Contraband (2012)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Baltasar Kormákur
met Mark Wahlberg, Kate Beckinsale en Ben Foster

Chris Farraday (Mark Wahlberg) heeft zijn criminele verleden reeds lang achter zich gelaten, maar wanneer zijn zwager Andy (Caleb Landry Jones) een drugsdeal voor zijn meedogenloze baas Tim Briggs (Giovanni Ribisi) verknoeit, wordt Chris gedwongen om opnieuw te doen wat hij het beste kan – smokkelwaar vervoeren – om de schuld van Andy af te lossen. Chris is een legendarische smokkelaar en hij verzamelt met de hulp van zijn best vriend Sebastian (Ben Foster) al gauw een crew rondom zich, voor een allerlaatste reis naar Panama en terug, in de hoop met een paar miljoen vervalste dollarbiljetten terug te keren.

avatar van john mcclane 2
het begin was een doorsnee misdaad film,vervolgens een! redelijke actie scene.
en daarna beetje drama achtig.
eigenlijk zonde van zo'n top cast,cate beckinsale was te braaf,en er had veel meer
ingezeten,mischien met ben affleck aan het roer ofzo.
had ook vaak zo iets van zit ik naar iets geloofswaardigs aan te kijken.
bij een actie film weet je dat je alles met een korrel zout moet nemen,maar hier?
ook de capitein (baas van spiderman) was totaal miscast,die man moet eens iets
totaals anders gaan spelen,want nu zag ik de baas van spiderman die even op een schip mocht zijn.maar dat kan ook aan mij liggen.
de blu-ray kwaliteit was ook nutteloos,te veel donker,als je hem wil kopen
de dvd versie zal er vast niet aan onder doen.
in ieder geval,ik had me voorbereid op een top actie film,da ist nie.
wel (hoe raar dit ook klinkt) een waardig einde,waardoor ik hem een 2,5 geef.

avatar van cantforgetyou
Lekkere domme misdaad film. Volgens mij moet je deze film echt met een korrel zout nemen over het smokkel gebeuren. Zo makkelijk gaat dat volgens mij helemaal niet. Maar goed, als je daar doorheen kijkt en lekker geniet van de actie en spanning is het een leuke film. Die naarmate de tijd alleen maar beter en spannender wordt. Zeker de moeite waard.

avatar van sinterklaas
Heerlijke verfrissende remake van Rotterdam-Reykjavik, (al vind Contraband zich niet plaatst in Rotterdam, helaas.) Sterker nog, ik vond deze film kwa techniek en opbouw zelfs on-Hollywoodiaans op vele momenten. Maar dat zal uiteraard wel komen door regisseur Kormakur.

Het verhaal komt op hetzelfte neer als de Ijslandse orgineel, maar Contraband pakt nog wat verder uit en voegt hier en daar nog wat fijns toe en doet verder waar ie zelf zin in heeft. Mark Wahlberg vond ik alweer helemaal goed spelen als ex-smokkelaar Chris Farraday, en valt hier ook voor mij in de categorie als een van zijn beste rollen. Kate Beckinsale was prima als zijn vrouw, Ben Foster was ook lekker bezig en verder is er over het acteerwerk sowieso zeker niks te klagen. En ja, het verhaal kennen we al: Chris moet zijn zwager Andy uit de shit helpen die een drugsdeal heeft verkloot en in ruil van dat zijn zwager oppast op zijn gezin, gaat hij zijn probleem oplossen. Dat was toch niet echt zo'n slim plan.

En ja, we moeten het er als Hollanders maar mee doen. Ipv Rotterdam, is Panama nu de hoofdplek waar Chris en zijn maatje Sebastian de klus moeten klaren. Leuk om het ook met het origineel te vergelijken. In die gangsterbaas zie ik nog altijd een stukje Victor Löw, alleen was deze net weer ietsje softer. Ook de overval/actiescene was prima opgepoetst en ook erg spectaculair en fraai geschoten. Ook de overheerlijke dialogen en humor waren ruimschots aanwezig in deze film, dat stukje waarbij Chris en Sebastian dat geld moeten zien te verstoppen in die boot voelde aan als een komedie.

