I Am Legend (2007)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Francis Lawrence
met Will Smith, Alice Braga en Charlie Tahan

Jaren nadat Dr. Alice Krippin een genezing voor kanker lijkt te hebben gevonden, heeft een mysterieus virus de hele wereld in zijn greep. Veel mensen zijn gestorven aan het virus en een ander deel is getransformeerd in een groep bloeddorstige vampiers. In de stad New York leeft enkel nog kolonel en wetenschapper Robert Neville, die druk op zoek is naar een geneesmiddel. 's Middags is de stad verlaten en alleen Robert en zijn hond Sam begeven zich dan op straat. Maar zodra het donker wordt komen de vampiers te voorschijn en gaan ze op zoek naar vers bloed.

avatar van alexspyforever
VincentL schreef:

Misschien is het dan een idee dat je hem herziet en een genuanceerdere opmerking bij de film kan maken. Hier hebben we toch niet veel aan? Je beeld t.o.v Will Smith kan nu toch heel anders zijn? Jaren maken de mens anders...

Het thema boeide me totaal niet. We wisten niet meteen waar we aan ons moesten verwachten daarom dat we hem geprobeerd hadden. Ik vond Will Smith best wel grappig in Fresh Prince toen ik zelf nog op school zat. En nogmaals in films wist hij me nooit te bekoren. Hij kiest ook meestal die genres die me niet meteen aanspreken. Het is mijn mening en mijn smaak is op die enkele jaren tijd weinig veranderd. Dan heb ik veel liever een klassieke zombiefilm van Romero. Hier zag ik gewoon het nut niet van in, maar dat zal wel wel aan mij liggen.

Ik zie dat je een Metropolis-fan bent. Welnu dat vond ik wel een hele goede film.

Ondanks er veel spannende momenten in zaten had ik toch wat meer verwacht van de film. Desondanks toch een aardige voldoende

avatar van hutsekluts
Mooie sfeer neergezet. Spanning, beetje actie, mooi script. Geen moment verveeld!

avatar van MovieMind
Prima film....
Vermakelijk, spannend, avontuurlijk, mooi in beeld gebracht (al laat de cgi inderdaad soms wat te wensen over), en over het geheel een absolute verbetering van zijn voorganger.

Aanrader!

avatar van Parisa
Ik heb deze ooit in de bios gezien. Maar dat was nog voordat ik me hier had ingeschreven.
Toen vond ik hem heel erg goed. Bij herziening net wat minder. De scenes in de verlaten stad spreken me nog steeds aan. De 'first person shooter' scenes doen het ook nog steeds goed. Smith laat hier zeker mee zien dat hij kan acteren.
De monsters zien er alleen wat minder uit. Prima voor een computerspel, maar hoe 'echt' ze het ook kunnen maken, echt wordt het toch nooit. Terwijl ze hier volgens mij best wat acteurs/stuntmannen/dansers hadden kunnen inzetten en om vervolgens de details op leuken met CGI.
Toch nog steeds

avatar van John Barry
I Am Legend is een mooie film in de eerste helft. De tweede helft is wat minder.

Het concept van het verhaal spreekt mij aan. Een man die dagenlang alleen in New York city woont, met als enigste gezelschap zijn hond. Het heeft wel iets engs om New York zo verlaten en begroeid te zien. New York ziet er mooi uit in deze film. Erg interessant is het om te zien hoe die man het in zijn eentje uithoud in New York. Je ziet wat die man doet in zijn eentje in de grote stad. Deze film heeft in de eerste helft een goede alleen op de wereld sfeer.

Die hond is dus het enigste gezelschap van de man. Als die hond er aan gaat door het virus is dat een droevig moment. Voor de man want hij is zijn enige gezelschap kwijt. Maar ook voor de kijker is dit een droevig moment. Je leeft helemaal met die man mee.

De zombies zijn een leuke toevoeging voor de film. Het zorgt voor de nodige spanning. Maar ik moet zeggen dat ik de zombies er niet echt mooi uit vond zien. Ze lijken wel uit een computer spel te komen. Jammer. De muziek die we bij deze film voorgeschoteld krijgen is redelijk goed. Alleen vond ik de muziek tijdens de actie scènes soms iets te bombastisch . Maar over het algemeen ben ik wel te spreken over de muziek bij deze film.

Dan het acteerwerk. Will Smith als de man die alleen in New York woont acteert erg goed. Hij moet de film grotendeels dragen en dat doet hij goed. De vrouw en het kind die in de tweede helft komen opdraven vond ik een stuk minder acteren. Ze waren maar een beetje op de automatische piloot hun teksten op te dreunen. Gelukkig dus dat de hoofdpersoon wel goed acteert.

