Contraband (2012)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Baltasar Kormákur
met Mark Wahlberg, Kate Beckinsale en Ben Foster

Chris Farraday (Mark Wahlberg) heeft zijn criminele verleden reeds lang achter zich gelaten, maar wanneer zijn zwager Andy (Caleb Landry Jones) een drugsdeal voor zijn meedogenloze baas Tim Briggs (Giovanni Ribisi) verknoeit, wordt Chris gedwongen om opnieuw te doen wat hij het beste kan – smokkelwaar vervoeren – om de schuld van Andy af te lossen. Chris is een legendarische smokkelaar en hij verzamelt met de hulp van zijn best vriend Sebastian (Ben Foster) al gauw een crew rondom zich, voor een allerlaatste reis naar Panama en terug, in de hoop met een paar miljoen vervalste dollarbiljetten terug te keren.

avatar van Number23
Op zich zeer vermakelijke actie-thriller over een onderwerp dat niet al te vaak op deze manier wordt neergezet. De vaart blijft er in ieder geval constant goed in en het script kent weinig inzak-momentjes. Nu over de cast. Wahlberg doet zijn gebruikelijke dingetje, zit ik op zich niet mee. Nooit echt verveeld bij een film met hem. Foster daarentegen moet oppassen niet teveel rollen die op elkaar lijken te kiezen. Goede acteur met een flink bereik, maar buiten The Messenger en 3:10 to Yuma heeft hij zichzelf niet echt uitgedaagd. Herhaling blijkt hip te zijn, want ook Ribisi speelt een rol waar hij wellicht goed in is, maar ook veel te vaak herhaalt. Tot vervelens toe. Verder doet Beckinsale het redelijk(blijft een mooie vrouw) en duiken Luna en Haas weer eens op(beiden verschrikkelijke acteurs).

avatar van John Lee Hooker
Degelijke actiethriller zonder veel vernieuwing maar er zat genoeg vaart in om je scherp te houden. De cast speelde naar behoren en de plaatjes van het schip mochten er ook wezen. Verder maken de actieve soundtrack, snelle montage en het gebruik van vuurwapens hier een prima blockbuster van.

Een solide, sfeervol, effectief en vermakelijk boosaardig, maar ook voorspelbaar actiedrama, met vleugjes humor. Het verteldrama ligt hoog, maar de productie kent nauwelijks verrassingen, er zijn teveel toevalligheden en het plot kent gaten. Mark Wahlberg zorgt door zijn spel (met dubbele bodem) voor spanning. Bij een IJslandse regisseur trek je al snel een parallel met de bank- en financieringscrisis.

na bij mijn collega vaag de trailer op zijn iphone gezien te hebben
kon ik niet wachten om deze film te kijken.
gisteravond was het zover..ik had er helemaal zin in.
ik zit ongeveer 10 minuten in de film..en ik begin ineens te voorspellen
maar niet zomaar een beetje maar exact wat er gaat gebeuren.
ik begin aan mezelf te twijfelen want het is een nieuwe film
ik had hem echt nog niet eerder gezien..
nou het duurde ff en mijn grijze massa herinnerde zich waar dit allemaal
vandaan kwam.
dit was gewoon een 1 op 1 kopie van reykjavik-rotterdam uit 2008
wat was dat VOOR MIJ een tegenvaller zeg..kijk dat ze het verhaal overnemen
en en een soortgelijke film van maken oke' ..maar tot in details namaken..
de maker zal gedacht hebben..beter goed gepikt dan slecht verzonnen..
nou dit wilde ik even van me afschrijven..
maar als ik dit allemaal buiten beschouwing zou laten is het gewoon
een lekkere niet nadenkende film.

avatar van james_cameron
Prima misdaadthriller, een remake van het mij onbekende Reykjavik-Rotterdam uit 2008, waarin regisseur Baltasar Kormakur de hoofdrol speelde (!). Ditmaal zorgt Kormakur als regisseur in ieder geval voor veel sfeer en weet hij de spanning vakkundig op te bouwen, daarbij geholpen door fraai camerawerk en een prima cast. Sterke aktiescenes ook. Ondanks een aantal toevalligheden en onwaarschijnlijke plotdetails komt de film overtuigend genoeg over; logica moet hier gewoonweg af en toe wijken voor tempo en momentum. De film is in ieder geval zo meeslepend dat je bepaalde ongeloofwaardigheden best door de vingers wilt zien.

