Genre: Drama / Misdaad
Speelduur: 94 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Harmony Korine
Met onder meer: James Franco, Selena Gomez en Vanessa Hudgens
IMDb beoordeling:
5,3 (153.734)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 11 april 2013
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Spring Breakers
"A little sun can bring out your dark side."
Brit, Candy, Cotty en Faith zijn beste vriendinnen sinds de lagere school. Ze wonen samen in een saai studentenhuis en zijn op zoek naar avontuur. Het enige wat ze moeten doen om echt plezier te beleven is genoeg geld bij elkaar sparen voor de voorjaarsvakantie. Wanneer ze de crimineel 'Alien' ontmoeten belooft deze hen te voorzien van alle spanning en opwinding die ze maar wensen. Onder aanmoediging van hun nieuwe vriend is het al snel duidelijk hoe ver meisjes willen gaan voor hun ultieme voorjaarsvakantie.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (5,3 / 153734)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spring Breakers (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Brit
Candy
Alien
Cotty
Faith
Archie
Bess
Forest
ATL Twin
ATL Twin
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De zogenaamde verheerlijking of escapisme (dat telkens terugkerende woord) tegenover de realiteit.
Verheerlijking is iets anders dan escapisme.... Laat dat duidelijk zijn.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Omdat het kul IS! Totale kul! Korine spot met die zogenaamde zingeving die die 15jarige wichten aan het SBgebeuren geven. Na 10 minuten plegen ze een roofoverval omdat ze geen geld hebben voor het goddelijke SBweekend! En jij denkt dat daar compassie in zit? Echt? Onvoorstelbaar.
Ja, het loopt over van de compassie, het wordt toch niet voor niets drommerig en mooi verteld. Zat je zelf ook op de pot tijdens het kijken, want je bent echt een enorme azijnzeiker die het als ware het een goedkope MTV party spin off benaderd. Valt me erg van je tegen dat je niet verder kunt kijken.
Kijk 'm nog eens de film zit vol met quotes over het ontsnappen aan de sleur. Hoe verblind kun je zijn?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Waarom is cynisme eigenlijk zo erg? Ik vind de sopranos erg goed en ik durf ook toe te geven dat daar een cynisch toontje in zit. En? Of past dat niet in een bepaald plaatje of zo?
Niks mis met cynisme en je kunt het inderdaad ook cynisch benaderen, maar dan zie wel wel slechts de helft van wat de film toont.
Naast een cynische benadering kun je ook in het universum dat Korine schetst met hen mee op de vlucht en dan beleef je machtige avonturen met lieve mooie, licht geflipte meiden. Escapisme kan werken, zo lang het duurt. Geef je er aan over of keer gedesillusioneerd huiswaarts. Mij bood het in ieder geval een heerlijke ride.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je kunt geen kritiek op de idealen van SB leveren en 't tegelijkertijd verheerlijken (voor de 10de keer). Dan heeft je film geen enkele zeggingskracht meer.
Dus eigenlijk doet The Green Mile alles goed. Lekker zwart of wit. Wel zo duidelijk en met veel zeggingskracht? ik ben je nu echt kwijt... 
Persoonlijk vind in die ambivalentie juist enorm sterk en fijn. Daarom zie ik het ook meer als een observatie (studie van escapisme met de voor en nadelen ervan) dan enkel een kritiek. Het laat zowel de voor als de nadelen zien. Verheerlijken en kritiek gaan prima samen. . Zie het als een avondje gezellig drinken met vrienden en de kater van de dag erna. Is het zuipen met vrienden dan all bad?
Elk voordeel heeft een nadeel en vice versa.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Hij verbindt er juist twee totaal verschillende waardeoordelen aan! Dat is nu juist het hele punt. En nog verrekte lomp ook!
Ja echt? Tuurlijk!Kan ja, maar deze film niet! Die is niet beschouwend. Heb je die stylistische filmstijl gezien? Heb je de narratief wel gevolgd? Het is niet zo dat Korine de SB netjes registreert zodat we een oordeel kunnen vellen Auke! Kun je me wel een speech geven over een ideologisch brilletje, maar die is op die film gewoon niet van toepassing.