Het tweede deel van de film is een stuk minder. Het eerste deel had een goede sombere sfeer. En nu de hoofdpersoon toch niet alleen blijkt te zijn word die sfeer verbroken en dit vind ik jammer. Je dacht eerst dat je naar een film zat te kijken over een man die alleen op de wereld leeft. Maar is hij toch niet alleen . Sfeer weg. Erg Jammer . Over het einde van de film ben ik helemaal niet te spreken. Als de film nog een beetje sfeer had word die dan aan het einde helemaal teniet gedaan. Het moest toch allemaal weer goed komen. Het tweede deel is eigenlijk vrij zwak vergeleken met het meesterlijke eerste deel. De alleen op de wereld sfeer is weg. Maar toch moet ik wel zeggen dat het tweede deel nog eventjes behoorlijk spannend word met die aanval van de zombies.

I Am Legend is een film die veel beter had kunnen zijn. Het eerste deel was fantastisch. Maar de sombere sfeer die de eerste helft zo goed maakt, word in de tweede helft kapot gemaakt. Wat overblijft is nog een spannende scene met de zombies die aanvallen en een vreselijk eind goed al goed einde wat niet goed bij de film past. Toch is deze film wel het kijken waard, vooral dus voor het goede eerste deel.

3,5 ster voor deze film.

avatar van Left4Dead
Lekker verhaal, houd wel van post-apocalyptische verhalen. Daarnaast lopen er nog geïnfecteerden rond die het leven van de protagonist erg bemoeilijken. Smith in de hoofdrol maar ben absoluut geen fan van hem, hier richt hij gelukkig geen schade aan. Eigenlijk speelt hij voor mij hier zijn beste rol ooit (waarschijnlijk omdat hij weinig script heeft en geen "grappen" hoeft te maken).

Het verhaal loopt vlot en is sober ingericht. Neville kan alleen nog vertrouwen op zijn grote vriend de viervoeter aangezien de rest van de mensheid door een virus is besmet. Gelukkig dat de beste man vakkennis bezit op het gebied van genmutatie, het is puur wachten op het moment dat hij een antidote heeft ontwikkeld en daarmee de mensheid nog kan redden.

Helaas zijn de beelden uit de computer soms zo erg dat ik het idee kreeg dat ze nog met een aantal Commodore 64's gewerkt hebben. Wat een ellende en verzwakking voor de film, het lijkt alsof we 15 jaar terug gesmeten worden in tijd. De spaarzame vlakke humor heeft als doel de film fleur te geven maar blijft daarin haken, had achterwege gelaten kunnen worden. De style doet erg denken aan die van 28 day's later, ook hier zijn de straten compleet leeg en een verlaten vliegdekschip dikt de ellende nog meer aan.

Hierboven mij is al vaker aangegeven dat de film naar het einde toe steeds een tikkeltje verzwakt. Ik beaam dit maar het blijft in ieder geval zeker nog een heerlijk prent om te kijken. Het einde trekt er voor mij zeker een halve punt af, een gevoel van afrafelen kreeg mij te pakken. Het sterkste punt in de film was toch echt wel de viervoeter, deze bracht een enorme sfeer en pakt je op gevoel. Ook de flashbacks doen het goed op het emotionele vlak, inleven met de hoofdpersoon is alles behalve moeilijk. De komst van moeder en kind verstoort een bepaald evenwicht die er eerst wel wel was met de viervoeter.

Prima werk van de cast en regie. Script is goed en loopt soepel, beeld en geluid staan er netjes op. Helaas een half punt aftrek voor de CGI dat gewoon geen CGI was.
Blijkt toch steeds weer een prima prent om te kijken.

avatar van Gerlof1378
Deze film is de 3de verfilming, na The Last Man On Earth uit 1964 en The Omega Man uit 1971 beide
naar het boek I Am Legend van Richard Matheson uit 1954. Deze versie met een sterk spelende Will Smith is zeer goed. Het verhaal en de omgeving zijn mooi, de CGI wat minder maar zeker niet slecht en ook de flashbacks zitten goed op hun plaats in de film. Voor de echte liefhebbers, The Omega Man
is ook te verkrijgen op blu-ray voor nog geen 10 euro. Maar deze film verdient van mij een

avatar van Left4Dead
Gerlof1378 schreef:
naar het boek I Am Legend van Richard Matheson uit 1954.

