The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2 (2012)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Bill Condon
met Kristen Stewart, Robert Pattinson en Taylor Lautner

Na de geboorte van Renesmee, geniet Bella (nu vampier) optimaal van haar nieuwe leven en capaciteiten. Echter, de vampier Irina ziet in Renesmee onterecht een 'onsterfelijk kind'. Ze gaat met haar beweringen naar de Volturi die uiteindelijk besluiten om haar te vernietigen. In een poging om te overleven verzamelen de Cullens verklaringen van andere vampiersclans om zo te bewijzen aan de Volturi dat hun kind niet onsterfelijk is.

avatar van Donkerwoud
Het is een beetje flauw om hier een score aan te geven omdat ik alleen de eerste en dit deel gezien heb. Maar ik doe het lekker toch (beat that, tienermeisjes!). Ik begrijp nu namelijk zowel de cultstatus als waarom het gehaat wordt.

In positieve zin is het heerlijke campy onzin die zichzelf overdreven serieus neemt en aan alle kanten uit zijn voegen barst van de absurde dingen. Het is dan ook flink lachen om de getergde blikken en dat overdreven melodrama, alsof je een soort soapserie in overdrive zit te kijken. En dan heb ik het nog niet eens over de geflipte, chaotische vechtscenes die kant noch wal raken. Tegelijkertijd zit hem daar mijn voornaamste kritiek: er is nul respect voor de doelgroep. Alles oogt en voelt onafgemaakt, voornamelijk door spuuglelijke speciale effecten die niet meer bij deze tijd passen. Met die green screen en overdreven gebruik van CGI wordt het een statisch gedoe dat er vooral verschrikkelijk levenloos en doods uitziet.

Misschien mis ik iets wat door zou kunnen gaan voor 'stijl' (ben ook niet meer een hippe jongeling), maar ik ben vooral geneigd om te denken dat deze franchise toch vooral makkelijk scoren is bij grote groepen jonge mensen die deze meuk toch wel lusten. Oudere kijkers komen e ruiteindelijk ook wel of af, want als je het niet leuk vindt dan valt er nog meer dan genoeg te lachen. Het meest irritante is misschien nog wel dat hele groepen wel toegang krijgen tot deze bewust gefabriceerde middelmaat, terwijl een heleboel echte pareltjes ongezien blijven.

avatar van tbouwh
Bevredigend einde van de Twilight saga.
Waar Part I zich met name richtte op het drama rondom de bruiloft en de zwangerschap draait het in Part II op de voorbereiding en de toewerking naar een beslissend gevecht met de Volturi. een gevecht dat er uiteindelijk niet komt, al leek dat wel zo. Ik moest even terugspoelen om te zien dat Aro het gevecht cancelled, omdat hij de afloop in Alice´ handen leest. Het gevecht is goed gefilmd; de spanning is goed aanwezig en belangrijke personages vinden zonder genade hun einde. Wel blijft het lastig vampieren op deze manier geloofwaardig te laten strijden ( denk aan de nekken van glas, lijkt het ).
Het einde vond ik net iets te happy, maar dat was te verwachten.
Desondanks is dit samen met Eclipse het betere van de saga; de opbouw is goed, de spanning zit er goed in, en ook het acteerwerk is weer prima. Goede bijrollen van oa Fanning, Sheen en Foy.
Met plezier naar de saga gekeken, later nog maar eens de boeken lezen.

avatar van Parisa
Donkerwoud schreef:

Dit.

Donkerwoud schreef:

Dat.

Maar deel 2 en 3 deden het bij mij vat dat betreft het beste.

avatar van macrobody
Wat een draak van een film! Ben nu halverwege de film op rtl5 maar heb alle tijd om dit te typen, want er gebeurd helemaal niets. Ik las dat dit het betere deel moet zijn uit de reeks, ugh. Nou, dan laat ik de rest maar zitten. Misschien dat het eind nog wat wordt, maar ik vrees het ergste.

macrobody schreef:

Kijk verder het einde is het beste

Dit is gewoon voor mij de beste film ooit ik hou hiervan. Bella is eindelijk vampier wat de hele film al weer beter maakt want deze rol is veel beter voor Kristen. Ook vind ik Jackson Rathbone het best in deze film. Vooral omdat hij niet meer zo stijf is.

avatar van ILDIB
Het duurt 5 films maar dan is er eindelijk een die wel te pruimen is. Minder gezever en moeilijk kijken en meer tempo en actie. Jammer van de matige cgi..

avatar van J.Ch.
Wel, dat is dan The Twilight Saga... En blij toe dat het voorbij is. Toegegeven, part 2 is een stuk beter dan part 1, maar slechter kon dan ook amper. De beide delen hadden best tot één deel gemaakt kunnen worden - o wacht, ze hoorden natuurlijk ook samen. Nooit eerder was het zo pijnlijk duidelijk dat boekverfilmingen opgesplitst worden om financiële motieven.

