• 15.887 nieuwsartikelen
  • 178.627 films
  • 12.250 series
  • 34.040 seizoenen
  • 648.380 acteurs
  • 199.168 gebruikers
  • 9.382.580 stemmen
Avatar
 
banner banner

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1 (2010)

Avontuur / Fantasy | 146 minuten
3,63 3.307 stemmen

Genre: Avontuur / Fantasy

Speelduur: 146 minuten

Alternatieve titels: The Deathly Hallows / Harry Potter en de Relieken van de Dood: Deel 1

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: David Yates

Met onder meer: Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

IMDb beoordeling: 7,7 (656.970)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 17 november 2010

Plot Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1

"Nowhere is safe."

Heel Groot-Brittannië wordt in haar greep gehouden door Heer Voldemort (Ralph Fiennes), die maar één doel voor ogen heeft: het opsporen en doden van Harry Potter (Daniel Radclife). Terwijl het hele land in oorlog verkeert, houden de bebrilde held en zijn twee beste vrienden Ron (Rupert Grint) en Hermelien (Emma Watson) zich schuil in de verste uithoeken van de Dreuzelwereld. Daar gaan ze op een levensgevaarlijke zoektocht naar de overgebleven Gruzielementen, de voorwerpen die Voldemorts onsterfelijkheid garanderen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Hermione Granger

Ron Weasley

Dobby (stemrol)

Bellatrix Lestrange

Severus Snape

Lord Voldemort

Rufus Scrimgeour

Kreacher (stemrol)

Xenophilius Lovegood

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Zadel

Zadel

  • 245 berichten
  • 902 stemmen

Ik heb deze film net in de bios gezien en ik moet zeggen dat dit zonder twijfel de beste Harry Potter film is.

Ten eerste wat de film ten goede doet, is dat het trouw blijft aan het boek. Iedere scene die je ziet herken je uit het boek, behalve de dansscene van Hermelien en Harry. Er zijn natuurlijk wel wat stukken weg gelaten, maar dat is goed. Zo krijg je de belangrijkste dingen te zien met een paar kleine bijzaken, maar de onbelangrijke stukjes zijn weggelaten.

Vaak is het zo dat de openingsscene de sfeer van de film bepaalt en de kijker het meest beinvloed. Bij Harry Potter begint het gelijk somber. Wanneer het bekende Harry Potter van Warner Bros in beeld komt, waar stukken van afbrokkelen en plekken verroest zijn ( niet meer het mooie blauwe). Daarna krijg je gelijk een stuk te zien over hoe voldermort iemand vermoord en zijn slang weer wat te eten heeft Dit geeft gelijk een goeie indruk van de sfeer.

Iedereen die het boek heeft gelezen weet dat dit deel somber, grauw en deprimerend is.
Dit is terug te zien in de film, onder andere door wat ik hierboven al zei. bijv. veel scene's zijn in het donker of in het bos, de scene bij het graf van harry's ouders is ook niet al te vrolijk en door de vele dode die er vallen ziet iedereen er uitgeput, verdrietig en deprimerend uit Het enige wat een beetje opbeurend is, is het feest bij de wemels. Door al deze dingen, samen met het niet in beeld komen van het vertrouwde, veilige zweinstein wordt het sfeertje goed overgebracht.


Ik ben nooit zo gecharmeerd geweest van Ron, Hermelien en Harry, maar dit keer hebben ze zichzelf echt overtroffen. Rupert had zijn hoogtepunten tijdens de reis, toen hij steeds keek naar harry en hermelien. Dit deed hij erg goed en de scene waarin hij het gruzelement vernietigt is erg goed . Emma is altijd wel de betere van de drie geweest, en dat is ze nu ook. de scene waarin mathilda haar ondervraagt was erg goed gedaan, en de scene waarin ze zichzelf uitwist voor haar ouders
Radclif heb ik nooit echt goed gevonden, maar hij is toch wel vooruit gegaan. Bij hem waren goeie scene's toch wel zijn gezichtsuitdrukkingen wanneer hedwig dood gaat en de scene waarin dobby dood gaat. Daarnaast waren de bijrollen ook goed.
Dus met het acteerwerk was ook niks mee.

toen ik hoorde dat john williams niet meer zou meewerken aan deel 7, vond ik dat enigzins jammer. ( wie heeft nu eigenlijk de muziek gecomponeerd?) Maar toch heeft dit goed uitgepakt, want ik denk niet dat "Hedwigs Theme" hier goed zou passen. De muziek is nu eindelijk anders dan al die andere deuntjes, en dit past goed bij deze film en geeft en nog mooier beeld. hier ook niks op aan te merken.

ik weet dat ik steeds zeg dat het deprimerend is etc, maar toch zit er humor in. En je raad al door wie dat komt... inderdaad. Tussendoor komt er toch steeds een droge of leuke opmerking van Ron tussen, wat je in volgens mij ieder deel ziet. Dit voelt vertrouwd aan en is leuk voor de kijker.

