I Am Legend (2007)

3,42

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Francis Lawrence
met Will Smith, Alice Braga en Charlie Tahan

Jaren nadat Dr. Alice Krippin een genezing voor kanker lijkt te hebben gevonden, heeft een mysterieus virus de hele wereld in zijn greep. Veel mensen zijn gestorven aan het virus en een ander deel is getransformeerd in een groep bloeddorstige vampiers. In de stad New York leeft enkel nog kolonel en wetenschapper Robert Neville, die druk op zoek is naar een geneesmiddel. 's Middags is de stad verlaten en alleen Robert en zijn hond Sam begeven zich dan op straat. Maar zodra het donker wordt komen de vampiers te voorschijn en gaan ze op zoek naar vers bloed.

2080 BERICHTEN 83 MENINGEN
avatar van Madeks
Als niet Will-Smith fan was het misschien niet verstandig om een film te kijken waar hij 95% van de tijd in beeld was. Momenten wanneer hij tegen de paspoppen/ hond praten of shrek nadeed leken bedoeld om een lach op te wekken, maar bij mij was het enkel irritatie.

Daarbij was het superonrealistisch dat hij op het moment dat hij dood lijkt te gaan na 3 jaar weer iemand tegenkomt, dat dit op ''God'' komt maakt het nog erger.
Tijdens het kijken bleef ik me ook steeds afvragen wat zijn beroep was, op het ene moment was het een dokter maar op het andere moment een luitenant (die op een of andere manier een heel bommenstelsel voor zijn huis had geplaatst)

Om nog ff door te zeiken , was Willow Smith het meest irritante kind in een film ooit.

Genoeg tekortkomingen maar toch 2.5 voor het verhaal en de decors

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vooropgesteld, I am Legend grossiert in prachtige beelden van een uitgestorven NY. Lawrence legt daar en passant toch even het schaalmodel neer voor wat we aan het einde van ep. I van the Walking Dead te zien krijgen. Maar verder moest ik toch bijzonder veel moeite doen deze (naar mijn mening onterechte) moderne sci-fi classic serieus te nemen.

Twee factoren spelen daarin een rol: de zombies (wat de plotomschrijving bovenaan de pagina hier dan ook zeggen moge) en de performance van Will Smith. Zombies werken bij mij alleen als ze er goed uitzien, als ze op grote schaal of juist op extreem kleine schaal (één of twee) worden ingezet, én als hun verschijning gepaard gaat met tenminste iets van spanningsopbouw. I am Legend faalt binnen alle drie die facetten: de groepen die we zien, zijn te klein om echt als een dreigend collectief over te komen, en te groot om iets te kunnen uitrichten met subtiele spanningsopbouw. Daarnaast zien de zombies er tamelijk slecht uit. Hetzelfde euvel eigenlijk als in Maze Runner: The Scorch Trials (2015). World War Z deed het wat dat betreft stukken beter, door zowel grootse als kleinschalige dreiging te verwerken.

Dan Will Smith, die als een soort clown door het beeld paradeert, maar al te trots dat hij in een post-apocalyptische wereld nog steeds de dialogen van Shrek kan souffleren. In het eerste deel van de film geloof ik hem nog wel, maar als Smith de dialoog aan moet gaan, wordt zijn onkunde als acteur maar al te duidelijk. De interactie met Alice Braga was pijnlijk slecht, om over het daaropvolgende einde nog maar niet te spreken. Het thema van geforceerde zelfopoffering in combinatie met die filmtitel, had alsjeblieft iets anders verzonnen...

In dat verband verwordt I am Legend tot een kleine deceptie, en is het in de eindafrekening ook minder dan een 'leuke sci-fi voor tussendoor'. Die prachtige settings aan het begin deden anders vermoeden.

arno74 schreef:
De laatste zin van dat artikel snap ik al helemaal niet: "I Am Legend bevindt zich op het kruispunt van commercie, vermaak, wetenschap en spiritualiteit".

Commercie? Check.
Vermaak? Check.
Wetenschap? Zombies en wetenschap, gaat dat samen???
Spiritualiteit? ... Huh? Heb ik iets gemist?

Ik begrijp z'n insteek met die zin wel. Met wetenschap doelt de recensent denk ik op de medische achtergrond van Smith's personage (dat tracht een geneesmiddel voor het virus te ontwikkelen, en dat succesvol doet aan het einde.). Dan de spiritualiteit, die hem, zoals Zwolle hierboven al aangaf, zit in Bob Marley (link met de rastafari-beweging haal je niet zo één-twee-drie uit Three Little Birds, maargoed) en in die (mijns inziens wel tenenkrommend slechte) dialoog met Alice Braga's character over het al dan niet bestaan van God. Allemaal redelijk miniem, maar beide factoren zitten er dus wel in.

