Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 2 (2012)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Bill Condon
met Kristen Stewart, Robert Pattinson en Taylor Lautner

Na de geboorte van Renesmee, geniet Bella (nu vampier) optimaal van haar nieuwe leven en capaciteiten. Echter, de vampier Irina ziet in Renesmee onterecht een 'onsterfelijk kind'. Ze gaat met haar beweringen naar de Volturi die uiteindelijk besluiten om haar te vernietigen. In een poging om te overleven verzamelen de Cullens verklaringen van andere vampiersclans om zo te bewijzen aan de Volturi dat hun kind niet onsterfelijk is.

Prima film om tegen elkaar aan te kruipen op de bank en met de eindtune van Christina Perri kun je elkaar met voldoening van een knusse avond even lief in de ogen aankijken.

Het slechtste deel uit de serie, net als je dacht dat het niet slechter kon.

Maar toch 3 sterren omdat ik dolblij ben dat het afgelopen is.

avatar van hutsekluts
(tergend) langzaam leidt (lijdt) het verhaal naar een climax, het gevecht tussen de twee vampierclans. Geweldige visuele effecten maken een hoop goed. Het verhaal blijft eigenlijk de hele serie door aan de magere kant maar eenmaal aan deel 1 begonnen wil je de rest ook wel zien. En da's ook knap van regisseurs en producenten.

avatar van Smugmarty
Ik verbaas me wederom van de kritiek die dit deel krijgt. Zelf vond ik het het beste deel. Een hele hoop zaken waarop we moeten wachten in eerdere delen worden werkelijkheid... spetterend confrontaties, visueel het sterkste deel.
Minpunt vind ik de irritante lach van die MC Collin gast, je weet wel die vent van Bella...shittt ongehoord wat een vermoeiende glimlach >> beschamend. Maar verder een aanradertje voor de liefhebber.

En laten we wel wezen.. je stopt toch niet met kijken als je de eerste delen hebt gezien. Ja ik wil best wedden

avatar van Dying Rose
Wat een melige films blijven deze toch. Nooit mijn ding geweest ook niet. Maar ik waagde me aan de laatste uit de reeks.

De boeken van Stephenie Meyer zijn heel goed geschreven, maar de films doen er wat afbreuk aan. Dit heb je natuurlijk wel vaker met verfilmingen, maar de relatie tussen Bella en Edward kan me gewoon niet bekoren en na vier films begint dat al zeker te vervelen. Hun relatie staat zo in de kijker en daar begon het allemaal ook wel mee, maar al (heel) snel interesseert me dat niet en daar sta je dan voor de rest van de film(s). Want obviously, meer heeft de Twilight-reeks niet echt te bieden buiten duffe dialogen en schamele ‘actiescènes’. Die nevenverhaaltjes die er wat zijn bij verzonnen, vervolledigen enkel de speelduur, maar dat is dan ook hun enige functie.

In deze film ging het vooral over het overtuigen van de Volturi van de sterfelijkheid van Renesmee. Eens iets anders om nieuwe gedaanten in de vorm van vampiers te zien ronddwalen, maar ook dat verveelde snel.
Ik wachtte dan ook ongeduldig af op de confrontatie tussen de Cullens & co. en de Volturi. Hopelijk zou dit de rest van de film doen vergeten. En hoewel dit wel degelijk de beste scène uit de hele film was, kon er hier meer uitgehaald worden. Het is ook zo jammer dat alle vampiers die besloten om de Cullens te steunen, niet echt werden uitgediept. Ik was oprecht geïnteresseerd in de achtergronden van de ‘getuigen’, maar ook dat gunden ze me niet.

Qua acteerprestaties ga ik er geen woorden aan vuil maken. Of ja, want ik kan het niet laten. Waarom blijft Stewart zo dood kijken? Ok, ze speelt een vampier, maar dat moet je dan echt niet letterlijk gaan zitten nemen. En die bewegingen met haar mond, palmt ook haar hele gezicht in. Tja, daar kan ze zelf dan niet aan doen zeker. Maar haar acteerprestaties blijven zo houterig overkomen. Ze was nu even het zwarte schaap dat ik als voorbeeld heb genomen, maar ze is zeker niet de enige met een mechanisme-probleem. Maar met het besef dat ik het laatste – LAATSTE! – deel aan het bekijken was, liet ik het me niet aan mijn hart komen. Ik wist waar ik me aan kon verwachten, dus ik mag achteraf niet klagen (niet dat ik het niet net heb gedaan, maar who cares).

