Prometheus (2012)
Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 124 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Michael Fassbender, Noomi Rapace en Charlize Theron
IMDb beoordeling:
7,0 (692.333)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 31 mei 2012
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Prometheus
"The search for our beginning could lead to our end."
Een team van ontdekkingsreizigers gaat op een reis door het universum waarbij ze een ontdekking doen die leidt naar de oorsprong van het ontstaan van de mensheid. Hierdoor belanden ze in de gevaarlijkste uithoeken van het universum. Daar zullen ze een angstaanjagend gevecht moeten doorstaan om de toekomst van de mensheid te redden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,0 / 692333)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spoilertopic
- Prometheus (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Elizabeth Shaw
David
Meredith Vickers
Janek
Peter Weyland
Charlie Holloway
Fifield
Millburn
Chance
Ravel
Reviews & comments
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Het irritante aan IMAX 3D is dat je toch echt in het midden moet zitten, anders is het beeld minder scherp. Bovendien is het aardig vervelend dat je je hoofd de hele film door kaarsrecht moet houden, anders werkt je brilletje weer niet. En tot slot moet je maximaal halverwege de zaal zitten, want verder naar voren en je kunt gelijk door naar de huisarts voor nekklachten. Echt geen fijn formaat.
NYSe
-
- 1749 berichten
- 1611 stemmen
Weet iemand of hij ook ergens in normaal 2D gaat draaien of kan ik niet om het 3D heen?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het irritante aan IMAX 3D is dat je toch echt in het midden moet zitten, anders is het beeld minder scherp. Bovendien is het aardig vervelend dat je je hoofd de hele film door kaarsrecht moet houden, anders werkt je brilletje weer niet. En tot slot moet je maximaal halverwege de zaal zitten, want verder naar voren en je kunt gelijk door naar de huisarts voor nekklachten. Echt geen fijn formaat.
Volledig mee eens, maar omdat ik dat weet zorg ik ook wel dat ik op de beste plek zit. Ergens op rij 7 t/m 11 in het midden. Dat van je hoofd recht houden vind ik niet zo'n probleem, dat doe ik meestal toch wel.
Meh, dat zijn niet mijn ervaringen met Imax 3d. Nooit nek/onscherp klachten gehad en zit zelden midden midden.
Ik moet toegeven nooit elders gezeten te hebben, dus weet niet of het elders echt minder is, maar dichterbij dan rij 7 lijkt me sowieso niet handig omdat dat niet beide ogen het hele beeld in een oogopslag kunnen zien, en qua zitten aan de zijkanten geld hoek van uitval is hoek van inval, dus je hebt daar wel minder lichtsterkte. Maar of dat merkbaar is, weet ik niet. Maar met 3d lijkt het mij toch raar om aan de rand van het scherm te zitten.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik word schijtziek van al dat ge-3D. Bios waar ik heen ga heeft hem ook alleen weer in 3D 
Kort terug ook the Avengers weer in 3D moeten zien, hou er eens mee op zeg!!!!!
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik krijg er ook jeuk van. Zorg tenminste dat de consument keuze heeft. Veel 3D films gezien maar bij weinig echt een meerwaarde.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik vernam gisteren dat de tweets (reacties early viewing) de film als oké maar niks speciaal bestempelen.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik krijg er ook jeuk van. Zorg tenminste dat de consument keuze heeft. Veel 3D films gezien maar bij weinig echt een meerwaarde.
Ik kan het makkelijk stellen. Alleen Avatar was in 3D een meerwaarde. Alle andere films die ik in 3D heb gezien konden het makkelijk in 2D af, helemaal niks bijzonders. Maar wel extra geld steeds vragen voor een ticket.
astonm
-
- 274 berichten
- 469 stemmen
Ik vernam gisteren dat de tweets (reacties early viewing) de film als oké maar niks speciaal bestempelen.
Dan ga ik even hard lachen zeg. 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik weet niet van wie die tweets komen dus het kan evengoed niks voorstellen.