Gewoon een erg fijne remake dit waar ik erg tevreden mee ben en ook genoeg te bieden heeft, scherpe humor en onliners, fraai acteerwerk, vette actie, knappe plotsplitsing en een wisselende sfeer. Eigenlijk ook wel beter dan het origineel, maar die moet ik sowieso nog herzien.

Dit was in ieder geval goed.

avatar van Noodless
Leuke film met goed acteerwerk, degelijk ( ongeloofwaardig ) verhaal , coole actiescènes en fraai weergegeven. Het originele ken ik niet. 7/10

De ene onwaarschijnlijkheid wordt opgevolgd door de ander. Met wat humor was dit misschien een geslaagde film geworden. Na een uur begon ik mij te vervelen. Was het niet eenvoudiger en makkeljiker en zekerder geweest de 'bad"guy gelijk een kopje kleiner te maken....?

TMP
Heel matige misdaadfilm. Echt spannend wordt het nergens, de personages zijn nietszeggend en het plot stelt ook vrij weinig voor. Een film die ongetwijfeld niet lang zal blijven hangen...

avatar van Stijn B.
Onderhoudende maar heel voorspelbare misdaadfilm die 100% met de klassieke elementen, plotwendingen e.d. werkt.

avatar van Daan258
Heb hem nu voor de 2e x gezien in de hoop dat die mij beter zou vermaken dat de eerste x, maar ook nu vond ik er nog steeds niet heel veel aan.
Gewoon een standaard thriller, niks vernieuwends.
Enige grote pluspunt is de cast.

avatar van Spetie
Leuke actie-thriller, die van begin tot einde een constant niveau weet uit te stralen.

Mark Wahlberg is een acteur, die prima geschikt is voor dit soort rollen. Hij heeft een prima uitstraling en weet altijd wel zijn mannetje te staan. Ook de rest van cast doet het niet onaardig. Vooral Giovanni Ribisi is lekker op dreef als schurk en weet zijn rol van humor en enige dreiging te voorzien. Beckinsale en Foster zijn overigens ook prima op hun plaats hier.

Ondanks het ietwat voorspelbare verhaal, kijkt het allemaal wel lekker weg. Visueel ziet het er niet onaardig uit, humor is er in voldoende mate, en ook de soundtrack is best aardig. Het bijrolletje van J.K. Simmons als kapitein mag trouwens ook niet onvermeld blijven. Zijn norse uitstraling in combinatie met zijn bombastische stemgeluid past perfect bij het personage dat hij hier vertolkt.

Ik heb eigenlijk niet veel aan te merken op Contraband. Ja het is een weinig bijzonder verhaal met een grote vorm van voorspelbaarheid, die echter wel op een leuke manier wordt ingevuld. Voor het hersenloze vermaak is dit in ieder geval een geschikte film.

avatar van nightbreed
Na een half uur realiseerde ik me plotseling dat dit een remake is. Ik vond het origineel toch een stukje beter.
6,5/10

avatar van xel
xel
eens, origeneel was beter, en ik had ook niet meteen in de gaten dat het een reamke was..

orbit
Best aardige smokkelfilm die de kneepjes van het vak nog eventjes fijntjes uitlegt. Geen noemenswaardige verrassingen of intrigerende acteerprestaties, maar wel een aardige cast. Foster is stiekem één van mijn favo B-acteurs aan het worden, net zoals Ribisi, dus dat zat wel goed.

avatar van borretto
Wat is het nut van kate beckinsale als je ze niet op de juiste manier hanteert?
Deze vrouw ademt actie en spanning, maar geef haar dan niet zo een saaie bijrol!
Verder duurde het iets te lang, maar wel leuke film!

Al blijf ik erbij dat beckinsale mijn score naar boven kon halen als ze juist werd gebruikt!

avatar van jippie2010
Spetie schreef:

Helemaal mee eens, maar met dezelfde argumenten kom ik uit op een 7 ipv een 6.
*3.5

avatar van Decec
Een goede actie/misdaad/drama/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Mark Wahlberg speelt goed...
Mooi HD kwaliteit...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

ipman-99
"I've got to try and fix this. Trust me, I know what I'm doing." ... " !!!

