The Shining (1980)
Genre: Horror
Speelduur: 115 minuten (Europese release) / 146 minuten (Amerikaanse release)
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Jack Nicholson, Shelley Duvall en Scatman Crothers
IMDb beoordeling:
8,4 (1.212.657)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 30 oktober 1980
Beleef deze film nu bij Pathé! (re-release) TIPOn Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in 99 bioscopen (re-release)
Plot The Shining
"A masterpiece of modern horror."
Jack Torrance (Jack Nicholson) is een schrijver met een writer's block. Wanneer hij wordt aangenomen voor een baan als huismeester van het prestigieuze Overlook Hotel, dat zich op een afgelegen plek in de bergen van Colorado bevindt, ziet hij dit als de ideale kans om inspiratie op te doen en zijn boek af te maken. Bovendien is het de perfecte plek voor hem, zijn vrouw Wendy (Shelly Duvall) en zijn zoontje Danny (Danny Lloyd) om tot rust te komen. In al zijn arrogantie slaat hij de geruchten dat er kwade krachten in het hotel zouden huizen, en het lugubere verhaal over de vorige huismeester die waanzinnig is geworden en daarna op gruwelijke wijze zijn gezin heeft uitgemoord, in de wind.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,4 / 1212657)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spoilertopic
- The Shining (BoekMeter)
- The Shining (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
Social Media
Acteurs en actrices
Jack Torrance
Wendy Torrance
Danny
Hallorann
Ullman
Grady
Lloyd
Doctor
Durkin
Young Woman in Bath
Reviews & comments
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Nee hoor, wat ik al schreef, het kon mij ook geen moment boeien. Misschien dat het in die tijd wel als spannend werd ervaren. Ik vind het opvallend dat het merendeel van de reacties zo positief is. Veel mensen durfen een film die al jaren als heel goed te boek staat ook niet meer af te vallen. Jij gelukkig wel 
Ik denk dat je gelijk hebt. Volgens mij vindt niemand deze film leuk, maar omdat hij vroeger zo goed was moeten we hem nu wel leuk vinden. Anders horen we niet bij de club!
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Ik vind hem anders erg leuk, mooie scenes zoals altijdt bij kubrick. Een fantastisch onheilspellend sfeertje en (van Nicholsen) fenomenale acteerprestaties.
Maar ik ben het eens dat er vast mensen zijn die deze en andere films, alleen maar goed beoordelen vanwege diens status. Een eigen mening bestaat voor vele allang niet meer.
film88888
-
- 869 berichten
- 919 stemmen
wendy.... you are ....my light.... of my... life
super die scene
film_kaza
-
- 3140 berichten
- 0 stemmen
Sorry hoor maar ben ik dan echt de enige die dit een onwijze klote film vind
?De hele tijd dezelfde irritante muziek, dan verwacht je dat er iets spannends komt... gebeurt er niets...
muziek klopt ook niet met de handelingen die worden verricht bijvoorbeeld wanneer dat kind de lippenstift pakt en redrum op de deur schrijft je hoort dan pas de boing als hij het al vastheeft gepakt...
En verder klopt er gewoon helemaal niets van die film...
Al die mensen die er opeens in voor komen... waar slaat het op... en dat wijf was zooo irritant
leek wel een mongooltje 
En er gebeurt eigenlijk helemaal niets in de film... je krijgt 3 keer het stuk te zien dat bloed door de gang stroomt.
Heb me dood lopen vervelen...
Zeer slechte film, snap ook niet dat hij zo goed beoordeeld wordt. Er zijn zoveel betere films waarin tenminste WEL nog wat gebeurt!!
Het enige wat ik wel mooi gevonden vond was de tekst die de jongen op de deur schrijft