Ik bedoel, misschien kwamen ze wel van een stel onopgevoede Saw kids. 
CrazyDavid
-
- 95 berichten
- 1215 stemmen
Ik wacht tot volgende week, eerst nog even een alien-marathon houden!
Maar wel extra geld steeds vragen voor een ticket.
Dat is volgens mij dan ook de enige reden waarom ze het doen, al geloof ik niet dat de productiekosten zó veel hoger kunnen liggen om een 3D film te maken ipv 2D..
Voor een student als mij die graag om de twee weken naar de bios gaat wordt het een dure hobby... 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik kan het makkelijk stellen. Alleen Avatar was in 3D een meerwaarde. Alle andere films die ik in 3D heb gezien konden het makkelijk in 2D af, helemaal niks bijzonders. Maar wel extra geld steeds vragen voor een ticket.
Grotendeels eens, maar Journey 2 en Piranha (niet om de kwaliteit van het 3D maar wel de functie) verdienen ook wel een vermelding.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik krijg er ook jeuk van. Zorg tenminste dat de consument keuze heeft. Veel 3D films gezien maar bij weinig echt een meerwaarde.
Dat ben ik met je eens, maar wat ik hiervan gezien en gehoord heb, gaat het hier zeker wel goed werken. Verwacht dat het qua ervaring gelijkwaardig aan Avatar zal zijn. (Of het laatste uur van Transformers 3, bij alle overige films was het idd niet veel.)
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik wacht tot volgende week, eerst nog even een alien-marathon houden!
Dat is volgens mij dan ook de enige reden waarom ze het doen, al geloof ik niet dat de productiekosten zó veel hoger kunnen liggen om een 3D film te maken ipv 2D..
Om het goed te doen is 3D veel duurder, dat is de reden dat de meeste 3d films kut zijn. Om 3d goed te laten werken moet je volledige scherpte diepte in het beeld hebben. Dat is kostbaar omdat het bij film er enorm veel licht voor nodig is en bij CGI, moet er veel langer gerenderd worden.
Daarnaast moet je als regisseur ook nog zorgen voor hoge contrasten en zorgen dat de actie zich langs de diepte as afspeelt. Allemaal zaken die bij de goedkope 3d producties/slechte regisseurs vergeten worden.
astonm
-
- 274 berichten
- 469 stemmen
Ik weet niet van wie die tweets komen dus het kan evengoed niks voorstellen.
Ik bedoel, misschien kwamen ze wel van een stel onopgevoede Saw kids.
Misschien moet je er even een link bijgeven. 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Oké, bedankt voor die link, astonm.
Hmm, "a true piece of art"? I like the sound of that! 
Filmkriebel
-
- 9987 berichten
- 4665 stemmen
Heb de Franse review gelezen op ecranlarge, vermits ik de Franse taal perfect meester ben. Ze blijven er nogal cryptisch over maar ik onthou volgende zaken.
- visueel verbluffend en van het niveau Blade Runner en Alien. Om de recensent te citeren : Scott herinnert zich wat zijn glorie maakte.
-leunt niet aan bij het hyperrealisme van Sunshine noch bij de fantasy van Star Wars films
-veel vreemde wezens en decors doorheen de film.
-prachtige rol van Fassbender, ook Rapace doet het goed maar andere acteurs komen functioneel over en roepen weinig empathie op (minpunt volgens de recensent)
-speelt meer in op reflecties in het verlengde van Blade Runner (klinkt erg geheimzinnig dit) dan op angst en terreur
-roept veel vragen op waardoor een sequel zich al laat raden.
We mogen er dus terecht naar verlangen !
3bdelilah
-
- 103 berichten
- 742 stemmen
Tegen beter weten in: is de film oorspronkelijk in 3D geschoten of hebben ze dat er later ingewerkt á la The Avengers? Bij The Avengers heb ik me vaak ook zo erg kunnen irriteren aan 3D, erg jammer dat wij amper de keus krijgen om films wel of niet in 3D te zien.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Origineel in 3D gefilmd.