Dit was best een lekkere misdaadfilm en hij keek zich ook nog eens prima weg. Waarom deze film hier betiteld staat als een thriller is me een raadsel Het verhaal zat best goed in elkaar en was ook best boeiend en is soms zelfs een beetje spannend. Ook met de cast zat het wel goed want Mark Wahlberg deed het best goed en ook de rollen van Giovanni Ribisi, Ben Foster en zeker ook J.K. Simmons waren aardig. De vaart in de film is goed waardoor de film eigenlijk ook nergens echt saai wordt. Alleen in het begin had ik effen mijn twijfels dat dit een dertien in een dozijn film zou worden maar dat is achteraf best meegevallen want er zitten genoeg leuke dingen in deze film. De beelden van Panama vond ik overigens best fraai.

avatar van Zeus.

Een echte actiefilm met genoeg geweld en spanning. Kwam wat moeizaam op gang, maar wist uiteindelijk zeker in het tweede gedeelte te overtuigen. Met name de beelden in Panama en de city views in de VS waren wel strak gefilmd.

Duidelijk een film die Mark Wahlberg op zijn lijf geschreven staat. Speelt z'n rol dan ook goed als smokkelaar. Prima wegkijker.

avatar van voomzap
Heb dit als een inspiratieloze lege huls ervaren. Eigenlijk geen moment in spanning gezeten. Iets dat wel de bedoeling was van de makers. Fletse flutkarakters en idem plot. Zware tegenvaller maar toch nog een puntje voor het acteerwerk van Lukas Haas. Die zat wel lekker in zijn rol als het paranoïde zwagertje. Ook de scene in het huis van een niets vermoedende bewoner tijdens het laatste gedeelte was leuk gevonden.

avatar van SaNDuTjE
Teleurstellende actiefilm die door de vele wendingen en zijplotten erg rommelig en daardoor niet spannend is. De cast is redelijk met als uitschieter Giovanni Ribisi en Wahlberg als de saaie 'crimineel' want in werkelijk iedere scene, drama of actie, toont hij dezelfde lege blik. Geen enkel moment is spanning van z'n gezicht af te lezen waardoor de hele smokkeloperatie een makkie lijkt. Ook Beckinsale en Foster voegen beide weinig toe om het een interessante film te maken.

Het verhaal en de wendingen erin zijn toch wel het grootste probleem van deze film. Wat goed was is al zo vaak gedaan en rest is vooral ongeloofwaardig en spanningsloos. De verschillende locaties zijn soms mooi geschoten maar door de sneltreinvaart die de film heeft is daar vaak maar kort van te genieten. Een paar leuke vondsten hier en daar laten je de aandacht erbij houden en dan is het een kwestie van wachten op de grand finale die niet zo groot is.

Zeer matig.

avatar van Macmanus
Matig.

De film weet vooral de juiste toon niet te vinden. Voor een actiefilm mist het veel te veel actie. Voor drama mist het veel te veel karakterontwikkeling. Ik had het liefst actievolle film gezien. Het verhaaltje was me iets te stompzinnig om het over de andere boeg te gooien. En Backinsale is gewoon niet veel soeps. De momenten dat de film opleeft zijn dan ook wanneer de overdracht plaats vind en er wat actie langskomt.

Maar als je dan een paar dagen later The Raid ziet weet je eigenlijk wel dat de meeste Amerikaanse actiefilms lichtjaren achterlopen. Dat einde ook. Ja hoor toch niet dood. Welke oma's hadden bij de testgroep ingevuld dat ze toch wel moest blijven leven?