1/2 ster en dat vind ik nog aan de hoge kant!
Bij elke film is er wel iemand die er geen zak aan vind.
Ook topfilms. Veel MM gebruikers weten ook wel dat ik bijvoorbeeld Enternal Sunshine Of The Spotless Mind waardeloos vind.
Dat er niks in The Shining gebeurt vind ik onzin. Alsof je 10.000 keer naar de wc ging en je dacht, ze leven nog dan zal er wel niks gebeurt zijn.
Het kan zijn dat jij gewoon moe was en daarom minder opletten. Er gebeurt juist veel.
Er gebeuren gekken onverklaarbaren dingen waar de familie gek van word. Jack begint niet meer van zijn familie te houdem alleenmaar van het hotel. Je merkt ook dat ze opgeefmoment echt weg willen zo erg vinden ze het maar Jack wil steeds verder met zijn verhaal. Wanneer dan blijkt dat Wendy weet dat Jack gewoon 200 bladzijdes lang hetzelfde typte word ze helemaal bang. Daarom had ze ook een knuppel. Als er niets zou gebeuren zou ze geen knuppel hebben. Dat Overlook Hotel is gewoon een soort spookhuis, je moet wel wat fantasy hebben om zoiets te begrijpen.
Als jij Danny was zou jij niet zeggen dat het daar saai is en niks gebeurt. Volgens mij moet jij de scene dat Danny met de kok praat nog eens goed bekijken want dan praat je tenminste niet negatief over die gekke dingen. Al die mensen die zomaar verschijnen, en dat bloed dat van de trap valt.
Ik leg even wat uit over die gekke dingen wat ik denk.
De mensen die de gruwlijke dingen meemaakten in het huis zijn er nog steeds en Danny heeft een gave waardoor hij met ze kan comuniseren en ze kan zien. De kok zei tegen Danny dat het net plaatjes zijn in een boek, ze doen je niks. Dan gaat Danny naar de kamer met dat lijk in het bad. Als Danny de spoken een kans geeft dan worden ze sterker. Hoelanger ze er blijven hoe sterker de geesten worden. Jack stort helemaal in en verbeeld zich dan gewoon geesten. Die geesten weten Jack op slechte gedachtes te brengen en willen met behulp van de gave van Danny weer tot leven komen. Het enige wat Jack hoeft te doen is Danny doden en zorgen dat ze in het Hotel blijven..
Ik vind het ook geen topfilm maar hem verdedigen bij zo'n bericht mag wel. De muziek was wel irritant daar heb je gelijk in. Die hoge piep geluiden waar je alleenmaar hoofdpijn van krijgt
.Alleen dat deuntje aan het begin van de film een bij het hoofdmenu is leuk en scary.Even los van jouw bericht.
Ik vind dat alles te snel gebeurt. Eerst vond ik dat niet, nu ineens wel. Wanneer ze net echt alleen zijn doet Jack binnen 5 minuten al raar en verveeld. Ik vind dat Jack te snel boos word maar het duurt weer lang voordat hij uitbarst. In de remake zie je tenminste hoe hij langzaam gek word en ook waarom hij gek word. Dan zie je ook wat meer gesprekken tussen hem en de kwade geesten die in dat huis zijn. In dit deel verveelt hij zich gewoon. Het leukste van de hele film vind ik nog wel het eerste half uur & Jack's uitbarsting.
Het is een film die eens spannend en 4 sterren voor mij was, en nu niet meer is dan een film die ik wel ok vind.
Lola3
-
- 892 berichten
- 1556 stemmen
Erg behoorlijke film die af en toe je bloed laat stollen, maar soms vond ik het traagjes. Volgens mij speelt Nicholson de rol van zijn leven.
3,5
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik denk dat je gelijk hebt. Volgens mij vindt niemand deze film leuk, maar omdat hij vroeger zo goed was moeten we hem nu wel leuk vinden. Anders horen we niet bij de club!
Sure... 
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Nee hoor, wat ik al schreef, het kon mij ook geen moment boeien. Misschien dat het in die tijd wel als spannend werd ervaren. Ik vind het opvallend dat het merendeel van de reacties zo positief is. Veel mensen durfen een film die al jaren als heel goed te boek staat ook niet meer af te vallen. Jij gelukkig wel 

Je kunt eens proberen te lezen en begrijpen waarom mensen dit een goede film vinden voordat je dom begint te blaten.. Het is namelijk al vaak uitgelegd wat mensen er wél goed aan vinden 
En om dit oud te noemen is natuurlijk een ontzettende drogredenering, omdat de film nu eenmaal 26 jaar oud is. Ouderwets is hij geenzins!! Er gebeurt van alles in en de sfeer is onovertroffen.
Nieuwe horrorfilms zoals The Grudge, The Ring of Blairwitch gebeurt zeker wel veel meer in??

Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Ik hoop dat mijn sarcasme door drong bij de lezers ... zo niet, dan kom je in aanmerking voor de clubkortingskaart voor hippe mensen die naar oudere films kijken om stoer te zijn...
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik hoop dat mijn sarcasme doordrong bij de lezers ... zo niet, dan kom je in aanmerking voor de clubkortingskaart voor hippe mensen die naar oudere films kijken om stoer te zijn...
Ok, in dat geval mag je de kaart houden 
Bxian32
-
- 526 berichten
- 313 stemmen