En deze film is geen 'onderzoek naar escapisme'. Wat stellen jullie je daar toch bij voor?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Wat heeft The Green Mile hier nou mee van doen?
Dan zou ik nog eens moeten beginnen met al mijn andere kritiek want als exploitationfilm is dit natuurlijk zo mak als een lammetje.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Dus eigenlijk doet The Green Mile alles goed. Lekker zwart of wit. Wel zo duidelijk en met veel zeggingskracht? ik ben je nu echt kwijt... .
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hij verbindt er juist twee totaal verschillende waardeoordelen aan! Dat is nu juist het hele punt. En nog verrekte lomp ook!
OK, je kan het lomp gedaan vinden of een makke expolitation flic (wat het niet wil zijn overigens), maar zie totaal niet waarom je iets niet van twee kanten mag benaderen.
Volgens mij klaag je daar stevast over de simpele zwart wit setting en personages.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Kom toch op zeg: studie? Voor- en nadelen? Als in...
"als ik coke snuif en de politie komt binnenvallen, dan kan ik wel eens in het gevang belanden'. Dit is een groot nadeel van escapisme" 
Universitair neem ik aan?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
"'Als ik mijn topje uitdoe bij 5 mannen en ik wordt daarna gepenetreerd, en ik kom klaar, dan geeft mij dat een fijn gevoel. Dit is een goed voorbeeld van een voordeel van escapisme"
Auke Briek
-
- 239 berichten
- 54 stemmen
Ja echt? Tuurlijk!Kan ja, maar deze film niet! Die is niet beschouwend. Heb je die stylistische filmstijl gezien? Heb je de narratief wel gevolgd? Het is niet zo dat Korine de SB netjes registreert zodat we een oordeel kunnen vellen Auke! Kun je me wel een speech geven over een ideologisch brilletje, maar die is op die film gewoon niet van toepassing.
Deze film is wel beschouwend. Een beschouwing is zelden voortdurend 100% neutraal, maar laat veelal verschillende kanten van een zaak zien. Maar iedere kant is an sich als het ware onder voorbehoud weergegeven, in de trant van zo en zo kun je er naar kijken, maar het moet niet per se, valt niet noodzakelijk samen met het eindoordeel van de auteur. Een ogenschijnlijk eenzijdige verheerlijking in de vorm verliest z'n eenzijdigheid door het contrast met de nuanceringen die Korine plaatst. De ogenschijnlijk eenzijdige 'kritieken' worden door de vorm genuanceerd en blijken daardoor zelf juist niks meer te zijn dan nuanceringen. Zo gaat de zeggingskracht niet verloren, maar houdt het geheel zich juist in evenwicht. Zou er dan uiteindelijk toch een conclusie volgen, dan zou het een betoog zijn geweest, maar dat gebeurd niet. Een beschouwing dus, niet per se van een afstandelijke wetenschappelijke soort (Korine toont voortdurend zijn betrokkenheid) maar dat hoeft ook helemaal niet.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Omdat je ergens kritiek op levert, en daarna ga je omarmen en verheerlijken wat je net hebt veroordeeld. Dat is heel wat anders dan een film die bijvoorbeeld de discussie omtrent de doodstraf belicht en je als kijker een oordeel laat vellen. Korine velt twee tegenstijdige oordelen (dat is de 11de of 12de keer) binnen 1 film.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Maar dat doet deze film niet. SB laat niet twee opties zien, maar velt twee keer een oordeel. Die tegenstrijdig zijn aan elkaar.
'meisje, je kunt beter niet stomdronken je topje uitdoen alleen met 5 dronken geile gasten in de kamer'
En verderop:
'meisjes, jullie kunnen beter bij die meneer in het zwembad kruipen, zodat wij twee mooie lichamen in een triootje kunnen zien'
Dat werkt nu eenmaal niet.
Auke Briek
-
- 239 berichten
- 54 stemmen
1. Korine velt deze oordelen helemaal niet. Waaruit leid je dat af? Jij vind dat volgens mij zelf (dat eerste oordeel) en neemt vervolgens aan dat de regisseur dat wil zeggen, maar waar blijkt dat eigenlijk uit? Totaal niet hard te maken op basis van de film, en als je je een beetje in Harmony verdiept dan zie je dat dit botst met zijn persoonlijkheid.
