• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.536 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.938 acteurs
  • 199.145 gebruikers
  • 9.380.511 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Bourne Legacy (2012)

Actie / Avontuur | 135 minuten
3,05 1.818 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Speelduur: 135 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Japan

Geregisseerd door: Tony Gilroy

Met onder meer: Jeremy Renner, Rachel Weisz en Edward Norton

IMDb beoordeling: 6,6 (326.832)

Gesproken taal: Engels en Russisch

Releasedatum: 6 september 2012

Plot The Bourne Legacy

"There Was Never Just One"

Jason Bourne heeft de vuile was van de illegale clandestiene programma's Treadstone en Blackbriar buiten gehangen. Om zich in te dekken besluit de top van de samenzwering om de overgebleven agenten permanent uit te schakelen. Onder hen bevindt zich Aaron Cross (Jeremy Renner), afkomstig van het Outcome programma, die samen met een hieraan verbonden wetenschapper (Rachel Weisz) op de vlucht slaat.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Zwolle84

Zwolle84

  • 8022 berichten
  • 0 stemmen

notsub schreef:
De film mist wel het mysterieuze van de Bourne films, maar maakt dat goed met vette actie. Het is één groot kat, muis en wolvenspel. De rustpuntjes vormen telkens weer een aanleiding naar een nieuw adrenaline shot en het tempo wordt naar het einde toe flink opgevoerd. Meer dan gemiddelde actie dus, met een verhaal dat er nog net mee door kan.


Niet mee eens. Ik vind er juist erg weinig actie in zitten voor een actiefilm van ruim twee uur. En als het dan eindelijk goed los kwam, was de kwaliteit van de actie ook nog eens ondermaats, zoals die zeer onrealistische motorachtervolging. Verder gooide de film het vooral op het verhaal, maar dat vind ik maar warrig en vooral oninteressant.

Maar ik geef gelijk toe dat Bourne niet mijn reeks is: eerste matig, tweede slecht, derde prima, vierde slecht.


avatar van brabusRUS

brabusRUS

  • 1628 berichten
  • 2810 stemmen

Zeker niet zo slechts zoals er door velen wordt beweerd op deze site. Het probleem zit 'm denk ik dat Jason Bourne er niet meer in zit en dat er iets minder actie in zit. Ik vond Renner het goed doen en overtuigend en wat betreft de actie stoorde ik mij ook nergens aan. Het non-actie gedeelte was in mijn ogen nergens saai en zorgde voor een goede 'warm-up'.

Niet zo goed als de vorige delen, maar nog steeds erg vermakelijk!

3.5*


avatar van des1

des1

  • 1737 berichten
  • 993 stemmen

Tsja, hoe lang kun je voortborduren op het gegeven van Manchurian puppets die blijkens geheime programma's ingezet moe(s)ten worden voor allerlei black ops? Met de eerste drie delen waarin Matt Damon de hoofdrol speelde en waar deel 3 misschien nog wel de beste was, waren we er wel doorheen. Goed beschouwd bijft het een vrij mager gegeven, waarin je aan de ene kant Damon hebt die zich uit situaties moet zien te redden en een CIA die laat zien dat moraliteit op het tweede plan komt en die over lijken gaat, ook van het eigen personeel. Toch zijn een aantal dingen van alle delen opmerkelijk. 1. De bad rap over de CIA (die ongetwjfeld niet blij zal zijn met deze succesvolle serie) en 2. de spanning die gesuggereerd wordt met de dialogen en de high-tech environment van het vooral schaduwen van mensen. 3. Toch de interesant doenerij van personen waarvan je gauw denkt: "Jeez-Louise, doe es ff normaal, man" en de volstrekte afwezigheid van relativering en humor. Niet heel erg storend in delen 1-3, maar deel 4 met Renner is volstrekt overbodig en doet eerder denken dat Hollywood na James Bond en het ridicule Mission Impossible een derde geheim agent franchise wilden uitnutten.


avatar van des1

des1

  • 1737 berichten
  • 993 stemmen

Las net een bericht dat een 5de Bourne film aan gewerkt wordt, met Matt Damon en Julia Styles. Titel: Bourne Again.


avatar van Rabbitto

Rabbitto

  • 140 berichten
  • 0 stemmen

des1 schreef:

Las net een bericht dat een 5de Bourne film aan gewerkt wordt, met Matt Damon en Julia Styles. Titel: Bourne Again.