Ik heb me verteld dat er veel schrikmomenten zitten in de film, wat ik overigens wel mee vind vallen. Ook wordt het nergens echt spannend, voor mij dan, omdat ik het boek al heb gelezen. Voor de kijker die het boek niet gelezen heeft zal het waarschijnlijk spannender zijn. Qua actie zit het ook wel goed, de ene na de andere achtervolging zorgt voor de benodigde actie in de film. misschien is actie niet helemaal het goede woordt, maar er wordt vast wel begrepen wat ik bedoel


Ook werd mij verteld, dat het einde niet echt "leuk" te noemen is ( om het even netjes uit te drukken) ook hier denk ik anders over. Dat het in 2 delen is gefilmd, heeft natuurlijk allemaal met commerciele redenen te maken. Het is dus de bedoeling dat de kijker door het eind het 2e deel wil zien. En dat is ze volgens mij gelukt. Het einde kwam voor mij niet onverwachts, het is eigenlijk logisch dat het hier stopt. Ik denk trouwens dat het einde voor veel stemmers wel veel invloed heeft in het gevel van hun beoordeling, omdat het niet af voelt. Voor mij was dit een prima einde.

Kortom, deze film is bij mij zeker positief uitgevallen. Deze film is voor mij de beste film uit de harry potter reeks en komt ook zeker hoog te staan in de top 10 2010. Ik kijk erg uit naar de het 2e deel, en hoop dat deze nog beter is.

4,5*

J.Ch. schreef:
Als de dooddoeners de bruiloft van Bill en Fleur overvallen, vlucht het drietal naar het huis dat Harry van Sirius heeft geërfd. Dat weet ik, maar als het allemaal wat langer geleden is voor je, dan vraag je je toch af waar hij nou plotseling heen gaat, en waarom Knijster Harry wel gehoorzaamt en de andere twee niet. Ook de overval op het ministerie (verder overigens heel erg leuke scènes hoor) komt volledig uit de lucht vallen. De scène met Harry en Hermelien in het huis van Mathilda Belladonna was erg spannend, maar vrij abrupt afgelopen, ook al iets wat ik niet snap. En nog iets, een detail waar ik me vreselijk aan heb geërgerd: Harry besluit de arme Dobby te begraven zonder magie en is dus even later verwoed gravend te zien – maar waar haalt hij de schep vandaan? Er wordt geen enkele aanwijzing gegeven dat hij eerst het huis is binnengegaan. Een detail, maar wel storend. Zo zijn er nog meer dingen die net niet helemaal kloppen.


als je weet waar hij heen gaat, dan vraag je je toch niet af waar hij heen gaat?
Knijster is de elf van harry, dus luistert hij naar harry.
Ontsnap uit kelder, vechten, hermelien vasthouden, en dan wegwezen? wat moet er nog meer verteld worden?
dus jij wou graag kijken hoe harry naar dat huisje loopt, een schep gaat zoeken, vervolgens naar de duinen loopt om te gaan graven?
en wat klopt er nog meer niet?


avatar van TragieStar.*

TragieStar.*

  • 3473 berichten
  • 1634 stemmen

Vandaag bekeken in de bios, en morgen komt mijn recensie Ik heb er nu even geen zin in.


avatar van Koerok

Koerok

  • 1196 berichten
  • 1422 stemmen

Net gezien. Ik had er weinig van verwacht door de slechte recensies, en daardoor werd het gewoon een genot om naar te kijken. Het blijft het boek trouw en de sfeer is gepast grimmig. Ik was zeer tevreden en zie uit naar deel 2, de afsluiter. Heb zelfs zin om het boek nog een keer te lezen, want het is in de afgelopen 2 jaar wel weer wat weggezakt.

Een 4.0


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27519 berichten
  • 4086 stemmen

Slechte recensies? Niet op MM in ieder geval


avatar van J.Ch.

J.Ch.

  • 541 berichten
  • 744 stemmen

Zadel schreef:

als je weet waar hij heen gaat, dan vraag je je toch niet af waar hij heen gaat?
Knijster is de elf van harry, dus luistert hij naar harry.
Ontsnap uit kelder, vechten, hermelien vasthouden, en dan wegwezen? wat moet er nog meer verteld worden?
dus jij wou graag kijken hoe harry naar dat huisje loopt, een schep gaat zoeken, vervolgens naar de duinen loopt om te gaan graven?
en wat klopt er nog meer niet?


Het is niet dat ik de dingen zelf niet begrijp, maar het gaat mij er meer om dat sommige aspecten, bijvoorbeeld de door mij genoemde, moeilijk te begrijpen zouden kunnen zijn voor mensen die niet onlangs het boek nog hebben gelezen. Bijvoorbeeld: Ron zegt wel iets over het huis als hij tegen Dobby zegt waar hij heen moet verschijnselen, maar (volgens mij) niet over wie er in woont. Lijkt mij toch een niet onbelangrijk detail. Als je als kijker dat vergeten bent, vraag je je toch af waar ze in de vrede zijn beland? Zo hoorde ik ook iemand naast mij vragen: 'Waar haalt hij nou ineens die schep vandaan?'
Zoals ik al zei, detail, maar toch.
En in het huis van Belladonna ging alles wel heel snel, ik zag amper wat er gebeurde. Voornamelijk met de slang. Leeft 'ie nog? Ik heb het niet gezien.
Daar heb ik mij aan gestoord, maar zoals ik al zei, desalniettemin vond ik het een heel vermakelijke film.