THX for the tip. The omega man inmiddels in bestelling!

avatar van filmfan0511
Goede film met een sterk spelende Will Smith. En maar goed ook, want hij draagt de film toch wel. De eerste helft was heel sterk met die beelden van de verlaten stad, Smith samen met zijn hond als enige inwoner door de verlaten stad en de eerste confrontatie met de vampieren. De dood van de hond vond ik ook emotioneel in beeld gebracht. De flashbacks werkten goed en de film werkt al snel toe naar een einde, dat helaas een beetje te kampen heeft met mindere CGI en ook wat minder spanning als in het begin. Maar slecht werd het nergens en uiteindelijk is dit gewoon een heel vermakelijke film met een prima sfeer.

avatar van SturyNijmegen
Wat een bagger en hersenloze troep, we zijn halverwege de film opgestapt herinner ik me
Dat Smith zich leende voor deze shit, ongelofelijk. Achteraf hoorde ik hoe het einde in elkaar stak.
Gelukkig niet gezien, a waste of time

avatar van leatherhead
Degelijk.

Wat begint als een best sfeervol filmpje, eindigt in een hoop bombastische nonsens. Wel te verwachten natuurlijk, maar toch erg jammer. Het mysterieuze sfeertje is compleet verdwenen zodra Smith die tegenkomt helaas, en vanaf dan gaat het alleen maar bergafwaarts. Het dieptepunt wordt bereikt bij het uiteindelijke einde, met dat hele ''restoration of humanity'' gezanik. Hoe verzin je zoiets .

Gelukkig blijft het wel vermakelijk wegkijkvoer allemaal. De zombies waren wel leuk, maar vooral omwille van hun snelheid en agressiviteit, want de CGI zelf was inderdaad niet al te best. Verder doet Smith het oké, maar memorabel is zijn rol niet echt. Heeft een beetje aan hetzelfde syndroom te lijden als Denzel Washington wat dat betreft.

Nipte voldoende dus. 2,5*.

avatar van Kondoro0614
I Am Legend

Dit is toch gaaf? Ik ben echt geen drama liefhebber. Misschien weet ik nu wel waarom. Hoe die hond voor zijn baasje opkomt en daar uiteindelijk zelf voor moest boeten. Bah, brok in mijn keel! En dan ook nog eens het liedje Three Little Birds van Bob Marley er bij. Oh.. Echt, de Sci-Fi is ook goed in de film en ik heb me echt gewoon niet verveeld in de film. Kwa actie was er ook niks mis en de set-up was ook perfect!

Will Smith speelde uiteraard een fantastische rol in de film! Echt geknipt voor hem! Willow Smith deed zelfs mee, wow.. Smith word dus blijkbaar echt een acteer familie! Leuk ! Nu alleen nog zo goed doen als hun vader en dan zit alles snor!

Het verhaal van I Am Legend was erg gaaf en goed om te volgen. Wow! Triest ook opzich, ik zat vaak met een brok in mijn keel . Het concept was ook erg goed. Eindelijk eens wat anders dan een zombie apocalypse! Fijne herziening en zeker nog steeds een plekje in mijn top 10 waard!

4.5* Owja, kijk eens HALVE TAMME., ik heb een drama film gezien en vond hem goed !

avatar van tattoobob
Kondoro.....ik moet zeggen ik vind dit niet een"echte"drama film...

Deze telt dus niet

avatar van SharonJoy
Van begin tot eind spannend ☺

HALVE TAMME.
My name is Robert Neville. I am a survivor living in New York City. I am broadcasting
on all AM frequencies. I will be at the South Street Seaport everyday at mid-day, when
the sun is highest in the sky. If you are out there... if anyone is out there... I can provide
food, I can provide shelter, I can provide security. If there's anybody out there... anybody
... please. You are not alone.

Prima drama / sci-fi film met een zeer geslaagd verhaal en goed gecaste acteurs / actrices
die meer dan solide acteerwerk afleveren. 4 sterren van mijn kant voor I Am Legend (2007).

avatar van arno74
Prima apocalyptische film met fraaie beelden van een desolate stad. De film is erg onderhoudend, kent een fijne sfeer en een subtiele spanning. Destijds in de bioscoop gezien, en onlangs op TV opnieuw gezien. De dialogen zijn schaars en dat is maar goed ook, want de laatste vijftien minuten verandert dat (nadat die dame haar intrede doet) en dan zakt de film wel meteen in elkaar. Men probeert dan uit het niets meer inhoud en diepgang te geven aan wat tot dat moment een heel vermakelijk fantasieverhaaltje was, met als resultaat hele kromme onzindialogen die de film bijna verpesten.

