Contraband (2012)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Baltasar Kormákur
met Mark Wahlberg, Kate Beckinsale en Ben Foster

Chris Farraday (Mark Wahlberg) heeft zijn criminele verleden reeds lang achter zich gelaten, maar wanneer zijn zwager Andy (Caleb Landry Jones) een drugsdeal voor zijn meedogenloze baas Tim Briggs (Giovanni Ribisi) verknoeit, wordt Chris gedwongen om opnieuw te doen wat hij het beste kan – smokkelwaar vervoeren – om de schuld van Andy af te lossen. Chris is een legendarische smokkelaar en hij verzamelt met de hulp van zijn best vriend Sebastian (Ben Foster) al gauw een crew rondom zich, voor een allerlaatste reis naar Panama en terug, in de hoop met een paar miljoen vervalste dollarbiljetten terug te keren.

avatar van mixmaster
heerlijke actiefilm met een uitstekende Wahlberg.
de film is snel en spectaculair en wist me van begin tot eind te boeien.
minpuntje vond ik dat de film een aantal erg donker gefilmde scenes had , maar al met al een heerlijke actiefilm.

Niks mis mee. Prima misdaadfilmpje, lekker gritty uitgewerkt zonder komische onzin.

Wel erg voorspelbaar maar goed, de acteurs en personages zijn in ieder geval prima. Beetje jammer van de nutteloze rol van Beckinsale.

avatar van jordkaka
Leuk kijkje inderdaad in de smokkelwereld, en leuke actie ook maar het is allemaal zo cliché.
Expert die uit het wereldje is gestapt » toch nog een laatste klusje etc.
Maar met plezier gekeken.

Goede actiefilm met een spannende verhaallijn.
Vooral de manier van smokkelen etc is indrukwekkend.

avatar van dielange31
Leuke wegkijker, links en rechts wat onwaarschijnlijk maar amusant en spannende film

Prima misdaadfilm. Uitstekend vermaakt. Lekker tempo. Weer eens een lekkere filmavond gehad.

avatar van cor1946
Goede actie film, soms ging alles gemakelijk maar vooruit het is maar een film.

avatar van markie1978
Goede film, leuk actie, goed verhaal.
Een van de beste films van dit jaar. Mark Wahlberg is weer goed. Leuk dat Ben Foster weer in deze film zit. Lijkt een beetje op de rol die hij bij Ghost had. Echt symphatieke rollen krijgt hij niet hahaha

Echt zo'n 13 in een dozijn film, zonder verrassende momenten, en dus zo voorspelbaar als de nacht.
Vlees noch vis, daarom 2,5*

avatar van Kiros
Dertien in dozijn, clichèmatig, redelijk voorspelbaar en toch een film overhouden die heerlijk wegkijkt. Goed te doen.

avatar van aSMoDeuS
Leuker dan het origineel.

Een zeer goeie film. Wahlberg speelde heerlijk. Heerlijk om naar te kijken hoe alles perfect afloopt. Het nepgeld dat door zout weer omhoog kwam was perfect bedacht. Heerlijk om dat soort dingen te zien. De spanning zat er van begin af aan goed in. De hele tijd op het puntje van mijn stoel gezeten. Snap niet waarom hij zo laag gerate staat. Deze film is echt een aanrader! Dit is hoe een thriller moet zijn!!

Macmanus schreef:
Matig.

De film weet vooral de juiste toon niet te vinden. Voor een actiefilm mist het veel te veel actie. Voor drama mist het veel te veel karakterontwikkeling. Ik had het liefst actievolle film gezien. Het verhaaltje was me iets te stompzinnig om het over de andere boeg te gooien. En Backinsale is gewoon niet veel soeps. De momenten dat de film opleeft zijn dan ook wanneer de overdracht plaats vind en er wat actie langskomt.

Maar als je dan een paar dagen later The Raid ziet weet je eigenlijk wel dat de meeste Amerikaanse actiefilms lichtjaren achterlopen. Dat einde ook. Ja hoor toch niet dood. Welke oma's hadden bij de testgroep ingevuld dat ze toch wel moest blijven leven?

2 sterren.

Gast het is alleen een thriller. Kijk maar bovenaan. Er staat geen actie bij!

Prima film altijd een genot om naar Mark Wahlberg te kijken

avatar van tal1b
zo zo, paar 5jes voor deze standaard actie film. Ok, thrillertje dan.

avatar van Ruiter13
papaEd schreef:
Prima film altijd een genot om naar Mark Wahlberg te kijken

Helemaal mee eens. Deze film ben ik ook om zijn aanwezigheid gaan kijken en ook nu weer geeft hij de film net dat beetje extra!

