Reykjavik-Rotterdam (2008)

IJsland / Duitsland / Nederland
Thriller

geregisseerd door Óskar Jónasson
met Baltasar Kormákur, Ingvar Eggert Sigurðsson en Victor Löw

Kristofer (Baltasar Kormákur) werkt als securityguard. Ooit was hij zeeman, maar daaraan kwam een eind toen hij betrapt werd bij het smokkelen van alcohol. Ook heeft hij een tijdje in de gevangenis doorgebracht. Omdat hij altijd geldproblemen heeft, grijpt hij een laatste kans om aan te monsteren op een vrachtschip dat tussen de havensteden Rotterdam en Reykjavik vaart. Op het schip vindt hij zijn oude maten weer terug, maar hij merkt al snel dat sommigen van hen niet te vertrouwen zijn.

avatar van nightbreed
Tja, matig werkje. Ze hadden het serieus moeten houden. Die flauwe grapjes pasten totaal niet bij de film. Het is alsof ze een fleugje Snatch en Lock, Stock... hebben willen toevoegen, zonder succes.

avatar van Dennissssss
Volgens mij is dit meer een drama dan een thriller.

Totaal niet boeiend. Beetje een b-film.

gotti schreef:

...en met de lelijkste stad van Nederland.

Vind je= 400 Bad Request - google.nl

Je komt zelf zeker uit een boeren dorp.

orbit
Best aardig, jammer van de veruit lelijkste stad van Nederland Maar het Ijslandse deel is wel wat overtuigender dan het Nederlandse, zal wel met de subtitles te maken hebben..

avatar van Decec
Ik vond een spannend thriller film...
Prima verhaal...
Prima acteurwerk...
Wel leuk Rotterdam te zien...
Het is maar weinig Nederlandse taal (gelukkig maar)...
Geen bekende acteur Baltasar Kormákur speelt wel goed...
Echt spannend!

avatar van sinterklaas
Eindelijk een keer gezien en het is best wel een aardig tussendoortje. De film is natuurlijk al voorspelbaar, je weet bijvoorbeeld al vanaf het begin dat Steingrímur dat gezin van Christoffer opvangt dat hij de bad-guy is. Maar desalniettemin heb ik me nog aardig weten te vermaken hoor. De locaties zijn uiterst grauw en somber en het is natuurlijk ook erg gaaf om Rotterdam te zien. En dit keer met een ruige rol van Victor Löw als havenmaffiabaas. Die rol is wel een beetje te vergelijken met zijn rolletje in Lek. Ook die actiescene in die Rotterdamse straat was wel mooi. En ook had Rotterdam zo zijn fijne kiekjes. Daarna zakt de film weer een beetje in.

De film is zo dun als wat maar het staat vermaak zeker niet in de weg.

avatar van b00ts
Goed verhaal, goed in beeld gebracht. Redelijk acteerwerk maar soms bar slecht uitgewerkt.
De scene in Rotterdam was gewoon bar slecht. De 'handel' in de loods..... en dan de daaropvolgende overval...yikes. Ook de scene wanneer de vrouw met haar hoofd tegen de radiator gemept wordt is wel aardig. Jammer dat heb bloed al tegen de radiator aan zat voordat ze er tegenaan knalde. Zonde ook dat heel erg snel duidelijk is wie de boefjes zijn.

avatar van sinterklaas
We kunnen trouwens denk ik niet meer rekenen op een NL-release van deze film.

avatar van Knisper
Op dvd bedoel je? Want de biosrelease is al van vorig jaar.

avatar van Mug
Mug
Wel door Contact-film. Dvd's van hun aankooptitels komen in de praktijk vele malen later uit dan titels van de grotere distributeurs, als ze uberhaupt al uitgebracht worden op dvd... Eerlijk gezegd kan ik 't me niet voorstellen dat deze titel genegeerd zal worden voor een dvd-release.

avatar van sinterklaas
Ik bedoelde idd de dvd release. Maar ze doen er inderdaad wel erg lang over. Inmiddels zijn we al anderhalf jaar verder.

