Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.783.288)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2783288)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
Dino_V
-
- 27 berichten
- 72 stemmen
ps. Onbegrijpelijk dat er in recensies beweerd werd dat deze film zo ongelofelijk ingewikkeld was..
HAHAHAHAHAHAH, het feit dat je dat schrijft (en sowieso heel jou beleving van de film) zegt genoeg, je snapt de film totaal niet!!
We worden allemaal zwaaaaaaaaaaar voor gek gehouden, de hele film is een droom! Nolan droomt over het maken van een film en alle karakters hebben hun eigen rol in het maken van de film..
Voor alle details check dit: NEVER WAKE UP: THE MEANING AND SECRET OF INCEPTION - chud.com
Zoveel respect voor Nolan, die vent is GE-NI-AAL!!! Hij heeft zich sowieso voorbij gestreefd aan Tarantino die ook probeert de kijkers voor de gek te houden, maar dat is geen verste verte gelukt zoals dat nu is gelukt in Inception!!
88Fabian
-
- 1527 berichten
- 0 stemmen
Hij heeft zich sowieso voorbij gestreefd aan Tarantino die ook probeert de kijkers voor de gek te houden, maar dat is geen verste verte gelukt zoals dat nu is gelukt in Inception!!
Dat was hem ook al gelukt in The Prestige,voor de rest ben ik het
helemaal met je eens,wat Tarantino doet kan Nolan beter,maar dat had
ik al door bij Memento.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Jullie trappen ook overal in, he. 
HAHAHAHAHAHAH, het feit dat je dat schrijft (en sowieso heel jou beleving van de film) zegt genoeg, je snapt de film totaal niet!!
We worden allemaal zwaaaaaaaaaaar voor gek gehouden, de hele film is een droom!
Duh! Echt? Goh, dat is wel heeeeeeeeeeeel bijzonder..... 
Vrees dat Monteri en ik de film juist wel begrepen en daarom ook niet zo verrast de zaal uit komen...
Zoveel respect voor Nolan, die vent is GE-NI-AAL!!! Hij heeft zich sowieso voorbij gestreefd aan Tarantino die ook probeert de kijkers voor de gek te houden, maar dat is geen verste verte gelukt zoals dat nu is gelukt in Inception!!
Spreek voor je zelf, dat jij je nu zo makkelijk voor de gek laat houden, wil niet zeggen dat het voor iedereen geldt.....
yeyo
-
- 6353 berichten
- 4620 stemmen
HAHAHAHAHAHAH, het feit dat je dat schrijft (en sowieso heel jou beleving van de film) zegt genoeg, je snapt de film totaal niet!!
We worden allemaal zwaaaaaaaaaaar voor gek gehouden, de hele film is een droom!
Dat is vooral nog nooit eerder in films gedaan en zo.
yeyo
-
- 6353 berichten
- 4620 stemmen
Heeft Tarantino de intentie om te doen wat Nolan doet? Allesbehalve me dunkt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je zal bv elke dag 1 film van Nolan kunnen bekijken en dan zal je zeer
zeker zijn stijl herkennen,maar ik weet door het zeggen van dit dat ik dan toch op een eigenwijze manier zal worden aangesproken met de vraag "Leg eens uit dan" ik heb zonet een voorbeeld gegeven,en ik laat verder lekker alles over aan degene die net verder kijken of willen dan hun neus lang is.
Ik ben er inmiddels ook achter wat zijn stijl is. Hij is buitengewoon behoudend en uitleggerig. Hij houdt van verhalen met veel raadsels, maar omdat hij zo bang is dat de kijker het niet snapt, verteld hij ze met een zo eenvoudig mogelijke beeldtaal. Hij focust daarbij zodanig op het kloppend maken van de inhoud dat volledig vergeet dat er ook vooral gevoel in moet worden gelegd. Voor Nolan lijkt een film op een excell sheet; alle berekeningen moeten kloppen, dan is hij tevreden. Maar een beetje photoshop zou zoveel leukers opleveren...
Hij is een vakman, maar wel een hele saaie.
Qar
-
- 228 berichten
- 1509 stemmen
Spreek voor je zelf, dat jij je nu zo makkelijk voor de gek laat houden, wil niet zeggen dat het voor iedereen geldt.....
Hij spreek ook voor zichzelf, hij geeft gewoon zijn mening over Nolan. Ik snap sowieso niet waarom je bovenop iedere positieve reactie moet duiken.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hij spreekt toch ook voor zichzelf, hij geeft gewoon zijn mening over Nolan. Ik weet niet waarom je meteen bovenop iedere positieve reactie moet duiken.
