Melancholia (2011)
Genre: Drama / Sciencefiction
Speelduur: 130 minuten
Oorsprong:
Denemarken / Zweden / Frankrijk / Duitsland
Geregisseerd door: Lars von Trier
Met onder meer: Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg en Kiefer Sutherland
IMDb beoordeling:
7,1 (206.775)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 25 augustus 2011
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Melancholia
"Enjoy it while it lasts"
'Melancholia' vertelt het verhaal van een groep mensen die moet zien om te gaan met het sterven van de Aarde. Onder hen zijn de twee zussen Justine (Kirsten Dunst) en Claire (Charlotte Gainsbourg). Justine staat op het punt om te trouwen, als er plotseling een enorme planeet genaamd ‘Melancholia’ kennelijk dreigend dicht bij de aarde opdoemt...
Externe links
Acteurs en actrices
Justine
Claire
John
Gaby
Dexter
Michael
Jack
Tim
Wedding planner
Little Father
Video's en trailers
Reviews & comments
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
@ donnie darko
Von Trier heeft nu eenmaal een pessimistische kijk op de mens maar van iemand die zelf aan zware depressies onderhevig is geweest kan je ook niet anders verwachten. Wat dat betreft lijkt het hoofdpersonage Justine veel op Von Trier. Mij stoort het in ieder geval niet dat Von Trier - zeker niet onvolwassen in zijn ideeën! - pessimistische films maakt. Hij geeft je in ieder geval stof tot nadenken. Soms doet hij mij denken aan zijn landgenoot, de filosoof Sören Kierkegaard*, die ook geen hoge dunk had van de mens, maar wel schitterende boeken schreef en in zijn denken voor mij nog steeds een genie is.
Maar nu even terug naar "Melancholia". Dat ik dit een geniale film vind is niet vanwege het doen en laten van de personages en dan vooral die personages in het eerste deel. Het is een gegeven dat de wereld spoedig vergaat. Daar is geen ontkomen aan. Maar tot het zover is gaat het leven gewoon door. Zo'n bruiloft - hoe chaotisch die ook verloopt - met een hoop gestoorde personages hoort gewoon bij het leven. Waarom ze zo gestoord waren interesseerde mij eigenlijk niet. Het gaat er mij om of zij op de hoogte waren dat zij aan de vooravond stonden van de Apocalyps. Als dat zo was waarom zou je je eigen nog druk maken om al die problemen die tegen de achtergrond van het naderende einde van de wereld helemaal niets voorstellen. Ik denk dat zij er dus niet van op de hoogte waren muv John, de echtgenoot van Claire en Justine die dat intuïtief aanvoelde.
Voor de beoordeling van de film is het voor mij heel belangrijk of ik mijzelf in zo'n situatie kan plaatsen. Simpel gezegd, hoe zou ik reageren als ik zou weten dat de wereld over pakweg 5 dagen zou vergaan. Zou ik reageren zoals Justine, of zoals Claire of zoals John. Ik weet het niet maar dit thema maakt dit soort films voor mij juist zo interessant. Kijk als ik dood ben, gaat het leven gewoon door maar als de wereld vergaat gaat het leven niét door. En dat geldt ook voor de mensen met een boedhistische of christelijke en wat voor levensbeschouwing dan ook die geloven dat elke mens deel uitmaakt van de mensheid of elk individueel bewustzijn deel uitmaakt van het collectief bewustzijn en dat er bij de dood van het individu eigenlijk niets verloren gaat omdat je in anderen verder leeft. Als de wereld vergaat gaat echter alles verloren. Einde mensheid, einde bewustzijn, einde leven. "Melancholia" beschouw ik dus vooral als een deels psychologische, deels filosofische en misschien ook deels theologische film. Deze film hoort voor mij dan ook in het rijtje thuis van diepzinnige films zoals die van Andrey Tarkovsky, Ingmar Bergman en Terence Malick. Ook geen vrolijke films maar wel films die je tot nadenken zetten en daar houd ik van.
* Søren Kierkegaard (1813-1855) - Deens filosoof en theoloog.
donnie darko
-
- 6140 berichten
- 2823 stemmen
@ donnie darko