Het grote probleem met de Twilight-films is – in mijn ogen - dat ze in het lang hebben getrokken. Het verhaal komt altijd traag op gang en ondertussen gebeurt er niets speciaal. Ik wil zeker geen epilepsie-aanval krijgen doordat ik actiescènes heel snel achter mekaar op mijn netvlies krijg gebrand (het is tenslotte maar een drama/thriller - what?!/mystery...-reeks), maar we gaan nu ook niet de slak uithangen. Het tempo mag iets – of wat meer – worden versneld. En wat het verhaallijn betreft; vijf films zijn gewoon teveel. Met wat knip- en plakwerk kom je mooi aan een trilogie uit. Dan is het toch al iets meer leefbaar voor de kijker.

Maar ondanks mijn kritiek, kom ik – jaja – mooi op een 5/10 uit. Want als het zo slecht was, had ik het natuurlijk kunnen afzetten. Maar ik wilde graag te weten komen hoe ze het einde hadden ineen gestoken dat ik alles op me af liet komen. Zo slecht was het dus ook weer niet. De (chemie tussen de) Cullens-familie bijvoorbeeld, was mooi om aan te zien. Zeer melig allemaal. Oh nee, hier gaan we weer.

avatar van Lof78
Ik heb ze allemaal gezien! nu - en sommige zelfs twee keer - dus ben ik ook wel een beetje fan.
Ik vond dit laatste deel hellemaal niet tegenvallen en na afloop heb je echt zoiets van, dit was het einde van een cyclus. - dus ja waar gaan we nu naar kijken?

*** sterren

avatar van nachtraafje
Er werden in deze film naar mijn mening wat teveel nieuwe personages geïntroduceerd.
Verder ben ik ook blij dat de reeks nu is afgelopen, want de sfeer van de eerste film van de twilightsaga werd in geen ander deel meer geëvenaard.

Maar een leuke reeks was het zeker wel! Wat ben ik blij dat ze mij toen over hebben gehaald om deze 'vampierenfilm' toch een kans te geven

wat is de waarde van deze site? Simpel even snel kijken wat voor soort film het is. En dat is het dan ook wel. Hecht geen enkele waarde aan aan de score van de gemiddelde stemming. Want laten we eerlijk zijn als je 3 sterren geeft omdat je blij bent dat dit de laaste film uit de reeks is. Tja dan is dit ook gelijk het einde van de geloofwaardigheid van de stemmen reeks. Helaas maar het is niet anders. Ook de site IMDb heeft met deze onzin te maken. De kracht van het digitaal zijn. Vergelijking sites worden verkocht en dit soort sites worden vekracht. Jammer dat wij onnozele wezens zelf niet begrijpen wat we creeren. Waar we juist heel erg mee geholpen zouden kunnen worden reduceren wij, en let wel we doen dit met zijn alle dus ook ik werk er aan mee, tot een alledaags nietszeggend geheel. Tja, we zullen er mee moeten leren leven.

Dan de film: in heb erg genoten van de eerste twee uit de reeks. Daarna werd wat mij betreft de kwaliteit van het filmen en spelen alsmaar slechter. Deze laatste film is daar jammer genoeg het bewijs van. Slecht geacteerd, slechte productie en regie. Teminste dat vind ik. Neemt niet weg dat het altijd nog beter is dan een zogenaamde B film. 1,5 sterren dus.

avatar van usr14112
Heb ze allemaal gezien en nu ben ik het echt zat. Dit was pure ellende. Zoetsappig, niet leuk meer. Kappen nu maar.

avatar van Keane1983
Zeker beter dan zijn voorganger.

