• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.229 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.386 acteurs
  • 199.071 gebruikers
  • 9.375.336 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Master (2012)

Drama | 138 minuten
3,26 1.223 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 138 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Paul Thomas Anderson

Met onder meer: Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman en Amy Adams

IMDb beoordeling: 7,1 (199.124)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 24 januari 2013

  • On Demand:

  • CANAL+ Bekijk via CANAL+
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Master

"Every man needs a guide."

Vlak na de Tweede Wereldoorlog komt de getraumatiseerde marinier Freddie Quell (Phoenix) terug in de Verenigde Staten en vindt het moeilijk een stabiel bestaan te leiden. Als hij de charismatische sekteleider Lancaster Dodd (Hoffman) ontmoet ontstaat er een speciale band tussen hen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2375 stemmen

Ben je er voor naar EYE geweest?


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Nee. Ben het wel van plan maar wilde vooral de film op waarde schatten ipv 70mm an sich. Ga 'm zeker nog in EYE meepakken nu. Alleen beetje jammer dat het niet om de hoek is.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2375 stemmen

Ik zit er ook een beetje mee in mijn maag. In Cinerama draait hij slechts in zaal 6 (in ieder geval afgelopen en komende week), en in LV zijn de schermen niet veel groter. Maar om nou 15 euro treinkaartje + 10 euro bioscoopkaartje neer te tellen en praktisch je hele dag kwijt te zijn vind ik ook weer wat overdreven.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Ik heb hetzelfde. AL is de film in 35mm ook gewoon een pareltje. Ik ben er ook nog niet uit in ieder geval. Ook snel TWBB maar eens gaan zien *schaam schaam.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Montorsi schreef:

Ik zit er ook een beetje mee in mijn maag. In Cinerama draait hij slechts in zaal 6 (in ieder geval afgelopen en komende week), en in LV zijn de schermen niet veel groter. Maar om nou 15 euro treinkaartje + 10 euro bioscoopkaartje neer te tellen en praktisch je hele dag kwijt te zijn vind ik ook weer wat overdreven.

In LV is de projectie wel altijd erg mooi.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Redlop schreef:

Als zijn personage uit de film was gelaten en het geheel zich richtte op de zelfverklaarde mysticus Hoffman, zijn sekte en zijn oplichterij had het een betere film kunnen opleveren. Joaquin Phoenix's personage was voornamelijk nietszeggend, irritant en dominant aanwezig.

AMEN

Heb me daar de hele film over zitten verbazen - vreselijk.

De vrouwelijke rollen vond ik wel erg sterk, Hoffman ook wel, maar dan met name non-verbaal. En daar is vrijwel alles wel meegezegd. There Will Be Blood II, als Anderson zo door blijft gaan was dit de laatste film die ik van hem gezien heb. Zijn (regie)keuzes met camerawerk, muziek en zo laten me verder volkomen onberoerd.


avatar van Partyboooi

Partyboooi

  • 791 berichten
  • 1389 stemmen

Not my cup of tea...

Weer een Oscar-genomineerde film waar dus een hoop reclame achter zit. Daardoor ga ik de film dus ook bekijken, maar net als bij Lincoln met grote moeite afgekeken. Het enige goeie zijn de acteer prestaties van de twee hoofdrolspelers, maar dat is niet zo verwonderlijk meer gezien hun repertoire.

Ik zie een hoop hoge scores hierboven, gelukkig verschillen de smaken

1 sterretje voor JP en PSH.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Vreemd dat niemand naast de twee acteerprestaties de geweldige cinematografie roemt. Film ziet er schitterend uit en zit vol briljante shots.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

(quote)

AMEN

Heb me daar de hele film over zitten verbazen - vreselijk..

Maar daar gaat 't toch ook over? Het is toch geen avontuur met een 'likeable guy' in de hoofdrol of zoiets? Het is toch vooral een karakterschets van een weinig gecultiveerde gast die enkel leeft en reageert vanuit zijn dierlijke instincten en die in aanraking komt met een sekte? Hij IS toch gewoon irritant en dominant?

'Nietszeggend' is 't enkel en alleen als je de deur al meteen op slot doet. Verbaas me over de kritiek. Komt er eens een keer een goede, niet-direct-te-behappen film tussen de blockbusters door uit de Hollywoodfabriek rollen....


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Wat je aanhaalt gaat allemaal over het personage. Het personage vond ik misplaatst. De film had zich beter geconcentreerd op Hoffman. Het eerste uur vond ik echt doorbijten. Pas vanaf Philadelphia ben ik er weer even voor gaan zitten.

Verder kun je als we toch opgescheept zitten met het personage het ook anders vertolken dan Joaquin Phoenix deed. Vond het een verschrikking. Dat verergerde de boel rond het personage extra. Tenzij die hazenlip geacteerd was, dan zou ik dat wel knap gevonden hebben. Maar de hele film praten met mijn kaken op elkaar lukt mij denk ik ook wel. Ongenuanceerd, grotesk. Dat groteske waar ik nog een kater van had, vanwege TWBB.

