Contraband (2012)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Baltasar Kormákur
met Mark Wahlberg, Kate Beckinsale en Ben Foster

Chris Farraday (Mark Wahlberg) heeft zijn criminele verleden reeds lang achter zich gelaten, maar wanneer zijn zwager Andy (Caleb Landry Jones) een drugsdeal voor zijn meedogenloze baas Tim Briggs (Giovanni Ribisi) verknoeit, wordt Chris gedwongen om opnieuw te doen wat hij het beste kan – smokkelwaar vervoeren – om de schuld van Andy af te lossen. Chris is een legendarische smokkelaar en hij verzamelt met de hulp van zijn best vriend Sebastian (Ben Foster) al gauw een crew rondom zich, voor een allerlaatste reis naar Panama en terug, in de hoop met een paar miljoen vervalste dollarbiljetten terug te keren.

Degelijk.

Maar ik heb Kormákur wel al betere films zien maken. Vond de balans tussen drama en misdaad niet geheel lekker en ook Wahlberg vond ik wat tekort schieten in z'n rol. Nog steeds beduidend beter dan het doorsnee Hollywood werk dat deze richting uitgaat, maar met weinig overschot.

Ik vind Wahlberg best oké als acteur, maar als meestersmokkelaar zie ik hem niet echt. Daarvoor mist hij wat klasse en charme. Hij oogt niet bijster intelligent, zaken die voor z'n rol toch enigszins belangrijk zijn. De rest van de cast doet het wel aardig, al springt niemand er echt positief uit.

De film scoort vooral door alles redelijk droog weer te geven, maar zonder in te boeten op een aantal stevige actiescenes. Ribisi is misschien iets te hitsig en trigger happy, verder oogde het allemaal best overtuigend.

Aardig tussendoortje dus, al vond ik het jammer dat er geen betere casting was gebeurd voor Wahlberg's personage. Nog nooit iets echt slecht gezien van Kormákur, maar dit behoort niet tot z'n betere werk.

avatar van IH88
“You think you're the only guy with a fucking gun?”

Degelijke thriller. Het verhaal oogt soms wat rommelig en onlogisch, maar dat wordt goedgemaakt met een sfeervol geheel vol actie en spanning. De vaart zit er goed in en je hoeft geen moeite te doen om in de film te komen.

Contraband is donker en ook de settings (havens en vrachtschepen) zorgen voor een naargeestige sfeer. De acteurs zijn degelijk en hoeven niet veel meer te doen dan moeilijk kijken en bedreigingen uiten. Alleen Beckinsale had wel een grotere rol mogen hebben want ze verdient beter dan de "vrouw van" spelen. Op het einde word het wel heel lachwekkend, maar dan heb je al zoveel plotgaten over je heen gehad dat je het met een glimlach aanziet. Lekkere dertien in een dozijn actiefilm.

avatar van panax
leuke film
spannend genoeg
genoeg aktie
niet te veel geweld
mooie beelden
goeie cast

avatar van SmackItUp
Na Kormakur's prachtige Everest, hier toch redelijk wat van verwacht. Helaas vergaloppeert hij zich hier op praktisch elk vlak. Teveel clichés, slap plot, weinig spanning, en zelfs acteurs die weinig kleur aan hun personages weten geven. Zoals verwacht ziet het er allemaal wel picobello. Richting het einde wordt het allemaal nog wel iets leuker om naar te kijken, maar goed wordt het nergens.

2,5*. Ben ik eigenlijk nog mild.

avatar van Kondoro0614
Contraband

Ik kwam tot mijn grote verbazing erachter dat ik in het ‘verleden’ de film Contraband al eens gezien heb. Ik wist het al wel een beetje maar ben net zoals de film ‘ Jack (1996) ‘ ooit vergeten de film te noteren er een mening bij te typen, al is de herziening dan als ware goed bevallen ben ik gelukkig al een goed aantal scenes vergeten en herkende ik de film bijna niet meer. Het einde wist ik alleen nog volledig en de achtervolgingsscène waar Andy werd achtervolgt als hij van de boot afkomt. Gelukkig is Contraband mij prima bevallen en heb ik me mijn avond uitstekend weten te vermaken.

Contraband is een leuke film die aardig hard begint, we komen gelijk aan bij een douane controle in Amerika of ook wel ‘Border Control’ die achter een schip aanzit waarin twee jongens iets verborgen proberen te houden. Dit blijkt Andy te zijn, het schoonbroertje (of hoe mag je dat eigenlijk noemen) die een tas vol coke in het water gooit en vervolgens in het ziekenhuis terecht komt. Al om al word het er niet spannender door, spanning is ver te zoeken in deze film wat dat betreft.

De rol van Mark vind ik niet fijn in Contraband. Wel een acteur die ik erg waardoor, staat niet in mijn top 10 maar wel erg dichtbij. Vind het fijner om naar hem te kijken tijdens zijn rollen in bijvoorbeeld de Transformers films en Ted. Contraband is natuurlijk van een heel ander niveau maar toch, zijn uitstraling vind ik niet echt fijn passen in de smokkel scene en het is daardoor te erg wennen.

Het verhaal is redelijk. We volgen Chris Farraday die zijn eigen zaak heeft opgericht en hij werkt in de beveiligingsindustrie, hangt camera’s op en zorgt er voor dat huizen goed beveiligd worden. Hij was ooit een smokkelaar die al aardig wat gesmokkeld heeft en hij had dit achter zich gelaten. Zijn pa zit in de bak en hij heeft een prachtige vrouw: Kate Farraday (Kate Beckinsale).

Het broertje van Kate heeft zichzelf nogal in de nesten gewerkt en Chris probeert hem te helpen. Samen reizen ze af naar Panama op miljoenen aan nep-geld te innen. Ze gaan mee op een boot en proberen zo het geld terug te smokkelen naar de U.S.A
, of ze dit lukt is een goeie vraag. Er zitten veel kat en- muis scenes in deze film wat het soms wat saai maakt.

Het is Baltasar Kormákur zeker gelukt een avond makende film voor te schotelen met toppers als Mark en Kate. Toch deed Contraband het niet al te lekker in mijn ogen en keek de film soms saai weg. Actie genoeg, spanning vond ik niet aanwezig. Scenes als de overal op de waarde transport moesten de film vullen en waren nog tenminste een beetje boeiend, de rest was eigenlijk weinig aan.

avatar van martijn011
Prima film.
Mark Wahlberg is geknipt voor een rol als deze. Hij heeft al diverse keren een soortgelijke rol op zich genomen maar het blijkt telkens weer dat hij hier prima mee uit de verf komt.
Verder is het best een aardig verhaal wat af en toe best spannend is. Het tempo ligt erg hoog zodat het ook de hele speelduur boeiend blijft, ondanks dat er hier en daar een cliché de hoek om komt waaien.

Komt nog bij dat het er allemaal prima uitziet, ik vind het een sfeervolle misdaadthriller wat net iets beter is dan de gemiddelde misdaadthriller.
Ruim voldoende!

avatar van Agent47
Een degelijke film. Kijkt de volle 109 minuten lekker weg. Alle elementen voor een goede actiefilm kwamen voldoende aan bod. Wahlberg was naar mijn mening wel ok in zijn rol.