Op een of andere manier verliep deze film soepeler dan part 1.
Er zitten beduidend minder "liefdes' scenes in en ook het "soap gehalte" vond ik erg meevallen (gek eigenlijk gezien deel 1 en 2 direct achter elkaar zijn opgenomen).
De SFX zien er goed uit, hoewel de wolven in mijn ogen beter hadden gekunt.
Verder vind ik het verhaal onderhouden en kijkt lekker weg.
Wederom kan ik geen slecht woord zeggen over de soundtrack en de score (meteen in mijn bezit laten komen).
Tja, als ik over het algeheel terug kijk op de reeks was het zeker geen hoogvlieger en zijn de boeken toch iets beter.
Toch heb ik met plezier gekeken naar het liefdes verhaal en de problemen die er allemaal bij kwamen kijken.
Van mij krijgt deze film een wel verdiende 4.0* en is in mijn ogen een waardige hekkensluiter.

avatar van Turbodevil
Mooie film net als de andere delen, maar toch iets minder dan verwacht.
Bella als vampier is wel erg cool, had van mij wel wat eerder gemogen.

avatar van gabsor
Matig

avatar van Noodless
Het is zover....eindelijk het laatste deel.

Wat begon als een leuk avontuurlijk vampierenverhaal met ( althans voor mij ) een duidelijke voorkeur voor de wolven werd naarmate de serie van de films vorderde toch heel wat minder.
Niet dat het eerste deel nu goed was, maar best wel aardig om te zien. De vervolgfilms vond ik stuk voor stuk minder met vooral Breaking Dawn -Part 1 als een miskleun. Dit deel is iets beter, maar 0oooo zo langdradig en vooral melig. De dialogen konden soms wel weer tellen. Maar qua opzet was het soms gewoon belachelijk : bv. Wij zijn vampiers uit het Amazonegebied, de ultieme confrontatie ( overigens beste scène ) die eigenlijk niet plaats vindt ,
de vele vampieren met speciale gaven, de tijd die ze hebben om anderen te kunnen verwittigen om hun kant te kiezen ( duurt wel heel lang eer de Volturi komt ) en de Braziliaanse vampier die het bewijs levert van half mens, half vampier. Pfff Toch heel wat minpunten die ervoor zorgen dat ik deze film geen voldoende geeft. Ook de chemie tussen de hoofdrolspelers werkt bij mij totaal niet. Integendeel. 4/10
Conclusie : Voor mij is deze saga vooral flauw en melig met een slap vampierenduo.

avatar van Noodless
Elineloves schreef :
]Fanboys en fangirls, vergeef me. Ik zal om vergeving en genade gaan smeken in de kerk, als ik klaar ben met dit stukje.

Voor de fans natuurlijk niet zo fijn, maar ik heb genoten van haar recensie.

Bella, Bella, Bella. Meisje toch. Net toen ik dacht dat je niet irritanter, ongeloofwaardiger en lachwekkender kon worden, bewees je het tegendeel. Het lijkt alsof je in deze film nóg slechter bent gaan acteren, iets wat ik dus al een oscar an sich waard vind, ik had het niet mogelijk geacht. Is het dan echt allemaal negatief, is alles slecht aan Kristen? JA. Nee, grapje. Niet álles. Ze ziet er, voor zover ik me kan herinneren van vorige films, iets ''knapper'' uit, voor zover dat mogelijk is. Of, even terug te komen op het eerder getypte, het acteerwerk van haar is zo beroerd dat het overheerst en haar fysieke onappetijtelijkheid op de tweede plek zet.

Het laatste deel van de saga, en ik vermoed dat velen er een zucht van opluchting zullen bij laten.
Het begon allemaal mooi en dat zijn de beelden in deze laatste film ook nog steeds, maar het verhaal.. zucht... bijzonder zwak...
Mooie beelden zei ik, waarbij de special effects zorgen voor mooie totaalbeelden, maar verder zijn ze nog amper nodig die speciale effecten, op enkele gedaantewisselingen van mens-wolf na.
De eerste prenten waren een lust voor het oog wat dat betreft, maar daar blijf je hier dus op je honger zitten, helaas.
Om het kort te maken, het is een mooie reeks om naar te kijken, maar de verhaallijnen werden alsmaar zwakker en zwakker, goed dat dit het einde is, of het was wellicht een ramp geworden.

avatar van Montorsi
Vond dit toch het minst slechte deel uiteindelijk. Afgezien van het erg slappe einde natuurlijk, maar verder is dit denk ik het enige deel waar de vaart behoorlijk in zit. Het begon wel erg matig. Die jacht van Bella zag er echt verschrikkelijk uit qua effecten etc (maar dit soort dingen zien er in de hele serie sowieso barslecht uit), en icm haar mimiek werd het een beetje een lachwekkend tafereel.