Je kunt eens proberen te lezen en begrijpen waarom mensen dit een goede film vinden voordat je dom begint te blaten..
Pfff, je hoeft niet direct zo aanvallerig te doen als iemand anders gewoon zn mening over deze film geeft, over dom blaten gesproken 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
[Pfff, je hoeft niet direct zo aanvallerig te doen als iemand anders gewoon zn mening over deze film geeft, over dom blaten gesproken 
Wat verwacht je dan als je dit soort onzin uitkraamd.
Veel mensen durfen een film die al jaren als heel goed te boek staat ook niet meer af te vallen.
Je begon zelf met een aanval op velen die de film wel goed vinden....
(En dan quote ik niet eens je pedante uitspraak dat"men dit vroeger misschien goed vond.")
Dat terwijl er weinig films zo tijdloos zijn als die van Kubrick.
Lola3
-
- 892 berichten
- 1556 stemmen
Even een vraagje: kan iemand me uitleggen wat die man in eekhoornpak te maken had met de film?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Even een vraagje: kan iemand me uitleggen wat die man in eekhoornpak te maken had met de film?
Gewoon een van de freaky geesten uit het hotel.
Bxian32
-
- 526 berichten
- 313 stemmen
Wat verwacht je dan als je dit soort onzin uitkraamd.
Je begon zelf met een aanval op velen die de film wel goed vinden....
(En dan quote ik niet eens je pedante uitspraak dat"men dit vroeger misschien goed vond.")
Dat terwijl er weinig films zo tijdloos zijn als die van Kubrick.
Ik vind dat geen onzin, en ik vind de film zeker gedateerd, de setting is gedateerd, de personages zijn gedateerd, het "enge" gehalte is gedateerd. Tja, en als jij dat pedant vindt, so be it. We zijn het gewoon niet met elkaar eens, niks mis mee
maar uitkraamt is met een t 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het pedante sloeg op je opmerking dat men een populaire film niet durft af te vallen. Denkt jij werkelijk dat het gros van de mensen deze film goed vindt omdat ze de film niet durven af te vallen? Prima dat het voor jou de eerste keer niet werkte, maar
Setting gedateerd? Leg uit? Bestaan er geen afgelegen hotels meer?
Personages gedateerd? Leg uit? Vader, moeder, zoontje? Wat is er in godsnaam gedateerd aan hen?
Dat je het niet eng vind kan best. Ligt meestal aan de omstandigheden en je persoonlijke 'state of mind' op het moment dat je de film keek, want deze film heeft het zeker in zich. Zie ook het grote aantal stemverhogingen van mensen die 'm voor een tweede keer zien.
Bxian32
-
- 526 berichten
- 313 stemmen
Het pedante sloeg op je opmerking dat men een populaire film niet durft af te vallen. Denkt jij werkelijk dat het gros van de mensen deze film goed vindt omdat ze de film niet durven af te vallen? Prima dat het voor jou de eerste keer niet werkte, maar
Setting gedateerd? Leg uit? Bestaan er geen afgelegen hotels meer?
Personages gedateerd? Leg uit? Vader, moeder, zoontje? Wat is er in godsnaam gedateerd aan hen?
Dat je het niet eng vind kan best. Ligt meestal aan de omstandigheden en je persoonlijke 'state of mind' op het moment dat je de film keek, want deze film heeft het zeker in zich. Zie ook het grote aantal stemverhogingen van mensen die 'm voor een tweede keer zien.
Laten we er over op houden, wij ervaren dingen anders, er bestaan wel afgelegen hotels maar zoals het hotel is in de film zul je ze nu niet meer aantreffen, het gezin is heeeeel erg gedateerd, zo'n gezin met een supervolgzame vrouw en wereldvreemd jochie zul je ook met een bouwlamp moeten zoeken in deze tijden en helaas roept de film bij mij geen enkele spanning op. De woedeuitbarsting van Jack in het begin komt op dat moment zo uit de lucht vallen dat die hele ontwikkeling in de film al niet meer klopt. Ook een reden dat het mij al snel niet meer kan boeien. Shelly Duval speelt daarbovenop nog zo ontzettend slecht dat ik al heel snel de wens had dat ie haar direct al in mootjes had gehakt. Daarom werkt de film bij mij ook niet. Ze werkt met haar gedrag geen enkele sympathie op zodat het je echt niet kan schelen wat er met haar verder gebeurt (in mijn geval dus) Tja, en ik blijf bij mijn bewering dat mensen wel snel roepen dat ze iets goed vinden enkel omdat iets intussen zo te boek staat. Mensen blijven kuddedieren 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kijk 'm over een paar jaar nog eens zou ik zeggen en miischien nemen we je weer op in de kudde. 
Bxian32
-
- 526 berichten
- 313 stemmen
Kijk 'm over een paar jaar nog eens zou ik zeggen en miischien nemen we je weer op in de kudde. 
OK, ik beloof het
Met je nummer 7 ben ik het trouwens wel roerend eens
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Laten we er over op houden, wij ervaren dingen anders, er bestaan wel afgelegen hotels maar zoals het hotel is in de film zul je ze nu niet meer aantreffen, het gezin is heeeeel erg gedateerd, zo'n gezin met een supervolgzame vrouw en wereldvreemd jochie zul je ook met een bouwlamp moeten zoeken in deze tijden en helaas roept de film bij mij geen enkele spanning op. De woedeuitbarsting van Jack in het begin komt op dat moment zo uit de lucht vallen dat die hele ontwikkeling in de film al niet meer klopt. Ook een reden dat het mij al snel niet meer kan boeien. Shelly Duval speelt daarbovenop nog zo ontzettend slecht dat ik al heel snel de wens had dat ie haar direct al in mootjes had gehakt. Daarom werkt de film bij mij ook niet. Ze werkt met haar gedrag geen enkele sympathie op zodat het je echt niet kan schelen wat er met haar verder gebeurt (in mijn geval dus) Tja, en ik blijf bij mijn bewering dat mensen wel snel roepen dat ze iets goed vinden enkel omdat iets intussen zo te boek staat. Mensen blijven kuddedieren 
Ach, misschien in het pedante middleclass straatje waar jij woont niet.. maar elders in de wereld en zeker ook in de VS heb je nog legio van dat soort gezinnetjes hoor.
Duvall is gewoon een vrij onaantrekkelijk onzeker huismusje en dat geeft al veel aan over de situatie binnen dat gezin. Jack is de grillige baas in huis en duldt haar amper. Het uitgangsgegeven is helemaal niet die van wat de meeste films van nu juist zo slecht maakt: standaardsituaties, standaard plastieke amerikaanse teenagers.. die de generatie van nu blijkbaar geloofwaardiger vindt dan echte mensen 
Je hele gezeur omtrent de gedateerdheid doet mij eigenlijk alleen maar deze films nog meer waarderen. Gelukkig was er een tijd waarin mensen nog wel effectieve horror konden maken, waar is die gebleven?
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Onwetende pubers doen er goed aan naar opa te luisteren 
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Dat terwijl er weinig films zo tijdloos zijn als die van Kubrick.
Klopt helemaal. The Shining is nog altijd even slecht als in 1980. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Sprak de man met een "o" te veel in z'n naam... 
starbright boy (moderator films)
-
- 22413 berichten
- 5077 stemmen
zo'n gezin met een supervolgzame vrouw en wereldvreemd jochie zul je ook met een bouwlamp moeten zoeken in deze tijden
Jij woont vast in een stad.
Doom
-
- 8214 berichten
- 1540 stemmen
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Dat je het niet eng vind kan best. Ligt meestal aan de omstandigheden en je persoonlijke 'state of mind' op het moment dat je de film keek, want deze film heeft het zeker in zich.
Typisch argument. Ik wil je wel geloven hoor, maar het komt wat geforceerd over.
Vind je The Shining goed, geen vuiltje aan de lucht. Maar o wee als je hem slecht vindt, dan ligt het waarschijnlijk aan jezelf.
Pre- en sequels