Omdat hij onzin uitkraamd. Ik heb me helemaal niet voor de gek laten houden. En wat heeft Tarantino hier in godsnaam mee te maken? Totaal ander soort regisseur. Zou ook niet weten met welke film Tarantino kijkers voor de gek zou willen houden.
Verder is dit een discussieforum. Ik zou dus niet weten waarom ik hier niet op zou mogen reageren.... 
Qar
-
- 228 berichten
- 1509 stemmen
Tarantino heeft hier ook niks mee te maken, maar blijkbaar vind hij dus van wel dus spreekt hij wel voor zichzelf. Niet dat ik het met die vergelijking eens ben.
Tuurlijk mag je reageren, ik vind het vaak wel leuk om te volgen. Maar ik krijg het gevoel dat je overal een discussie van wilt maken, hoe klein ook.
yeyo
-
- 6353 berichten
- 4620 stemmen
Tarantino heeft hier ook niks mee te maken, maar blijkbaar vind hij dus van wel dus spreekt hij wel voor zichzelf. Niet dat ik het met die vergelijking eens ben.
Op bepaalde momenten houdt dat hele "het is mijn mening"-praatje wel op. Tarantino met Nolan vergelijken is gewoon je reinste waanzin.
Albus Dumbledore
-
- 2041 berichten
- 884 stemmen
"Beste Droom Die Ik Ooit Heb Gehad"
De Britse regisseur Christopher Nolan is er eentje die ik al een hele tijd in de gaten houd. Ik vind dat hij erg sterke films aflevert, met een vaak origineel en bijzonder verhaal en soms een sterke twist op het einde. Mensen kunnen over hem zeggen wat ze willen, maar ik vind hem een van de beste blockbuster-regisseurs van het moment. Hij ontwikkelt zich en ontwikkelt zich, waarmee hij met Inception een film aflevert die de bombast heeft van Batman en het mysterie van Memento.
Ook ik ben het er mee eens dat zolang je je hoofd erbij houd de film absoluut niet lastig is om te volgen. Op het begin snap je er niets van, maar elk mysterietje wordt tot in de puntjes ontrafeld. Het concept van de dromen is heerlijk origineel en ik snap eigenlijk niet dat mensen deze film vergelijken met The Matrix, wat ik een heel ander soort film vind, met een totaal ander concept. Ik moet zeggen dat hij wel heel erg lang duurde, maar de climax was uitstekend. Door het hele droomconcept had Nolan een prima excuus om een aantal zeer coole actiescènes te maken (die we inderdaad al wel eens eerder hebben gezien en weinig nieuws bieden), maar toch blijft de film origineel uit de hoek komen. Deze actiescènes waren dankzij de muziek van Hans Zimmer ongelooflijk heerlijk en bombastisch en de climax had daardoor een continue spanning.
Natuurlijk word er veel gepraat over de laatste minuut van de film. Zit DiCaprio nu nog steeds in een droom, of houdt zijn "Totem" toch op met tollen? Dit is puur zelf-interpetatie, en sommige mensen vinden dat leuk en sommige niet. Ik vind een open einde toch altijd wel leuk, dan heb je wat om over na te praten en het is lekker wat anders dan die andere Hollywood feelgood eindes. My guess: Cobb was nog even tien minuutjes in slaap gedut voordat hij in LA landde
.
Dan wil ik het nog even hebben over de acteerprestaties. Ik vond deze allemaal zeer goed, vooral die van Leonardo DiCaprio, wat speelde hij voortreffelijk, zeg! Ook de rest van de cast deed het sterk, met Cillian Murphy en Tom Hardy als co-uitblinkers. Alleen die Joseph Gorden-Levitt vond ik nogal stroef en emotieloos acteren en Marion Cotillard speelde ook vrij saai en het leek echt alsof ze de rol totaal niet wilde. Dat was jammer, want het hele subplot met Cobb en Mal was heel erg mooi en je leefde echt mee met Cobb toen Mal van het gebouw sprong. Dit had denk ik toch beter uit de verf kunnen komen als Cotillard wat meer haar best had gedaan.
Maar al met al was Inception weer een heerlijke Nolan, met een origineel verhaal, geweldige actiescènes, een ijzersterke score en een einde waar nog veel over nagedacht gaat worden. Ik geef hem een kleine:
4,5 sterren
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Heeft Tarantino de intentie om te doen wat Nolan doet? Allesbehalve me dunkt.
