Carnage (2011)

Frankrijk / Duitsland / Polen / Spanje
Komedie / Drama

geregisseerd door Roman Polanski
met Jodie Foster, Kate Winslet en Christoph Waltz

De film speelt zich af in het hedendaagse New York. Twee getrouwde stellen ontmoeten elkaar kort nadat hun zoons ruzie hebben gehad. Michael en Penelope, van wiens zoon zijn tanden eruit zijn geslagen met een stok, nodigen Alan en Nancy uit om de zaken uit te praten. De poging tot het hebben van een beschaafde discussie over wiens kind verantwoordelijk is voor de ruzie, en hoe de ouders invloed hebben op dit gewelddadige gedrag verandert al snel in een grote ruzie.

Deze film wordt vaak vergeleken met Who's afraid of Virginia Woolf, die ik nog niet gezien heb, maar wel bovenaan op mijn verlanglijstje staat. Ik hoop (en verwacht) namelijk dat die minder onwaarschijnlijk en oppervlakkig is, en mij dan ook meer zal kunnen overtuigen en boeien dan Carnage. Het procédé en de thematiek spreken me in elk geval zeker wel aan.

avatar van Metalfist
De vergelijking met Woolf is naar wat ik me herinner inderdaad wel terecht, al vind ik die wel nog een stuk sterker.

@John Milton: Carnage komt bij mij op een 4e plaats in een top 8. Enkel Repulsion, Cul-de-Sac en Death and the Maiden doen beter. En 80 minuten.. Een film die je eens op een dood moment kunt starten.

De drie films die je noemt, vond ook ik alleszins een stuk sterker dan deze, Metalfist. Maar welke vond je dan minder?

avatar van Metalfist
The Fearless Vampire Killers vond ik ronduit slecht. Met Oliver Twist en Chinatown kon ik ook niet zo veel mee en The Ninth Gate vond ik nog wel vermakelijk.

avatar van Biosguru
John Milton schreef:
wil ik er ook nog eens ingooien die film, maar komt er steeds niet van. Misschien toch maar eens doen als ik jou zo lees.

Absoluut doen, erg leuke zwarte comedy die zeer makkelijk wegkijkt.

avatar van John Milton
Biosguru schreef:

Absoluut doen, erg leuke zwarte comedy die zeer makkelijk wegkijkt.

I will!

Goeie film waarin twee echtparen elkaar ontmoeten na een ruzie tussen hun kinderen. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk (de film speelt zich af op één locatie met vier acteurs). Ondanks dat het verloop niet altijd geloofwaardig is, de dialogen zijn goed geschreven en spits. De acteurs krijgen alle ruimte en het is dan ook zeer vermakelijk om ze hier aan het werk te zien. Met gemak3.5 sterren.

avatar van leatherhead
Niet zo consistent.

Een film die zo halverwege nogal naar de vaantjes geholpen wordt, het begint namelijk allemaal zeer komisch. Grappige ongemakkelijke dialogen en ander soort pijnlijke awkwardness slaan de klok, waarbij vooral Waltz erg geinig is als ongegeneerde hufter. Eigenlijk doet het hele kwartetje het wel aardig, maar behalve Waltz gaan ze stuk voor stuk wel wat irriteren op ten duur.

Want eens de boel escaleert en je de één na de andere overdreven situatie voor je kiezen krijgt, wordt het stilaan een soort aapjes kijken. Het dieptepunt wordt bereikt zodra de vier hoofdpersonen besluiten ladderzat te worden, het acteerwerk (van vooral Winslet) neemt op dat moment nogal gênante vormen aan. En dan dit keer niet op een leuke of grappige manier. Ook de kwaliteit van de dialogen daalt aanzienlijk naarmate de film vordert.

