The Boys in Company C (1978)

Verenigde Staten / Hongkong
Drama / Oorlog

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Andrew Stevens, Stan Shaw en James Canning

Tyrone Washington en zijn vrienden gaan vechten in Vietnam. In de chaos van de oorlog moeten ze van hun luitenant bovendien doen aan voetbaltraining. Dat blijkt later weer nuttig en als succesvol voetbalteam mogen ze een wedstrijd tegen de bevriende Zuid-Vietnamezen spelen. Ze staan echter voor een keus: met opzet verliezen of weer gaan vechten in de bloedige oorlog.

Beetje vreemde oorlogs film.
Op zich niet verkeerd en redelijk onderhoudend.
Heb me ook prima vermaakt.
Maar logisch gezien is het allemaal pure onzin natuurlijk.
Beetje seriueze tegenhanger van MASH.

avatar van ewalk
Vond hem juist goed. het geeft een goed beeld van de wijze waarop jonge soldaten deze oorlog beleefden met alle gruwelijkheden en zinloosheid.

avatar van kniteforce
Als een van de eerste flms over de oorlog in Vietnam (film release 1978) Vind ik "The Boys in Company C" erg goed.

Apocalypse Now, Platoon, Full Metal Jacket, Hamburger Hill, kwamen later uit.

The Boys in Company C zou je kunnen zien als voorganger van bovenstaande Vietnam films.

Een knappe film.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
kniteforce schreef:

Apocalypse Now, Platoon, Full Metal Jacket, Hamburger Hill, kwamen later uit.

Ware het niet dat Apocalypse Now opgenomen is in 1976.

Maar verder prima film inderdaad, vroeger best vaak gezien zou hem best weer eens willen bekijken. Misschien binnenkort maar eens de DVD bestellen, heb het idee dat die 3* toch wat aan de lage kant is.

Madecineman schreef:

Ware het niet dat Apocalypse Now opgenomen is in 1976.

ooh oops... about Apocalypse Now. heb "The Boys in Company C" ook al heel lang niet gezien. Voor het laatst in ergens in de jaren 80. Wil hem dan ook graag weer eens zien. Ik heb gekeken naar een dvd release in Europa maar tot nu toe niks gevonden. Ik hoop dat hij wel uit komt.

Heb op y..tube trouwens wel wat shots kunnen vinden.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Te koop op Play.com alleen waarschijnlijk geen nederlandse ondertitels maar dat maakt mij niet zo veel uit.

Thanks!

avatar van ewalk
Prachtige folk song Here I am van de acteur Craig Wasson die in de film Private Dave Brisbee speelt.

De film met Nederlandse ondertitels is overigens gewoon bij www.bol.com te vinden

avatar van 606
ls het zelfde recept als full metal jacked.
Begin is goed en ook de daadwerkelijke gevecht komt goed over.
De spanningen en het verdriet zijn voelbaar.

3,5 ster

avatar van Thorak
Deze film is de inspiratie geweest voor Full Metal Jacket.
Ook de dubuut rol van R. Lee Ermey.

Ik heb de Essential Cinema versie gewoon bij de MediaMarkt vandaan, een jaar of 2 geleden al denk ik inmiddels.

Thorak schreef:
Deze film is de inspiratie geweest voor Full Metal Jacket.
Ook de dubuut rol van R. Lee Ermey.

Ik zie ook waarom het een inspiratie is geweest.
Die R Lee Ermy is overigens echt getypecast. Een echte ijzervreter, oud marinier en in Vietnam gediend. Beter kan niet!

Ben hem weer aan het kijken. Vervelend genoeg nergens NL en zelfs geen Eng subtitles te vinden.

ewalk schreef:

Jawel hoor ik heb de film gevonden in 5 voor 5 bak bij bart smit.

avatar van boozebelly
606 schreef:

Jawel hoor ik heb de film gevonden in 5 voor 5 bak bij bart smit.

En als je hem daar niet kunt vinden dan is ie bij Bol.com te krijgen voor 4,99. Ik duik morgenvroeg eerst maar eens in de grabbelbakken van Bart Smit. Bedankt voor de tip 606

boozebelly schreef:

Graag gedaan,

avatar van ewalk
ik bedoelde meer de srt. bestandjes. Die zijn niet te vinden.

ewalk schreef:
ik bedoelde meer de srt. bestandjes. Die zijn niet te vinden.

Gewoon in de bak van 5 voor 5 dan heb je het voor 1 euro.

Hoe lang is dat geleden?

Hoe lang is dat geleden?

19 maart

avatar van Don MN
Ligt ook tussen de 6 voor 10 euro-dvd's bij de MediaMarkt.

avatar van Don MN
'Here's your body count Captain. Three chickens and a duck!'

Ondanks dat de krankzinnigheid in bepaalde scènes redelijk sterk naar voren komt, is het geen goede film. In dit vroege Vietnam-drama blijft je vooral het onsamenhangende verhaal bij en de slecht uitgewerkte personages. Zo loont het in mijn ogen om een film wat langer te laten duren als je met zoveel hoofdpersonages werkt.

Al is het verlies wel enigszins voelbaar, maakt het totaal niet dezelfde impact als een dode in de Nam-klassiekers van Coppola en Cimino. Gelukkig heeft Kubrick met een vergelijkbaar scenario een decennium later wel een sterke oorlogsfilm weten te maken.

zeer goede goede film over de vietnam oorlog.sterk gespeeld door de acteurs. met een ligte verwijzing naar frank lucas drugs handel

zelfs nu nog voor 1 euro bij de bart smit en gameszaken.

avatar van RuudC
Met mag dan genomineerd zijn voor een golden globe award, voor mij is het een vrij matige Vietnamfilm. Het thema is goed, maar het is gewoon slecht uitgevoerd. Het verhaal is onoverzichtelijk en de acteurs zijn in de meeste gevallen crap. Zelfs Lee Ermey, die ook in Full Metal Jacket, drillsergeant speelde, wist me niet te overtuigen. Nee, er zijn stapels films over de Vietnamoorlog die stukken beter zijn.

heb vandaag The Deer Hunter en Boys In Company C achter elkaar gekeken en moet toch zeggen dat ik Company C de betere van de 2 vond... tegen de verwachtingen in eigenlijk!

