arsenaal aan effecten boven. Slechts weinigen kunnen dat met zoveel virtuositeit als hij. Hij weet de realiteit van dergelijke verhalen heel goed te combineren met het filmische, en dan heb je een griezelige film die zonder meer overtuigt. Er wordt zwaar ingezet op bizarre geluiden, en dit alleen zorgt al voor een zeer enge sfeer. Het verhaal is niks nieuws, en er is veel waar je je als kijker aan verwacht, maar wat mij betreft mogen ze er nog vijf zulke maken. Het is erg goed gefilmd en de acteurs gaan er volledig in mee. Rangschikt zich zonder moeite bij de toppers in dit genre van de voorbije jaren.

avatar van snarfje5508
Als liefhebber van het horrorgenre is de kans altijd groot weer een baggerproduct te moeten bekijken met doorgaans slecht acteerwerkj. Dat is bij deze rolprent zeker niet het geval. Wat mij betreft een prima film. Wel wat traag maar de spanning blijft voelbaar. Ook op het juiste moment de goede geluidseffecten. Ruime voldoende !

Omg wat een film... misschien wel de meest gehypete film van dit jaar, maar het is dan ook volledig waard. Wat kan die mens (James Wan) toch geweldige horrorfilmpjes maken. Spanning, suspens, opbouw, zware muziek, ... hij heeft het allemaal in zich.

Een minpuntje: ik had niet zo heel lang daarvoor "Insidious" gezien, en vond bij momenten toch net iets te veel gelijkenissen. Vandaar dat ik ook eventjes zal wachten met Insidious 2 te gaan zien .
Maar los van dit, ge-wel-dige film. Moest er zoiets als Oscars voor de beste horrorfilm bestaan, ik zou het wel weten...

avatar van Colombo
Wat een overgewaardeerde film zeg.. Niets orgineels. Alles hebben we al eerder gezien.
The Conjuring is gewoon een verzameling van gejatte ideeën uit andere films (een waslijst). Scoort zelfs met 0.1 hoger dan [rec] het moet niet gekker worden.

Top film dit. Was echt effe toe aan een horror die de moeite is om te kijken. Lekker hard zetten en schrikken maar

Meestal hoor je vaak dat een film juist niet eng is, maar in dit geval hoorde je bijna iedereen roepen 'wat was ik geschrokken zeg'. Uiteindelijk de film zelf gaan kijken om te kijken of het het wel waard is.

Mijn conclusie is dat het wel zijn spannende momenten heeft. Eigenlijk is het de beste spookfilm na The Others. Tussen The Others en deze film heb ik alleen maar rampzalige spookfilms gekeken, dus The Conjuring scoort tenminste wel op bepaalde punten. Spanned sfeertje en paar effectieve schrikmomenten.

Minpuntje:
Jammer dat de film naar het einde toe zeer clichematig begon te voelen. Laatste 20 minuten kon wel veeeeeeeeeel origineler. Deze film verdiende wel een betere conclusie.

avatar van Maryama
Ik heb de film aandachtig bekeken, en uiteraard geloof ik wel dat het Warren echtpaar heeft bestaan/bestaat maar ben wel cynisch in hoeverre dit verhaal waar gebeurt is. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van andere die hem ook gezien hebben )

skarfees
Een van de betere films in zijn genre. In tegenstelling tot vele andere horrorfilms heeft deze film me positief gestemd. De grauwe sfeer, maar met name de vele schrikmomenten zijn altijd prettig. oke, het mag dan iets weghebben van The Exorcist, maar het aanbod goeie horrorfilms tegenwoordig is maar op een hand te tellen. van de Warrens is ook The Haunting in Connecticut afkomstig, deze ga ik binnenkort maar eens kijken.

avatar van TomPSV
Redelijke film. De sfeer is aardig aanwezig en ook het acteerwerk is prima te noemen, maar toch miste ik zo nu en dan de echte spanning. Je zag toch veel dingen voorbijkomen die je al eerder in andere films hebt gezien. Ook hadden ze van mij wel wat meer schrikmomenten toe mogen voegen. Naar het einde toe ging het ook wel een beetje erg over the top, al is dat vaker het geval bij dit genre.

