Genre: Actie / Avontuur
Speelduur: 133 minuten
Alternatieve titel: Mission Impossible 4
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten / Tsjechië
Geregisseerd door: Brad Bird
Met onder meer: Tom Cruise, Simon Pegg en Jeremy Renner
IMDb beoordeling:
7,4 (562.089)
Gesproken taal: Engels, Russisch, Frans, Arabisch en Zweeds
Releasedatum: 21 december 2011
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via HBO Max
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Mission: Impossible - Ghost Protocol
"No plan. No backup. No choice."
Geheim agent Ethan Hunt en zijn teamleden worden opgeroepen door de president om terecht te staan voor een fatale explosie die is ontstaan in het Kremlin in Moskou, waar zij bezig waren met een topgeheime missie. Hunt is vastberaden om zijn onschuld te bewijzen en die van zijn team; echter moet hij op de vlucht gaan voor de Amerikaanse en Russische autoriteiten om dat te kunnen doen. Samen met zijn team moet hij niet alleen hun onschuld zien te bewijzen, maar ook een nucleaire oorlog zien te voorkomen tussen de twee landen.
Externe links
Acteurs en actrices
Ethan Hunt
Jane
Benji
Brandt
Hendricks
Sidorov
Wistrom
Leonid Lisenker
Brij Nath
Sabine Moreau
Video's en trailers
Reviews & comments
GGG
-
- 523 berichten
- 586 stemmen
Geweldige film... Vanaf het begin een en al MI met geweldige vleugen humor. We hebben op het randje van onze stoelen gezeten van spanning en krom gelegen van het lachen. Supergoed dus.
sinterklaas
-
- 11816 berichten
- 3317 stemmen
Was ook al zo ergerlijk ja, naast zijn domme one-liners is het ook nog is een amateur die recht in de camera gaat staan