Dat het een niet-direct-te-behappen film zou zijn uit Hollywood is, is mij verder worst. Wat heeft dat van doen met de waardering - als het een Zuid-Afrikaanse, een Russiche of weet ik wat film was geweest had ik 'm net zo slecht gevonden.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Wat je aanhaalt gaat allemaal over het personage.

Wat jij van Redlop 'quote' had ook betrekking op het personage, toch? En niet op 't acteerwerk (dat zeg je nu pas )

Kun je iets gedetailleérde zijn dan 'misplaatst' , want ik heb geen idee wat je bedoelt.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

De film had zich beter geconcentreerd op Hoffman.


Tuurlijk niet. Want het Hoffman personage ontwikkelt zich amper of niet (hij eindigt waar ie begint) en Phoenix juist wel.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Misschien heb ik iets te enthousiast gequote. Ik kwam thuis en had tijdens het kijken twee kwalificaties over JP in mijn hoofd (misplaatst en ongenuanceerd geloof ik). Toen zag ik precies Redlops opmerking, die ongeveer in hetzelfde straatje lagen. Ik denk beter quoten dan dubbelop zelf verzinnen. Maar zijn opmerkingen betroffen vooral het personage - dat zie ik nu ook. Ik had moeite met beide: personage én vertolking.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Dat het een niet-direct-te-behappen film zou zijn uit Hollywood is, is mij verder worst. Wat heeft dat van doen met de waardering - als het een Zuid-Afrikaansr, een Russiche of weet ik wat film was geweest had ik 'm net zo slecht gevonden.

Dat snap ik wel (ik redeneer vanuit me zelf), maar ik vind je argumentatie mbt de inhoud van de film nogal vaag. Je andere commentaar (regie, muziek) komt wel duidelijk over.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16349 stemmen

Ramon K schreef:
(quote)


Tuurlijk niet. Want het Hoffman personage ontwikkelt zich amper of niet (hij eindigt waar ie begint) en Phoenix juist wel.

Dat lijkt me geen bezwaar. Er zijn wel meer fascinerende filmportretten van karakters die zich nauwelijks ontwikkelen. Ik vond de relatie tussen Hoffman en zijn vrouw dochter/schoonzoon ook erg fascinerend neergezet, daar had ik Phoenix niet voor nodig. Het intrigeerde zo al. Dat bezoek bij Laura Dern bijvoorbeeld. Als ze een 'nieuw karakter' hadden gebruikt voor de loopsessie "raam<->lambrizering" was het ook wel overgekomen.

De enige sterke scène met Phoenix & Hoffman vond ik in de politiecel.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Als ze een 'nieuw karakter' hadden gebruikt voor de loopsessie "raam<->lambrizering" was het ook wel overgekomen


Dat denk ik niet hoor. Die loopsessie is essentieel voor 't Phoenix personage (hij vindt die hele methode 3x niks; zijn houding spreekt boekdelen). Dat het verder iets over de methode an sich toont is lang niet zo belangrijk. Daarna krijg je dan ook de scene bij die boekpresentatie waarin Phoenix voor de tweede maal aggressief wordt tov een tegenstander van de methode. Alleen verdedigt hij nu niet de denkbeelden van de sekte (daar gelooft ie niet meer in), maar hij verdedigt de enige familie die hij ooit gehad heeft (Hoffman).

Dat is zelfs het centrale thema van de film.


avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

  • 1630 berichten
  • 600 stemmen

Ramon K schreef:

(quote)

Maar daar gaat 't toch ook over? Het is toch geen avontuur met een 'likeable guy' in de hoofdrol of zoiets? Het is toch vooral een karakterschets van een weinig gecultiveerde gast die enkel leeft en reageert vanuit zijn dierlijke instincten en die in aanraking komt met een sekte? Hij IS toch gewoon irritant en dominant?

'Nietszeggend' is 't enkel en alleen als je de deur al meteen op slot doet. Verbaas me over de kritiek. Komt er eens een keer een goede, niet-direct-te-behappen film tussen de blockbusters door uit de Hollywoodfabriek rollen....

Echt leuk! Ik ben nu een keer hlemaal eens met Ramon. Dat scheelt een hoop werk.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Is het niet zo dat veel kijkers zich automatisch 'zetten' naar de titel van de film? Andere verwachtingen dus. Want de titel The Master lijkt te impliceren dat we een sekteleider gaan volgen als hoofdpersonage. Maar de titel slaat juist op de functie(s) die Hoffman vervult voor /in dienst van het hoofdpersonage Phoenix.

Of is alleen NarcissusBladsp. 't hiermee eens?


avatar van NarcissusBladsp.