Insidious van dezelfde regisseur vond ik bijvoorbeeld een veel spannendere film en Sinister was dan nog een niveautje beter. The Conjuring krijgt van mij wel net een voldoende, want het is verder best een vermakelijke film. 3*

avatar van jumpstylemovie
James Wan is misschien de meester wat betreft horror, maar hij is niet goed in drama. Het ligt er altijd veel te dik boven op. Altijd zo'n happy-peppy familie met overdreven veel liefde voor elkaar. Hier was het vooral de vrouwelijke van de twee 'ghost-hunters' die de meest vreselijke dialogen uitkraamde. "Let's finish this together" en "God put us together for a reason right? This must be it"... Dat soort shit kan gewoon echt niet meer.

Het viel mij op hoe ontzettend veel 'false alarms' er in de film zitten. Wan weet zo goed hoe hij horrorfilms moet opbouwen. In letterlijk elk shot kan er iets misgaan, iets bewegen of verschijnen. Het duurt ook erg lang voordat er daadwerkelijk een schrikmoment plaatsvindt. Erg slim. De schrikmomenten waren echter niet eng, het ging om de fantastische opbouw.

Leuk om weer eens een goede film over exorcism te zien. Er werd goed geacteerd, behalve door Vera Farmiga, en het verhaal is zoals bij elke Wan film weer erg leuk.

avatar van Shinobi
jumpstylemovie schreef:
Er werd goed geacteerd, behalve door Vera Farmiga

Wat vond je niet goed aan haar acteerwerk dan? Ik vond haar juist erg sterk overkomen.

avatar van jumpstylemovie
Shinobi schreef:

De scènes waarin ze bovengenoemde dialogen met volledige overtuigen uitsprak. Daar kan ik echt niet tegen. Daardoor begon ik mij te ergeren aan het personage dus eigenlijk is "niet goed acteren" onjuiste woordkeuze van mij geweest want inderdaad, de rest van de film deed ze het goed.

Vandaag nog eens herzien op een gure herfstmiddag en dit blijft gewoon een heerlijke creepy film van de eerste tot de laatste minuut. Ook lekkere creepy muziek trouwens vlak voordat de film begint en tijdens de aftiteling (ook trouwens bij de scenes met Annabelle).

Deze film kon wel eens voor mij de film van 2013 worden. Qua Horror is dit zeker tot nu toe de beste van 2013. Misschien dat het tweede deel van "Insidious" daar nog overheen kan komen, maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet (een tweede deel valt juist meestal tegen).

avatar van BlueJudaskiss
Ik heb nog een Halloween Horror Night op 25 oktober met niet alleen Insidious 2, maar ook Carrie en de nieuwe Chucky

De nieuwe Chucky kun je anders al gewoon pindakazen en Carrie is gewoon een moderne remake van Carrie uit 1976. Lijkt me sterk dat je die films beter zult vinden dan deze, maar je weet maar nooit

Geniet anders maar van de Halloween Horror Night. Ik heb zoiets al eens meegemaakt begin jaren 90 (in de zomer) toen ze 4 films achter elkaar (de 1e begon rond 24:00) draaiden Braindead, Candyman, Henry: Portrait of a Serial Killer en Hellraiser III.

Ook geweldig het volk wat er in de bioscoop zat

avatar van tattoobob
Braindead
De remake van Carrie ben ik toch wel benieuwd naar

avatar van BlueJudaskiss
Pindakazen? Doe me een lol! Wat is leuker: in je eentje een film kijken op een te klein scherm of de film zien met heel veel gelijkgestemden in de vrolijkste bioscoopzaal van Nederland? Carrie ben ik ook erg benieuwd naar, re-make of niet.

On-topic: ik wil maar bevestigen dat dit inderdaad een erg mooi horrorjaar is

avatar van popcorn en cola
Ik denk heftige horror, af en toe flink schrikken en kippenvel over de rug. Maar het is niet mijn genre, te wazig allemaal. Verhaal zou gebaseerd zijn op ware feiten, maar dat is totaal ongeloofwaardig, Uit respect voor de liefhebber (die deze film zeker moet gaan kijken) geef ik geen waardering.