@Filmkriebel: Franse review klinkt wel heel goed, moet ik zeggen. De Franse pers was aanvankelijk ook heel wat positiever over Blade Runner dan de Amerikaanse.
Filmkriebel
-
- 9987 berichten
- 4665 stemmen
Men mag ook niet vergeten dat Scott sinds Blade Runner maar liefst 30 jaar extra ervaring heeft opgedaan en hij in een genre zit waar hij erg sterk in is. Mijn verwachtingen zijn dus torenhoog en hopelijk hoef ik het me morgen niet te beklagen.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ja, maar ervaring leidt dikwijls niet tot betere films. Er zijn hopen regisseurs waarvan uiteindelijk blijkt dat hun eerste films de beste zijn. Vele zijn het er al lang over eens dat Scott met Blade Runner en Alien zijn kruid al heeft verschoten. Dit Franse review geeft toch wel een beetje hoop, moet ik zeggen.
Filmkriebel
-
- 9987 berichten
- 4665 stemmen
Ik denk meer dat het een kwestie is van de regisseur om over de juiste middelen te beschikken en om de nodige creatieve vrijheid te krijgen van hun geldschieters. Aan de ervaring van regisseurs scheelt het volgens mij niet.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Hoe meer ervaring hoe beter de film? Dat geloof je zelf toch niet?! Er zijn ook voorbeelden genoeg van regisseurs die alle vrijheid hebben maar zeker niet steeds betere films maken. Dit gebeurt trouwens ook niet in de muziek. Opnieuw zijn daarvan genoeg voorbeelden die weergeven dat de beginfase dikwijls de meest creatieve is. Trouwens, Scott is net als Steven Spielberg een film tycoon en is nu veel machtiger dan toen. Zijn artistieke instelling, de manier waarop hij naar het filmmedium kijkt is gewoon veranderd. Ik kan alleen maar hopen dat Prometheus ons terug wat van zijn oorspronkelijke opvattingen laat zien.
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Volledig mee eens, maar omdat ik dat weet zorg ik ook wel dat ik op de beste plek zit. Ergens op rij 7 t/m 11 in het midden. Dat van je hoofd recht houden vind ik niet zo'n probleem, dat doe ik meestal toch wel.
Je moet je toch wel echt maximaal kunnen anticiperen om er echt van te genieten inderdaad, dat kan nu eenmaal niet altijd. Wat betreft dat laatste, laatst bij The Avengers zat ik een aardig stuk naar rechts. Dan moet je je hoofd zowat kunstmatig draaien om je hoofd 'recht 'te houden. Ook al zit je bijna de hele tijd met je hoofd recht, er zijn soms gewoon momenten dat je je hoofd wat kantelt, al is het maar licht, dan is je beeld al meteen ronduit slecht in IMAX. En dan nog dat logge IMAX-brilletje die nog meer dan het gewone 3d-brilletje continu van je neus zakt, maakt het absoluut geen comfortabele kijkervaring vind ik.
Het mag voor mij sowieso al allemaal lekker in 2D omdat ik het 3D-effect toch al niet kan meekrijgen, maar ik vind de nadelen van IMAX helemaal te groot om nog te kunnen opwegen tegen de extra kosten en de overige nadelen.
Filmkriebel
-
- 9987 berichten
- 4665 stemmen
@AC1 : Is toch logisch dat je dit kan verwachten? Ik geef toe dat ik de laatste paar films van Spielberg niet echt kon smaken maar het heeft meer te maken met het onderwerp dat me niet ligt dan de manier waarop het gefilmd is. Verder kun je er niet omheen dat een film met 50 miljoen dollar op vlak van kwaliteit altijd een verschil zal uitmaken met een film van 5 miljoen dollar.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hij is in ieder geval debuterend in 3D. Dus wellicht weet hij toch fris uit de hoek te komen. 