Ik zag vorige week de eerste foto van Matt Damon al voorbij komen op de set.

De titel van de film is echter nog onbekend en zal zeker niet een cliché naam als Bourne Again krijgen. Alle bronnen die ik vind geven een untitled sequel aan (o.a. IMDB 2016) of simpelweg Bourne 5.

Als ze de boekenreeks blijven volgen zou de film The Bourne Betrayal kunnen heten maar het lijkt mij dat het verhaal zelf daar niet op geinspireerd wordt..


avatar van des1

des1

  • 1737 berichten
  • 993 stemmen

Bourne Free? Kunnen ze die ouwe hit van John Barry (Andy Williams zong het) weer van stal halen

Andy Williams - Born Free - 1966. - YouTube


Een film die in geen enkel opzicht kan tippen aan de drie voorgangers die stuk voor stuk puike films zijn. Nee, voor mij hoefde deze film niet echt.


avatar van Glennekeeeee

Glennekeeeee

  • 304 berichten
  • 429 stemmen

The Bourne Legacy is uiteindelijk voor velen niet de film geweest waar op gehoopt werd. De film werd al bij al wisselend ontvangen en ook financieel was het niet écht een groot succes (hoewel er nu ook geen verlies is bij gemaakt). Toch vind ik persoonlijk The Bourne Legacy een zeer te pruimen film die qua niveau en opzet niet moet onderdoen voor de eerste originele Bourne. Renner is uitstekend gecast als Aaron Cross. Ik merkte zelfs op dat als Craig stopt als Bond en ze wat verder gaan kijken dan Britse acteurs, dan zou Renner een uitstekende opvolger zijn die dezelfde stijl van Craig kan behouden. De film maakt enkele links met de Bourne-trilogie maar al bij al valt dit nog zeer goed mee en had het misschien wel nog meer mogen zijn zodat de verhalen toch wat meer verweven zouden zijn. Nu zijn het maar enkele kleine zaken die de films aan elkaar linken maar anderzijds ook nodig waren. De cast buiten Renner doet het ook meer dan degelijk: Weisz is uitstekend en heeft een goede chemie met Renner en Northon heeft misschien een ondankbare rol maar haalt er wel het beste uit met enkele schitterende dialogen. The Bourne Legacy heeft een enorme kracht door amper actie te bevatten maar wel een constante spanning op te wekken. Zo is het eerste halfuur schitterend met een wisselwerking tussen de links met Bourne, de opzet van de reeks en het schitterende landschap waar Cross zich in bevind. Na de eerste achtervolging valt de film nooit meer stil en hoewel het verhaal misschien nét iets te dun is blijft het wel boeien. Aan alles merk je wel dat dit een soort van opzet is. Het personage van Cross krijgt een mooie basis doorheen de film en er worden nog weinig zaken écht uitgeklaard. De finale, die ik in mijn vorige recensie nog als te zwak beschouwde voor een finale vond ik tijdens deze herkijkbeurt echt geweldig en zeker finalewaardig. Ze is lang genoeg, schitterend in beeld gebracht en zeer entertainend om naar te kijken (anderzijds blijft het wel een akte die bij een Bond film eerder als openingsscène zou dienen dan als finale, maar voor deze film was het de perfecte apotheose).

The Bourne Legacy is naar mijn gevoel een waardige aansluiting op de originele trilogie en hoewel Renner niet is aangekondigd in de volgende Episode met Matt Damon hoop ik dat de makers achter de reeks toch snel Renner en Damon zullen samenvoegen in een film. Daarvoor is de basis van deze film te goed, is Renner ook perfect in de rol én zijn er nog te veel vragen onbeantwoord gelaten.

The Bourne Legacy is een aangenaam, vermakelijk en entertainend vervolg op de populaire Bourne-reeks. Met een topcast, een heerlijke constante spanning en een straffe finale is The Bourne Legacy een blockbuster zoals die hoort te zijn... Op z'n Bournes


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31155 berichten
  • 5452 stemmen

Bourne zonder Bourne. Dan moeten ze wel met een sterk alternatief komen. Het verhaal van deel 4 speelt zich af op de zijlijn van de trilogie, maar kan best wel op zichzelf staan. Renner is in elk geval een goeie keuze. Hij kan zonder probleem de film dragen. Geen copie van Damon, maar gewoon zichzelf. Meer nog dan Damon kan ik in deze rol zelfs Renner zien als een nieuwe Bondacteur.

