John Carter (2012)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Andrew Stanton
met Taylor Kitsch, Lynn Collins en Thomas Haden Church

Voormalig legerkapitein John Carter (Taylor Kitsch) is oorlogsmoe van het strijden in de Amerikaanse burgeroorlog, en probeert zijn geluk als goudzoeker. Tijdens een achtervolging door Indianen zoekt hij bescherming in een grot. Daar heeft iets vreemds plaats, want zijn lichaam wordt op onverklaarbare wijze overgebracht naar de planeet Mars, waar hij terecht komt in een oorlog van epische omvang tussen de bewoners van de planeet, die zij Barsoom noemen. Die wereld, bevolkt door de meest vreemdsoortige wezens, staat op het punt van ineenstorting. Carter beseft dat alleen hij redding kan brengen, en dat het lot van de planeetbewoners in zijn handen rust. Zijn ontmoeting met de adembenemend mooie prinses Dejah Thoris (Lynn Collins) is een stimulans om zich in te zetten voor de redding van Barsoom.

avatar van Ted Kerkjes
Thorongil schreef:
Snap niet waarom er zovelen zich er aan storen dat er geen leven is op mars en deze film hierdoor dus ongeloofwaardig vinden. Hetzelfde geldt voor Transformers, Terminator, Harry Potter, Jurassic Park al die superheldfilms. Kijk dan naar documentaires op tv, als je het allemaal zo realistisch wilt.
Als een regisseur een nieuwe wereld creëert, dan mogen er in die nieuwe wereld een heleboel verschijnselen zitten, die niet kloppen met de 'echte' wereld. Maar in die nieuwe wereld moet alles wel kloppen vind ik. En dan bedoel ik: kloppen in de regels en weten van die nieuwe wereld. Zo maakt de regisseur een nieuwe, logische wereld waarin alles klopt. Die wereld is dan niet realistisch maar wel geloofwaardig. Echter: wanneer er dingen niet kloppen binnen die wereld, dan vind ik dat niet kloppen, en dat is dan ongeloofwaardig.
In deze film klopte het feit dat er leven zou zijn op Mars niet binnen de wetten van die nieuwe wereld. Daarom is het enigszins storend.
Nu moet ik bekennen dat ik niet meer precies weet hoe deze film in elkaar zat, maar in mijn herinnering stoorde ik mij ook een beetje aan dit gegeven.

avatar van Antonev
Van cowboys, indianen en 'blauwbloezen in de woestijn, naar monsters en aliens op Mars. Aangename actie/avonturen film met een passend einde zoals ik had gehoopt.

Ik las her en der al dat de special effects niet altijd even goed waren. Misschien komt het omdat ik er op heb gelet, maar op sommige stukken viel het inderdaad ietwat tegen. Vooral wanneer ze op de 1-persoons-vliegmachine tussen de poten van de bewegende stad vliegen ziet het er enigszins 'cheap' uit.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze film had al z'n reputatie tegen voor ik hem zag. De critici waren niet positief, de kost werd niet terugverdiend en de sequels werden gecanceld. Toch maar eerst zelf zien, maar met een film in dit genre, is dat wel een valse start. Van start gesproken, na 20 minuten film had ik bijna de hoop verloren. Zeer slecht begin dat veel korter of meer uitgewerkt mocht zijn. Zeer saai gedeelte waar gerust in geknipt mocht worden. Het deel op Mars is beter, met wat avontuur en enkele fantasierijke wezens. Zoiets als Narnia goes Star Wars of zo. Met momenten leuk gedaan, weinig memorabel en helaas ook niet echt topniveau. Van Disney en met zo'n groot budget mag je toch wel meer verwachten. Anders ben je maar aan het knoeien. Blijkbaar is dit ooit een boekenreeks geweest, dus het verhaal lag er al.