Gelukkig gebeurt er iets meer dan in het vorige deel. Zelfs de dodelijk passieve Bella komt eindelijk in actie - maar dat is voor mij al te laat. Ik voel zo'n enorm gebrek aan sympathie voor haar dat het feit dat ze eindelijk iets gaat dóen in plaats van alles te laten gebeuren niets meer verandert aan mijn beeld van haar. Dat Bella desondanks nog steeds voornamelijk met haar mond open loopt en behoorlijk geobstipeerd kijkt als ze haar 'krachten' uitoefent maakt het er niet veel beter op. Edward negeer ik volkomen, trouwens. Hij voegt toch niets toe.

Nu Bella dan eindelijk vampier is en het Edward-Jakob-dilemma dan eindelijk is opgelost, moet er een heel nieuw conflict worden gevonden. Nu waren ooit al eens de Volturi geïntroduceerd, en die worden nu weer van stal gehaald om als vijanden te dienen. De reden van de ruzie is het meest kunstmatig ogende kind met de slechtste zelfgefabriceerde naam ooit. Niet dat ze wat gedaan heeft, sterker nog, iedereen is ook ogenblikkelijk ervan overtuigd dat ze niets gedaan heeft, maar dat is blijkbaar niet belangrijk. Als het maar tot een grote climax komt - een climax die uiteindelijk alleen maar visioen blijkt te zijn geweest. Het is dat ik zo'n spoilermagneet ben en ik dit laatste dus al wist, anders was ik erg gefrustreerd geweest. Eindelijk lijkt er wat oprecht drama te komen. Carlisle en Jasper, binnen de vampier-clan toch vele malen interessanter dan Edward of Alice, komen om, moeder de vampier neemt wraak, grote veldslag - maar nee. Het leek bijna op een Harry Potter-achtige afrekening, waarin het kwaad eens en voor altijd verslagen wordt en waarbij een boel 'leuke' personages het loodje leggen. Maar niet dus. Zucht...

Misschien hadden ze na de derde film moeten stoppen? Of nee, misschien had Edward Bella gewoon meteen een vampier moeten maken, en daarmee een eind aan het gezeur. Het is dat ik niet houd van halverwege stoppen, en dat ik er bij de eerste films ook nog enig plezier in had om te kijken. In deze vijfde film is het gewoon niet grappig meer. Dan probeer ik er nog wat leuke dingen in te ontdekken, maar die pakken dan meestal toch weer pijnlijk slecht uit (Jakobs band met het cgi-kind), worden genegeerd (Dakota Fanning als de martelende vampier), slecht uitgewerkt (een heel bataljon aan nieuwe vampiers met superkrachten, het lijken de X-men wel) of blijken eigenlijk helemaal niet waar te zijn geweest. En dan leven ze nog eeuwig en gelukkig! Zucht...

P.S: de poster is afgrijselijk. Van de vorige delen waren ze al slecht, maar dit slaat alles.

avatar van Nicholas
As we speak te bewonderen. Godskolere wat slecht dat eindgevecht.

avatar van HNCX700
Deze Saga is, alles behalve een vechtfilm, maar meer van het type, American Highschool Puppy Lovers Dream Movie, waar iedere Highschool girl van droomt.

Leuke jonge gozer van 17, waar de 17 jarige meiden uiteraard voor vallen, en laat Bella nou de gelukkige zijn.

Het bijzondere is dat het geen normale jongen is, maar een mythisch figuur van 150 jaar, in het lichaam van een 17 jarige, wat het thema van de film nog aantrekkelijke maakt, het onverklaarbare en onbereikbare, wat iedere puber wel zou willen zijn.

Lekker zwijmelen voor de TV (of in de bios) met sodapop en popcorn en je mee laten voeren in die wereld van onmogelijkheden en rijkdom. Welke puber (adolescent) wil dit nou niet, jezelf boven alles en iedereen verheven voelen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De finale van een emo-tiener reeks. Na het zeer teleurstellende vorige deel was het toch bang afwachten of dit evengoed met een sisser zou aflopen. Qua verhaal is het in elk geval al veel beter. Als die laatste film niet in 2 gesplitst was en een andere regisseur had zou het nog een goeie film geworden zijn. De finale komt over als een franchise die terug wakker geworden is. Alsof een hele klas na een saaie uiteenzetting in slaap is gevallen en de leraar iedereen wakker maakt met de woorden 'en nu gaan we dat in praktijk bekijken'. Een hele verbetering, maar door dat saaie gedeelte wordt het toch nooit episch.