De film gaat verder op het elan van de voorgangers met goeie actie, spanning en achtervolgingen. De randfiguren zijn eerder karton, maar de scènes rond Renner zijn wel boeiend genoeg. En de camerabeelden zijn alvast minder door elkaar geschud.


avatar van peterx43

peterx43

  • 92 berichten
  • 63 stemmen

Al verschillende keren herbekeken , wat al veel wilt zeggen. Beter dan de laatste twee Bournes met Mat Damon. Maar de eerste blijft de beste!


avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

  • 2651 berichten
  • 7065 stemmen

peterx43 schreef:

Al verschillende keren herbekeken , wat al veel wilt zeggen. Beter dan de laatste twee Bournes met Mat Damon. Maar de eerste blijft de beste!

Als je de eerste beter vindt, waarom deze dan 5 sterren?


avatar van shrink

shrink

  • 2140 berichten
  • 2394 stemmen

Verrassend goede film. Ik had er weinig vertrouwen in, maar hij is echt wel goed.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ik had niet zo heel veel zin om deze film opnieuw te kijken, maar ik heb de afgelopen weken de 3 voorgangers ook opnieuw bekeken met het oog op deel 5 die eind deze maand in de bios draait, dus dan pak ik deel 4 ook maar mee. En eigenlijk is het niet eens een slechte film, maar als je mee wilt graaien uit de Bourne geldkist, dan verwacht ik ook een eindproduct van die klasse en die krijg je niet. Jeremy Renner doet zijn best, maar is absoluut geen Matt Damon. Renner is kleurloos en straalt ook die coolness niet uit. Hij doet het redelijk, zonder op te vallen. De rest van de cast idem, aardig, maar niets bijzonders. Het is allemaal behoorlijk goed gefilmd, maar veel memorabele (actie)momenten zijn er niet. Was dit een gewone actiefilm geweest, dan had ik de film nog wel een krappe voldoende gegeven, maar als Bourne film is het gewoon een beste tegenvaller. Hopelijk spoelt de aankomende Bourne mét Matt Damon deze vieze smaak weg.

2,5* (was 2*)


avatar van Shinobi

Shinobi

  • 4305 berichten
  • 2552 stemmen

"Are we lost?"

Omdat ik dit deel nog nooit heb gezien en met Jason Bourne (2016) in aantocht, heb ik 'm maar eens opgezet.

Klaarblijkelijk is deze titel een soort van spin-off, omdat zowel Matt Damon als Paul Greengrass hebben bedankt. Het is gelijk te merken waarom zij deze keus hebben gemaakt, want 'The Bourne Legacy' schotelt je de zoveelste - ongeïnspireerde - doofpot scenario voor waar nauwelijks iets boeiends uit valt te halen. Het is dat er soms verwezen wordt naar Bourne om je als kijker enigszins geïnteresseerd te houden.

Ondanks het simpele gegeven vindt men het noodzakelijk om alsmaar alles uit te leggen. Het resulteert zich in een hoop langdradigheid die het verhaal onnodig rommelig maakt; vage flashbacks en loze termen doen veelvuldig de ronde. Hierdoor is het voornamelijk wachten voor er ook maar iets van belang gebeurt.

Jeremy Renner en Rachel Weisz doen het naar behoren, al zijn hun geportretteerde personages wel erg kleurloos te noemen. Wat overblijft zijn een aantal redelijke actiescènes die over het geheel gezien karig zijn. Het is simpelweg te weinig voor een dergelijke film. Over het abrupte eind zal ik het maar niet hebben.

Al met al een vrij matige spin-off. Wat mij betreft mag Aaron Cross met pensioen.

2,5 Sterren.


avatar van schram101

schram101

  • 16684 berichten
  • 2293 stemmen

Best aardig, maar eigenlijk geen Bourne, ondanks de diverse links naar de trilogie. Daarvoor gaat het allemaal wat te vlug en te makkelijk. Het vernuft uit de vorige films ontbreekt hier bijna volledig en ook is Damon toch wel een stuk cooler dan Renner, hoe spijtig ook, want hij deed vast zijn best. De andere acteurs uit de eerdere serie komen daarnaast weinig aan bod, waardoor je dit ondanks de vele raakvlakken amper als een echte Bourne kan zien.