2. De twee verschillende kanten die hij in deze twee scènes laten zien zijn niks meer mogelijke manieren om er naar kijken: alle waardeoordelen hieromtrent worden tussen haakjes geplaatst. Korine zegt nooit: dit is hoe ik er over denk.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kom toch op zeg: studie? Voor- en nadelen? Als in...
"als ik coke snuif en de politie komt binnenvallen, dan kan ik wel eens in het gevang belanden'. Dit is een groot nadeel van escapisme" 
Universitair neem ik aan?
"'Als ik mijn topje uitdoe bij 5 mannen en ik wordt daarna gepenetreerd, en ik kom klaar, dan geeft mij dat een fijn gevoel. Dit is een goed voorbeeld van een voordeel van escapisme"
Ja, als jet het zo simplistisch wil benaderen, kun je dat er zeker uithalen. Maar je zou het geheel ook op een abstractere manier kunnen bekijken. Schijnbaar ben je daar niet toe in staat. Geen wonder dat je vast blijft houden aan je eendimensionale kijk op de zaak.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Omdat je ergens kritiek op levert, en daarna ga je omarmen en verheerlijken wat je net hebt veroordeeld.
Wat is daar dan mis mee?
Maar dat doet deze film niet. SB laat niet twee opties zien, maar velt twee keer een oordeel. Die tegenstrijdig zijn aan elkaar.
'meisje, je kunt beter niet stomdronken je topje uitdoen alleen met 5 dronken geile gasten in de kamer'
....
Dat werkt nu eenmaal niet.
het velt helemaal geen oordeel, dat laat het fijn aan de kijker over. Jij gaar vol voor het veroordelen. Ik, Naomi en Auke niet. Voor ons werkt het wel, voor jou niet. Maar ga dan niet roepen dat het niet kan.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Helemaal niet waar. De kritiek is 100% duidelijk, zelfs onsubtiel en karikaturaal. Of de regisseur dat wil zeggen dat doet er toch niet doe? De film zegt 't.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Probeer daar zelf maar eens een keer over na te denken. Ben met 3 mensen aan het discussieren en het is echt niet zo moeilijk.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Er is geen abstractere manier. Want dit is troep, geen Antonioni of zo. Leg jij maar uit waarom jij roept dat dit een 'studie van escapisme' is? Jij neemt gewoon te veel hooi op de vork.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Helemaal niet waar. De kritiek is 100% duidelijk, zelfs onsubtiel en karikaturaal. Of de regisseur dat wil zeggen dat doet er toch niet doe? De film zegt 't.
Dat de film iets zegt wil niet zeggen dat de regisseur dat oordeel velt. Dat laat hij juist aan de kijker.
Maar ik stop. Kijk 'm eerst nog eens zou ik zeggen. Ik zat er naar kijkbeurt 1 ook te eenzijdig in.
Auke Briek
-
- 239 berichten
- 54 stemmen
Helemaal niet waar. De kritiek is 100% duidelijk, zelfs onsubtiel en karikaturaal. Of de regisseur dat wil zeggen dat doet er toch niet doe? De film zegt 't.
Voor mij is het helemaal niet duidelijk dat Korine (of de film) dit met die scène wil zeggen: in tegendeel ik denk dat hij er helemaal geen kritiek mee wil geven. Zie ook de omkering van de rape-context die ik eerder aanhaalde, omdat de vrouw juist de baas is: als Korine al iets wil zeggen dan is het: "look closer, dit lijkt misschien een simpele kritiek, maar het ligt veel complexer dan dat." Dus nogmaals de vraag: waaruit leid je die simpele kritiek dan af? Vind het verre van 100% duidelijk.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Er is geen abstractere manier. Want dit is troep, geen Antonioni of zo. Leg jij maar uit waarom jij roept dat dit een 'studie van escapisme' is? Jij neemt gewoon te veel hooi op de vork.
Omdat de film over escapisme gaat. Zo wordt expliciet in het beging van de film door diverse hoofdrolspelers gezegd. Ze willen weg uit hun dagelijkse sleur, iets nieuws zien. Iets bijzonders beleven.
Ben je het daarmee eens, of haak je hier al af?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nee hoor. Korine oordeelt over de oppervlakkigheid van SB, maar laat op het eind zijn twee heldinnen onaangetast met een nieuwe auto naar huis rijden. De filmstijl sluit op de verheerlijking aan. De arme meisjes in het publiek weten niet of ze de volgende SB hun topje aan of uit moeten laten.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Omdat de film over escapisme gaat. Zo wordt expliciet in het beging van de film door diverse hoofdrolspelers gezegd. Ze willen weg uit hun dagelijkse sleur, iets nieuws zien. Iets bijzonders beleven.