Von Trier heeft nu eenmaal een pessimistische kijk op de mens maar van iemand die zelf aan zware depressies onderhevig is geweest kan je ook niet anders verwachten. Wat dat betreft lijkt het hoofdpersonage Justine veel op Von Trier. Mij stoort het in ieder geval niet dat Von Trier - zeker niet onvolwassen in zijn ideeën! - pessimistische films maakt. Hij geeft je in ieder geval stof tot nadenken. Soms doet hij mij denken aan zijn landgenoot, de filosoof Sören Kierkegaard*, die ook geen hoge dunk had van de mens, maar wel schitterende boeken schreef en in zijn denken voor mij nog steeds een genie is.
Maar nu even terug naar "Melancholia". Dat ik dit een geniale film vind is niet vanwege het doen en laten van de personages en dan vooral die personages in het eerste deel. Het is een gegeven dat de wereld spoedig vergaat. Daar is geen ontkomen aan. Maar tot het zover is gaat het leven gewoon door. Zo'n bruiloft - hoe chaotisch die ook verloopt - met een hoop gestoorde personages hoort gewoon bij het leven. Waarom ze zo gestoord waren interesseerde mij eigenlijk niet. Het gaat er mij om of zij op de hoogte waren dat zij aan de vooravond stonden van de Apocalyps. Als dat zo was waarom zou je je eigen nog druk maken om al die problemen die tegen de achtergrond van het naderende einde van de wereld helemaal niets voorstellen. Ik denk dat zij er dus niet van op de hoogte waren muv John, de echtgenoot van Claire en Justine die dat intuïtief aanvoelde.
Voor de beoordeling van de film is het voor mij heel belangrijk of ik mijzelf in zo'n situatie kan plaatsen. Simpel gezegd, hoe zou ik reageren als ik zou weten dat de wereld over pakweg 5 dagen zou vergaan. Zou ik reageren zoals Justine, of zoals Claire of zoals John. Ik weet het niet maar dit thema maakt dit soort films voor mij juist zo interessant. Kijk als ik dood ben, gaat het leven gewoon door maar als de wereld vergaat gaat het leven niét door. En dat geldt ook voor de mensen met een boedhistische of christelijke en wat voor levensbeschouwing dan ook die geloven dat elke mens deel uitmaakt van de mensheid of elk individueel bewustzijn deel uitmaakt van het collectief bewustzijn en dat er bij de dood van het individu eigenlijk niets verloren gaat omdat je in anderen verder leeft. Als de wereld vergaat gaat echter alles verloren. Einde mensheid, einde bewustzijn, einde leven. "Melancholia" beschouw ik dus vooral als een deels psychologische, deels filosofische en misschien ook deels theologische film. Deze film hoort voor mij dan ook in het rijtje thuis van diepzinnige films zoals die van Andrey Tarkovsky, Ingmar Bergman en Terence Malick. Ook geen vrolijke films maar wel films die je tot nadenken zetten en daar houd ik van.
* Søren Kierkegaard (1813-1855) - Deens filosoof en theoloog.
Die ideeën had ik er natuurlijk ook allemaal uitgehaald, hoor.. Maar zo baanbrekend zijn ze niet, dat is alles wat ik zeg
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik ben het er overigens niet mee eens dat het einde van de aarde het einde van alles zou zijn. Spiritualiteit lijkt mij niet ten onder te gaan, dat is immers niet 'van deze wereld'. Daarbij ben ik het ook totaal niet eens met de stellige houding dat er buiten de aarde geen leven zou zijn.
donnie darko
-
- 6140 berichten
- 2823 stemmen
Ik ben het er overigens niet mee eens dat het einde van de aarde het einde van alles zou zijn. Spiritualiteit lijkt mij niet ten onder te gaan, dat is immers niet 'van deze wereld'. Daarbij ben ik het ook totaal niet eens met de stellige houding dat er buiten de aarde geen leven zou zijn.
Nee, ik zei enkel dat ik de ideeën van Von Trier snap, zeker niet dat ik ze volg..
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik gaf ook aan het niet eens te zijn met Von Trier. 
Laoslander
-
- 686 berichten
- 434 stemmen
na zowat het zelfde scenario mee te hebben gemaakt op Pukkelpop, een bloedmooie aangrijpende prent die net zoals al zijn andere voldoende stof tot nadenken biedt 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik ben het er overigens niet mee eens dat het einde van de aarde het einde van alles zou zijn. Spiritualiteit lijkt mij niet ten onder te gaan, dat is immers niet 'van deze wereld'. Daarbij ben ik het ook totaal niet eens met de stellige houding dat er buiten de aarde geen leven zou zijn.