Ik handhaaf mijn waardering op 3,5*, maar die laatste 15 minuten kosten de film wel bijna een halve sterretje. Qua beelden is dit wat mij betreft wel een van de betere apocalyptische films.

cma
Wat een bar slechte film! Met hangen en wurgen 40 minuten gekeken. Zonde van mijn tijd! Zit daadwerkelijk geen verhaal in of een mager verhaaltje. Die film kostte 150 miljoen dollar??? en de opbrengst was 580 miljoen dollar. Veel mensen houden dus van slechte films, zonder een goed verhaal/inhoud. Weg ermee!

avatar van de grunt

De journalist ziet een verband tussen I Am Legend en de Europese 'kunstfilm' - in het bijzonder het werk/stijl van Michael Haneke. Ik kan dit niet echt plaatsen (ook niet na herziening) Iemand een suggestie?

avatar van arno74
de grunt. Ik vermoed dat de schrijver een Amerikaanse film zonder zenuwslopende actie meteen vergelijkt met het meer rustige van de Europese "kunstfilm". Oftewel, de schrijver heeft teveel Amerikaanse actiefilms gezien, of te weinig Europese films. De link met Haneke lijkt me net zo vergezocht als dat je het met Tarkovsky gaat vergelijken, maar als je maar genoeg zoekt vind je raakvlakken met wel elke regisseur, Spielberg inbegrepen.

De laatste zin van dat artikel snap ik al helemaal niet: "I Am Legend bevindt zich op het kruispunt van commercie, vermaak, wetenschap en spiritualiteit".

Commercie? Check.
Vermaak? Check.
Wetenschap? Zombies en wetenschap, gaat dat samen???
Spiritualiteit? ... Huh? Heb ik iets gemist?

avatar van de grunt
arno74 thanks voor je toffe en verhelderende respons.

(verwijderd)
Welk einde is beter, het origineel of het alternatief?

Thanks alvast.

avatar van leatherhead
Beide niet veel soeps eigenlijk maar dan nog liever het origineel. Dat alternatieve einde is toch wel echt tenenkrommend flauw.

Oké, dank!

(verwijderd)
Dit deed me dus niks. Saai verhaal, irritant camerawerk, flauwe acteerprestaties. Na een halfuur wist ik al genoeg, maar heb hem maar uitgekeken zodat ik dit nooit meer hoef te doen. Tenslotte moeten die lelijke zombies nog voor wat spanning zorgen... ik heb geen idee waar deze film nou heen wilde.

Conclusie: als geheel oogt het goedkoop en afgeraffeld.

avatar van JacoBaco
Ik heb niets tegen (de meeste) blockbusters, maar dit is dus echt zo'n uitzondering. De spookstad New York is indrukwekkend. Des te groter het contrast met de tergende CGI van de vampiers. Ik zie ook dat veel mensen kritiek hebben op de CGI in The Mist, maar dat is echt schitterend in vergelijking met I Am Legend!

En dan Will Smith die het op een zeker moment natuurlijk weer niet kan laten om zichzelf te zijn i.p.v. in zijn rol te blijven. Wat is de scène met die poppen super kut zeg! Dat hij het doet, begrijp ik best wel, maar de manier waarop, pfff! Zo typisch!

Ook zijn een aantal spannende momenten veel te geforceerd opgezet. Ja, ik heb mij net even teveel zitten irriteren bij deze film.

avatar van des1
Wat een sof deze film. Nergens écht spannend, en zo voorspelbaar als een koekoeksklok rond het hele uur.

Fantastisch decor, goed verhaal en de regisseur neemt de tijd om het te vertellen. De meeste zombiefilms kun je gerust overslaan, maar hier irriteerde het mij niet vanwege de originele wendingen in het verhaal.

avatar van Zwolle84
arno74 schreef:
Spiritualiteit? ... Huh? Heb ik iets gemist?

Zit hem dat niet in de Bob Marley-tekst? Anders zou ik het zo ook even niet weten, behalve dat er tegen het einde kort een "there is no God"-opmerking wordt geplaatst.

Overall: Een toch wat sterker drama dan ik me herinner, maar het haalt het niet bij het boek. Daar is het domweg te explosief, bij vlagen te plat en vooral niet subtiel/emotioneel genoeg voor. Die vampiers hadden ze ook nooit zo prominent in beeld moeten brengen, en niet alleen omdat ze er niet uitzien.

Wel leuk om Will Smith eens niet de macho te zien spelen. De film kijkt bovendien ondanks z'n tekortkomingen prima weg.

Maar lees dus vooral het boek, dat is stukken beter.