Albus Dumbledore
-
- 2041 berichten
- 884 stemmen
Mission: Impossible - Ghost Protocol
Veel mensen vonden het een vreemde keuze toen regisseur Brad Bird de taak op zich nam om Ethan's volgende onmogelijke missie te regisseren. De man had tot nog toe alleen nog maar ervaring met het regisseren van animatiefilms, die als doelgroep voornamelijk kinderen hadden. Toch hadden producers Tom Cruise en J.J. Abrams (die ook de vorige M:I film regisseerde) met blijkbaar goede redenen Bird gekozen. En pakt het uit? Ja, het pakt zeker uit.
Bird sloeg een andere richting op met de serie. Waar het derde deel redelijk thriller-achtig en opvallend grimmiger was dan zijn voorgangers is dit vierde deel een stuk lichter. Er zit een flinke dosis humor in, vooral dankzij Simon Pegg, gecombineerd met vele, sterke actiescènes. De humor wordt nooit zoveel dat je het gevoel hebt dat je naar een actiekomedie zit te kijken, maar er is genoeg humor om te weten dat dit niet een film is die je al te serieus moet nemen. En als je dat niet doet is wat overblijft een hoogst vermakelijke en stijlvolle spionagefilm met goede actie, special effects en stunts.
Het leuke aan de film vond ik wel dat de makers hebben gekozen voor een echte ouderwetse spionage stijl hier en daar. Op sommige momenten voelde de film aan als een cinematische tv-aflevering uit de jaren zeventig in een modern jasje. In het begin van de film zit zelfs een echte, typische televisie intro die me bijna deed denken aan die van Hawaii Five-0 . Ook de flashback die we daarna te zien krijgen vond ik lekker typisch en bij het stijltje passen waar Bird duidelijk voor ging. Erg leuk overigens om (als enorme Lost-fan) daarin Josh Holloway weer eens te zien.
Over acteurs gesproken: dat zat allemaal erg pluis. Simon Pegg was duidelijk de comic relief en deed dit met verve. Tom Cruise is de actieheld die we van hem gewend zijn, terwijl de twee nieuwelingen bij het team het ook prima doen. Goed dat ze beide teamleden conflict meegaven (Paula Patton kampte met de dood van Sawyer en Jeremy Renner voelde zich schuldig voor de dood van de vrouw van Ethan Hunt), waardoor ze niet helemaal van karton leken. Maar alhoewel Patton een aangename vrouw was om naar te kijken, vond ik nou niet dat ze qua uitstraling en acteerprestatie zo spetterend was.
Gelukkig gaat het in films als dit niet om gecompliceerde karakters, maar meer om de actiescènes. En die zijn erg geslaagd. Er wordt geweldig gebruik gemaakt van de omgeving, met gelikte settings, en de stunts zijn niet minder dan 'awesome'. Van Tom Cruise die het hoogste gebouw van de wereld beklimt, naar een auto-achtervolging in een zandstorm tot een man tot man gevecht in een enorme, spectaculaire autogarage (ik vond het geweldig hoe het koffertje werd gebruikt).
Een minpuntje aan de film was wat mij betreft toch wel dat de film soms wat verzakte in zijn vele personages en ontelbare plotwendingen. Ik betrapte mezelf erop dat ik soms dacht: 'Wie is dat en wat is het nu eigenlijk dat ze precies moeten doen?' Daarbij moet ik wel toegeven dat ik erg duf was tijdens het kijken van de film, dus wie weet dat een herziening dit minpunt laat vervallen.
Verder was het verhaal prima te volgen en een goede kapstok voor de actie-scènes. Misschien is het niet heel erg origineel om de Russen als vijanden te gebruiken, maar aan de andere kant is het ook een leuke knipoog naar de oudere James Bond films. Het einde vond ik ook erg leuk, waarin blijkt dat Ethan's vrouw nog in leven is en de twee lieflijk naar elkaar glimlachen voordat onze geheim agent op een nieuwe missie wordt gestuurd. 'Your mission, should you choose to accept it...' En Hunt verdwijnt in de rook.
3,5 sterren
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ja, hoe goedkoop wil je scoren met humor zeg
Wat is hij wel niet voor waardeloze amateur als ie zoiets doet. En zo iemand zit bij een special forces team....
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8556 stemmen
Nu heb je je afkeer wel kenbaar gemaakt rep_robert, lijkt me wel zo fijn voor alle andere users op MM dat je nu niet op elk bericht gaat reageren zonder werkelijk iets nieuws te melden.
sinterklaas
-
- 11816 berichten
- 3317 stemmen
Simon Pegg vind ik dan weer een van de betere komedianten. Die trilogie met Nick Frost is toch ook geweldig.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ik heb overigens ook niks tegen Simon Pegg hoor(al is Paul ook een tegenvaller), ik snap alleen niet dat iedereen de slechte humor in deze film pruimt
Zijn we tegenwoordig zo kritiekloos dat we komedianten in dit soort films gaan pruimen? Sinds wanneer hoort een Mission:Impossible film doorspekt met "humor" te zitten?
Wat mij betreft gaan de makers(lees: Tom Cruise) toch echt de fout in door een allegaartje te maken dat zich op geen enkele manier meer onderscheidt van de vele andere actie blockbusters die in de bios verschijnen. Nu gooien ze er zelfs "grappige" personages in die niet thuishoren in dit genre. What's next? Dan helpen die "fantastische" special effects ook niet meer.
Nu heb je je afkeer wel kenbaar gemaakt rep_robert, lijkt me wel zo fijn voor alle andere users op MM dat je nu niet op elk bericht gaat reageren zonder werkelijk iets nieuws te melden.
Ach ja, in feite heeft niemand hier iets nieuws te melden als je het op deze manier gaat bekijken.
Overigens wacht ik nog op de mensen die de bad guy wel stoer vinden en het kleffe jankgebeuren in deze film tof vinden. Dan kan ik daar ook nog op in gaan 
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Je doet net of er elke minuut iets grappigs kwam. Een paar keer in de film kwam er een geintje voor, precies goed aangezien Cruise veel te serieus doet als Ethan Hunt. Je doet net of het een actie-komedie is geworden...