De aanloop naar het gevecht vond ik nog wel aardig. Vooral ook omdat de rol van Michael Sheen wat beter uit de verf kwam. Die heeft toch wel meer presence dan een groot deel van de acteurs.

Het einde was wel weer heel stom, maar afgezien daarvan is deze film met een ruime 1,5* toch nog het meest dragelijk van alle delen.

avatar van m1chel
Het word er allemaal niet veel beter op zeg. Niet het slechste deel uit de reeks, want dat blijft "New Moon" nog altijd voor mij, en zeker niet het beste deel, dat vond ik "Eclipse". Wel een iets beter dan "Breaking Dawn, part 1", maar dat moet ook weer niet overdreven worden.

Wel zat er iets meer tempo in de film, maar er zaten gewoon teveel langdradige momenten in voor me.
Het acteer niveau lag ook niet echt al te bijster hoog, maar dat ligt het de hele reeks al niet. Pluspunt is wel dat er minder van die kleffe momenten in zitten (voor een "Twilight" film dan).

De film won 7 Razzie's, waaronder die van slechtste film van 2012 en Kristen Stewart voor slechtste actrice van 2012. Dat vond ik dan weer een beetje overdreven, zo slecht was het nou ook allemaal niet. Het had allemaal wat beter uitgewerkt moeten worden, want het verhaal leent zich redelijk om er een leuke film van te maken. De makers verzuimde gewoon, want het is allemaal een beetje slapjes.

Erg jammer van de ontknoping. Erg simpel en onbevredigend allemaal. Ik vond films als "Warm Bodies" en "Beautiful Creatures" vele malen beter dan deze reeks. Het was niet zo slecht als "The Host", want die verdiend wel Razzie's en ik vermoed dat die ze ook wel zal krijgen.

Wat de "Twilight" reeks betreft, leuk voor een keer maar ik hoef ze niet nog eens te zien. Ik ben blij dat mijn vrouw ze wel leuk vond, want dan heb ik ze niet voor niets gekocht.

2,5 *

avatar van Akkiej
Met moeite uitgekeken.

Zoals hier boven al wordt vermeld is dit deel niet het slechtst uit de hele serie, maar komt wel erg in de buurt. Hoe flinterdun een verhaaltje kan zijn blijkt hier dan weer. Geen enkel deel van het verhaal wordt goed uitgewerkt, neem bijvoorbeeld het stuk dat Bella eten gaat zoeken. De problemen die een vampier heeft met het niet vermoorden van mensen wordt hier enorm slap verteld.. Daarnaast is alles over de top cliché en het einde is al helemaaal verschrikkelijk slecht. Wel vond ik de ontwikkeling die de reeks heeft van begin tot eind leuk gevonden. Daarnaast heb ik het idee dat Kirsten Steward haar acteerprestaties enigszins heeft verbeterd (ze kan ook een hoofd hebben dat niet continu chagerijnig staat).

Al met al een slecht einde van een reeks waar meer potentie in zat.

Redelijke afsluiter, maar Twilight red er het vege lijf niet mee. Iets meer spektakel, dat wel, maar de houbaarheidsdatum is inmiddels overschreden. Je hebt telkens het idee hetzelfde al eens in de vorige vier deeltjes gezien te hebben. Daar kan zelfs de groots opgezette battle op de ijsvlakte niets aan veranderen. Pluspunt dat ee cast tot aan het slot bij elkaar is gebleven, maar het is simpelweg niet toereikend. Bovendien vliegt Stewart een aantal malen lelijk uit de bocht. Cinematografisch is het eveneens een herhaling van zetten; degelijkheid troef. Jammergenoeg is de Twilight reeks nooit echt tot ontplooiing gekomen, het moge ondertussen duidelijk zijn waar men de oorzaak moet zoeken.

avatar van cantforgetyou
Toch maar het laatste deel kijken. Met in mijn achterhoofd dat er weer vreselijke langdradige onnodige scenes voorbij komen. En ik had gelijk. Wat een onzin. De effecten worden er ook niet beter op. Ik heb me er echt doorheen moeten bijten, wat een draak van een film. Bah.