Kan spiritualiteit bestaan zonder het menselijk brein. Dat is voor mij de vraag. Volgens Von Trier dus duidelijk niet en hierin volg ik hem. Het einde van de mensheid betekent nu eenmaal ook het einde van het menselijk brein en dus ook het bewustzijn en volgens mij is er zonder deze computer in ons hoofd helemaal niets, dus ook geen spiritualiteit. Waarschijnlijk denkt Terence Malick daar anders over gezien het optimistische einde in "The Tree of Life". Von Trier en Malick zijn voor mij wat dit thema betreft elkaars absolute tegenstellingen. Dat maakt de films van deze twee regisseurs voor mij juist zo interessant.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat hangt natuurlijk van de definitie van spiritualiteit af, maar als het er zonder het menselijk brein niet is, is het wat mij betreft niet meer dan een illusie van ons brein.
Zelf geloof ik, als ik me dan al voor het concept van spiritualiteit openstel, dat het in alles zit en het de onwaarneembare ruimte tussen de moleculen bevolkt. Spiritualiteit is wat mij betreft 'een gemeenschappelijkheid, het delen van het '(n)iets' ' ons brein is slechts een slecht afgestemde ontvanger. Vind de claim dat de mens de enige is die dit kan ervaren pedant en kortzichtig.
Zit dan ook veel meer op de lijn van Malick, al vind ik zijn hoopvolheid naief (maar wel mooi).
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Samen met Rundskop is Melancholia de beste film van 2011 die ik al gezien heb. De film heeft het allemaal: sterke vertolkingen, héérlijke beelden, indrukwekkende sound design, een boeiend verhaal en daar bovenop nog eens leuke humor (de limo aan het begin, alles wat met het personage van Udo Kier te maken had, zijn handje voor de ogen op kop!
,....
De eerste vijf minuten van de film vond ik fe-no-me-naal. Ik vraag me overigens af in welke mate dat allereerste shot bewerkt is. Natuurlijk is er tijdens de hele openingssequentie enorm gemorreld aan het beeld (met een prachtig effect), maar dat eerste shot van Kirsten Dunst die traag de ogen opent leek weggelopen uit een computerspelletje. Bevreemdend, maar ongelooflijk knap. Ook de manier waarop er van deze sequentie wordt overgegaan op de rest van de film vond ik bijzonder goed uitgevoerd.
Nergens verliest de film zijn vaart, dankzij de combinatie van de reeds opgesomde momenten. Het einde van de film is eveneens bijzonder indrukwekkend ,zeker dankzij het overdonderende geraas dat je te horen krijgt en je achteraf stil op je stoel achterlaat,, en ik zou iedereen dan ook willen aanraden om de film - indien mogelijk - in een grote bioscoop/multiplex te zien. Het is misschien jammer om te zeggen (en je loopt het risico om met popcornvretende babbelaars geconfronteerd te worden, wat bij mij helaas het geval was), maar de geluidsinstallatie van pakweg een Kinepolis blijft toch superieur aan die van de door mij zeer geliefde arthousebioscopen. Nu goed: voor Melancholia lijken een groot scherm en zware geluidsinstallatie mij een absolute must.
Meteen na afloop had ik zin om Melancholia opnieuw te bekijken en dat is sowieso een goed teken. Ik hoop de film nog eens te kunnen bekijken in de bioscoop, want het is een van de voorlopige toppers van 2011! Mooie 4*!
4*
donnie darko
-
- 6140 berichten
- 2823 stemmen
Maar was er dan niemand die zich echt stoorde aan het personage van Tim en het hele tagline-gedoe?
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Als je mij nu even uitlegt wat jij verstaat onder 'tagline-gedoe' dan kan ik misschien jouw vraag beantwoorden. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dat Tim een reclame zin (tag-line) aan haar moest ontfutselen om zijn baan te behouden.
Vond het verder niet heel sterk, nog stoorde me er ook niet aan. Beetje flauwe kritiek op de reclamewereld. Dat wel.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
Je kan vinden van hem wat je wil, maar hij blijft toch interessante en unieke films afleveren. Ook weer erg benieuwd naar deze.