avatar van TragieStar.*

TragieStar.*

  • 3473 berichten
  • 1634 stemmen

Gisteren avond bekeken in de bios, en ik ging er heen met dubbelzijdige gedachtes, en zo kwam ik er eigenlijk ook weer uit.
Ik heb nog even heel goed nagedacht, en ik blijf erbij dat het een hele goede deel in de Potter-reeks is.
Heb erg genoten, en met heel veel popcorn erbij komt het altijd goed.
Ik heb namelijk het boek al gelezen, en dat vond ik jammer omdat je natuurlijk al wist wat er ging komen, ook al was ik het deels al bijna vergeten.
Maar ik vond het ook wel weer fijn, want je kent het verhaal, en je kan je makkelijk plaatsen in de film, dat lukte ook. Alleen ging het voor mij allemaal een beetje te snel, en veel scenes waren bijna zoals ik ze voor had gesteld, op een paar nadelige momenten na.
Zo vond ik het vaag dat Ron wegging, wat ik me helemaal niet meer kan herinneren, en dat Harry en Hermelien naar de begraafplaats gingen van zijn ouders, en daarna kwamen ze de oude vrouw tegen maar dat was dus blijkbaar die slang van Voldemort, vond ik allemaal een beetje vaagjes en het kwam ook niet echt tot me door, daarna kwam ook gelijk weer een andere scene wat ik nog vager vond, want het stopte opeens.
Ik vond het allemaal minder spannend dan in het boek, en dat heb ik niet vaak. Zelfs toen ze eenmaal uitgeleverd werden bij het huis van de Malfidussen, (wat in het boek vrij spannend was) drong het allemaal minder tot me door, omdat het veel minder was dan ik hoopte. Ook toen Dobby doodging, moest ik zelfs niet huilen, wat heel wonderbaarlijk is voor een persoon als ik. Ik vond dat hij ook niet echt in het verhaal kwam, dat vond ik jammer, vond hem toch leuker in deel 2.
De landschappen waren btw geweldig, de personages kwamen daarentegen weer minder aanbod, en had ook meer willen zien van de gruzielemeten. De beste scenes vond ik toch weldat Harry, Ron en Hermelien naar het ministerie gaan als 3 personages die daar ook echt werken en daar proberen het medaillon te vinden en te zorgen dat niemand hun in de gaten krijgt dat was echt geweldig, en vond het ook zeer spannend maar ook leuk. Vond het natuurlijk ook weer leuk om dat gemene mens terug te zien: Mevr. Omber.
Eigenlijk vond ik Hermelien toch de beste van allemaal, ze laat meerdere kanten van haar zelf zien en vind haar een ware actrice, het is leuk om naar haar te kijken en wat ze allemaal doet en zegt. Harry vond ik wederom ook weer heel leuk, maar dat kan ook niet anders. Ron vind ik altijd de mindere van de 3 maar hij was toch ook hier weer prima te volgen. Tja, wat zijn ze groot geworden zeg
Ik wil de film niet helemaal afkraken, want het had ook nog meerdere pluspunten. Afgezien van het niet meer terug zien van Zweinstein en de weinige terugkeer van de goede bijrollen, die btw erg goed zijn. Leuk om eigenlijk iedereen weer terug te zien zoals: Wormstaart, Bellatrix, Draco en zijn ouders, de peetouders van Harry (ookal kwamen die maar zeker 10 sec. aanbod), Perkamentus (nog even op het laatst, erg mooie scene), Ollivander, Luna, en noem zo maar op.
Ja, ik weet het, erg veel spoilers maar wil de mooie momenten maar ook de slechtere, eigenlijk heel de film niet verpesten voor iedereen
Wil nog even terug komen op de prachtige landschappen van de film, waar is het eigenlijk opgenomen ?
Verder ben ik erg benieuwd naar Part 2, kan niet wachten op het einde, en zal wel even een teleurstelling zijn. Vond het einde van Part 1, echt mooi gedaan, heel mooi afgesloten. Kreeg een kippenvel momentje.
Nog 1 vraag: (en sorry weer een spoiler:P) Hoe kwam die zwaard van Griffoendor eigenlijk op de bodem van het meertje terecht?

Vond het toch 1 van de betere van de reeks, maar niet de beste.
Een sterke aanrader.

4,5*


avatar van tommykonijn

tommykonijn

  • 5145 berichten
  • 2359 stemmen

Ik heb deze film net in de bioscoop gezien. Om het geheugen even op te frissen heb ik de delen 1 t/m 5 nog eens terugbekeken toen ze op TV kwamen, en daarna deel 6 nog op mijn eigen DVD. Dus ik was klaar voor deel 1 van de ontknoping.