2 sterren.

avatar van blurp194
Beetje simpel allemaal. De smokkelaar smokkelt, de dief steelt, de crimineel doet - eeh, verboden dingen. En de douane vist achter het net, natuurlijk - waar zou de film anders over moeten gaan. Maar waarom het allemaal gebeurt blijft wat onduidelijk, de karakters blijven een beetje vlak, Marky Mark is vergeten dat hij best een goeie acteur is, en vooral Beckinsale doet voor spek en bonen mee. Panama is mooi, maar we krijgen er maar weinig van te zien - er had toch echt wel een mooi plaatje van de sluizen tussendoor gekund.

Leuk filmpje, maar wel erg makkelijk allemaal, en erg voor de hand liggend. Krap een vijfje, daarom.

avatar van david bohm
Aardige remake van Reykjavik-Rotterdam die een stuk gladder en minder grimmig is dan het origineel. Het resultaat is een degelijke Hollywood productie met dito acteerwerk.

avatar van patrick17
Geen onaardige film! Daarom begrijp ik de lage cijfers op deze huidige pagina's
niet echt.
Ik heb me toch prima vermaakt met deze misdaadfilm. De film gaat vlot achter elkaar
door, en elk moment gebeurt er wat. Je kunt geen moment stil zitten.
De voorspelbaarheid is wel aanwezig als ik heel eerlijk ben.

Vind Mark Walhberg zoals altijd wel een degelijke rol neerzetten. Vind de rol van Ben Foster
wederom (Na hem in Hostage al gezien te hebben) als badguy. Die rollen speelt hij met
verve.
Nee ik heb me prima kunnen vermaken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Schurkensmoel.

‘Marky’ Mark Wahlberg weet nog steeds op coole wijze door het beeld te schuifelen. Lang na zijn muzikale carrière en reclameverleden. Zo ook in de remake van de, onder andere Nederlandse, film Reykjavík – Rotterdam. Hij speelt een smokkelaar in ruste die nog één smerig klusje moet doen. Tegen beter weten in uiteraard.

Dankzij een aantal sterke boeventronies, vertolkt door Foster, Ribisi en O’Hara, krijgt deze verder voorspelbare actie-thriller een prima smoelwerk. Ze bieden in elk geval genoeg tegengas aan de held en zijn stoere vrouw, die gespeeld wordt door Beckinsale. Ze zijn de smaakmakers in deze verder weinig opzienbarende, maar onderhoudende flick.

Juist dankzij de dik aangezette schurkenkarakters en het hoge stoerheidsgehalte, wat nog eens extra ondersteund wordt door een heerlijke bluessoundtrack met John Lee Hooker voorop, hapt deze film erg lekker weg. Popcorn zoals popcorn hoort te smaken. Een en ander wordt weggespoeld met een juiste dosis actie en spanning.

De bluray, die vanaf morgen in de winkels ligt, is voorzien van een behoorlijk aantal bonus features. Waaronder een special over de stunts in de film, audiocommentaar, deleted scenes en een ‘making of’. Kortom een disc die naast de hoofdfilm nog genoeg kijkplezier biedt aan de verder geïnteresseerden.

Goed.

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

avatar van dielange31
Leuke wegkijker, links en rechts wat onwaarschijnlijk maar amusant en spannende film

avatar van Arneaux
Op zich een prima actiefilm, maar de film gaat iets te serieus om met situaties die volledig onrealistisch zijn. Sterker nog: de hele film hangt van toevalligheden en onmogelijkheden aan elkaar. Doe het met een knipoog en je hebt wat mij betreft een prima actiefilm, helaas stoorde ik me er bij deze film regelmatig aan.
Het acteerwerk vond ik overigens prima, wat maakte dat de film verder goed weg te kijken is.

avatar van Insignificance
Alweer een laatste klus-variant en dat gaat ook hier niet zonder slag of stoot. Kormákurm verpakt het allemaal wel fraai. Zeker in de eerste helft is het af en toe sightseeing op afstand met grote, wijde opnames en tot aan de meet blijven dat soort tussenshots van waarde. Daarbij heeft de verhuizing naar Panama een actiemoment dat wordt opgefleurd met fijne slow motions en kogelinslagen.