Een aardige achtervolging in de Filipijnen ten spijt, maar vrijwel alle voorgaande films hadden een betere achtervolging. Denk aan de daken in Tanger (Ultimatum) en de mini in Parijs (Identity).

3,0*


avatar van mrklm

mrklm

  • 11465 berichten
  • 9954 stemmen

Renner blaast de serie nieuw leven in, al is het vooral verwarrend dat deze film direct verwijst naar de Bourne-trilogie die hieraan vooraf ging. Hij is het beste aan deze film, waarin weer wat ruimte is voor karakterisering. Er zijn ook een paar spannende actiescènes, maar het geneuzel van de FBI en de voorspelbare achtervolgingen hebben ook hier helaas de overhand. Maar wel een stap in de goede richting, die helaas totaal niet werd verzilverd door het ronduit bedroevende Jason Bourne.


avatar van Leno

Leno

  • 5921 berichten
  • 4408 stemmen

Leno schreef:

Vermakelijke actiefilm met vlotte actiescènes en een uitstekende cast, ook in de bijrollen. Ik vraag me wel af wat Norton hier doet. Het verhaal is in het begin een beetje warrig, er worden wel heel veel afkortingen en namen de lucht in geslingerd. Zodra het verhaal zich uitsluitend nog richt op Renner lijkt dit alles niet meer zo relevant. Hierdoor voelt de film leeg aan, jammer is ook dat het karakter van Renner weinig diepgang kent. Desondanks als actiefilm spectaculair, af en toe spannend en zeker de moeite waard.

Het spectaculaire valt eigenlijk wel mee, behalve de scenes in de sneeuw die best aardig zijn. De cast is redelijk, Renner is vooral saai eigenlijk en heeft totaal niet de uitstraling en charisma van Damon in de Bourne films. Kortom, na herziening een vrij teleurstellende film.


avatar van Mr-Mcmovie

Mr-Mcmovie

  • 517 berichten
  • 2385 stemmen

Moet je deze gezien hebben als je Jason Bourne wilt zien?


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Mr-Mcmovie schreef:

Moet je deze gezien hebben als je Jason Bourne wilt zien?

Nee, eigenlijk helemaal niet. Hoewel er in Jason Bourne stiekem een kleine verwijzing naar The Bourne Legacy verstopt zit als je goed oplet. Wat dus aangeeft dat volgens de makers dit vierde deel qua continuïteit wel klopt.

Qua plot mis je echter niks.


avatar van Mr-Mcmovie

Mr-Mcmovie

  • 517 berichten
  • 2385 stemmen

Flipman schreef:

(quote)
Nee, eigenlijk helemaal niet. Hoewel er in Jason Bourne stiekem een kleine verwijzing naar The Bourne Legacy verstopt zit als je goed oplet. Wat dus aangeeft dat volgens de makers dit vierde deel qua continuïteit wel klopt.

Qua plot mis je echter niks.

Ok dankje dan ga ik gewoon deze skippen, en Jason Bourne eerst kijken.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Mr-Mcmovie schreef:

Ok dankje dan ga ik gewoon deze skippen, en Jason Bourne eerst kijken.

Kun je doen. Dit deel vind ik echter, ondanks een nieuwe hoofdpersoon, veel beter aansluiten op de oorspronkelijke trilogie dan Jason Bourne. En dat zeg ik niet omdat ik het nieuwste hoofdstuk zo verschrikkelijk vind. Wat overigens wel het geval is.


avatar van Mr-Mcmovie

Mr-Mcmovie

  • 517 berichten
  • 2385 stemmen

Flipman schreef:

(quote)
Kun je doen. Dit deel vind ik echter, ondanks een nieuwe hoofdpersoon, veel beter aansluiten op de oorspronkelijke trilogie dan Jason Bourne. En dat zeg ik niet omdat ik het nieuwste hoofdstuk zo verschrikkelijk vind. Wat overigens wel het geval is.