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Mja, het hele gedoe met Tim was een beetje onnozel maar ik zag er de humor wel van in. Een kanttekening die ik wel maakte was het gedrag van Claire's zoontje naar het einde van de film toe. Het einde van de wereld nadert, maar dat jongetje blijft de kalmte zelf...Lijkt me niet meteen de meest logische reactie voor een klein kind. Of voelt hij zich zo geborgen door Justine's magische hut?
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Kan iemand mij vertellen waarom bij films van Trier altijd zo veel landen in de ontwikkeling zijn betrokken?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Subsidies..... Zijn producenten sprokkelen hun geld bij elkaar door zo veel mogelijk fondsen erbij te betrekken. Vaak moet dat via een producent uit het land waar het fonds zit. Die wordt dan weer co producer.
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Ah, juist. Zijn films zijn nou ook niet echt bepaald mainstream vriendelijk krijg ik het idee.
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Anders zouden ze ook niet zo veel aandacht krijgen in de filmwereld. Dat was bij Antichrist zo.
Jessen0wnt
-
- 3199 berichten
- 2582 stemmen
Hij heeft beweerd dat dit zijn eerste mainstream is, dus het zou nog best kunnen haha.
LimeLou
-
- 2048 berichten
- 777 stemmen
Eerste mainstream film?
Ik hoop niet dat het invloed heeft op de kwaliteit. De poster vind ik nou ook eigenlijk meer een arthouse poster..
Jessen0wnt
-
- 3199 berichten
- 2582 stemmen
Denk ook niet dat we dat zo serieus moeten nemen. Ik zie het in ieder geval dit weekend, als Pathé eindelijk de voorverkoop open gooit....
edit: zie dat vandaag de tickets online te kopen zijn 
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Kan spiritualiteit bestaan zonder het menselijk brein. Dat is voor mij de vraag. Volgens Von Trier dus duidelijk niet en hierin volg ik hem. Het einde van de mensheid betekent nu eenmaal ook het einde van het menselijk brein en dus ook het bewustzijn en volgens mij is er zonder deze computer in ons hoofd helemaal niets, dus ook geen spiritualiteit. Waarschijnlijk denkt Terence Malick daar anders over gezien het optimistische einde in "The Tree of Life". Von Trier en Malick zijn voor mij wat dit thema betreft elkaars absolute tegenstellingen. Dat maakt de films van deze twee regisseurs voor mij
juist zo interessant.
Ook als de mensheid met brein ten ondergaat blijft wat er overblijft mysterieus en is voor een eventueel ander bewuste levensvorm, als die bestaat, inspirerend: d.w.z. een reden om te blijven bestaan. Een melancholicus heeft de neiging een solipsist te zijn...Bestaan is meer dan ons brein.
Ik heb de film nog niet gezien maar doe alvast wat inspiratie op en ben erg benieuwd...
Mitchy.
-
- 46 berichten
- 41 stemmen
Dat hangt natuurlijk van de definitie van spiritualiteit af, maar als het er zonder het menselijk brein niet is, is het wat mij betreft niet meer dan een illusie van ons brein.
Zelf geloof ik, als ik me dan al voor het concept van spiritualiteit openstel, dat het in alles zit en het de onwaarneembare ruimte tussen de moleculen bevolkt. Spiritualiteit is wat mij betreft 'een gemeenschappelijkheid, het delen van het '(n)iets' ' ons brein is slechts een slecht afgestemde ontvanger. Vind de claim dat de mens de enige is die dit kan ervaren pedant en kortzichtig.
Zit dan ook veel meer op de lijn van Malick, al vind ik zijn hoopvolheid naief (maar wel mooi).
Zeer mooi verwoord Reinbo, mijn complimenten!
Morgen de film eens aanschouwen, en als ik deze comments allemaal lees; met hoge verwachtingen.
atlantica
-
- 36 berichten
- 69 stemmen
Gister gezien in de sneak preview. De helft van het publiek liep weg en dat zegt veel. Ik begrijp niet waarom deze film zo hoog scoort. Het moet voor het acteerwerk zijn. Dat vond ik prima. Het verhaal is heel traag. Sommige scenes zijn heel grappig maar je moet wel heel veel geduld hebben. Achteraf vraag je je af waar het in godsnaam over ging. Cast ++ Verhaal -- Muziek moet je van houden.
rubennnnnn
-
- 1 berichten
- 2 stemmen
