Het Diner (2013)

Nederland
Thriller / Drama

geregisseerd door Menno Meyjes
met Jacob Derwig, Thekla Reuten en Daan Schuurmans

Twee echtparen gaan een avond uit eten in een restaurant. Ze praten over alledaagse dingen, dingen waar mensen tijdens etentjes over praten: werk, de laatste films, de oorlog in Irak, vakantieplannen, et cetera. Maar ondertussen vermijden ze waar ze het eigenlijk over moeten hebben: hun kinderen. De twee vijftienjarige zoons van beide echtparen, Michel en Rick, hebben samen iets uitgehaald wat hun toekomst kan verwoesten. Tot dusver zijn alleen vage beelden van de twee in Opsporing verzocht vertoond en zit het onderzoek naar hun identiteit vast. Maar hoe lang nog? Twee mannen, twee vrouwen, twee zoons – wie durft een beslissing te nemen over de toekomst van zijn eigen kind? Wat het nog ingewikkelder maakt is dat de vader van een van de jongens de beoogde nieuwe minister-president van Nederland is.

Haha wat THE fck moest dit voorstellen dan? Niets is frustrerender dan dat je 1,5 uur kijkt naar een verhaal dat ineens ophoudt. Zomaar.
Je hebt een open eind, maar dit is gewoon een open begin. Hier is letterlijk álles mogelijk, want het houdt midden in een verhaal op. Echt slecht, zonde van m'n 85 minuten.

avatar van mjk87
Beroerde thriller. Vier onsympathieke mensen waarvan ik de ruzies en twisten ook nooit begreep en vooral Derwig was bloedirritant. Ik vind het best een redelijk acteur, maar niet als hij cynisch of kwaad moet worden op deze manier, dat kan hij niet, Visueel matig, inhoudelijk door die rare ruzies nauwelijks interessant, vervelende flashbacks en een einde waar ik niets mee kon. In het begin kijkt de film nog wel makkelijk weg, daarna boeide het allemaal niet meer. 1,0*.

Voor een schoolopdracht moeten zien om de verschillen uit de film te halen met het boek. Het boek was al weinig zeggend en de film nog minder pfffffffffffffff wat een oninteressante afzwaaier koe het acteerwerk was goed maar voor de rest rond uit saai.

avatar van =EL!ZE=
Wat is dit nou weer voor vage flut film?

avatar van Brandt
Het boek vond ik interessant, met name het schurende cynisme van Herman Koch sprak me aan, maar helaas haalt de film nergens het niveau van het boek. De scenes met die ober in zijn groene pak komen in de buurt, maar verder is het vooral futloos en ongeïnspireerd.