Lekker filmpje!

avatar van Arneaux
Op zich een prima actiefilm, maar de film gaat iets te serieus om met situaties die volledig onrealistisch zijn. Sterker nog: de hele film hangt van toevalligheden en onmogelijkheden aan elkaar. Doe het met een knipoog en je hebt wat mij betreft een prima actiefilm, helaas stoorde ik me er bij deze film regelmatig aan.
Het acteerwerk vond ik overigens prima, wat maakte dat de film verder goed weg te kijken is.

avatar van Arneaux
Mr.Miyagi schreef:
Het nepgeld dat door zout weer omhoog kwam was perfect bedacht.

Ik zeg: Once upon a Time in America! Alhoewel ik niet weet of dat in die film origineel was..

avatar van Toontje G
Ik heb me redelijk vermaakt met het kijken naar deze film. Soms denk je wel eens van hoe krijgen ze het allemaal verzonnen maar het kijkt wel lekker weg. Dus gewoon aan beginnen en niet te veel bij nadenken en genieten van de mooi gefilmde scene's.

avatar van Insignificance
Alweer een laatste klus-variant en dat gaat ook hier niet zonder slag of stoot. Kormákurm verpakt het allemaal wel fraai. Zeker in de eerste helft is het af en toe sightseeing op afstand met grote, wijde opnames en tot aan de meet blijven dat soort tussenshots van waarde. Daarbij heeft de verhuizing naar Panama een actiemoment dat wordt opgefleurd met fijne slow motions en kogelinslagen.

Het verhaaltje staat ook al vrij snel op poten, zoals de hele film een prettig tempo heeft. Met de cast is weinig mis, al is Ribisi als klerelijer even wennen. Probleem zit 'm vooral opgesloten in het script dat al met al te veel hooi op de vork neemt. Onderweg soms al wat wankel, maar met name hoe het rolletje van Beckinsale wordt afgerond is te zoetsappig. Geen bijzonder, maar wel een aangename smokkel.

Redelijk vermakelijk film waar je niet teveel bij na moet denken . Het is geen slechte film als je er een biertje bij drinkt .

avatar van Cleanshot
Wahlberg standaard film, hersenloze actie held die zijn best doet om gevaarlijk te kijken doet ie prima.

avatar van Ralf81
Mr.Miyagi schreef:

Helemaal met je eens. Ik lees hier ook veel lovende reacties, maar men is toch terughoudend in het geven van hogere (in mijn ogen terechte) scores. Nou, ik durf het met deze prima film zeker wel aan.

Vrij overbodige en trage thriller, of eigenlijk zelfs meer drama (dit een actiefilm noemen gaat echt te ver, er zit eigenlijk maar een actiescène in).

Een tijdje lang gang gaat het nog vrij goed en is het een redelijk spannende maar wel erg conventionele thriller. Maar halverwege is de pijp wel een beetje leeg en koerst de film op de automatische piloot op het einde af.

Het plot is daarbij te onwaarschijnlijk (het gaat allemaal wel heel erg makkelijk) voor een film die zichzelf toch erg serieus neemt, en lang niet zo slim als de makers lijken te denken.

Het is allemaal nog net te doen onder het motto van pretentieloos vermaak, maar zeker geen aanrader

avatar van The Goss
Fijne film. Mag Mark Wahlberg wel als acteur. Als zijn naam op het affice staat ben ik toch eerder geneigd om de film te gaan kijken en ik ben weer niet teleurgesteld.

Ja, verhaal is beetje mager en het loopt allemaal wel erg gesmeerd, maar de actie en cameravoering maken dit meer dan goed.

avatar van qwertzu
heerlijk film, heb hem net gekeken en heb er echt van genoten!
Zit erg ingenieus in elkaar met leuke twisten, erg goed geacteerd super rol neergezet door Wahlberg en mooi gefilmd!
Een echte aanrader!!

Prima actie-thriller met alweer een uitstekende Mark Wahlberg, een naam die tegenwoordig wel garant staat voor goede films.
Voldoende actie, ook geweld, maar wel gegoten in een knap scenario.
Naast Mark Wahlberg is ook de rest van de cast bijzonder goed.
Voor mij was dit een minder bekende film, maar daarom niet minder goed, integendeel, dit is een aanrader !!

avatar van Zeriel
Vermakelijke film met iets te veel flauwekul.

Vond dit een erg sterke film, goede actie en veel spanning.
Mark wahlberg vond ik ook erg sterk spele en kwam in deze genre film goed over.
Vond het ook erg spannend deze film en de spanning bleef ook in de hele film hoog.