Ik zat al lang te wachten om Melancholia te zien en het heeft mijn verwachtingen echt overtroffen. De cast en het verhaal zijn echt prachtig. Iedereen speelt op zijn manier zijn rol. Gainsbourg heeft er weer een fantastische rol opzitten, haar stem is zo speciaal en haar sfeer past zeer goed bij deze film. Op het einde denk je zelf of je gaat ontploffen, goed gedaan dus. En zoals ik gelezen heb, kwam het bij mij ook voor, wanneer de film gedaan was, dat iedereen muisstil bleef zitten. het duurde zo'n paar minuten voor iemand recht durfde te staan. Deze film laat dus een grote impact na. Het is de beste film die ik dit jaar al heb gezien. Filmisch en artistiek echt een topper. Het verhaal kon misschien wel nog wat uitgespit worden, maar dit is niet erg.
Terwijl andere van mijn leeftijd naar bijvoorbeeld 'Horrible Bosses" gaat kijken, ben ik toch zeer blij met mijn filmsmaak die ik nu al heb 
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Gister gezien in de sneak preview. De helft van het publiek liep weg en dat zegt veel. Ik begrijp niet waarom deze film zo hoog scoort. Het moet voor het acteerwerk zijn. Dat vond ik prima. Het verhaal is heel traag. Sommige scenes zijn heel grappig maar je moet wel heel veel geduld hebben. Achteraf vraag je je af waar het in godsnaam over ging. Cast ++ Verhaal -- Muziek moet je van houden.
Dan vraag ik mij toch echt af wat voor publiek er bij jullie in die sneak preview gezeten hebben want hier in Nijmegen is niemand weggelopen. De waardering voor de film was hier maar liefst 7,8. Dat zegt toch wel iets of niet soms. Of hadden jullie soms zo iets als Armageddon verwacht?
En hoe kun je de film trouwens saai noemen. En je wist niet waar het over ging
Dan moet je toch echt wel hebben zitten te slapen. Dat je de muziek niet mooi vond, soit. De muziek van Wagner is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd maar qua cinematografie is deze film toch echt een juweeltje.
Maar goed, het zal wel met deze film dezelfde kant op gaan als met "Antichrist". Het gemiddelde zal wel weer flink zakken omdat veel mensen die de plotbeschrijving lezen een film zoals Armageddon verwachten. Ja, en die komen dan van een koude kermis thuis, want voor dat soort vermaak zit je bij Von Trier toch echt aan het verkeerde adres.
sonyjh
-
- 546 berichten
- 570 stemmen
vond het best een goede film! Muziek deed me raar genoeg denken aan de muziek van aliens.
Beelden waren zeer mooi, acteerprestaties super.
wat ik wel niet begrijp is: waarom pleegt onze kiefer ineens zelfmoord? En waarom wilde zijn vrouw ook zelfmoord plegen? Ik begrijp het nut daar niet van... als ze toch doodgaan, dan ten minste toch beter samen... en dan deed hij het zelfs nog zonder afscheid te nemen. Daar kon ik me niet echt in vinden
owja, en ik vond dat van trier zich goed inhield om deze keer niet controvers te gaan. Vond het een zachte, maar goede von trier film
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
wat ik wel niet begrijp is: waarom pleegt onze kiefer ineens zelfmoord? En waarom wilde zijn vrouw ook zelfmoord plegen? Ik begrijp het nut daar niet van... als ze toch doodgaan, dan ten minste toch beter samen... en dan deed hij het zelfs nog zonder afscheid te nemen. Daar kon ik me niet echt in vinden/spoiler]
Ik denk angst. John (Kiefer Sutherland) - denk ik - durfde de confrontatie met het abrupte einde van de wereld niet aan. Daarom maakte hij maar een einde aan zijn eigen wereld. Misschien laf maar toch wel enigszins te begrijpen. Ikzelf zou al huiveren bij de gedachte als zo'n verdwaalde planeet op je afkomt en het leven op aarde in een klap vernietigt.
Het laatste nieuws

Oekraïense postapocalyptische oorlogsfilm 'Atlantis' is een kijktip op NPO Start Plus

Zaterdag kijk je op televisie naar Robert De Niro in de legendarische maffiafilm 'Casino'

Dit is alles wat je moet weten over de komende Netflix-film 'War Machine' van Patrick Hughes

Eerste teaser en releasedatum onthuld van de goed beoordeelde horrorserie 'FROM'
Bekijk ook

Bin-jip
Drama / Romantiek, 2004
598 reacties

La Vie d'Adèle
Drama / Romantiek, 2013
683 reacties

Mulholland Dr.
Mystery / Thriller, 2001
2.984 reacties

Black Swan
Horror / Drama, 2010
2.113 reacties

Threads
Drama, 1984
58 reacties

Control
Biografie / Drama, 2007
521 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