Goeie film over een aantal jonge mannen die getraind worden om te gaan vechten in de Vietnam-oorlog. Een vrij harde en ook vroege anti-oorlogsfilm over de Vietnam-oorlog, die ongetwijfeld een inspiratie vormde voor latere Vietnam-films. De krankzinnigheid en zinloosheid van de oorlog komt goed naar voren. Het wordt echter soms wel wat rommelig gebracht.

Ondanks dat ik de laatste tijd vooral films aan het bekijken ben van regisseur Jesús Franco, stuitte ik toevallig op deze Drama / Oorlog film (ook een passie van mij) van eind jaren 70, waarvan ik dacht deze nog niet gezien te hebben. Maar ongeveer halverwege het verhaal kon ik me toch nog het één en ander herinneren (zeker als men wilt afrekenen met een officier) en heb ik deze film dus als kind of tiener al een keer gezien ergens in de begin jaren 80.

Destijds vond ik deze film, die wel wat weg heeft van de film "Full Metal Jacket (1987)" en dat mede omdat R. Lee Ermey wederom in deze film de rol van "Drill instructor" speelt en misschien ook wel "Apocalypse Now (1979)" en "MASH (1970)", natuurlijk goed en indrukwekkend, maar nu vind ik hem behoorlijk stereotype (officieren worden namelijk geportretteerd als hele grote domkoppen en het hele leger is één verslaafde en corrupte bende) en misschien ook wat aan de lange kant, waardoor ik het soms wat saai vond. De film schijnt wel gebaseerd te zijn op een waargebeurd verhaal, want na het einde krijg je nog wat weetjes te lezen over behaalde hoofdrolspelers en wat er met "Company C" gebeurt is.

Dit is ook pas de tweede film over de Vietnamoorlog (over daadwerkelijke gevechten in Vietnam), na "The Green Berets" uit 1968 en daarbij draait het om Tyrone Washington (Stan Shaw) en zijn vrienden, die naar Vietnam worden gestuurd (al dan niet vrijwillig) en daarom eerst nog een aantal maanden opleiding krijgen. Tijdens hun overzeese tocht naar Vietnam, moeten ze van kapitein Collins (Scott Hylands) bovendien aan voetbaltraining doen, wat wel eens hun redding kan zijn in Vietnam.

Het eerste gedeelte van het verhaal is misschien nog wel het beste, want daar maak je kennis met de hoofdrolspelers, te weten Tyrone Washington, Billy Ray Pike (Andrew Stevens), Alvin Foster (James Canning), Vinnie Fazio (Michael Lembeck) en Dave Bisbee (Craig Wasson), en volg je hun opleiding waarbij ze o.a. met harde hand (vooral verbaal) worden getraind door o.a. sergeant Loyce (R. Lee Ermey) en sergeant Aquilla (Santos Morales). Dat duurt circa 40 minuten lang en daarbij moest ik vooral lachen als sergeant Loyce tegen hun zegt:

"Geef antwoord op de volgende vragen: Ooit seks gehad met een man of een dier ? Plas je in bed ? Draag je vrouwenkleren ? Hoe vaak masturbeer je ?"

Eenmaal aangekomen in Vietnam na de overzeese tocht, volgt de harde realiteit voor ze en zeker als ze belanden in een vijandelijke hinderlaag, terwijl ze luxe goederen vervoeren voor een verjaardagsfeestje van een generaal. Ook krijgen ze te maken met een corrupte bevriende Zuid-Vietnamese officier en moeten ze onzinnige opdrachten (o.a. het vernietigen van een communicatiepost, wat niet meer dan een radiostation blijkt te zien in een hut) uitvoeren waarbij onnodig doden vallen. En wanneer ze, gedreven door krankzinnige eisen aan grotere aantallen vijandelijke lichamen, vuurkracht oproepen op een niet-bestaande vijandelijke positie, lijkt hun actie, vreemd genoeg, bijna logisch.

Naarmate de climax van het verhaal vordert, wordt het allemaal wat tragischer (o.a. te maken met corrupte en laffe officieren) en zeker tijdens de voetbalwedstrijd tegen de bevriende Zuid-Vietnamezen (de "Dragons"), die ze bewust moeten verliezen, maar wat ze natuurlijk niet doen (ze winnen uiteindelijk met 4-5). Na de wedstrijd breekt de pleuris uit en sterven tijdens de gevechten een aantal personages (o.a. de laffe kapitein Collins, Dave Bisbee en Alvin Foster die zichzelf opoffert door op een mijn te springen). Daarna volgen dus nog wat weetjes en is de film na circa 125 minuten afgelopen.

Slecht is deze film zeker niet en voor ongenuanceerde kijkers vormt dit eenzijdige beeld met een aardige rol van Stan Shaw wellicht de verstrooiing die zij zoeken, maar wie een heel klein beetje kritisch kijkt en denkt, zal ongetwijfeld deze film niet geweldig vinden. Dat zal regisseur Stanley Kubrick ongetwijfeld ook hebben gedacht, waarna hij in 1987 "Full Metal Jacket" maakte, die duidelijk raakvlakken heeft met deze film.