Aardige film waarin Bella ontwaakt als vampier en waarbij haar baby niet door iedereen wordt geaccepteerd. Dit laatste deel heeft wat meer te bieden dan zijn voorganger en ook Kristen Stewart krijgt wat meer te doen met haar rol. Redelijk onderhoudend, ook vanwege de toch wel spannende en actievolle finale (of toch niet?).

avatar van Decec
Uitstekend avontuur/drama/fantasy/romantiekfilm....
Spannend verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Perfect mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Super achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Heerlijk genoten...
Jammer dat deze film laatste deel...

avatar van Franza
man man man...
Wat was dit slecht zeg!
De eerste film was nog te pruimen maar de rest...
naja deel 2 ging dan nog...
En het eind van zo'n lang verhaal...
WAAR SLAAT DIT EIND OP!
De climax komt en in plaats van een "battle' *die komt er wel maar alleen in een droom", lopen ze gewoon weg en komt er een indiaan die ff wat komt bewijzen...
kom op zeg!

Nee nee nee dit was totaal niet mijn ding...
Het beste stukuit de film was het eind en dan bedoel ik dat de aftiteling eindelijk kwam!

avatar van LPereboom
vond dit deel beter wegkijken dan part 1, daar had ik helemaal niets aan.. hier ok het blijft flauw wat er gepresteerd word als film, maar hier zat wat meer actie in, niet meer zoveel saaie stukken als part 1.. het einde ok, slaat nergens op dan... het gevecht is een pluspunt maar alles mag toch veel mooier afgewerkt worden.. (BLOED!!!!) ja ik heb er zelf niets aan, aan heel de saga... maar kan erin komen dat fans dit wel kunnen appreciëren....

avatar van Ebenezer Scrooge
Haal een oud poppenhuis van zolder, pak meteen een stuk of twaalf Playmobil poppetjes en één bleek uitziende Barbiepop met zwart haar uit een speelgoeddoos, zet dit alles op het gras in je achtertuin, beweeg de poppetjes met je handen, maak er een leuk verhaaltje van, laat ze elkaar lekker zoenen (smak, smak!) en in de nek bijten (hap, hap!), maak op en neer gaande bewegingen (hijg, hijg!) en neem dat vervolgens op met je smartphone...

En voilá, je hebt de Twilight Saga: Breaking Dawn Part 2 helemaal gratis en voor niks, hoef je niet meer te downloaden of de dvd aan te schaffen.

avatar van John Milton
Ebenezer Scrooge schreef:

Ik heb het al grijnzend voorgelezen aan mijn vriendin
She liked it too, maar liet zich niet uit over haar mening van de film. Stiekem vindt ze hem tòch leuk denk ik.

avatar van Naomi Watts
Verstandig. Er zijn vrouwen voor minder op straat gezet .

avatar van HNCX700
Smugmarty schreef:
Minpunt vind ik de irritante lach van die MC Collin gast, je weet wel die vent van Bella...shittt ongehoord wat een vermoeiende glimlach.

Sommige acteurs worden juist om hun uiterlijk getypecast.
Zo ook "Robert Pattinson" die perfect de rol van "creepy guy" kan spelen met zijn kop

avatar van Smugmarty
HNCX700 schreef:

Sommige acteurs worden juist om hun uiterlijk getypecast.

Okay... dat snap ik wel.. zoals Danny Trejo vaak Bad guy speelt en Hugh Grant de sullige romanticus.

Het gaat mij hier bij MC Collin echter om zijn uitdrukking... een soort van gemaakte (niet gemeende) grimas (soort van glimlach) waarbij zijn ogen in bijzonder fijngeknepen spleetjes veranderen en zijn mond de trekjes heeft van een hond in het nauw zit en pijn heeft aan een oude langdurige blessure.

Deze blik wordt vaak kortstondig afgewisseld met een plotseling veel serieuzere oogopslag waarbij in veel gevallen onraad op de loer lijkt te liggen of hij opgewonden is door zijn liefje (ofwel het bloed van zijn liefje).

Ik heb meer op met die indiaan

avatar van HNCX700
Ja, die indiaan mocht er wezen maar Michael Sheen was als, Aro, The creepiest of all