The Green Berets (1968)

Actie / Oorlog

geregisseerd door John Wayne en Ray Kellogg
met John Wayne, David Janssen en Jim Hutton

Colonel Mike Kirby maakt een keuze uit de beste Green Berets voor een missie in Vietnam. Hij formeert twee teams. Als eerste moeten ze een kamp bouwen en verdedigen tegen de oprukkende vijand. Bij de tweede missie moet een Noord-Vietnamse generaal worden gekidnapt.

Ik ben op zoek naar deze film, maar als je er 1 kan kopen, vragen ze er abnormale prijzen voor. Wie heeft deze film te koop ?

FisherKing
Raar, DVD is gewoon te koop bij Amazon UK en nog goedkoop ook.

Ik heb deze film nog niet gezien, maar in mijn geschiedenis boek staat dat dit een van de weinige films was die het ingrijpen van Amerika in Vietnam verheerlijkte en dat het een propaganda film was om meer jongeren het leger in te krijgen. Echt een idioot die John Wayne.

avatar van speedy23
LaCaméraStylo schreef:
Echt een idioot die John Wayne.

avatar van Drs. DAJA
LaCaméraStylo schreef:

Precies, dat hadden we ook in het examen!
Verschrikkelijke man die John Wayne.

Precies! in die tijdsgeest is het alleen maar erger! door dit soort fictieve verhalen jonge mensen overhalen tot het mee vechten in een van de meest gruwelijkste (ze zijn allemaal gruwelijk) oorlogen.

Ik zou hem toch wel een keer willen zien.

speedy23 schreef:

Je moet de film dan ook in zijn tijdsgeest bekijken...

Ja, dan is het ineens een zeer intelligent man...

Ooit in de bioscoop gezien. Een film die maar net matig boeit. Een keer zien is wel genoeg.

Enigma
Baggerfilm met de grootste bagger acteur aller tijden.

avatar van Goodfella_90
David Janssen? Jim Hutton?

avatar van henrykobus
speedy23 schreef:

Je moet de film dan ook in zijn tijdsgeest bekijken...

ik geloof dat amerika alleen maar dit soort praktijken heeft
ze bemoeien zich met alles en ze zijn zelf geen haar beter dan de vijanden van amerika
kijk maar naar de praktijken van quintem bay
o.a.

maar daarom kan je de film nog wel kijken

bridge over te river kway doent engeland ook net alsof het allemaal zo goed verlopen is
maar ondertussen heeft het toen wel duizenden doden gekost
dus iedereen verheerlijkt het toch allemaal

MovieFreakk
De meest vreselijke oorlogsfilm die ik ooit gezien heb John Wayne de nepheld die zelf nog nooit in het leger heft gezeten en in het echt bang was voor paarden , de echte vietnam veteranen haten deze film en zeer terecht.
John wayne sucks.

MovieFreakk
Goodfella_90 schreef:
David Janssen? Jim Hutton?

JOHN WAYNE !!!!!!!!!!!!

avatar van Dogie_Hogan
cyberloner schreef:

Zeer geslaagde Blu-ray transfer: regio vrij.

avatar van euroshopper
Interessant detail is ook dat deze film is gemaakt in samenwerking met het Pentagon.

mug13
Ouwe oorlogs films,altijd leuk om naar te kijken.(Zo ook deze).

HALVE TAMME.
mug13 schreef:
Ouwe oorlogs films,altijd leuk om naar te kijken.(Zo ook deze).

Mee eens.

avatar van Brix
Ik zie de demonstranten die tegen deze film betoogden nog voor de grootste bioscoop hier in town staan met hun spandoeken en borden.
Het haalde de kranten ook.

Een schandaal was het als je er naar toe zou gaan.
(ben zelf niet geweest trouwens, maar heb ook niet meegedaan aan die acties )

Landelijk waren er overal van die demonstraties toen.
Amerikanen waren niet erg populair destijds, en zeker John Wayne niet.

Dick2008
Brix schreef:
Amerikanen waren niet erg populair destijds, en zeker John Wayne niet.

En nu wel dan?

avatar van Brix
Wayne heeft toch heel wat fans ja (vooral Amerikanen )

De film is niet echt goed, ongenuanceerd en eendimensionaal. Maar dat is Rambo ook en dat was tien jaar later.
De actiescenes zijn goed en de andere acteurs zijn ook prima. In Nederland alleen op VHS verschenen (met Nederlandse ondertiteling), op dvd en blu ray alleen zonder Nederlandse ondertitels.

avatar van Piratje
Een oorlogsfilm zoals zo velen die veel beter zijn. En voor 1968 een verheerlijking van de Amerikanen tegenover de VietCong. En dit terwijl Amerika eigenlijk de grote verliezer van die oorlog was. En nog is. De Vietnamezen zijn er nog altijd verdeeld.
De film op zich is, buiten de vele natuur- en luchtzichten, behoorlijk, maar met heel weinig spannende momenten. Zonder die vrouw en dat kleine jongetje heeft dit verhaal zo goed als geen romantische inhoud.
Een totaal voorspelbaar gebeuren en veel te weinig acties.
John Wayne en David Janssen presteerden ondermaats. Eerder buiten beeld-figuren.
Ondanks de naam een belabberde vertoning van 2,5 uren.
Niet voor herhaling vatbaar.
2 punten lijken me voldoende.

avatar van Berthil
Om 'history purposes' gekeken.
Vergeleken bij b.v. Platoon is dit een verslag van een Fox (vrienden)groepsvakantie naar Vietnam verrijkt met ontmoetingen met de inheemse bevolking en wat survival elementen. Rare film. Remastering is overigens prima gelukt, scherpe beelden voor een film uit 1968, al kan wel betere films bedenken die deze aandacht verdienen.