MI 3 was ook al op die manier verder gegaan hoor.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Mi 3 had ik ook al geboycot. Nou elke keer als die Pegg in beeld kwam kon je wachten op een flauwe one liner of grap. Ook de sequence met de Indiaanse prins vind ik een wanhopige poging om de film hip en luchtig te maken. Dat had wel helemaal uit de film geknipt mogen worden. Face it, wat is er origineel aan deze film? Het is niet meer dan een gemakzuchtig, commerciele film geworden met 0,0 verrassingselementen. Zelfs het beklimmen van de wolkenkrabber is niets meer dan een mooier verpakte herhalingsoefening van het bergbeklimmen uit deel 2.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
En er zit een rare plothole in de film. Hunt verliest een van zijn handschoenen die hij naar beneden gooit. Vervolgens klimt hij verder en komt hij weer zijn verdwaalde handschoen tegen. Waar kwam die vandaan? Ik dacht dat iemand anders hem voor was geweest, maar dat was dus ook niet het geval
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
De film is niet origineel nee. Moet dat dan? Een hoop films die jij goede cijfers geeft zijn dat ook niet. Maar daarom kan het nog wel leuk zijn.
La Barca
-
- 60 berichten
- 0 stemmen
Heeft simon pegg al een oscar gekregen voor zijn uranus grap:(?
Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat Pegg zo geaccepteerd word in deze film. Hij neemt de hele geloofwaardigheid van de professionaliteit van het team weg en heeft daarnaast alleen maar van die geforceerde bioscoop grapjes die bij mij alleen voor zware irritatie zorgden.( ik kijk naar een (van origine) actiefilm / thriller, for christ's sake) Cast in het volgende deel Eddie Murphy of die gast van Borat maar, zou in principe hetzelfde verhaal zijn. Maar dan vast veel grappiger
De actie was ook aardig ondermaats naar mijn mening... het mag er wel mooi uitzien maar spannend of uniek werd het nergens.
Word_Play
-
- 358 berichten
- 1290 stemmen
En er zit een rare plothole in de film. Hunt verliest een van zijn handschoenen die hij naar beneden gooit. Vervolgens klimt hij verder en komt hij weer zijn verdwaalde handschoen tegen. Waar kwam die vandaan? Ik dacht dat iemand anders hem voor was geweest, maar dat was dus ook niet het geval
Wind. Dat komt op zo'n hoogte nog wel eens voor.
legian
-
- 777 berichten
- 0 stemmen
pegg past mijn inziens juist perfect in deze film, heerlijke droge humor ertussen en hoewel ik de vorige toch net wat beter/leuker vond, vind ik het hier ook super.
daarnaast voor iedereen die zegt dat dit een "serieuse" film is, hoe kan je een film waar ze de Burj khalifa beklimmen nou serieus noemen, lijkt me prima dat ze er wat humor ingooien anders zou het helemaal idioot worden.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Dus zonder humor kan je geen over de top film maken? Wat een onzin zeg....ik accepteer heus wel humor in een blockbuster. Maar dan moeten ze het niet op een geforceerde manier als in deze film doen. Vraag jezelf is af, wat moet een clown in een special force eenheid dat onder een topgeheime vlag van de regering werkt. Hoe kan zoiets nou passen, dat slaat gewoon nergens op.. Vraag me af wat voor psychologische tests zo'n grapjas heeft gehaald om daartussen te komen. Dat bedoel ik met geforceerde humor, het is humor dat niet in een film als dit. Kunnen ze niks beters verzinnen? Gooi er dan gelijk een stel cliniclowns in
Wind. Dat komt op zo'n hoogte nog wel eens voor.
Je ziet dat ding ver naar beneden vallen en even later zit ie een paar verdiepingen hoger vastgeplakt aan een raam. Leuke windvlaag moet dat zijn geweest.
Heeft simon pegg al een oscar gekregen voor zijn uranus grap:(?
Ik snap eerlijk gezegd ook niet dat Pegg zo geaccepteerd word in deze film. Hij neemt de hele geloofwaardigheid van de professionaliteit van het team weg en heeft daarnaast alleen maar van die geforceerde bioscoop grapjes die bij mij alleen voor zware irritatie zorgden.( ik kijk naar een (van origine) actiefilm / thriller, for christ's sake) Cast in het volgende deel Eddie Murphy of die gast van Borat maar, zou in principe hetzelfde verhaal zijn. Maar dan vast veel grappiger
De actie was ook aardig ondermaats naar mijn mening... het mag er wel mooi uitzien maar spannend of uniek werd het nergens.
Eindelijk iemand die het ook snapt
We gooien gewoon een hoop komedianten in een actiefilm en dan gelijk maar hopen dat het gelijk grappig wordt.
willem_45
-
- 53 berichten
- 35 stemmen
Goede film, geen minuut vervelend, mooie actiescenes en lekker wat humor.
Heb me prima vermaakt met deze film 3,5 ster
legian
-
- 777 berichten
- 0 stemmen
Dus zonder humor kan je geen over de top film maken? Wat een onzin zeg....ik accepteer heus wel humor in een blockbuster. Maar dan moeten ze het niet op een geforceerde manier als in deze film doen. Vraag jezelf is af, wat moet een clown in een special force eenheid dat onder een topgeheime vlag van de regering werkt. Hoe kan zoiets nou passen, dat slaat gewoon nergens op.. Vraag me af wat voor psychologische tests zo'n grapjas heeft gehaald om daartussen te komen. Dat bedoel ik met geforceerde humor, het is humor dat niet in een film als dit. Kunnen ze niks beters verzinnen? Gooi er dan gelijk een stel cliniclowns in
als je een over de top film maakt die zichzelf serieus neemt (dus zonder humor) neem ik hem al niet meer serieus.
maar als je zo zeker weet dat het kan, vertel me dan eens een paar films waar dat zo is want ik ben nou wel benieuwd ?
daarnaast je maakt je druk om hoe een 'clown' in het team komt, maar niet hoe ze op een nogal vreemde wijze de toren beklimmen, of hoe ze in die server ruimte komen (waar toch ook de nodige humor bij komt kijken)?
je hebt nog nooit gezien dat iets weer omhoog geblazen word?
trouwens je maakt je wel druk om die handschoen, maar niet over het feit dat Ethan zelf geen last heeft van die wind, en dat ze die ramen zomaar stuk krijgen?