Geweldige Actie-Thriller !!! Eerst en vooral vindt ik Mark Wahlberg geschikt voor dit soort rollen !
Dit is een remake van de film "Reykjavik-Rotterdam" (2008) !
De film weet van begin tot het einde te boeien met een heerlijk misdaadverhaal !
De actie is eerder gedoseerd omdat er andere elementen ook ruimschoots aanbod komen ... , zoals de drama en thriller momenten !
De kern van de zaak is natuurlijk het smokkelen zelf en die hierom omtrent obstakels en afrekeningen ! De muziek vond ik passend bij het geheel !
Kate Beckinsale zet eens geen stoere chick neer maar een 'gewone' vrouw zoals
er 'zovelen' zijn achter het fornuis hihi !!!

avatar van LOTR-lover
Ik blijf toch altijd moeite hebben met Mark Wahlberg. Vind het gewoon een dramatisch slechte acteur die met veel overdaad iets van z'n rol probeert te maken. Maar hem even buiten beschouwing gelaten valt ook de rest van de film enigszins tegen. Niet genoeg om heel laag te gaan qua oordeel maar ook zeker geen voldoende.

avatar van Pitakaas
Typisch Wahlberg filmpje over een echtgenoot die weer de reddende rol moet gaan spelen door middel van een smokkel, waar ook nog z'n zwager is bij betrokken. Van wat ik heb begrepen speelt het boek zich af in Rotterdam/Reykjavik, wat ik natuurlijk qua settings wel leuker had gevonden dan USA-Panama.

Zoals gezegd, echt een typische Wahlberg film waar hij altijd maar stoer doet en eigenlijk nooit iets kwetsbaars laat zien. Dit is dan ook maar een simpel actiefilmpje dus veel anders moet je er ook niet van verwachten. Jammer dat Beckinsale niet wat meer screentime krijgt, want dat blijft toch een Hollywood hottie.

En uiteraard hoort het verloop van het verhaal ook bij een typische Wahlberg film. Hier en daar een clichéetje en een eind waar iedereen mee tevreden kan zijn, en we lopen allemaal weer tevreden de bioscoop uit. Echter dikke kans dat je hem volgende week weer vergeten bent (excl. Beckinsale uiteraard ). Dat maakt deze film niet goed, maar ook echt niet heel slecht. Geinig voor tussendoor.

avatar van frolunda
Goede actie thriller met sterke rollen van Wahlberg en Foster.Daarnaast een vrij origineel verhaal (ook al is het dan een remake) met genoeg spannende momenten.Soms wordt het wat ongeloofwaardig maar in zijn totaliteit is Contraband prima te doen.

avatar van Fryce
Had best wel verwachtingen voor deze film. Die zijn niet waargemaakt. Vond het erg slap en niet verrassend.

avatar van ikkegoemikke
Wahlberg op zijn best. Prima misdaad-film met smokkel als klemtoon.Excellent gecaste acteurs waaronder Ribisi. Prima rol in zijn precies zenuwachtige manier van doen. Hij zit precies altijd volgepompt met één of ander synthetische prul in zijn aderen
Het basisidee is een beetje gestolen van Gone in 60 Seconds nl. een ex-crimineel die op het rechte pad zit, gaat weer terug naar zijn oude gewoonte om een familielid te helpen ... bwah ... kan ik mee leven.
De actie-scenes zijn top en de sfeer in de film blijft spannend.
Prima film voor mijn part !

avatar van El ralpho
Van alles wat

Contraband laat zich niet gemakkelijk in een hokje plaatsen. Misdaad, drama, thriller, actie deze film heeft van al deze elementen wel iets in zijn verhaallijn zitten. De keerzijde hiervan is dat overdaad kan schaden, maar ook op dit punt doet deze prent het allesbehalve slecht. De opzet begint heel matigjes en rustig en het verhaal lijkt hier nog niet te veel diepgang te brengen. Een drugsdeal die fout gaat waardoor er een schuld bij een drugsdealer ontstaat is in weze alles wat je hier hoeft te weten.

Het is vervolgens het verloop van het verhaal zelf die naarmate de verhaallijn vordert genoeg nagelbijt momentjes neerzet om je wakker te houden. Ook de plottwists vliegen je wat verder op om de oren zodat je als kijker constant alert blijft. Een beetje ongeloofwaardig zijn bepaalde twists wel,en soms willen de makers het sfeertje net iets te geforceerd spannend hebben, maar een spannend verhaal die heel divers is en het ene moment meer misdaad uitademt, vervolgens weer actie en een daarop volgend moment weer thriller ademt genoeg variatie voor de snel verveelde kijker.

