MASH (1970)

Alternatieve titel: M*A*S*H

Oorlog / Komedie

geregisseerd door Robert Altman
met Donald Sutherland, Elliott Gould en Robert Duvall

Het is 1951, de Koreaanse oorlog. In een mobiel chirurgisch leger-ziekenhuis werken twee chirurgen, Duke en Hawkeye, die in tijd van oorlog humor willen brengen in het leger. Zo wordt een football-wedstrijd georganiseerd, gaan ze op een tripje naar Tokio om de zoon van een congreslid te opereren en een partijtje golf spelen, en proberen ze uit te vinden of de hoofdzuster een blondje is van nature.

Deze film was in de jaren '70 een groot succes.
Maar de serie die erna kwam is veel beter dan deze film.
Ondanks de grote namen in de cast is de film te langdradig en op ene paar grappen na is hij wat betreft humor ook niet erg geslaagd.
Misschien dat hij nu gedateerd is, ik weet het niet, maar echt een goede film vind ik het niet.
Een beetje te overroepen misschien ? Net zoals dat met 'The Deer Hunter' is gebeurd, daar maakt men ook zo'n ophef van en die prent is nog minder waard.

avatar van stefan dias
Aie. Hopeloos gedateerd toch wel. Genadeloos vermorzeld door de tand des tijds.

Je zou kunnen zeggen dat je dit 'in het tijdskader moet zien', maar het toont alleen maar hoe fout het allemaal zat. Ongegeneerd seksistische grappen en hufterig pestgedrag (ondanks de vele verpleegsters krijgt niemand ook maar een rol van enige betekenis). Dieptepunt was wel de scène waar een verpleegster op haar laatste intieme avond met haar vriend even een tandarts van de homofilie moet gaan redden. Ook de scène waarbij Hotlips voor heel het kamp triomfantelijk geëxposeerd werd, voor een alweer bedenkelijke weddenschap ('is she a real blond?') , is tenenkrullend.

Gooi daar nog een klef, rommelig footballverhaal achteraan op wat koldermuziek, met een alweer flauw, voorspelbaar, totaal niet grappig spelverloop en de conclusie is simple: deze mag definitief op de schroothoop.

PS. Ook ik heb nog de tijd meegemaakt dat heel Vlaanderen en Nederland naar de gelijknamige serie keken, waarbij ik me vooral de komische flair van Alan Alda herinner.

avatar van clubsport
van de serie heb ik wel eens wat gezien in het verleden maar deze film was voor mij een echte tegenvaller .
Ik heb maar weinig kunnen lachen en af en toe viel ik soms bijna in slaap zo saai was het .

TMP
De naam MASH klonk voor mij wel bekend, met name vanwege de serie. Nooit gekeken echter. Deze film is in ieder geval vreselijk. Een plot is er nauwelijks, interessante personages ook niet. Wel diverse erg irritante figuren. De humor in deze film is van een ontzettend beroerd niveau, ik heb er geen moment om kunnen lachen.