Het verhaal is natuurlijk erg goed en het begint allemaal vrij mysterieus (alweer een tijdje geleden dat ik het eerste deel van het boek heb gelezen). Er zit eigenlijk van alles wel wat in, zoals bij de meeste Potters: spannend (de achtervolgingen en aanvallen van de Dooddoeners),emotioneel (Dobby, en ook Hedwig wat ik altijd een prachtig diertje vond, beetje vaag waarom die moest sterven), eng (als je in een bioscoop-zaal zit met een groot scherm en een hard geluid zitten er vaak wel een paar enorme schrikmomenten in de film zoals de slang van Voldemort en de oude vrouw die verandert in de slang). Het acteerwerk van het drietal is best wel goed, eigenlijk het beste tot nu toe (de rest van de cast hoef ik niet echt te beoordelen, want het ging voornamelijk om het drietal). De special-effects zagen er wel echt heel erg goed uit, en ook de verklaring van de relieken van de dood (de 'soort' animatie).

Het is eigenlijk zo dat het speelduur lang is, maar niet lang leek (was puur mijn gevoel, want ik ken mensen die het een vreselijk langdradige zit vonden). Ik heb een tijdje terug het laatste gedeelte van het boek gelezen (en vanmorgen compleet afgerond) en ik kan niet wachten tot Part 2 komt, want dat lijkt voor mij de aller-beste Potter film te worden. Dit hielp ook mee aan het feit dat ik het boek van deel 7 het mooiste vond. Voor nu val ik toch nog meer voor een aantal andere delen (ik kan er niks aan doen, maar voor mij blijven deel 1 t/m 3 het beste), al kun je ze bijna niet vergelijken aangezien ze hier niet naar Zweinstein terugkeren. Het gaat er in ieder geval om dat ik het een erg sterke film vond, en zeker genoten heb.

Op naar de finish!

4*


avatar van Alberic

Alberic

  • 55 berichten
  • 131 stemmen

Ik heb eerst deel 1 t/m 6 nog eens bekeken afgelopen week en heb vanochten dan dit eerste stuk van deel 7 gezien. Ik moet zeggen dat ik dit eindelijk weer eens een goede Harry Potterfilm vond. Deel 5 en 6 waren ook bij de boeken een beetje leeg. Wel gezellig hoor die Potterwereld maar de grote verhaallijnen van deel 5 (de profetie) en 6 (halfbloed prins) waren redelijk overbodig voor de grote Voldemort verhaallijn. Ik krijg wel eens het idee dat Rowling zelf niet helemaal meer wist hoe ze er 7 boeken van moest knutselen. Al met al hadden 5 en 6 met veel schrapwerk samen een mooi spannend boek op kunnen leveren.

En daarna dan deel 7, bij de boeken ook mijn lieverlingsdeel. Alles komt nog eens terug. Gebeurtenissen uit deel 1 t/m 6 vinden een plekje in deel 7. Locaties worden nog eens bezocht, personages komen nog eens terug, voorwerpen doen nog eens mee en uiteindelijk wordt alles mooi aan elkaar gebreid.

De eerste aanzetten daartoe zag je in deze film. Het tweede deel zal de boel waardig afsluiten. En wat mooi dat ze het gesplitst hebben. Het zou echt zonde zijn geweest om dit allemaal in één film te proppen.

De sfeer was goed, ik vond het zelfs af en toe spannend en een tikje emotioneel.

Best bijzonder eigenlijk zo'n filmserie van 10 jaar. Met dezelfde cast (op Dumbledore na dan).

Overigens moet ik zeggen dat ik nu merk dat films 5, 6, 7 (I) allemaal al aansluiten. Bepaalde zaken uit de voorgaande films zijn ineens al logischer nu je het vervolgdeel hebt gezien. Ik raad aan ze nog eens te kijken.


avatar van Koerok

Koerok

  • 1196 berichten
  • 1422 stemmen

rep_robert schreef:

Slechte recensies? Niet op MM in ieder geval

Ik heb hier en daar nog eens wat gelezen, en je hebt gelijk, het valt inderdaad wel mee. Allemaal ten minste gematigd positief, ook op Rotten Tomatoes. Had eerder blijkbaar een zure recensie gelezen.


avatar van TimoGoedhart

TimoGoedhart

  • 60 berichten
  • 694 stemmen

Helemaal eens met Alberic, zoals ik al verwachtte hebben ze deze x echt alles uit de kast gehaald om het prachtige verhaal zo letterlijk mogelijk te verfilmen. Echt ieder klein detail is terug te vinden en dat is echt een pluim waard. Er is geen filmreeks die (net als de boeken overigens) zo'n enorme indruk op me heeft gemaakt. Ik ben dol op het verhaal en kan de films blijven kijken. Maar deze film komt samen met deel 1 op nummer 1 van de 7. Nu al! Als ik me na het kijken van deze film voorstel hoe dat eindgevecht op het terrein van Zweinstein eruit zal komen te zien krijg ik al kippenvel. Ik zal deze reeks nog heel vaak kijken en de volgende generatie (niet van mezelf) na mij.


avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

  • 3199 berichten
  • 2584 stemmen

Mooie deal, keep Harry alive


avatar van goelian

goelian

  • 217 berichten
  • 323 stemmen

Vandaag (eindelijk) in de bioscoop gezien, en ik vond het een erg leuke film.
Emma Watson vond ik in dit deel het best van de 3, maar met Ron en Harry was ook niets mis. (in dit deel vond ik Emma ook het knapst )
De sfeer is niet meer de sfeer van de andere delen helaas. Het zweinstein sfeertje was verdwenen en ingeruild voor het straat en bos sfeertje met een tentje.
Dit vond ik wel jammer helaas.
Wat mij ook wat tegenviel was voldermort. Ik vond hem altijd de mysterieuze boze moordende tovenaar, maar in dit deel was hij meer een gewone moordenaar opzoek naar zijn prooi.
Het mysterieuze is er helaas af van hem. Dit vond ik erg jammer want dit gaat ten koste van bepaalde scenes. Als ze in zo'n tent zitten zou ik het wel tof vinden als er van die demonen hun aan zouden vallen. Ook die andere mannetjes die Harry, Ron en Hermelien vangen vond ik van die Lord of the Rings persoontjes die niet zo goed passen in het Harry Potter verhaal. Ik zie liever tovenaars en demonen.

Wat ik altijd een pluspunt vind van Harry Potter is dat je, je nooit verveelt. Deze film duurde 146 minuten, en ik heb me geen moment verveeld. Als het even dood valt, gebeurt er toch weer wat zodat je geboeid blijft.

4 sterren.


avatar van KrimpenDrummer

KrimpenDrummer

  • 89 berichten
  • 199 stemmen

Uitstekend acteerwerk, beter dan de andere delen. Lekkere spannende stukjes af en toe, waar ik me toch echt dood schrok, samen met de rest van de zaal. (gelukkig was het niet 3D, haha).

Ik vind juist het tempo in deze film erg laag, in tegenstelling tot de andere films. De andere films beginnen altijd traag, en het laatste deel (derde act) gaat opeens vliegensvlug. Omdat ze het nu over twee delen hebben kunnen spreiden hebben ze mooi de tijd genomen voor zaken als die dansscène, dat hadden ze in 2 shots kunnen laten zien, maar dit duurde vrij lang. Ook de scene waar Hermelien/Hermione het verhaal verteld van de Relieken/Hallows, mooi uitgebreid verteld, met geweldige illustrerende animaties erbij. En dit had ik bij wel meer scenes.

Ik vind het tempo lekker in de film, vrij traag af en toe, en de spannende stukken juist weer iets meer tempo. Ik weet van het boek dat het af en toe maar langdradig was, te weinig spannende stukken, maar toch wil je door blijven lezen omdat je wilt weten hoe het af loopt. Zo is het ook bij de film. Het kan niet constant spannend zijn, want juist die 'saaiere' stukken zijn ontzettend belangrijk voor het verhaal.

Toppertje, ongelofelijk benieuwd naar deel 2.


avatar van Starmaster501

Starmaster501

  • 882 berichten
  • 174 stemmen

Grauw, duister, eng, bloederig(er)(iig). Geweldig dit. Dit is geen Harry Potter meer eigenlijk. Dat zie je er weinig in terug. Erg leuk verfilmd van de boeken. Heb helaas niet 100% op zitten letten in de bios, dus ik ga hem nog eens goed terugkijken wanneer hij op dvd is.

Maar voor nu een 4*


avatar van Mescalino

Mescalino

  • 257 berichten
  • 686 stemmen

Een beetje een mindere Potter. Hier en daar wat actie en met tijden erg voorspelbaar (nee heb de boeken nooit gelezen). Het is duidelijk een opbouw naar de "ultieme showdown" die in deel twee staat te komen. Moet wel zeggen dat voldermort voor het eerst in alle potter films overkomt als slechterrik en soms zelfs 'eng' is. Vind het moeilijk om hem te waarderen omdat de 2 delen als 1 geheel moet worden gezien.

Maar omdat ik nergens het gevoel had van "hoe lang duurd dit nog", er zat dus redelijk vaart in. Had het einde wel meer een cliffhanger verwacht. (de potter fanaten zullen me ongetwijfeld tegenspreken)

3,5 ster


avatar van Zadel

Zadel

  • 245 berichten
  • 902 stemmen

ik heb nadat ik hier een bericht heb geplaats het boek weer eens opnieuw gelezen, en het wordt toch een 4, omdat de scene waar harry ron en hermelien door die bloedhonden worden uitgeleverd bij het huis van malfidus toch vele malen spannender is dan in de film, dus toch een 0,5 eraf


4*


avatar van eRCee

eRCee

  • 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Het begin van het einde, oftewel het eerste deel van de laatste Harry Potter. Wat mij betreft wel een goede keuze om dit in twee delen te doen, want wat meteen opvalt is dat er meer tijd kan worden genomen voor allerlei zaken die niet direct in dienst staan van het plot. Met name de psychologische verwikkelingen tussen de personages kwamen er in eerdere delen nog wel eens bekaaid van af. Wat dat betreft doet de verfilming van deel 7 meer recht aan het boek. Bij tijden verliest de film hierdoor zelfs wat teveel aan vaart; dit deel had dan ook best iets korter gekund. Verder blijft het jammer dat het vloeiende en natuurlijke van de boeken op het filmdoek niet goed tot uiting komen. Alles voelt stroever, de grapjes, de ruzies tussen de karakters, sommige ontwikkelingen. Omdat ik een fan ben van de fantasiewereld van Rowling, van haar personages en vertelstijl, heb ik me echter goed vermaakt. Je zit er ook meteen weer voor een paar dagen in. De laatste boeken maar eens herlezen voordat het echte slotstuk verschijnt.


avatar van sgimp

sgimp

  • 23 berichten
  • 291 stemmen

Beste uit de serie, kan niet wachten op de laatste.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Review 2: Mening veranderd na herziening .

In Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I slaat het hele verhaal een andere richting in: Harry en zijn vrienden gaan niet meer naar hun school Hogwarts, maar gaan op een soort queeste door de Britse wildernis, op zoek naar de overgebleven Horcruxes. Gezien alle andere films zich op Hogwarts hebben afgespeeld is het inderdaad tijd dat er wat frisse wind doorheen gaat waaien. Daar wint de Harry Potter serie wat mij betreft weer wat vernieuwing en originaliteit mee: een goede keuze dus van schrijfster J.K. Rowling. En gelukkig heeft scenarioschrijver Steve Kloves een erg sterk script van het bronmateriaal geadapteerd. Hij laat zien dat hij Rowlings personages door en door kent en schrijft een script dat gewaardeerd kan worden door de trouwe fan en door de personen die de boeken niet hebben gelezen, maar slechts de films kijken.

Verder heeft Kloves naar mijn mening ook een goede keuze gemaakt door de nazi-Duitsland verwijzingen niet uit de film te laten (vervang de zogenoemde ‘Mudbloods’ door Joden en de Duistere Tovenaar Voldemort door Hitler), dat geeft namelijk extra inkijk in hoe het er aan toegaat in de inmiddels erg duister geworden tovenaarswereld.
Net zoals in elk deel houdt Kloves ervan om wat met de personages te spelen en zelf scènes te verzinnen die niet in het boek beschreven staan. De ene keer pakt dat niet zo goed uit (zie de actiescène bij Rons huis in het midden van de vorige film) en de andere keer wel – en gelukkig pakt het nu erg goed uit. Ik ben aan vier “extra” scènes gekomen. De scène waar Hermione het geheugen van haar ouders wist om hen te beschermen is werkelijk waar prachtig (werd alleen vernoemd in het boek). Dan hadden we nog de scène waar Hermione neus aan neus met een Snatcher staat, ook zeer spanningsverhogend en subtiel, maar ingenieus bedacht. Maar de hoogtepunten van de “extra” scènes waren wat mij betreft toch wel de dansscène tussen Harry en Hermione en de animatie die werd gebruikt om het verhaal van de Drie Gebroeders te vertellen. Twee dingen die het Harry Potter-universum alleen maar verrijken. Toch moest er alsnog wat materiaal geschrapt worden door Kloves. Zo zat ik een beetje met het fragment spiegel in mijn maag. Het is helemaal niet bekend waar Harry dat in godsnaam vandaan heeft, terwijl de spiegel in het vijfde boek al geïntroduceerd was. En als ze dan al niet even de tijd hebben om uit te leggen waar Harry die spiegel ineens vandaan‘tovert’, dan ga ik me bedenken hoe het geweest zou zijn als ze het hele verhaal in één film hadden gepropt: waarschijnlijk was de zogenoemde niet-lezer dan gewoon de zaal uitgestapt omdat ie de film voor geen centimeter kon volgen. Daarom is het mijn mening dat de keuze om het boek in twee delen te hakken compleet gerechtvaardigd is. Misschien is het puur vanwege het geld, misschien niet, maar mij maakt het niet uit. Zonder het in twee delen splitsen was het echt een rommeltje geworden. Daarbij wil ik ook even zeggen dat de keuze van de split niet beter had kunnen zijn. Het is daardoor alleen jammer dat de climax een beetje de wensen overlaat. Je bent gewend van een Harry Potter film dat hij met een grote knal eindigt, maar de climax was nu een redelijk kleinschalige actiescène, wat natuurlijk komt omdat er op de helft van het boek geen enorm actie-spektakel is. Het stoort me lichtelijk, maar ik houd wel in m’n achterhoofd dat Kloves daar weinig aan kon doen. Hij heeft een prachtig script geleverd voor deze film.

Een script dat overigens erg goed is uitgevoerd door de acteurs. Het viel me onmiddellijk op dat Daniel Radcliffe (Harry) en Emma Watson (Hermione) met sprongen vooruit zijn gegaan. Ook de derde, Rupert Grint (Ron) was erg goed bezig, alhoewel Watson tot mijn grote verbazing naar de kroon heeft gegrepen. Ze was altijd al ‘het midden’ geweest: Daniel de minste, daarna zij en Rupert de beste. Gelukkig hebben de drie hoofdrollen zich genoeg ontwikkeld om de film te dragen, want de focus lag deze keer echt op de drie en blij toe. Moet je je eens voorstellen dat er een hoop bijpersonages bij waren betrokken: dan zou je door de personages de film niet meer kunnen zien, denk ik. Ik vond het op het begin in het huis van de Dursleys al erg rommelig gedaan met die verschillende personen. Gelukkig worden de bijpersonages wel erg goed gespeeld. En dan vooral de slechteriken. Ralph Fiennes (Voldemort) haalt álles uit de korte tijd die hij op het scherm heeft, hetzelfde geldt voor Jason Isaacs (Lucius Malfoy), en Helena Bonham Carter (Bellatrix) zat zo te zien helemaal in haar sas toen ze haar gesprek van ‘girl to girl’ kreeg met Hermione (waar Watson overigens ook zeer sterk acteerde).

