Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)

Alternatieve titels: Harry Potter and the Philosopher's Stone | Harry Potter en de Steen der Wijzen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
152 minuten / 159 minuten (extended version)

geregisseerd door Chris Columbus
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

De jonge Harry Potter woont na de dood van zijn ouders bij z'n oom en tante, waar hij slecht behandeld wordt. Op een dag krijgt hij te horen dat zijn ouders tovenaars waren, en dat hij uitgenodigd is om te gaan studeren aan de Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Verfilming van het eerste boek uit de succesvolle Harry Potter-reeks van J.K. Rowling.

avatar van Turkeyloverz
het spel slaat nergens op en weten jullie waarom:
het is een film met toverkunsten en magie en dan verwacht je ook zoiets dat nergens op slaat.je ziet de spelers op een bezem vliegen.vinden jullie dat dan wel ergens op slaan???

avatar van BoordAppel
Dat op bezems rondvliegen is logisch binnen het Harry Potter universum. De spelregels rond quidditch niet.

FisherKing
De spelregels dus ook. 't is allemaal fantasy.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
FisherKing schreef:

't is allemaal fantasy.

Lekker makkelijk. Zo onlogisch vind ik het spel btw ook niet (mooie judo vergelijking).

Jordy schreef:

Ik vind het meer logisch dat dat spel er is. Het geeft duidelijk de nadruk op Harry Potter, want het draait allemaal om de snaai, dus het is logisch dat daar ook alles van af hangt, want de nadruk moet worden gegeven op HP. Dat het spel verder nergens op slaat, ach.. dat is onzin om daar verder over te discussieren. Dan kun je ook zeggen dat de steen der wijzen onzin is.. Het draait om HP en alles is er op afgestemd, dus ook een sport. en het blijft vette fantasy

avatar van U-96
Ik had deze film in juli 2003 al eens grotendeels gezien op Canal+, maar ik ben er gisteren helemaal voor gaan zitten...

Ik ben dus geen kenner van de boeken, dus ik kan het daarmee ook niet in vergelijking stellen. Sowiezo bekijk ik het alleen vanuit de film...

Al met al gewoon erg vermakelijk voor mij geweest. Vooral de sfeer wist mij wel goed aan te spreken. Ik weet niet echt waarom...

Ik weet van mezelf dat dit genre me vrijwel nooit ligt, maar ik heb toch geen spijt dat ik deze film ben gaan kijken. Ook de vervolgen wil ik wel graag zien...

*3.5*
[Kan wellicht verlaagd worden naar *3.0*]

(Ben niet echt in de stemming om dieper op de film in te gaan...)

avatar van Anatolia
Plezant, maar aan het eind had ik toch wel van: is dit het nou waar al die hype om draaide? Weinig verhaal.

ik vond die spelregels van dat spel ook vaag. volgens mij moet je er vanuit gaan dat die Snitch zelden gepakt wordt, dan zijn de andere punten dus van belang.

mister blonde schreef:

maar als die snitch niet word gepakt, kun je doorgaan tot iedereen er dood bij neer valt, want dat spel is pas afgelopen als die wordt gepakt (hp4: Bij WK Zwerkbal duurde een wedstrijd wel 5 dagen, tot dat ding gepakt werd, op die manier kun je wedstrijd eindigen.)

is dat zo? dat wist ik niet. dan is het i.i.g volslagen idioot.

Teskuh17 schreef:

... of als de aanvoerders in onderling overleg besluiten dat de wedstrijd afgelopen mag zijn (heb ik mij laten vertellen). Dan is het inderdaad een zeer dom spel.

braambes schreef:

Precies !
echter waarschijnlijk is het zo dat de goals pas van belang zijn als de snitch niet gevonden is op het laatste.
Werd er in het eerste boek niet verteld dat de wedstrijd dagenlang kon duren? (En dat het zo gevaarlijk was dat er soms doden vielen? Zoals er weer meer zaken beloofd werden die nooit helemaal waargemaakt konden worden?)

avatar van predator
Aardige film, maar het zet me niet aan om het boek te gaan lezen. En bij Harry Potter moet ik de hele tijd aan Balkenende denken.......

avatar van The One Ring
Ik vond hem wel leuk. Ongeveer even goed als het boek. 3,5 sterren

meike
ik moet wel zeggen harry potter is een knappe jonge(betergezegt een lekker ding het is een lekker ding en blijft een lekkerding)

avatar van Benninf
meike schreef:

Tsja..