NarcissusBladsp.

  • 1630 berichten
  • 600 stemmen



Film is juist bij uitstek geschikt om mensen te 'observeren' die je in het dagelijks leven liefst mijdt. Voor mij lijkt Freddie die psychologische gedragstherapieën te beschouwen als een soort voortzetting van zijn diensttijd...


avatar van Pazmaster

Pazmaster

  • 2776 berichten
  • 5880 stemmen

Wat wordt er goed geacteerd zeg! Joaquin Phoenix in topvorm! Het begint allemaal erg interessant maar naar mate de film vordert wordt het allemaal een beetje langdradig en begint het een beetje te vervelen. Ook het einde viel me tegen. Ik had gehoopt op iets geniaals maar dat kwam helaas niet. 2,5 ster


avatar van misterfool

misterfool

  • 339 berichten
  • 730 stemmen

Toch eigenlijk wel weer een heel sterk "werkje" van PTA. Qua structuur gelijksoortig aan "There will be blood": aan de oppervlakte een sterke, hier dubbele, karakterstudie die aan de kijker veel ruimte voor interpretatie overlaat en hint naar diepere, symbolische gelaagdheid. Toch is The master iets minder sterk, aangezien de film niet de volle tijdsduur spannend blijft. Desondanks halen Hoffman,phoenix en zeker niet te vergeten Amy Adams punten binnen wegens hun grandioze acteerprestaties. PTA Laat met deze film weer zien mooie plaatjes te kunnen schieten. Het azuurblauwe water van een bepaalde scene spatte werkelijk van het scherm af.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Geslaagde film, maar toch ben ik geen fan van de richting waarin Paul Thomas Anderson zich ontwikkelt, met dat schijnbare realisme terwijl de personages eigenlijk tegen het groteske aanzitten, of in het geval van There will be blood, erover heen gaan. Ik vrees dat PTA het niveau van Magnolia, waarin hij expliciet niet-realistisch filmt (maar juist des te meer iets weet te zeggen over mensen) nooit meer haalt.

Over The master is het meeste al wel geschreven hier. Ben het met MR eens dat de houding/loopjes/grimassen van Phoenix er soms wat over zijn, maar in de close-ups vond ik hem wel erg overtuigend. Hoffman acteert sowieso fenomenaal. Het camerawerk is zoals altijd bij Anderson zeer in orde, hoewel ik geen echte cinematografische hoogstandjes heb gezien.

Ik ken de film al met al zeker kwaliteit toe, maar ik moet me verder nogmaals bij Mochizuki Rokuro aansluiten en constateren dat het me onberoerd laat. Jammer.


avatar van Asaharo

Asaharo

  • 1042 berichten
  • 624 stemmen

Wat vonden jullie van de muziek in de film? Anderson had, geloof ik, opnieuw samengewerkt met Greenwood.


avatar van cordiacovens

cordiacovens

  • 1526 berichten
  • 1447 stemmen

Muziek was erg goed, onterecht niet genomineerd voor een Oscar.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14518 berichten
  • 4517 stemmen

cordiacovens schreef:

Muziek was erg goed, onterecht niet genomineerd voor een Oscar.

Er is wel meer onterecht niet genomineerd. Als dat kitsch uit Life of Pi al is genomineerd voor Beste Cinematografie, dan had deze zeker gekund in die categorie. Editing en Sound Editing, Original Score en Original Song en Best Original Screenplay hadden ook wel gemogen wat mij betreft. En beste film ook, zeker als er maximaal 10 in kunnen.


avatar van jipt

jipt

  • 3461 berichten
  • 3473 stemmen

En beste regie


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14518 berichten
  • 4517 stemmen

Nee, die niet. Vond zijn 4 films hiervoor alle beter wat betreft regie. Het was goed, maar niet direct zo briljant als in Magnolia, TWBB en PDL.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

"Een verzameling briljante scènes, met een, als altijd goede Philip Seymour Hoffman, maar 'The Master' is de film van Phoenix", las ik in een recensie. Helemaal mee eens (je zou de productie episch kunnen noemen), maar voor mij vormde de opmerkelijke, plastische, intellectuele, niet gemakkelijk te volgen film (over scientology) geen geheel, is er geen duidelijk plot, lijkt ie in herhalingen te vallen en is lang van stof. In de verhandeling over de twee mannen moet het esthetisch allemaal perfect zijn. Wel maakt de regisseur klip en klaar wat charisma inhoudt. De muziek is zonder meer prachtig. Alles bijelkaar laat de film een leeg gevoel bij mij achter, maar wellicht moet ik eerst meer afstand nemen.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Charisma? Ik vond Dodd toch niet bepaald charismatisch, wél vreselijk pedant en zelfingenomen. Dankzij overtuigingskracht en psychologische spelletjes weet hij mensen voor zich te winnen, maar charisma zou ik dat niet direct noemen.