De film kent al wat leukere figuren en ook het gevecht is de moeite. Los van de twist is dat toch leuk om zien. De regisseur is niet meteen het grootste talent van Hollywood maar probeert er toch wat van te maken. De setting is dan ook mooi en de actie doet er goed aan. De Twilight-franchise is een zeer melige reeks, vooral gericht op tieners. Niet zo slecht als het doet uitschijnen, maar als je niet het doelpubliek bent met momenten wel wat saai. Bovendien had een betere regisseur hier meer uit kunnen halen. Grootste prestatie is misschien nog wel de voorstelling van de weerwolven dat in de meeste films nogal knullig wordt gedaan.

Nog steeds geen goede film maar wel een stuk vermakelijker dan de vorige delen.

avatar van Vinokourov
Waar komt het idee vandaan dat dit finale deel iets beter is dan de rest? Vond het toch behoorlijk van hetzelfde laken het pak. Zo'n lelijke eindbattle op het eind verandert weinig daaraan. Maar potdikkie he, wat een tergend irriterende films zijn dit he. Het is echt onverteerbare pulp.

een geweldige eind van de reeks.super dat bella nu ook eindelijk een vampier is.ik vind haar nu echt een stoere meid.ik vind dit het beste deel van allemaal.jammer dat het nu voorbij is ,had graag nog wel meer delen gezien.ik ben fan.

avatar van IH88
“My time as a human was over. But I've never felt more alive.”

Het laatste deel heeft eigenlijk alle gebreken van de voorgaande delen, maar eindigt uiteindelijk wel op een positieve noot. Zelfs deze laatste Twilight film komt tergend langzaam op gang en heeft weer veel te veel romantisch geleuter, terwijl de actie en spanning ver achterblijft.

De verhouding is weer helemaal zoek, alhoewel ik moet zeggen dat er waarschijnlijk wel goed wordt ingespeeld op de doelgroep. Het acteerwerk is weer matig en de personages produceren de ene na de andere lachwekkende oneliner. Vooral de rol van de vader (Billy Burke), die alles rond zijn dochter maar toestaat en best vindt, hoort meer thuis in een komedie. Michael Sheen brengt nog wat leven in de brouwerij, maar het is wel passend dat het laatste grote gevecht een visioen blijkt te zijn.

avatar van FlorisV
Breaking yawn.

Het slechtst geschreven van de reeks, met het hoogste Mary Sue gehalte. Nu Bella vampier is, is ze uiteraard meteen de sterkste van allemaal en heeft ze ook nog een superkracht. Bella wordt ook nog onuitstaanbaarder door de actie van Jakob, die haar hele familie van de wolven gered heeft door ze niet in stukken te laten rijten, te veroordelen in plaats van te waarderen.

De vader komt even in beeld maar lijkt daarna vergeten terwijl zijn onwetendheid over Bella toch echt een probleem moet gaan worden.

Er wordt hierna vooral heel geforceerd aangestuurd op een conflict met Aro wat nooit weet te overtuigen. Leuk om eindelijk meer van Michael Sheen te zien maar het dient uiteindelijk tot weinig.

Het eindigt met een tenenkrommende zwijmelcompilatie, ondersteund door wat soft rock. Dan is het moment om door te spoelen echt aangebroken.

De hele Twilight reeks is uiteindelijk niets meer dan een puberale meisjesfantasie: niets bijzonders presteren, nooit te hoeven vechten of werken voor iets maar toch als heel speciaal en bijzonder willen gelden (zie voor de real life versie hiervan het recentere gedrocht Ladybird), waarbij alles om het eigen ego draait, iedereen voor je door het vuur gaat, een eeuwig mooie jongen zich aan je voeten werpt en je zelf ook onsterfelijk mooi kunt blijven. Door de luchtigheid en mooi geschoten plaatjes blijft het allemaal licht verteerbaar maar het zwakke element van de hele reeks blijft Bella. Maar door het genoemde narcisme past Twilight wel naadloos in onze tijdsgeest.

Wat de vraag oproept: ondanks alle zwakheden, wat drijft toch veel mannen, ook hier op Moviemeter, inclusief ondergetekende om die hele reeks te bekijken? Ik denk dat het door een aantal dingen is:
-het relatief aardige eerste deel;
-het aansprekende van een relatie met een mooie vampier (vooral er zelf eentje kunnen worden);
-de populariteit van de reeks die intrigeert, het moet wel iets hebben;
-zorgeloos, mooi geschoten pulpvermaak dat lekker wegkijkt;
-variatie, alleen maar actiefilms kijken is ook niet alles;
-iets meer van de vrouwelijke psyche hopen te begrijpen.

avatar van FlorisV

Altijd geniaal. Kijk die soppende moedertjes op
Honest Trailers - Twilight 4: Breaking Dawn - YouTube
Terwijl ze kijken kun je nog even 2 uur je haar fohnen, kleurlenzen indoen en oefenen op doorleefd gekweld kijken. Daarna kun je als geile gerrit je slag gaan slaan.

FlorisV schreef:

Maar hij was wel “The Creepiest of all” in zijn rol van Aro