Onderhond
-
- 87601 berichten
- 12864 stemmen
@AC1 : Is toch logisch dat je dit kan verwachten? Ik geef toe dat ik de laatste paar films van Spielberg niet echt kon smaken maar het heeft meer te maken met het onderwerp dat me niet ligt dan de manier waarop het gefilmd is. Verder kun je er niet omheen dat een film met 50 miljoen dollar op vlak van kwaliteit altijd een verschil zal uitmaken met een film van 5 miljoen dollar.
Vaak zijn die van 50 miljoen slechter.
Terwijl ervaring vaak tot vastroesten en onkunde om mee te gaan met moderne tijden leidt. Ik denk dat ik meer voorbeelden kan noemen waar ervaring eerder tegen dan voor een regisseur werkt.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Grotendeels eens, maar Journey 2 en Piranha (niet om de kwaliteit van het 3D maar wel de functie) verdienen ook wel een vermelding.
Journey 2 nooit gezien, bij Piranha 3D kan ik het me voorstellen. Die heb ik thuis in 2D gezien, daar zaten wel aardige stukken in die in 3D leuk kunnen zijn. Maar het is wel vrij droevig dat je eigenlijk moet refereren aan Avatar (paar jaar oud alweer) en een lob budget piranha filmpje voor geslaagde 3D beelden. Dan kan je concluderen dat het hele concept vrij geflopt is. Ik heb oa Alice in Wonderland, Pirates 4, the Avengers etc in 3D bekeken, nergens krijg je het gevoel dat er echt iets met 3D is gedaan. Het stoort me vooral, met een brilletje films kijken. Ik heb niet voor niets jaren terug lenzen genomen 
Filmkriebel
-
- 9987 berichten
- 4665 stemmen
Vaak zijn die van 50 miljoen slechter.
Terwijl ervaring vaak tot vastroesten en onkunde om mee te gaan met moderne tijden leidt. Ik denk dat ik meer voorbeelden kan noemen waar ervaring eerder tegen dan voor een regisseur werkt.
Dat is waar maar is het altijd de schuld van de regisseur? Er is ook de vervelende producer(s) die steeds over de schouder kijkt en een project compleet om zeep kan helpen. En dan het script laat aanpassen, of scènes laat weghalen enz.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Probleem is dat hoe hoger de budgetten hoe minder vrijheid. Dus talent dat doorbreekt komt in een molen terecht waar creativiteit om zeep geholpen wordt. Maar als jij voor 100 mjn een film mag maken en daar ook nog eens een paar miljoen salaris voor krijgt, ben je gauw bereid wat artistieke vrijheid in te leveren. Daarnaast worden de ideeën met de jaren meestal ook niet frisser of vernieuwender. Vandaar dat het beste werk van een regisseur vaak bij zijn eerste 5 films zit, als hij nog een nieuwe stem heeft, net wat ervaring heeft en nog niet wordt doodgedrukt door het systeem van Hollywood.
Spielberg en Scott zijn overigens ook beide liever commercieel dan vernieuwend of origineel.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Is het niet meer andersom, dat een nieuwe regisseur dat geld nodig heeft doet wat de bedrijven willen en pas later zichzelf meer artistieke vrijheid verschaft omdat hij status en geld heeft?
Pre- en sequels

Alien: Covenant
2017
1.107 reacties
Gerelateerd nieuws

Sciencefictionfilm 'Prometheus' van Ridley Scott komt binnenkort naar Netflix

Sciencefictionfilm 'Prometheus' van Ridley Scott vanavond te zien op televisie

Dit is 'Alien V' van Neill Blomkamp: het deel in de reeks dat nooit verscheen
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Two Towers
Avontuur / Fantasy, 2002
2.519 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties

Aliens
Sciencefiction / Actie, 1986
1.227 reacties

The Dark Knight Rises
Actie / Misdaad, 2012
3.380 reacties
Gerelateerde tags
androiddystopieruimtebuitenaards wezenschepselspin offcreationemergency surgery post-credits scenestasisarcheological diggod complexcave drawingprometheus genetic mutationorigins of lifeted 2023alienversealien expanded universethe peter weyland files: ted 2023 alien anthology2090s complicated
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