Uiteindelijk een beetje een teleurstelling dus, de veelbelovende en erg leuke beginfase van de film ten spijt. Gelukkig maar dat het niet zo lang duurt allemaal. 2,5*.

avatar van Rancid
Dit toneelstuk begint veelbelovend, maar naar het einde slaat vooral Foster behoorlijk door. Wanneer ze gaat schreeuwen vind ik haar acteerwerk hier echt tenenkrommend en niet om aan te zien worden. Waltz speelt zoals altijd goed, maar vooral Reilly maakte indruk op me. Winslet zet in de finale niet bepaald overtuigend de dronken variant van haar rol neer. Begint dus heel goed, maar valt ten slotte toch nogal wat tegen. 3*

Heb je Frantic gezien, Metalfist? Die vond ik ook nog een stuk minder dan Carnage.
Blijkbaar dus inderdaad toch weinig consistentie bij Polanski, zowel binnen deze ene film Carnage, als tussen zijn films onderling...

avatar van HarmJanStegenga
John Milton schreef:
wil ik er ook nog eens ingooien die film, maar komt er steeds niet van. Misschien toch maar eens doen..
En, komt 't er al bijna van?

Vind 'm fantastisch! Duurt niet lang, dus lekker ff tussendoor. Benieuwd wat je er van vind.

avatar van John Milton
hehe, ja ik ben wat traag soms. Komen altijd zoveel dingen tussendoor. Maar ik was hem niet vergeten hoor

ThomasVV schreef:
Neen, niet gezien. Heb hem wel nog liggen dus zal proberen om er binnenkort eens tijd voor vrij te maken

avatar van flaphead
Wel een interessante film met slechts 4 acteurs en één locatie. Alles draait om dialoog en houding. Waar twee getrouwde stellen beschaafd een ruzie tussen hun kinderen willen uitpraten, komen langzaam maar zeker het sarcasme, ware aarden en randverschijnselen naar boven. Iedereen heeft zijn eigen nukken en vullen elkaar lekker aan in de scenes. De humor is vaak subtiel. De wisselwerking tussen de echtgenoten voelt erg oprecht (en waarschijnlijk voor vele herkenbaar) aan.

In de eerste helft voelt het allemaal erg ongemakkelijk en dat is precies de bedoeling. Gaandeweg verslapt de aandacht toch een beetje, omdat er geen ontwikkeling meer lijkt te zijn. Het trucje met dronken worden werkte voor mij niet: het gaat te snel en werkt -vooral voor Winslet- veel te overdreven. Net als het overgeven. Winslet is sowieso de zwakte schakel, want hoewel Foster ook op de zenuwen werkt, past dat in haar rol.

Leuk tussendoortje.

avatar van Lurtz
Leuk voor even maar op een gegeven moment gaat dit 'touwtrekken' toch wel een beetje vervelend. Niet realistisch.

avatar van DBTim
Zonder het plot te weten en een trailer te zien deze film gezien. Polanski is altijd goed te doen en ook deze film beviel uitstekend.

Echt een geweldige film waarin op een vrij realistische wijze de groepsdynamica en de psychologische trekken van mensen tijdens dat proces wordt weergegeven. De acteurs schitteren stuk voor stuk en hun rollen in het groepsproces is mooi om te zien. Ik denk dat iedereen zich wel kan herkennen in één van de rollen die de acteurs aannemen. De soms ongemakkelijke scenes waren pijnlijk om te zien en de subtiele humor erin brak die pijnlijkheid erg goed. Mede door de korte tijdsduur vloog de film voorbij.

Ik heb echt genoten!

avatar van Koerok
Goed spel, maar meer ook niet.

Typisch cynische theaterfilm van Roman Polanski waarin Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Walz en John Reilly als ouderkoppels elkaar gaandeweg venijnig vernederen in een cascade van scheldpartijen, bedreigingen en uitstekende vertolkingen. Een wauw-factor heeft deze film echter niet, daarvoor is het script niet sterk genoeg. Je waant je af en toe in de parochiezaal kijken naar het schouwspel van de plaatselijke toneelgroep. 1,5*

Het eerste halfuur van de film is best plezierig, spiritueel, en gaande van zalvend naar stekelig in de disputen, maar dan reeds kan men vermoeden dat er niet meer dan die bekvechterij, wederzijds beledigingen en agressie in zal zitten en uiteindelijk is dat toch wel wat te veel van het zelfde om echt een grootse film te hebben. Verdienstelijk voor wat het is.
De 4 acteurs zijn uitstekend.

avatar van SmackItUp
Polanski stelt me nooit teleur, dacht ik bij mezelf voordat ik Carnage ging kijken. Toch was ik een tikkeltje nerveus voor deze film, wat toch iets compleet anders is dan wat ik van hem gewend ben. Behalve dan het feit dat het zich op 1 plek afspeelt, wat natuurlijk vaker het geval is. Het plot klonk wat saai, maar ik besloot het toch een kans te geven.