Doctor Sleep
2019
329 reacties
Gerelateerd nieuws

Legendarische horrorfilm 'The Shining' van Stanley Kubrick vanavond te zien op televisie

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

Geen enkele nominatie: vijf klassiekers die ooit volledig werden genegeerd bij de Oscars

'The Shining' is net op tijd voor Halloween weer te streamen: 'Voel nog de rillingen over mijn rug'
Bekijk ook

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.811 reacties

The Silence of the Lambs
Thriller / Misdaad, 1991
1.252 reacties

The Usual Suspects
Thriller, 1995
1.685 reacties

American Beauty
Drama, 1999
1.914 reacties
Gerelateerde tags
kindermishandelinghoteloudjaarsavondmontanagebaseerd op boektelepathyisolatiehotelier oregon, usacoloradomazegravehalloweensnowstormbartenderseclusionaxdelusionalcoholismepsychic powersurrealismeeenzaamheidpremonitioncaretakervisionsneeuwhuiselijk geweldpostmodern psychologische thrillerauteurtweelingenlabyrinthalcoholischcultfilmblizzardpsychological horrormutilationbloody body of childextrasensory perceptionuxoricide motherhoodfilicidesnowed inburial ground hypothermiahaunted hoteloff seasonpsychological disintegration detachedparanoidvexedafi franticpediatricianrepetition moeder zoon relatiemalicioussupernatural poweranxiousnew year supernatural horrorghost childpsychotronic filmdrearyaxwriters-blockcabin fever psychological horrornegativedeal with the devilnuclear family avant gardeyosemite national park suspensefulegotisticalnew year's partytwin sistersidentical twins arrogantassertivedemeaningenraged frustratedharshmean spiritedsardonic
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