Enige gelijkenis lijkt mij inderdaad onbestàànde. Denk dat hedendaagse generatie gewoon maar drie cineasten kent
Daar komt bij dat Nolan stylistisch niet tot aan de knieën komt van Tarantino, maar dat even ter zijde gelaten.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Ik ben er inmiddels ook achter wat zijn stijl is. Hij is buitengewoon behoudend en uitleggerig. Hij houdt van verhalen met veel raadsels, maar omdat hij zo bang is dat de kijker het niet snapt, verteld hij ze met een zo eenvoudig mogelijke beeldtaal. Hij focust daarbij zodanig op het kloppend maken van de inhoud dat volledig vergeet dat er ook vooral gevoel in moet worden gelegd. Voor Nolan lijkt een film op een excell sheet; alle berekeningen moeten kloppen, dan is hij tevreden. Maar een beetje photoshop zou zoveel leukers opleveren...
Hij is een vakman, maar wel een hele saaie.
Wel, dat is zowat het gevoel dat ik ook over Nolan heb. Niemand zal me horen zeggen dat hij sléchte films maakt. Maar echt aan-de-ribben-klevende cinema? Nâh!
RodneyS
-
- 274 berichten
- 2568 stemmen
Super mooi! Prima verhaal en acteerwerk.
Soms wat lastig te volgen.
4,5*
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
Jongens ben eens verstandig en ga niet op de mensen in die alleen maar aandacht vragen
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Aandacht vragen? Ik vind het allemaal erg fijn om te lezen, wat users als Reinbo plaatsen. Users met een visie voor cinema en die dit topic voorzien van inhoudelijke kritiek. Daar hebben we pas wat aan.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Het slaat volgens mij op de 'negatievelingen'. Ik neem jou enkel als voorbeeld gezien je frequente activiteit hier 
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
Kijk het sloeg niet bepaalt op een persoon maar ik vind het gewoon een beetje dom dat als 1 iemand de film niet goed vind dat mensen er meteen opspringen als blaffende honden en zo zijn we inmiddels 5 pagina's veder.
Maar ja dat is mijn mening.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je de film niet leuk vind en al helemaal niet dat je hem beter vind dan Avatar, maar ieder zijn ding en zijn mening toch
Peace Out
yeyo
-
- 6353 berichten
- 4620 stemmen
Ik heb hier nochtans nog niet veel gratuite kritiek gezien. Persoonlijk vind ik de kritische, negatievere berichten tot nog toe veel interessanter dan de positieve recensies.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Aandacht vragen? Ik vind het allemaal erg fijn om te lezen, wat users als Reinbo plaatsen. Users met een visie voor cinema en die dit topic voorzien van inhoudelijke kritiek. Daar hebben we pas wat aan.
Ik bied Reinbo informatie aan voor een ''interessante'' discussie en het enige wat hij kan doen is een (nog niet begonnen) discussie meteen met een dooddoener laten eindigen. Daar heb jij inderdaad heel wat aan...
Ik ben er inmiddels ook achter wat zijn stijl is. Hij is buitengewoon behoudend en uitleggerig. Hij houdt van verhalen met veel raadsels, maar omdat hij zo bang is dat de kijker het niet snapt, verteld hij ze met een zo eenvoudig mogelijke beeldtaal. Hij focust daarbij zodanig op het kloppend maken van de inhoud dat volledig vergeet dat er ook vooral gevoel in moet worden gelegd. Voor Nolan lijkt een film op een excell sheet; alle berekeningen moeten kloppen, dan is hij tevreden. Maar een beetje photoshop zou zoveel leukers opleveren...
Hij is een vakman, maar wel een hele saaie.
Doet me trouwens denken aan A Wonderful Night in Split waar je duidelijk kan zien dat de heer Reinbo niet eens een film kan onderscheiden van goed of slecht. Het gaat puur alleen om de vorm bij Reinbo. Veel geschreeuw maar weinig wol. Beetje, het porbleem van Onderhond en zijn volgelingen...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat een onzin, het gaat mij om het totaal. Soms biedt de vorm voldoende. (Bovendien vond ik de verhalen en de structuur bij Split ook sterk). En als iemand zijn mening altijd haarfijn uitlegt en onderbouwd is het OH wel. En Inhoud op zich is niets, het gat om hoe het verteld wordt. En dat is bij deze film veel te uitleggerig en saai.
Daarnaast heb ik gewoon op je post gereageerd en geschreven dat ik het een leuke analyse vond, maar dat het ook exact duidelijk maakt waar het aan ontbreekt in Inception; FANTASIE.
En als jij wel iets weet te vertellen over het personge van DICaprio; be my guest.