Maar begrijp me niet verkeerd ik ga deze wel zien, maar ben Damon gewoon als de held dus zal ik maar gewoon die voor deze zien (no offense Jeremy Renner) want daat is een goed acteur.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Oh oké, maar het is inderdaad waar, de volgorde van de laatste twee delen maakt niet gek veel uit .


avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

  • 1126 berichten
  • 1700 stemmen

Toch een stuk zwakker als de vorige bourne films die ik wel stuk voor stuk goed vond. Miste Damon ziezo ook in deze. Verhaal was ook niet zo goed, hebben ook maar iets bij verzonnen om toch maar weer een film te kunnen maken. Minder vaart ook of de vorige delen. Heb mij zeker niet verveeld maar toch teleurgesteld na de vorige films. Op naar de 5de film nu met Damon terug te hopen dat die weer beter is. 6,5/10


avatar van Supernatural

Supernatural

  • 986 berichten
  • 836 stemmen

een leuke film.vind eigenlijks alle bourne films wel leuk.lees net dat hier ook weer een vervolg op komt weer met jeremy renner.dat staat op imdb..ben benieuwd.


avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

  • 1876 berichten
  • 985 stemmen

Goede en spannende actiefilm!

In het begin snapte ik het verhaal niet helemaal en kwam de film vrij traag op gang, na een half uur werd hij beter en kwam de actie en tot aan het eind de spanning.

Vooral de laatste lange achtervolging duurde wel 20 minuten leek het (op het dak en daarna via de weg) waren spectaculair! Hierdoor ook een hogere waardering.

Echt mooie beelden!

Het enige minpunt was dat Matt Damon niet meedeed anders was het nog beter geweest.


avatar van IH88

IH88

  • 9734 berichten
  • 3186 stemmen

“Jason Bourne was just the tip of the iceberg.”

Sterke film. Ik heb dit 'neefje' van Jason Bourne eindelijk gezien, en ondanks de te lange speelduur heb ik me prima vermaakt. Strakke actiescènes, sterke acteerprestaties en een rommelig, maar wel sterk verhaal. En er is gekozen voor mooie locaties zoals Calgary, Manilla, Seoel en New York.

Jeremy Renner is als kille actieheld prima, maar heeft wat moeite om ook iets van persoonlijkheid en emotie in zijn spel te leggen. Iets wat Matt Damon wel erg goed lukte. Weisz, Norton en Keach weten van hun eendimensionale rollen nog heel wat te maken. Het eindigt allemaal wel wat abrupt (met heel veel losse eindjes), maar er wordt dan ook erg gehint op een vervolg.


avatar van peterx43

peterx43

  • 92 berichten
  • 63 stemmen

IH88 schreef:

“Jason Bourne was just the tip of the iceberg.”

Sterke film. Ik heb dit 'neefje' van Jason Bourne eindelijk gezien, en ondanks de te lange speelduur heb ik me prima vermaakt. Strakke actiescènes, sterke acteerprestaties en een rommelig, maar wel sterk verhaal. En er is gekozen voor mooie locaties zoals Calgary, Manilla, Seoel en New York.

Jeremy Renner is als kille actieheld prima, maar heeft wat moeite om ook iets van persoonlijkheid en emotie in zijn spel te leggen. Iets wat Matt Damon wel erg goed lukte. Weisz, Norton en Keach weten van hun eendimensionale rollen nog heel wat te maken. Het eindigt allemaal wel wat abrupt (met heel veel losse eindjes), maar er wordt dan ook erg gehint op een vervolg.

Ik blijf het een steengoeie film vinden , maar wat het einde betreft heb je wel gelijk , het eindigt te plots . Renner vindt ik eigenlijk juist heel verrassend in deze film.


avatar van Agent47

Agent47

  • 79 berichten
  • 1807 stemmen

Je gaat deze film waarschijnlijk vergelijken met de voorgaande delen, gezien het een deel uit de The Bourne reeks is waardoor je teleurgesteld kan zijn na het bekijken van de film.

De voorgaande delen waren meer een combi van spionage/actiefilms met een bepaalde allure die Jason Bourne maakt. Dit element miste ik nu.

Renner als Jason Bourne is een tegenvaller vind ik persoonlijk.

Als losstaande film is deze wel ok.


avatar van psychopath

psychopath

  • 439 berichten
  • 348 stemmen

Ben de hele reeks vandaag aan het kijken maar vind deze idd een beetje tegen omdat Jason Bourne er niet in zit plus vind het einde te geromantiseerd, past niet echt bij de reeks vind ik.

Nu de laatste kijken.