Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.784.124)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2784124)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik heb hier nochtans nog niet veel gratuite kritiek gezien. Persoonlijk vind ik de kritische, negatievere berichten tot nog toe veel interessanter dan de positieve recensies.
Negatieve reacties zijn bijna altijd leuker om te lezen. Heeft alleen niks te maken met het niveau van een recensie. Als heel veel mensen erg positief zijn over een film, dan zal die film best wel kwaliteiten hebben he..
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Negatieve reacties zijn bijna altijd leuker om te lezen. Heeft alleen niks te maken met het niveau van een recensie. Als heel veel mensen erg positief zijn over een film, dan zal die film best wel kwaliteiten hebben he..
Dat is zoiets als zeggen dat de meerderheid altijd gelijk heeft, en dat klopt uiteraard voor geen meter, want ik heb altijd gelijk 
Dat heel veel mensen erg positief zijn zegt eigenlijk alleen maar dat de film toegankelijk is. Als je dat als kwaliteit wilt omschrijven, dan heb je wel gelijk.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Dat is zoiets als zeggen dat de meerderheid altijd gelijk heeft, en dat klopt uiteraard voor geen meter, want ik heb altijd gelijk 
Dat heel veel mensen erg positief zijn zegt eigenlijk alleen maar dat de film toegankelijk is. Als je dat als kwaliteit wilt omschrijven, dan heb je wel gelijk.
Een mening is nooit een feit he. Je kan niet bepalen of een film wel echt goed of slecht is. Maar als heel veel mensen er erg positief over zijn, dan heeft de film het goed gedaan lijkt me. Maar je hebt wel een punt; de film is dan sowieso vooral toegankelijk.
yeyo
-
- 6353 berichten
- 4620 stemmen
Negatieve reacties zijn bijna altijd leuker om te lezen. Heeft alleen niks te maken met het niveau van een recensie.
Vernietigende recensies die films de grond inboren kunnen inderdaad soms vermakelijk zijn. Maar zo een recensies heb ik hier toch nog niet gelezen. Het blijft allemaal doordacht, gematigd en genuanceerd.
Als heel veel mensen erg positief zijn over een film, dan zal die film best wel kwaliteiten hebben he..
Het tegendeel is voor mij ondertussen al lang bewezen. Tussen mijn 0,5* en 1* lijsten staan er genoeg films die veel mensen fantastisch vinden.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Blijkbaar heb ik mij ingesteld op een meesterwerk omdat TDK tegenviel. Alle voorgaande films van Nolan vind ik beter. Mensen kunnen zeggen wat ze willen, maar echt onder de indruk ben ik niet. Ik hou het even op 3 sterren, want ik zit mij serieus af te vragen wat deze film nou zo bijzonder maakt. Ik heb al verscheidene reviews gelezen waarin mensen de film goed evalueren, maar het doet me weinig. Ik heb dus naar een vrij langdradige en lome film zitten kijken.
newG
-
- 956 berichten
- 2347 stemmen
Montorsi, Ik kan me vrij goed vinden in wat je allemaal zegt op een paar puntjes na.
Wat de film wel de moeite waard maakt is het razende tempo
Ben ik nu de enige die vind dat de vallende bestelwagen alle snelheid uit de film haald...
Een verrassend leuke soundtrack (tot het laatste kwartier dan toch waar Zimmer zijn bovengemiddelde vorm helaas verliest in een opgeblazen grand finale ofzo, erg jammer).3*
Nergens echt de muziek opgevallen jammer genoeg, had je hier niet gezegt dat het van zimmer was, zou het nooit geweten hebben
idd, het verhaal is zo standaard en cliche als maar kan zijn, maar dan gewoon in een "ongewoon" jasje gestoken.
Zijn close ups was voor mij net 1 van de pijnpunten.Vond het meerendeel nogal vanop afstand geschoten. Nooit echt een benauwd gevoel gekregen bij die "droomverdedigers" (misschien op het begin waar ze met zijn alles de kamer binnenstormen...
Dat was hem ook al gelukt in The Prestige,voor de rest ben ik het
helemaal met je eens,wat Tarantino doet kan Nolan beter,maar dat had ik al door bij Memento.
Als je Tarantino met Nolan ga vergelijken ben je toch wel verkeerd bezig. Elk heeft hun eigen genre. Waar het bij Nolan steeds gaat om het verhaal en er niet van wilt afwijken, gaat het bij Tarantino om de personages en dialogen. Nolan kan zeker nog veel leren van Tarantino in dat opzicht. Maar Tarantino zal zeker ook nog kunnen leren van Nolan. Maar toch, appelen en peren...
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Vernietigende recensies die films de grond inboren kunnen inderdaad soms vermakelijk zijn. Maar zo een recensies heb ik hier toch nog niet gelezen. Het blijft allemaal doordacht, gematigd en genuanceerd.
Het tegendeel is voor mij ondertussen al lang bewezen. Tussen mijn 0,5* en 1* lijsten staan er genoeg films die veel mensen fantastisch vinden.
1. Zou dat dan niet komen omdat Inception gewoon een behoorlijke film is waar je niet vernietigend over zal zijn? Alleen Reinbo is echt negatief momenteel en voor de rest lees ik veel positieve dingen.