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
En dat hij keihard met een 100km per uur zwaai met zijn hoofd tegen de muur knalt en vervolgens weer naar binnen valt en gelijk opstaat zonder pijn.... ja..
Overigens vind ik die hele klim scene maar vaag en wat je zelf al zegt wel erg gemakkelijk. Alleen het is lastig om elk slecht punt uit de film te benoemen he
Heb geen fotografisch geheugen 
Overigens blijft de clown wel het ergste punt.
legian
-
- 777 berichten
- 0 stemmen
ochja was dat alweer vergeten 
wees maar blij dat je geen fotografisch geheugen lijkt me niks met al de films 
tja jij ergerd je aan de 'clown', en ik weer aan andere dingen.
jammer genoeg is het voor jou dusdanig dat je hem slecht beoordeeld, maar ach lang leve de verschillende smaken he 
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
En dat hij keihard met een 100km per uur zwaai met zijn hoofd tegen de muur knalt en vervolgens weer naar binnen valt en gelijk opstaat zonder pijn.... ja..
.
Ik denk dat het tijd is voor een vakantie knul. Je hebt werkelijk geen idee wat de intentie van de film is..
thunderball
-
- 5882 berichten
- 1414 stemmen
Ja, hoe goedkoop wil je scoren met humor zeg
Wat is hij wel niet voor waardeloze amateur als ie zoiets doet. En zo iemand zit bij een special forces team....
Je hebt natuurlijk feitelijk WEL gewoon gelijk.
Iedereen vergeet maar even voor het gemak dat de oorspronkelijke TV-serie serieus gebracht werd, hoewel de opdrachten iedere keer de grens van de geloofwaardigheid tartten
en ook de eerste film was zeer serieus, daarna werden de films steeds spektaculairder, maar niet bepaald komisch gebracht. Ik kan mij iig niet herinneren dat bij deel 2&3 de lachsalvo's door de zaal heen gingen en dat er uberhaubt een komisch bedoeld figuur aan de cast was toe gevoegd.
De aanwezigheid van Peck is best geinig, maar het slaat verder nergens op.
La Barca
-
- 60 berichten
- 0 stemmen
^
Precies! Dit laatste deel heeft vrij weinig te maken met alle andere delen. Zoals je zegt, de actie bij de missies nam erg toe, maar niet de humor. Ik snap dan ook niet dat mensen zeggen dat zo'n anti grapjas als Simon Pegg juist wel in de film hoort. Alsof hij de missende factor is geweest bij al die andere films. Aan de andere kant, de casting van Simon Pegg was misschien wel heel erg superieur. Het was voor mij Mission Impossible om het team serieus te vinden, de film goed te vinden en om te lachen om 1 van de vele Simon Pegg kindergrapjes.
Toch nog iets waarbij de gedachte ''Mission Impossible'' terugkomt uit iets van de film
Tommy De Vito
-
- 592 berichten
- 1411 stemmen
Cliche verhaal waar James Bond haast 50 jaar terug mee begon. Russen met hun kernwapens altijd of een ander land.. Genoeg hier over. Film bevat wel vette actie en dit is het doel van de film. Mooie locaties, fraaie actiescenes en af en toe humor. Toch 3,5 voor de vette actie.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Ik denk dat het tijd is voor een vakantie knul. Je hebt werkelijk geen idee wat de intentie van de film is..
Over de top hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je complete onzin maakt.Dit soort dommigheden zijn gewoon makkelijk te vermijden. Lees de reacties van La Barca en thunderball ook maar hierboven.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Je hebt natuurlijk feitelijk WEL gewoon gelijk.
Iedereen vergeet maar even voor het gemak dat de oorspronkelijke TV-serie serieus gebracht werd, hoewel de opdrachten iedere keer de grens van de geloofwaardigheid tartten
en ook de eerste film was zeer serieus, daarna werden de films steeds spektaculairder, maar niet bepaald komisch gebracht. Ik kan mij iig niet herinneren dat bij deel 2&3 de lachsalvo's door de zaal heen gingen en dat er uberhaubt een komisch bedoeld figuur aan de cast was toe gevoegd.
De aanwezigheid van Peck is best geinig, maar het slaat verder nergens op.
Duidelijk ook een product van de massa deze film. Tegenwoordig worden blockbusters hip en luchtig gemaakt. Dus denken de makers van deze film: "we maken er een identiteitsloze film van die net zoals alle andere blockbusters is(incl. kuthumor) en we hebben een kassucces te pakken". De massa slikt dit toch wel. Maar de film heeft 0,0 qua Mission: impossible gevoel meer.
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
[Over de top hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je complete onzin maakt..
Vaak is dit wel het geval toch? Misschien moet je dan maar gewoon geen blockbusters meer kijken want volgens mij zijn alle blockbusters uit het actie genre doorspekt met humor. Films als Transformers en Bad Boys bijvoorbeeld.
...en ook de eerste film was zeer serieus...
Deel 1 serieus?
Is het niet dat deel dat Cruise met een helicopter door een tunnel achter een trein aan vliegt en vervolgens vanuit die heli op die trien springt? Inderdaad, ontzettend realistisch!
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Realistisch is wat anders dan serieus schram...je kan best een serieuze film maken met lekkere over de top actie hoor..
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Vaak is dit wel het geval toch? Misschien moet je dan maar gewoon geen blockbusters meer kijken want volgens mij zijn alle blockbusters uit het actie genre doorspekt met humor. Films als Transformers en Bad Boys bijvoorbeeld.
Die reeksen zijn er tenminste consequent in. Hier gooien ze uit wanhoop bij deel 4 nog maar een grappig kereltje erin in de hoop dat de massa het leuk vindt.
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
Realistisch is wat anders dan serieus schram...je kan best een serieuze film maken met lekkere over de top actie hoor..
Heb je gelijk in robert, maar noem mij eens een (paar) blockbusters uit het actiegenre die way-over-the-top gaan maar geen humor bevatten?
Pre- en sequels