avatar van Verhoeven
Je kunt het beste de heer Huisman een mailtje sturen want het is namelijk nogal een excentriek figuur met betrekking tot distributie van zijn films.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Nogal doordeweekse thriller, in Europese stijl, dus niet niet zo gelikt als de Ameikaanse films. Het beste wat er over te zeggen is dat het niet verveeld door een stevig tempo, maar bijzonder is het helemaal niet. Het script had ook van een straight-to-DVD Amerikaans thrillertje van de onderste plank van de videotheek kunnen zijn. De overvalscene is niet best, dat doen ze zelfs in veel Amerikaanse cheapies beter.

avatar van jordandejong
Prima misdaad-thriller.
Na Reykjavik Whale Watching Massacre is dit de 2e Ijslandse film die ik zie. En ook deze stelt helemaal niet teleur.

De ijslandseacteurs acteren vrij aardig (zeker Baltasar Kormákur die trouwens wel wat weg heeft van Colin Farrel). Verhaaltje is voorspelbaar maar daardoor niet minder leuk. Zeer vermakelijk zelfs.

Leuk ook om die Ijslanders even in Nederland te zien (jammer genoeg verpesten de Nederlandse acteurs het wel weer een beetje).

Nee, echt een prima film dit. Wel een beetje jammer van het happy-ending.

avatar van david bohm
Onderhoudende film over een IJslandse sjacheraar die uit smokkelen gaat om de eindjes aan mekaar te knopen. Het acteerwerk is prima maar de voorspelbaarheid van het verhaaltje drukt de pret nogal. Matig tot redelijk.

avatar van oemoemenoe
gemiddeld , zou zo in een serie passen.
kort en voorspelbaar.

Reinbo
Vond het een sterke misdaad-thriller. Goed verhaal en lekker rauw en authentiek verteld. Scenes in Nederland waren wat lachwekkend met de shoot out met de politie en ook Low had wat meer op een Rotterdams accent mogen oefenen. Maar ach, dat mocht de pret niet drukken. Ik vond 'm goed en zeer onderhoudend.

Kleine 4*

Snap volledig dat hier Hollywood hier een remake van gemaakt heeft, want het verhaal is erg sterk. Denk niet dat die beter zal zijn, omdat ze daar natuurlijk de emoties weer flink gaan uitvergroten.

avatar van djeebee
heb 'm met moeite afgekeken....erg voorspelbaar en slaapverwekkend....

avatar van mnrk
Na het zien van de remake toch ook maar het origineel gaan kijken...

Dit orgineel is ook een prima film van Óskar Jónasson....

Het verhaal wordt op een goede manier verteld en mede door de cast heeft deze film ook een prima sfeertje meegekregen..

Alleen de gehele scene in Rotterdam had wat beter uit gewerkt mogen worden,maar voor de rest was het gewoon in orde en gebeurde er genoeg.

avatar van Askikker
mnrk schreef:
Na het zien van de remake toch ook maar het origineel gaan kijken...

Is hier een remake van dan?

avatar van DjFrankie
Onderhoudende film, met het antwoord op de hoge prijzen van alcohol in IJsland en hoe hiermee om te gaan.

avatar van nadrin
Best een goede film, alleen het einde was wel echt heel plots.

Middelmatige actiefilm, weliswaar met een zekere spankracht, maar zo bijzonder is het allemaal niet en meerdere handelingen en wendingen in het plot zijn voorspelbaar.
Nogal ruw en gewelddadig.
Behoorlijke acts;

Matige misdaadfilm, waarbij vooral de rol van Victor Löw tenenkrommend was, heb hem nog nooit zo slecht zien acteren.
Trouwens, ben beter gewend van IJslandse misdaadfilms, deze was duidelijk een van de mindere.

avatar van Norman Mailer
Bij nader inzien eigenlijk gewoon even sloom en mediocre als die Remake.

lezertje
De film komt over als een slappe aflevering van een goedkope misdaadserie. De gevechten zijn vrij klungelig in beeld gebracht en het verhaal is alles behalve spectaculair. Victor Löw speelt wel een heel clichéachtige slechterik. Het slotbeeld daarentegen getuigt wel van humor.

avatar van 93.9
orbit schreef:

Toekomstige hoofdstad van Nederland
Hoogste stijger in alle reisbrochures