Ja, de slechteriken weten het beklemmende sfeertje van deze één na laatste Potterfilm erg goed te weerspiegelen. Want wat is het toch allemaal volwassen en donker geworden, zeg! Iets waar ik heerlijk van kan genieten. Een van de hoogtepunten daarin vond ik toch wel de scènes waar Harry, Ron en Hermione door verlaten landschappen struinen, terwijl je op de achtergrond de namen van vermiste personen opgesomd krijgt te horen op hun houten ‘toverradio’. En dit onder de begeleiding van de muziek van Alexandre Desplat geeft gewoon een heerlijke sfeertje. Het was mooi om te zien hoe Desplats score de film compleet wist te maken, iets dat bij de voorgaande Potter componist wel eens miste. Ook kregen we regelmatig een zogeheten ‘fade to black’, waarin het beeld langzaam naar zwart vloeit.

En als ‘finishing touch’ krijgen we van de sound effects department ook regelmatig wat bonken te horen (bonken die op onweer in de verte lijken). Zo ook twee keer dat het geluid flink omhoog ging en ‘uiteen spatte’ in een grote, lage bonk. Dat zet de duisternis die de Potterfilms hebben bereikt heerlijk neer. En verder weet Eduarda Serra hier ook een passende cinematography bij te verzinnen, maar niet alleen dat, van elk shot weet hij echt iets moois te maken. Elk shot is mooi geschoten en prima aan elkaar gemonteerd in de editing-room door editor Mark Day. Vooral als Harry een van zijn dromen krijgt, levert Mark Day mooi werk in de montage: korte flitsen die een droom goed weerspiegelen, maar die toch het juiste laten zien. En als het team van de visual effects mensen dan ook nog eens opnieuw iets moois weet neer te zetten (vooral de huiselfen waren mooi gemaakt), mag deze Potterfilm zich technisch gezien de beste noemen.

Maar niet alleen dat, ik denk dat ik (na lang nadenken) deze sowieso wel als de beste beschouw. Ik kijk hier echt naar een Harry Potter film die zijn niveau omhoog heeft gezet. De filmmakers hebben hier écht wat van gemaakt. En ze hebben niet alleen een goede Harry Potter film neergezet, maar ook een zeer volwassen en duistere film, met mooie donkere fantasy, iets waar ik wel van houd. Harry Potter heeft zich prachtig ontwikkeld en de cliffhanger laat je met smacht uitkijken naar het allerlaatste Harry Potter deel ooit... Van 4,0 naar...

4,5 sterren


avatar van J.Ch.

J.Ch.

  • 541 berichten
  • 744 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

Verder heeft Kloves naar mijn mening ook een goede keuze gemaakt door de nazi-Duitsland verwijzingen niet uit de film te laten (vervang de zogenoemde 'Mudbloods' door Joden en de Duistere Tovenaar Voldemort door Hitler), dat geeft namelijk extra inkijk in hoe het er aan toegaat in de inmiddels erg duister geworden tovenaarswereld.

Ik snap de vergelijking tussen de inderdaad in rap tempo verduisterende tovenaarswereld en nazi-Duitsland, de verwijzingen ernaar in de film zijn mij echter ontgaan. Nu ben ik toch wel benieuwd...?


avatar van Starmaster501

Starmaster501

  • 882 berichten
  • 174 stemmen

Viel mij gelijk op. De dooddoeners zijn zeg maar de Nazi's. De Mudbloods zijn de joden, die worden allemaal vervolgt en opgepakt door de Nazi's (dooddoeners) in de film. Geeft gelijk een goede sfeer door hier een vergelijking mee te maken.


avatar van wyatt earp

wyatt earp

  • 5006 berichten
  • 2639 stemmen

Het heeft even geduurt maar gister heb ik dan eindelijk tijd gehad om naar de bios te gaan voor deze film en ik ben echt overdondert. Mijn verwachtingen waren al hoog, maar dit deel heeft ze gigantisch overtroffen. Ik durf zelfs zonder enige aarzeling te zeggen dat dit de beste Harry Potter is van allemaal.

Bij elke nieuwe film van Harry Potter wordt weer gezegd dat bij donkerder en duisterder is dan ooit tevoren. Maar bij dit deel is het echt zo. Bij de beginscene wordt meteen de toon gezet, en het geouwehoer uit de vorige film is voorgoed voorbij. De sfeer in dit deel is heel somber en je voelt gewoon dat het einde nabij is. Er komen een paar hele mooie scenes in voor die je niet zomaar in een Harry Potter film zou verwachten. Zoals de scene waarin Hermione het geheugen van haar ouders wist om hun te beschermen, Prachtig.