En ja, weer ben ik niet teleurgesteld. Er is iets met zijn films wat me aantrekt. De combinatie van een realistische gang van zaken en sterke dialogen houden me aan de buis gekluisterd.

In deze film is dat niet anders. Laat een paar acteerkanonnen los op het script en je krijgt een boeiend schouwspel. Zit je er eenmaal lekker in, is het helaas alweer voorbij. Verder kan je wel zeggen dat het nergens geweldig wordt, maar een ruime 7 is hier zeker op zijn plaats.

Idee goed, goede acteurs, alleen wat een slecht geschreven script. Heel ongeloofwaardig en daarvan moet dit soort films het wel hebben. Je kunt er ook een satire of komedie van maken, maar dat was het toch ook weer niet. De ongeloofwaardigheid wekte irritatie op, heb de film als een soort van verplichting uitgekeken; daarom kan ik niet anders dan een slecht punt geven. Pacino74 heeft het samengevat in een mooie quote: "Je waant je af en toe in de parochiezaal kijken naar het schouwspel van de plaatselijke toneelgroep."

Dit is een verfilming van een toneelstuk. En het speelt zich dan ook voornamelijk af in de huiskamer. Meestal niet echt mijn ding. Twee echtparen ontmoeten elkaar omdat de zoon van elf jaar van het ene echtpaar de tanden van de zoon van het andere echtpaar uit zijn mond geslagen heeft. Aanvankelijk dacht ik; wat een geouwehoer in deze film. Maar het geouwehoer bouwt toch wel erg knap op en het was uiteindelijk erg aangenaam om het allemaal te zien en aan te horen. Er wordt toch ook best wel erg knap geacteerd. 79 minuten is ook lang zat, dacht ik een tijd. Maar die minuten zijn omgevlogen, en ik had er nog best wat langer naar kunnen kijken. Best verrassend dus eigenlijk.

avatar van moviebrielen
Laat toneel...toneel blijven!

avatar van Captain.janek
Deze film heeft zoveel lagen...
Heel knap om een film met vier mensen in een kleine ruimte zo boeiend te houden.
De acteerprestaties zijn ronduit briljant! Maar dan mag je ook verwachten van zo'n cast.

Deze film toont heel goed hoe beschaving werklijk skin deep is. De gesprekken verlopen absurd in een spiraal naar beneden, naast het verbale geweld is het fysieke geweld nog net binnen de perken gehouden, maar het scheelt niet veel

een must-see voor de liefhebber van de soort.

avatar van Nick Doumen
Vond deze wel geslaagd,acteurs aan elkaar gewaagd als vond ik Waltz net iets beter hier.Het aanhalen van bepaalde minuscule dingen zoals de Cobbler was geweldig.Ook de manier hoe ze telkens weer samenkwamen in het appartement.Polanski kan het nog steeds,kijk eigenlijk liefst de nieuwere dingen(2000+) van hem.Voor degene die niet graag een film met enkel dialoog zien,best deze skippen

avatar van Flavio
Eenakters als deze vallen of staan met de acteurs, en die zijn gelukkig uitstekend, en stijgen boven het wel aardige script uit. Eigenlijk alle vier behoorlijk onaangename personages, vooral dat van Foster werkte me op de zenuwen. Reilly speelt in eerste instantie die typisch goedmoedige huisvader maar naarmate de film vordert krijgt hij ook scherpere randjes, en dan zonder helemaal zijn humeur te verliezen. Fijne acteur is dat toch.

Realistisch is het misschien niet, zo gaan de maskers wel erg makkelijk af na een paar glaasjes whisky, maar het is leuk het treffen, dat zo beleefd begon, volledig te zien ontsporen. Het had nog een tikje erger gemogen wat mij betreft.