Het verhaaltje staat ook al vrij snel op poten, zoals de hele film een prettig tempo heeft. Met de cast is weinig mis, al is Ribisi als klerelijer even wennen. Probleem zit 'm vooral opgesloten in het script dat al met al te veel hooi op de vork neemt. Onderweg soms al wat wankel, maar met name hoe het rolletje van Beckinsale wordt afgerond is te zoetsappig. Geen bijzonder, maar wel een aangename smokkel.

Vrij overbodige en trage thriller, of eigenlijk zelfs meer drama (dit een actiefilm noemen gaat echt te ver, er zit eigenlijk maar een actiescène in).

Een tijdje lang gang gaat het nog vrij goed en is het een redelijk spannende maar wel erg conventionele thriller. Maar halverwege is de pijp wel een beetje leeg en koerst de film op de automatische piloot op het einde af.

Het plot is daarbij te onwaarschijnlijk (het gaat allemaal wel heel erg makkelijk) voor een film die zichzelf toch erg serieus neemt, en lang niet zo slim als de makers lijken te denken.

Het is allemaal nog net te doen onder het motto van pretentieloos vermaak, maar zeker geen aanrader

avatar van john mcclane 2
het begin was een doorsnee misdaad film,vervolgens een! redelijke actie scene.
en daarna beetje drama achtig.
eigenlijk zonde van zo'n top cast,cate beckinsale was te braaf,en er had veel meer
ingezeten,mischien met ben affleck aan het roer ofzo.
had ook vaak zo iets van zit ik naar iets geloofswaardigs aan te kijken.
bij een actie film weet je dat je alles met een korrel zout moet nemen,maar hier?
ook de capitein (baas van spiderman) was totaal miscast,die man moet eens iets
totaals anders gaan spelen,want nu zag ik de baas van spiderman die even op een schip mocht zijn.maar dat kan ook aan mij liggen.
de blu-ray kwaliteit was ook nutteloos,te veel donker,als je hem wil kopen
de dvd versie zal er vast niet aan onder doen.
in ieder geval,ik had me voorbereid op een top actie film,da ist nie.
wel (hoe raar dit ook klinkt) een waardig einde,waardoor ik hem een 2,5 geef.

avatar van sinterklaas
Heerlijke verfrissende remake van Rotterdam-Reykjavik, (al vind Contraband zich niet plaatst in Rotterdam, helaas.) Sterker nog, ik vond deze film kwa techniek en opbouw zelfs on-Hollywoodiaans op vele momenten. Maar dat zal uiteraard wel komen door regisseur Kormakur.

Het verhaal komt op hetzelfte neer als de Ijslandse orgineel, maar Contraband pakt nog wat verder uit en voegt hier en daar nog wat fijns toe en doet verder waar ie zelf zin in heeft. Mark Wahlberg vond ik alweer helemaal goed spelen als ex-smokkelaar Chris Farraday, en valt hier ook voor mij in de categorie als een van zijn beste rollen. Kate Beckinsale was prima als zijn vrouw, Ben Foster was ook lekker bezig en verder is er over het acteerwerk sowieso zeker niks te klagen. En ja, het verhaal kennen we al: Chris moet zijn zwager Andy uit de shit helpen die een drugsdeal heeft verkloot en in ruil van dat zijn zwager oppast op zijn gezin, gaat hij zijn probleem oplossen. Dat was toch niet echt zo'n slim plan.