Van Carrie heb ik afgelopen donderdag de trailer gezien. Daar had ik iets van "leuk om te pindakazen", maar meer ook niet. Een horror zie ik overigens het liefst alleen thuis (lekker 's avonds als het donker is) want in de bioscoop heb je altijd van die lui die een film verstoren met hun gepraat, geschreeuw of door hun eet gewoontes. Een tijdje geleden zat iemand naast me Japanse Mix te eten bij Evil Dead. En nee dat is niet leuk

avatar van vampyrmaiden
gave film, echt spannend, en dan gebaseerd op ware gebeurtenissen, geeft het altijd toch nog een extra dimensie. Topper

HALVE TAMME.
Theunissen schreef:

Ik zie het al helemaal voor me .

Beter Japanse Mix dan een portie paling .

avatar van Koerok
vampyrmaiden schreef:
Alleen als het ook allemaal echt waargebeurd kan zijn. Die Ed en Lorraine Warren waren in het echt ongetwijfeld een stelletje bijgelovige nutjobs.

avatar van ribas123
best een scary horror...niet slecht...ik hou totaal niet van horror. Keek ook wel lekker weg.

avatar van Gang_Star
Sterke spookhuis film. Alhoewel niet volledig origineel, qua sfeer deed het me zo nu en dan aan Insidious denken en de pop weer aan Dead Silence, weet James Wan opnieuw een goede film te maken. Het is een eigenlijk ietwat traag op gang komende film, die echter in het 2e gedeelte volledig omslaat. Ondanks dat er nauwelijks bloed in voorkomt, weet het geheel je toch in spanning te houden en blijf je zonder enige moeite kijken.

avatar van Filmhoek.nl
The Conjuring kent een hoge entertainmentwaarde, maar weinig diepgang of originaliteit. Het is meer een kermisattractie dan een verhaal. De actie houdt je constant op het puntje van je stoel, maar niks zal een vrijblijvende indruk achterlaten. Je zult hooguit de bioscoop uitlopen met een glimlach en de gedachte: “nou, ben ik daar even mooi van geschrokken!”. Als je deze film wilt zien, kijk hem dan in ieder geval wel in de bioscoop, of schaf een goede surround-installatie aan. Op je tablet zal het enige pré van de film je volledig ontgaan.

erik1677
Allemachtig! wat is dit eng!
Zat van het begin tot het eind op het puntje van mn stoel.
En daarbij, acteerwerk, camerawerk, sfeer en verhaalopbouw, het is allemaal zwaar in orde.
damn! dit is voor mij de horrorfilm van dit jaar.
Denk niet dat er 1 komt die deze topt!
Bewust heb ik niet de volle 5 punten gegeven, omdat ik denk dat hij bij een volgende kijkbeurt nog beter is.
tenminste! dat is mijn vermoeden.
Geweldige film is dit!!

avatar van nikkilikeshorror
Gisteravond gezellig met schoonfamilie gekeken, verwachte er erg veel van. Vond het echt een super enge film, hoop ook echt dat hier nog een vervolg op komt. Super spannend !

avatar van megaman
Afgelopen zaterdag heb ik The Conjuring gekeken en ik kan gerust zeggen dat 't één van m'n favoriete horrors is van deze tijd. Waar Sinister (de dag er voor gekeken) te vaak afwisselde van kwaliteit (de ene keer beklemmend en atmosferisch, de andere keer weer vol met cliché schrikeffecten zonder opbouw en cheesy make-up effecten) daar blijft The Conjuring vrijwel consistent. Ik had wel 't gevoel dat regisseur James Wan diverse horrorfilms (Paranormal Activity, Poltergeist...etc) in een mixer gooide en met dit resultaat kwam. Maar goed, als 't resultaat dan ook goed is hoor je mij niet klagen. Wel leuk dat actrice Lili Taylor voor de tweede keer mee deed met 'n spookhuisfilm (The Haunting, 1999). Conclusie: The Conjuring was creepy, atmosferisch en op bepaalde momenten ook erg tragisch (vooral tegen het einde aan). Schijnbaar is 'n tweede film in de maak maar of James Wan deze ook onder zijn hoede neemt weet ik niet. Insidious (ook van Wan) heb ik nog niet gezien maar Dead Silence raakte me niet zo.