Ben je het daarmee eens, of haak je hier al af?
Dan toont het toch escapisme! Dat is geen studie Reinbo. En dat doet de hele Hollywoodindustrie toch al?. Jullie maken er meer van dan het in werkelijkheid is. Volgens mij alledrie nog Korinefans ook. Ik denk dat jullie met een vooringenomen bril op aan het kijken waren ipv ikke! 
Ik ga de film trouwens geen nieuwe kans geven. Sorry.
Auke Briek
-
- 239 berichten
- 54 stemmen
Nee hoor. Korine oordeelt over de oppervlakkigheid van SB, maar laat op het eind zijn twee heldinnen onaangetast met een nieuwe auto naar huis rijden. De filmstijl sluit op de verheerlijking aan. De arme meisjes in het publiek weten niet of ze de volgende SB hun topje aan of uit moeten laten.
Maar die eindscène werd in het verleden door vele andere criticasters juist als paradigmatisch voorbeeld van 'makkelijke kritiek' aangehaald: SB zou een makkelijke veroordeling van haar hoofdpersonages zijn want ze komen in een zinloze geweldspiraal terecht en keren ontgoocheld huiswaarts. Dat je het ook op jouw manier kunt bekijken en dat ze onaangetast in een mooie auto naar huis rijden is een prachtig argument om net de open-endedness van de film te benadrukken. Korine velt helemaal geen oordeel, maar laat alles aan de kijker over. Heerlijk.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik heb er verder vrede mee dat jij 't zo ziet Auke. Maar we gaan hier echt niet uitkomen. Mazzel! 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dan toont het toch escapisme! Dat is geen studie Reinbo. En dat doet de hele Hollywoodindustrie. Jullie maken er meer van dan het in werkelijkheid. Volgens mij alledrie nog Korinefans ook. Ik denk dat jullie met een vooringenomen bril op aan het kijken waren.
Ik had nog nooit van Korine of Spring Breakers gehoord, totdat ik de film op het IFFR zag....
Maar als je de film toch geen nieuwe kans wil geven heeft verdere discussie ook geen zin.
Doei! 
Solipsis
-
- 80 berichten
- 105 stemmen
Ik vrees dat veel mensen deze film niet goed begrijpen. Als je hem in alle serieusheid kijkt en een normale film verwacht dan is alles heel raar, slecht zelfs, en psychedelisch.
Maar als je het meer ziet als flarden die uit iemands onderbewustzijn komen a la Lynch, dan is het naar mijn mening best briljant! Maar daar moet je je best voor doen en er door een bepaalde 'bril' door kijken.
Ik kan het snappen dat niet iedereen dat doet, of kan... daarvoor moet je eigenlijk eerst wat meer ervaring hebben met ongewone staten van bewustzijn, of dat nou uit eigen ervaring is of door Cronenberg en Lynch-achtige films te kijken dat maakt dan misschien niet superveel uit.
Overigens wil ik het niet met die twee grootheden vergelijken, het kan daar zeker niet aan tippen en is toch weer anders - maar ik wilde toch zo proberen mijn punt te maken.
In ieder geval vind ik het prachtig dat er zulke uiteenlopende reacties op zijn, voor zover ik het begrijp zijn er een hoop die het een 1 geven en een hoop die het een 10 geven - dat heb ik iig via via gehoord toen hij nog maar net draaide.
Filmkriebel
-
- 9971 berichten
- 4658 stemmen
Ik kan het snappen dat niet iedereen dat doet, of kan... daarvoor moet je eigenlijk eerst wat meer ervaring hebben met ongewone staten van bewustzijn, of dat nou uit eigen ervaring is of door Cronenberg en Lynch-achtige films te kijken dat maakt dan misschien niet superveel uit.

Gerelateerd nieuws

'GTA 6'-trailer maakt de tongen los: kijk deze films in aanloop naar de uitgestelde release
Bekijk ook

Passione d'Amore
Drama / Romantiek, 1981
8 reacties

Vier Minuten
Drama / Muziek, 2006
43 reacties

Händler der Vier Jahreszeiten
Drama, 1971
21 reacties

The Place beyond the Pines
Misdaad / Drama, 2012
340 reacties

City Island
Komedie / Drama, 2009
97 reacties

Der Nachtmahr
Drama / Mystery, 2015
23 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