Q Jones
-
- 3525 berichten
- 2882 stemmen
Ik heb hier nochtans nog niet veel gratuite kritiek gezien. Persoonlijk vind ik de kritische, negatievere berichten tot nog toe veel interessanter dan de positieve recensies.
Dan heb je mijn reactie nog niet gelezen hehehe 
Nee flauw grapje, het is maar wat je leuk vind om te lezen, ga je de film nog wel zien
m@rtijn
-
- 17 berichten
- 89 stemmen
Ik vond Di Caprio toch ook niet erg overtuigend. Bijvoorbeeld zijn manier van kwaad worden, bepaalde gelaatstrekjes. Leek allemaal héél erg op zijn rollen van bijvoorbeeld The Departed en Shutter Island. Ergens is dit wel begrijpelijk omdat de personages weinig tot geen diepgang krijgen, maar toch.. Ik vond Tom Hardy de grote acteerster van de film! Levitt vond ik ook niet slecht.
Ja dat heb ik ook met Di Caprio, het is voor mijn gevoel allemaal vanhetzelfde, komt bij mij ook niet geloofwaardig over
Inception gisteren gekeken , goede film geen moment verveeld
Rowiee.
-
- 21 berichten
- 13 stemmen
ik vond Di caprio wel overtuigend
WAT EEN GOEIE FILM< echt een aanrader, je moet hem echt gaan zien
zeker in de bioscoop! wat een beleving en wat een kick
ik heb hem in pathe imax gezien, nog beter geluid en beeld
echt super mooi!
iedereen die ik spreek stuur ik er naartoe. echt een goeie film
revadebe
-
- 208 berichten
- 952 stemmen
Supergoede film! Vind hem tot nu toe 4 sterren waard, maar bij eventuele herziening kan daar nog best een halve ster bijkomen.
De acteerprestaties zijn goed. Het verhaal is erg sterk. De special effects zijn erg goed, bijvoorbeeld dat zweven in de lift zag er erg realistisch uit en ook het veranderen van de richting van de zwaartekracht was erg goed gedaan. De CGI-kunstjes zijn geweldig, bijvoorbeeld al die kratten met groente en fruit die exploderen, de stad die ombuigt en zo kan ik nog wel een tijd doorgaan.
Je moet er wel bijblijven met je kop, want er zitten behoorlijk wat lagen in de film. Uiteindelijk heb je een stuk of 13 dromen gezien!
En het venijn in de staart van de film geeft hem nog net dat beetje extra.
Zentropa
-
- 2 berichten
- 20 stemmen
Wederom vakwerk van Nolan. Prachtige vormgeving, indrukwekkende rollen, in het bijzonder die van Cillian Murphy en van Leonardo DiCaprio die mij tegenwoordig blijft verbazen, waanzinnig mooie geluidsvormgeving en een ijzersterk en intelligent script. De enige minpunten waren naar mijn mening de teleurstellende rol van Cotlillard die inderdaad niet helemaal op haar plek lijkt te zijn en de soms wat langgerekte schiet- en actiescènes. En misschien mocht het verhaal op het einde wat meer losse stukjes en ruimte voor eigen invulling bevatten want de ontknoping kwam inderdaad op een presenteerblaadje en niet, zoals gebruikelijk bij Nolan, pas onderweg naar huis vanuit de bioscoop. Maar toch een terechte 4,5 sterren dunkt mij!
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Ik ben er inmiddels ook achter wat zijn stijl is. Hij is buitengewoon behoudend en uitleggerig. Hij houdt van verhalen met veel raadsels, maar omdat hij zo bang is dat de kijker het niet snapt, verteld hij ze met een zo eenvoudig mogelijke beeldtaal. Hij focust daarbij zodanig op het kloppend maken van de inhoud dat volledig vergeet dat er ook vooral gevoel in moet worden gelegd. Voor Nolan lijkt een film op een excell sheet; alle berekeningen moeten kloppen, dan is hij tevreden. Maar een beetje photoshop zou zoveel leukers opleveren...
Hij is een vakman, maar wel een hele saaie.
Dit is voor mij echt de perfecte beschrijving van Nolan. Zijn films zijn zo berekend dat ook de personages vaak niet meer zijn dan tandwieltjes in Nolan's constructie. Je hebt nooit het gevoel naar echte mensen te kijken, alleen maar naar kille personages die heel netjes doen wat het plot vereist.
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde sciencefictionfilm 'Inception' van Christopher Nolan is vanavond op televisie

Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max

De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)

Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