Leuke film, ten eerste doordat het over harry Potter gaat en ten tweede door de acteurs en ten derde door de manier waarop het is gemaakt.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Harry Potter; veel over gehoord, nooit gezien of gelezen. En mijn eerste kennismaking met het tovenaarskereltje viel me eigenlijk niet tegen. Sterker nog; het viel me allemaal erg mee. Vermakelijke film met prima (make-up) effecten, settings, een portie aardige humor en goede vertolkingen. Potter zelf was hier en daar nogal houterig, maar de bijrollen zijn voortreffelijk. Vooral Rickman was leuk, evenals de kleine rolletjes van Davis en Cleese. De score van Williams maakt het af.

3,5 sterren.

Harry Potter and the Sorcerer's Stone is echt een geweldige film, daar niet van. Ja, natuurlijk Daniel, Rupert en Emma zijn nog vrijwel onervaren, maar dat moet je dan maar voor lief nemen.
Ik zal ook zeker niet van cijfer veranderen, maar ik heb net het boek weer gelezen en daarna de film en ik ergerde me kapot aan het tempo waarop deze film gaat. Doodzonde!
Maargoed, dat wou ik even kwijt

avatar van Regan_Robbie24
dit deel is na deel 3 het beste! deel 2 is gewoon flauw! deze is tenminste spannend! & Emma Watson is hierin veel beter geworden!

avatar van Pieter Montana
Regan_Robbie24 schreef:

Hoe kan ze nu beter zijn geworden als het haar 1ste film was?

Idd, het slaat nergens op, het zou logisch zijn als hij het over deel 4 had, maar niemand heeft die gezien...VERKLARING GRAAG

Op deze reacties moet een wijs antwoord komen, een antwoord dat direct uit het spel van Harry is overgenomen, en dat iedereen kent als je het spel ook maar een paar secondes gezien hebt (meer gehoord dan)...hier komt het dan: FLIPPENDO FLIPPENDO FLIPPENDO FLIPPENDO FLIPPENDO..oeps daar snotter ik wat..FLIPPENDO FLIPPENDO FLIPPENDO!!!!!!

Volgens mij moet ik nu maar stoppen, ik word met de seconde vager en idioter...

avatar van mikoz
deze reeks haalt het niet bij LOTR ..

maar ik moet toegeven als mr anti potter dat het wel amustant is

in het geval van harry potter hadden ze dus echt niet moeten gaan verfilmen. Ze zijn echt niks aan als je de boeken geweldig vindt, en dat vind ik..

alleen maar de hoogtepunten uit het boek, terwijl de boeken juist zo goed zijn door de details.. neej de films zijn niks voor mij. Ik hoorde dat deel 3 wat beter is, moet die maar eens gaan bekijken..

of niet

avatar van Dikkie Post
Respekked schreef:
Ik hoorde dat deel 3 wat beter is, moet die maar eens gaan bekijken..
of niet

NEE!!! Niet doen, deel 3 is de slechtste!!!
Deel 3 is zo slecht van boek naar film bewerkt, zal daar wel neerzetten waarom, maar je bent beter af met de eerste 2 films.

kep net ff je post bij deel 3 gelezen.. ik vond dit al niet veel soeps als er in deel 3 nog meer afbreuk wordt gedaan aan het boek dan laat ook maar zitten

avatar van Dikkie Post
Respekked schreef:

Geef je groot gelijk, ik ben een groot fan, vond de eerste twee films wel leuk, maar zou willen dat ik de derde nooit gezien had.

avatar van feanaro surion
Kijk deel 3, dat de regiseur er zijn eigen draai aan geeft is juist een verbetering. En als je het niks vind dan moet je dat zelf beslissen.