In tegenstelling tot de vorige delen speelt geen enkele scene zich af op Hogwarts. In begin was ik bang dat het dan niet zou voelen als een deel van Harry Potter, maar dat viel ontzettend mee. Ik zou bijna zeggen dat het opgelucht voelt. Je bent weliswaar niet in de vertrouwde omgeving van Hogwarts, maar het is aan de andere kant vernieuwend en het bied ruimte voor andere dingen. Er waait (zoals Albus hierboven mij al zegt) een nieuwe frisse zeer aangename wind door Harry Potter.

Wat ook het mooie aan dit deel is, is dat het alle vorige delen aan elkaar verbind. Oude plekjes van lang geleden worden nog eens bezocht, en alles wordt mooi aan elkaar geknoopt.

Het is overigens een zeer goede keuze geweest om dit deel in tweeën te hakken. Als ze dat allemaal in 1 deel zouden moeten proppen was het een afgeraffeld zooitje geweest. Nu nemen rustig de tijd om het verhaal te vertellen.

Dat dit deel zo goed is komt vooral omdat het deel heel anders in elkaar zit. Veel elementen uit de vorige film zitten niet in deze film. Geen Hogwarts, geen Dumbledore, geen leraren die hier en daar een steuntje in de rug geven. Nee ze staan er helemaal alleen voor en ze moeten alles alleen doen. Dit is waarvoor ze al dit tijd op school gezeten hebben. En als laatste bevat deze film geen grote climax, waarin elke film naar toe gewerkt wordt. In alle stilte wordt er naar het allerlaatste deel gewerkt, waarin de hel losbarst. Als het ware de stilte voor de storm. Misschien komt het wel daarom dat dit deel zo goed valt. Als ik dit zo nu schrijf krijg ik er ontzettend veel zin in. Meer dan ooit tevoren. Ik zou nog uren door kunnen schrijven, maar ik ga het niet doen. Ik zat er aan te denken om dit deel 4,5* te geven, maar ik geef em toch het volledig aantal sterren. Ik ben nog nooit zo overdondert geweest door een Harry Potter deel. Prachtig.


avatar van JohnWilliams

JohnWilliams

  • 7504 berichten
  • 1006 stemmen

J.Ch. schreef:

(quote)

Ik snap de vergelijking tussen de inderdaad in rap tempo verduisterende tovenaarswereld en nazi-Duitsland, de verwijzingen ernaar in de film zijn mij echter ontgaan. Nu ben ik toch wel benieuwd...?

Die namen van overleden mensen, dat oplezen op de radio.

Dat deed me aan WO II denken.


avatar van Bruens

Bruens

  • 190 berichten
  • 108 stemmen

IN het boek krijgt hij de schep van Bill geloof ik, maar wat maakt het uit hij is een tovenaar, hij zou hem ook via toverkracht kunnen bemachtigen denk ik, als je je ergens aan moet storen omdat het niet gebeurt is het wel dat ze zich nooit eens wassen


avatar van mipha

mipha

  • 229 berichten
  • 207 stemmen

Wat een trage film.. Ik had het boek gevoelsmatig eerder uit. Film had door het constante kampere in 'rip-off' middle earth, een uur korter kunnen zijn.

1punt voor nick cave!


avatar van UmindC

UmindC

  • 4 berichten
  • 131 stemmen

Ik vind dit zeker de minste van de films tot nu toe, ik mis een beetje het Harry Potter gevoel.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1680 stemmen

Toch gek voor een film die mischien wel het beste het boek volgt


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

J.Ch. schreef:

Ik snap de vergelijking tussen de inderdaad in rap tempo verduisterende tovenaarswereld en nazi-Duitsland, de verwijzingen ernaar in de film zijn mij echter ontgaan. Nu ben ik toch wel benieuwd...?

Starmaster501 schreef:

Viel mij gelijk op. De dooddoeners zijn zeg maar de Nazi's. De Mudbloods zijn de joden, die worden allemaal vervolgt en opgepakt door de Nazi's (dooddoeners) in de film. Geeft gelijk een goede sfeer door hier een vergelijking mee te maken.

JohnWilliams schreef:

Die namen van overleden mensen, dat oplezen op de radio.

Dat deed me aan WO II denken.

- Alles in het Ministerie van Toverkunst. Rijen mensen van onzuiver bloed.

- De rechtbank, waar alleen Umbridge (zonder raad) over veroordeelden beslist.

- De 'speurders' lopen zelfs met een rode band om een bovenarm.


avatar van Amity

Amity

  • 1786 berichten
  • 147 stemmen

Beste Harry tot nu toe denk ik.


avatar van wilofski

wilofski

  • 202 berichten
  • 575 stemmen

De eerste goede harry potter naar mijn mening.

Ook de eerste die zich degelijk aan het verhaal houd (mss zijn deze 2 met elkaar verbonden...)

Hij keek ook lekker weg en ik was na de 2,5h van de film teleurgesteld dat hij al gedaan was, IK WOU MEER!!! Wachten op deel 2 dus

Nee, eindelijk een Harry Potter die het niveau van de boeken inhaalt.

Ik heb er van genoten!