En ja, we moeten het er als Hollanders maar mee doen. Ipv Rotterdam, is Panama nu de hoofdplek waar Chris en zijn maatje Sebastian de klus moeten klaren. Leuk om het ook met het origineel te vergelijken. In die gangsterbaas zie ik nog altijd een stukje Victor Löw, alleen was deze net weer ietsje softer. Ook de overval/actiescene was prima opgepoetst en ook erg spectaculair en fraai geschoten. Ook de overheerlijke dialogen en humor waren ruimschots aanwezig in deze film, dat stukje waarbij Chris en Sebastian dat geld moeten zien te verstoppen in die boot voelde aan als een komedie.

Gewoon een erg fijne remake dit waar ik erg tevreden mee ben en ook genoeg te bieden heeft, scherpe humor en onliners, fraai acteerwerk, vette actie, knappe plotsplitsing en een wisselende sfeer. Eigenlijk ook wel beter dan het origineel, maar die moet ik sowieso nog herzien.

Dit was in ieder geval goed.

TMP
Heel matige misdaadfilm. Echt spannend wordt het nergens, de personages zijn nietszeggend en het plot stelt ook vrij weinig voor. Een film die ongetwijfeld niet lang zal blijven hangen...

avatar van Spetie
Leuke actie-thriller, die van begin tot einde een constant niveau weet uit te stralen.

Mark Wahlberg is een acteur, die prima geschikt is voor dit soort rollen. Hij heeft een prima uitstraling en weet altijd wel zijn mannetje te staan. Ook de rest van cast doet het niet onaardig. Vooral Giovanni Ribisi is lekker op dreef als schurk en weet zijn rol van humor en enige dreiging te voorzien. Beckinsale en Foster zijn overigens ook prima op hun plaats hier.

Ondanks het ietwat voorspelbare verhaal, kijkt het allemaal wel lekker weg. Visueel ziet het er niet onaardig uit, humor is er in voldoende mate, en ook de soundtrack is best aardig. Het bijrolletje van J.K. Simmons als kapitein mag trouwens ook niet onvermeld blijven. Zijn norse uitstraling in combinatie met zijn bombastische stemgeluid past perfect bij het personage dat hij hier vertolkt.

Ik heb eigenlijk niet veel aan te merken op Contraband. Ja het is een weinig bijzonder verhaal met een grote vorm van voorspelbaarheid, die echter wel op een leuke manier wordt ingevuld. Voor het hersenloze vermaak is dit in ieder geval een geschikte film.

avatar van Decec
Een goede actie/misdaad/drama/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Mark Wahlberg speelt goed...
Mooi HD kwaliteit...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van LOTR-lover
Ik blijf toch altijd moeite hebben met Mark Wahlberg. Vind het gewoon een dramatisch slechte acteur die met veel overdaad iets van z'n rol probeert te maken. Maar hem even buiten beschouwing gelaten valt ook de rest van de film enigszins tegen. Niet genoeg om heel laag te gaan qua oordeel maar ook zeker geen voldoende.

avatar van Pitakaas
Typisch Wahlberg filmpje over een echtgenoot die weer de reddende rol moet gaan spelen door middel van een smokkel, waar ook nog z'n zwager is bij betrokken. Van wat ik heb begrepen speelt het boek zich af in Rotterdam/Reykjavik, wat ik natuurlijk qua settings wel leuker had gevonden dan USA-Panama.

Zoals gezegd, echt een typische Wahlberg film waar hij altijd maar stoer doet en eigenlijk nooit iets kwetsbaars laat zien. Dit is dan ook maar een simpel actiefilmpje dus veel anders moet je er ook niet van verwachten. Jammer dat Beckinsale niet wat meer screentime krijgt, want dat blijft toch een Hollywood hottie.