Mission: Impossible - The Final Reckoning
2025
122 reacties

Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One
2023
196 reacties

Mission: Impossible - Fallout
2018
308 reacties

Mission: Impossible - Rogue Nation
2015
251 reacties

Mission: Impossible III
2006
652 reacties

Mission: Impossible II
2000
365 reacties

Mission: Impossible
1996
300 reacties
Gerelateerd nieuws

Drie goed beoordeelde 'Mission Impossible'-films zijn binnenkort te zien op Netflix

Angela Bassett wederom te zien in nieuwe 'Mission: Impossible'-film

Tom Cruise zwaait naar fans tijdens treinstunt voor 'Mission: Impossible 7'

Tom Cruise huurt cruiseschip af voor 700.000 dollar voor Mission: Impossible 7
Bekijk ook

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Bourne Ultimatum
Thriller / Actie, 2007
1.046 reacties

Die Hard
Actie / Thriller, 1988
909 reacties

Yip Man
Actie / Biografie, 2008
398 reacties

Pearl Jam Twenty
Documentaire / Muziek, 2011
45 reacties

The Bourne Identity
Thriller / Actie, 2002
647 reacties
Gerelateerde tags
onderzeeërgevangenisspionsluipmoordenaarbudapest, hungaryterroristskyscraperstrijdsandstormruslandseattle, washingtonsecret intelligence servicesatellitemumbai (bombay), indiageheim agentdubai vervolgontsnapping uit de gevangenisauto ongelukmissionbillionaireterrorismeexplosiebroken arm vermommingmiljonairbombingjet imaxnuclear threatterrorist plotundercover operationspy hero moscow, russiafield agentclandestineanalyst nuclear submarineworld's tallest buildingkremlindisavowedmission: impossible based on tv serieslive actionmission impossiblenuclear launch codesburj khalifascaling a building
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