Flipman schreef:
Wat ik ook zo prachtig vind aan de film is het complete gebrek aan muziek; mocht er toch een alomtegenwoordige score aanwezig zijn, dan is die me niet opgevallen!

Score I am Legend

avatar van luukve
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heb me prima vermaakt bij deze film, laat ik dat voorop stellen. Dit is geloof ik de vierde keer geweest dat ik hem zie en ik heb me niet verveeld. Ik ben een sucker voor dit soort films, waarin iets groots (globaal virus) wordt geprojecteerd op één persoon (in dit geval Wil Smith). Verder vind ik het idee van één persoon die wat de wereld ook heeft vernietigd overleeft ook altijd gaaf en ik vind het altijd cool om te zien hoe zo'n persoon dan leeft. Heb ik gewoon iets mee, niks aan te doen

De film onderhoudt je door de tijd te nemen in het introduceren van Will Smith's personage. Het legt het er niet dik op en beantwoordt gaandeweg allerlei vragen die je over hem hebt, terwijl de situatie in New York effectief geschetst wordt. Het moment dat de wereld is getekend wordt je gelijk gehooked door de mannequin te verplaatsen en vanaf daar leef je toe naar een spannende en intrigerende climax.

Verder wat kleine dingen die mij bevielen waren de minimalistische soundtrack (voelt echt het isolement in de stilte), Will Smith's acteerwerk en aardige actiescènes. Als minpunten zou ik het herhaaldelijk plaatsen van een bepaald symbool (de vlinder) waar ze geen doekjes om winden en het geforceerd uit de bocht komt en het tikje teleurstellende einde aankaarten.

Al met al dig ik de film als lekkere, niet al te veel vragende film die je op het juiste moment beetpakt en eigenlijk nooit loslaat.

avatar van MazterKuzuma
1 van de beste films in zijn gerne met name het éerste gedeelte

avatar van IH88
“Nothin' happened the way it was supposed to happen.”

Apocalyptische film met sfeervolle beelden en een sterke Will Smith. De beelden van een desolaat New York maken indruk en je wilt gelijk weten wat er gebeurd is. Een virus uiteraard, waardoor de mensheid is uitgeroeid en sommige zijn veranderd in vleesetende vampiers/zombies.

Met een aantal mensen (waaronder Smith) die immuun zijn en het in hun eentje moeten zien te rooien. I Am Legend heeft een aantal spannende scènes, maar het gaat toch vooral om Smith en de manier waarop hij iedere dag probeert door te komen. Met als enige metgezel zijn hond Sam. Dit veranderd wel naarmate de film vordert en Smith op zoek gaat naar een tegengif. Met een einde die zowel naargeestig als hoopvol is.

avatar van Roger Thornhill
Indertijd voor het eerst bekeken vanwege de plot, dus vooral als actie/avontuur. Nu jaren later heb ik minder op het verhaal hoeven letten en kon ik meer de sfeer, de verlatenheid en de details van Smiths dagelijkse routine op me in laten werken, en dat leverde een uitstekende eerste uur op, gevolgd door een minder interessant maar verder ook absoluut niet slecht laatste halfuur. Een fraaie film indien beoordeeld als vignet van de eenzaamheid (in dat opzicht doet de film me wel aan Alien denken), maar wie allergisch is voor Will Smith moet hier maar niet aan beginnen.

avatar van Boneka
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Opnieuw bekeken en mijn punt blijft staan. Je kunt alleen zeggen dat het begin er wat nep uitzag. Dat geldt voor meerdere beelden, maar vooral het begin was het duidelijk te zien. Ik kies wel voor de normale versie ipv de alternatieve versie waar zo nodig een soort of happy end gemaakt moest worden Maar de normale versie die 4 minuten korter is geloof ik heeft meer kracht. Leuk dingetje in de film vond ik wanneer hij aan een koord hing en de bloeddorstige mismaakte DNA klaar stonden om hem en zijn hond te verscheuren.

De extra's zijn in deze film legio!

avatar van Boneka
[quote]Kondoro0614 schreef:
I Am Legend

Dit is toch gaaf? Ik ben echt geen drama liefhebber. Misschien weet ik nu wel waarom. Hoe die hond voor zijn baasje opkomt en daar uiteindelijk zelf voor moest boeten. Bah, brok in mijn keel! En dan ook nog eens het liedje Three Little Birds van Bob Marley er bij.

??? Hoor toch echt Stir it up

I Am Legend - Bob Marley Scene HD - YouTube