Toch vond ik ondanks de vele variatie, dat het allemaal wel lang genoeg geduurd had. Er gebeurd hier veel, en soms net iets te veel dat het je weer begint op te vallen en kan gaan irriteren. Met name in de finale hadden de makers wel wat meer op de rem mogen trappen. Mij bekroop vaak het gevoel dat er maar zoveel mogelijk moest gebeuren om de kijker geboeid te houden, maar juist omdat die nadruk er hier zo op ligt werd het mij soms wel erg veel en had de scenarioschrijver wat rustiger aan mogen doen.

Vervelen zul je je echter niet bij Contraband, en hoofdrolspeler Mark Wahlberg zet hier een leuke rol neer. Ook is het altijd leuk om Kate Beckinsale te zien acteren al vond ik het jammer dat ze hier een beetje het slachtoffer was. In haar andere films zet ze toch eerder personages neer die juist van zich af weten te bijten. Verder weinig op deze titel aan te merken!

Melvin Udall
Goede bij vlagen harde film met Wahlberg als prima hoofdpersonage. Geen moment slaat de verveling toe al zit er hier en daar wel een ongeloofwaardigheidje in maar de balans in actie en spanning blijft steeds goed. Volledige cast is lekker bezig en Ribisi, wat een gek! Heerlijk over the top!

avatar van Drrrrkkk
Niet bijster bijzondere actiethriller. Wahlberg doet z'n best om er wat van te maken, Beckinsale is helaas onzichtbaar. De rest van de cast is ronduit kneuterig. Erg dun verhaaltje met veel toevalligheden. Opvallend lelijk camerawerk.

avatar van Brabants
What would you hide to protect your family?

Waar regisseur Baltasar Kormákur eerst zelf meespeelde in de IJslandse thriller Reykjavík-Rotterdam, regisseert hij de remake Contraband. Deze film is lekker luchtig en heeft alle elementen om als kijker aan je trekken te komen. De cast is niet waanzinnig goed, maar sluit goed genoeg aan om deze film te kunnen dragen. Vooral de toevoeging van Jackson Pollock is een grappig element waarmee de film tot een einde komt.

avatar van Donkerwoud
Doet niet zoveel wat je niet eerder gezien hebt, maar toch heeft het net die vermakelijke factor die het onderscheidt van de absolute middelmaat. De film was wel iets beter tot zijn recht gekomen als het vermakelijke over the top onzin was en niet zo geforceerd probeerde om realistisch over te komen.

avatar van JoeCabot
Best gaaf.

Al is het hele concept onderhand natuurlijk wat uitgekauwd. Mark Wahlberg in een actiethriller, meer hoef je eigenlijk niet te weten om een gepast beeld te vormen van de film. Verwacht veel testosteron: ruige confrontaties, no-nonsense dialogen, stoere blikken, getatoeëerde bad guys met teruglopende haarlijn ... Van menselijke emoties lijkt voorts niemand last te hebben, zelfs de kinderen niet. Koelbloedig volkje daar.

Het is allemaal makkelijk verteerbaar ook. Het tempo ligt verschroeiend hoog, waardoor alles netjes binnen de twee uur ingeblikt kan worden. Veel ruimte voor nuance of bezinning blijft er niet over, maar de verveling slaat nooit toe.

Op vlak van cinematografie onthou ik vooral de knappe nachtbeelden. Geschoten met een ietwat rauwe filmkorrel. Draagt mooi bij aan de coolness-factor.

avatar van ILDIB
Mooi geschoten en aardig verhaal. Het blijft boeien en tempo is hoog. Maar de toevalligheden en ongeloofwaardigheid neemt toe met de minuut en het einde is veel te positief.

Redelijke film waarin een ex-smokkelaar noodgedwongen weer aan de gang moet. Een onderhoudende actie-thriller met voldoende vaart. Hier en daar ongeloofwaardig en het plot wordt naarmate de film vordert wel erg vergezocht. Een goeie casting, waarbij Kate Beckinsale niet al te veel te doen krijgt.

Dick2008
Ik vind het maar slappe film, mij ook niet helemaal duidelijk wat precies de bedoeling hiervan was een actiefilm of een thriller... Het kon mij ieder geval niet boeien. 2.0