En uiteraard hoort het verloop van het verhaal ook bij een typische Wahlberg film. Hier en daar een clichéetje en een eind waar iedereen mee tevreden kan zijn, en we lopen allemaal weer tevreden de bioscoop uit. Echter dikke kans dat je hem volgende week weer vergeten bent (excl. Beckinsale uiteraard ). Dat maakt deze film niet goed, maar ook echt niet heel slecht. Geinig voor tussendoor.

avatar van frolunda
Goede actie thriller met sterke rollen van Wahlberg en Foster.Daarnaast een vrij origineel verhaal (ook al is het dan een remake) met genoeg spannende momenten.Soms wordt het wat ongeloofwaardig maar in zijn totaliteit is Contraband prima te doen.

avatar van ikkegoemikke
Wahlberg op zijn best. Prima misdaad-film met smokkel als klemtoon.Excellent gecaste acteurs waaronder Ribisi. Prima rol in zijn precies zenuwachtige manier van doen. Hij zit precies altijd volgepompt met één of ander synthetische prul in zijn aderen
Het basisidee is een beetje gestolen van Gone in 60 Seconds nl. een ex-crimineel die op het rechte pad zit, gaat weer terug naar zijn oude gewoonte om een familielid te helpen ... bwah ... kan ik mee leven.
De actie-scenes zijn top en de sfeer in de film blijft spannend.
Prima film voor mijn part !

avatar van El ralpho
Van alles wat

Contraband laat zich niet gemakkelijk in een hokje plaatsen. Misdaad, drama, thriller, actie deze film heeft van al deze elementen wel iets in zijn verhaallijn zitten. De keerzijde hiervan is dat overdaad kan schaden, maar ook op dit punt doet deze prent het allesbehalve slecht. De opzet begint heel matigjes en rustig en het verhaal lijkt hier nog niet te veel diepgang te brengen. Een drugsdeal die fout gaat waardoor er een schuld bij een drugsdealer ontstaat is in weze alles wat je hier hoeft te weten.

Het is vervolgens het verloop van het verhaal zelf die naarmate de verhaallijn vordert genoeg nagelbijt momentjes neerzet om je wakker te houden. Ook de plottwists vliegen je wat verder op om de oren zodat je als kijker constant alert blijft. Een beetje ongeloofwaardig zijn bepaalde twists wel,en soms willen de makers het sfeertje net iets te geforceerd spannend hebben, maar een spannend verhaal die heel divers is en het ene moment meer misdaad uitademt, vervolgens weer actie en een daarop volgend moment weer thriller ademt genoeg variatie voor de snel verveelde kijker.

Toch vond ik ondanks de vele variatie, dat het allemaal wel lang genoeg geduurd had. Er gebeurd hier veel, en soms net iets te veel dat het je weer begint op te vallen en kan gaan irriteren. Met name in de finale hadden de makers wel wat meer op de rem mogen trappen. Mij bekroop vaak het gevoel dat er maar zoveel mogelijk moest gebeuren om de kijker geboeid te houden, maar juist omdat die nadruk er hier zo op ligt werd het mij soms wel erg veel en had de scenarioschrijver wat rustiger aan mogen doen.

Vervelen zul je je echter niet bij Contraband, en hoofdrolspeler Mark Wahlberg zet hier een leuke rol neer. Ook is het altijd leuk om Kate Beckinsale te zien acteren al vond ik het jammer dat ze hier een beetje het slachtoffer was. In haar andere films zet ze toch eerder personages neer die juist van zich af weten te bijten. Verder weinig op deze titel aan te merken!

avatar van Brabants
What would you hide to protect your family?

Waar regisseur Baltasar Kormákur eerst zelf meespeelde in de IJslandse thriller Reykjavík-Rotterdam, regisseert hij de remake Contraband. Deze film is lekker luchtig en heeft alle elementen om als kijker aan je trekken te komen. De cast is niet waanzinnig goed, maar sluit goed genoeg aan om deze film te kunnen dragen. Vooral de toevoeging van Jackson Pollock is een grappig element waarmee de film tot een einde komt.

avatar van Donkerwoud
Doet niet zoveel wat je niet eerder gezien hebt, maar toch heeft het net die vermakelijke factor die het onderscheidt van de absolute middelmaat. De film was wel iets beter tot zijn recht gekomen als het vermakelijke over the top onzin was en niet zo geforceerd probeerde om realistisch over te komen.