Dergelijk Studio's pakken graag uit met zoiets bombastisch, maar ondervinden toch wel dat films als John Carter, Lone Ranger of Prince of Persia meer nodig hebben dan wat effecten en een groot budget. Dit genre mag wat gemakkelijker te verteren zijn, het is nu eenmaal een blockbuster. Maar steek er wat originaliteit of memorabele scènes in. Het is Indiana Jones, Jurassic Park of Titanic toch gelukt?

snap al die slechte commentaren niet , ik vond het een topfilmpje , nu ja elk zijn eigen genre zekere he

avatar van Demeter
missl schreef:

Nou ja als je me er nu helemaal over na laat denken, bij sommige films is het inderdaad geen probleem als het onrealistisch is. Bij deze film echter wel; of dat komt door de vertelling of door de opzet weet ik niet. Maar bij deze film dacht ik eigenlijk alleen maar: noem de aarde gewoon aarde, mars gewoon mars. Nou is het wel zo dat er niets realistisch is aan the Matrix, echter lijkt daar toch een beter verhaal vertelt te worden.

Het lijkt mij juist onrealistisch als ze op een andere planeet precies dezelfde namen voor planeten zouden hebben als wij.

avatar van Gerlof1378
Erg leuke film, de film mag dan geen succes zijn geweest in de bioscoop maar de film verdient het om te zien. Jammer dat deze film dus met een budget van 250miljoen verre van succesvol was maar met al die andere grote films krijg je dat gewoon en het is geluk hebben of niet. Ik heb zelf deze film al vele malen gezien en hij is gewoon erg leuk vooral de cast speelt leuk vooral de chemie tussen Taylor Kitsch en Lynn Collins (mooie dame) is erg goed. Voor de rest is het gewoon een leuke film met veel actie, humor en mooie cgi wel jammer dat de geplande 2 andere delen er waarschijnlijk nooit zullen komen gezien deze film dus geen succes was in de bioscoop. Mits natuurlijk Hollywood een remake gaat maken iets waar ze erg goed in zijn

avatar van sonyjh
Gerlof1378 je geeft nogtans maar 5/10?

Bantavoer
Zeer leuke en vermakelijke film. Special effects konden wel wat beter. Acteren en verhaal prima in orde. Dat het zo lang geduurd heeft om deze film te kunnen maken (zie extra's op dvd). Deze film twee keer gekeken. In 2012 en nu. Wist alleen het gedeelte te nog te herinneren dat hij met zijn meerdere in een grot terecht kwam. En die wezens met vier armen. Inderdaad jammer dat deze film geen succes is geworden, wat zeker had verdiend. Vond vooral dat springen geweldig. Jammer dat ik het hier op aarde het niet kan. Scheelt me een hoop reizen.

avatar van knusse stoel
We hadden van tevoren even de stukken gelezen over deze film en tjonge jonge, als we daarop onze mening hadden gebaseerd om wel of niet te gaan kijken, was het waarschijnlijk een "niet bekijken" oordeel geweest. Er zaten stukjes in waarbij betwijfelt kan worden of die erin hadden moeten zitten maar in het algemeen een aardige film en we hebben er geen spijt van! De film speelt zich voornamelijk af op Mars (Barsoom noemen de Marsianen dit) en dus weinig op de thuisplaneet. Misschien dat het daarom voor ons een schot in de roos was. Wij houden er wel van om een vreemde omgeving te bekijken, een omgeving waar we zelf nooit zullen komen.
Het verhaal loopt meestal als een trein, actie is er voldoende, opnames zijn mooi gemaakt en de spelers leveren ook capabel werk af. Natuurlijk in samenwerking met regisseur Andrew Stanton, die bekend is van
Finding Nemo (2003) en WALL·E (2008). Vermoedelijk heeft dat er ook voor gezorgd dat hij het vele geld voor deze film los heeft gekregen. Jammer daarom dat deze "John Carter" financieel is mislukt!
Onze waardering voor deze film is een 7!

Aanvulling: misschien interessant voor degenen die iets willen weten over leven (vroeger) op Mars:
Bewoners van Mars zien eruit als Egyptenaren (video) | Niburu

Ik hen erg genoten van de film, jammer dat er geen vervolg komt.