2. Smaken verschillen he. Ik beoordeel ook slechte films hoog en goede films laag. Maar jij en ik zijn slechts een individu. Ik vind de scores van de massa wel interessant. Daaruit haal je toch vaak of de film een aanrader is of niet.
JP
-
- 620 berichten
- 262 stemmen
Ik vind de film geen briljant meesterwerk maar een bovengemiddeld intelligente summerblockbuster en een meer dan prima kijkervaring. (4*)
Alleen...
... als ik de laatse 20 pagina's van dit topic afstruin naar eventuele interessante discussies, irriteer ik me mateloos aan sommige mensen die de film of de regisseur niet pruimen en dit tot in den treure toe aan iedereen willen opleggen.
Kom op (en dan richt ik me maar gewoon even direct tot Reinbo
): als Nolan of Inception je niet bevalt, maak dat hier dan duidelijk (en geloof me, dat is het inmiddels voor iedereen) en wees vervolgensna niet al te lange tijd zo volwassen om rond te gaan hangen in de topics van films waar je wel wat leuks over te melden hebt.
Ik weet niet wat je er mee wilt bereiken om alle positieve kritieken hier te willen weerleggen, maar mijn leesplezier verpest het behoorlijk.
Genoeg erover, moest me van het hart, terug naar de film nu.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Tja, een negatieve mening moet geweerd worden..... 
Zou ook wel een erg saaie boel worden als ik mij enkel mocht uiten over films waar ik wel positief over ben.
En waarom zou ik positieve kritieken niet mogen weerleggen als ik het daar niet mee eens ben, het is toch verdomme een discussieforum en geen fansite!
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Christopher Nolan's Inception
Wat een lekkere frisse salade is deze film geworden zeg. Gemaakt met allerlei ingredienten die we in andere films ook al gezien hebben. Maar door de originele insteek voelt het nergens aan als cliche, wat best heel bijzonder is. Zo zitten er scene's in de film die me aan Kubrick's 2001: A Space Odyssey deden denken. We zien DiCaprio in een rol die niet zou misstaan in een Bondfilm, en de actiescene's deden me weer denken aan Mission Impossible.Over de laatste grote invloed wil ik het later nog hebben.
Iets anders wat me op viel aan Inception is de cast. Werkelijk voor elke fatsoenlijke rol is een topacteur aangesteld. Over de hoofdrolspeler hoeven we het niet eens te hebben, die staat ver boven de rest van zijn generatie, maar wel over die prachtige piepkleine Ellen Page, die na rollen in Hard Candy en Juno nu een volwassen vrouw is geworden. We kennen Joseph Gordon-Levitt nog uit de tv serie Third rock from the sun en (500) Days of summer, maar zo netjes in zijn pak gehesen, zie je dat hij nu ander soort rollen ook aan kan. Voor mij was de leukste verrassing Tom Hardy. Ik kende hem al van RocknRolla en toevallig heb ik pas Bronson gezien. En erg fijne acteur waar we nog veel meer van gaan zien.
Je kan merken dat Nolan jaren bezig is geweest met Inception. Hoewel de film gewoon goed te volgen was is het een fantastische prestatie geweest om dit te schrijven. Met het dromen in een droom lijkt me de kans op een onsamenhangend verhaal erg groot. Maar dat is gelukkig niet het geval. Nolan heeft echt een immens risico genomen om deze film juist nu in het blockbusterseizoen te brengen en daarvoor verdient hij hulde. De bijna perfectionistische aanpak is er ook van af te zien. We worden door de gehele film getrakteerd op de ene prachtige scène na de ander.
En dan vraag ik me af wat de toekomst nog meer gaat brengen voor deze jonge regisseur. Batman 3 wordt op dit moment neergepend. Verder is er niet veel bekent over volgende projecten. Ik hoop alleen een ding, en dat is dat hij de drang van de studio's kan weerstaan om hier vervolgen op te maken. Want zeg eens eerlijk, we zitten toch niet te wachten op Inception Reloaded en Inception Revolutions? En voor dat je het weet moeten we dan de regisseur Christine Nolan noemen. 
yeyo
-
- 6353 berichten
- 4620 stemmen
1. Zou dat dan niet komen omdat Inception gewoon een behoorlijke film is waar je niet vernietigend over zal zijn? Alleen Reinbo is echt negatief momenteel en voor de rest lees ik veel positieve dingen.
Daar zit iets in, maar dan houdt je opmerking over dat negatieve recensies zogezegd leuker te lezen zijn weinig steek.
2. Smaken verschillen he. Ik beoordeel ook slechte films hoog en goede films laag. Maar jij en ik zijn slechts een individu. Ik vind de scores van de massa wel interessant. Daaruit haal je toch vaak of de film een aanrader is of niet.
Dat valt maar te zien wat je onder een aanrader verstaat. Ik vind hoge scores (zeker omtrent dergelijke hypes) vaak nogal alarmerend. Juist omdat smaken inderdaad verschillen, maar monsterscores zoals deze lijken eerder te bevestigen dat er slechts een paar uitzonderingen op de regel zijn.
JP
-
- 620 berichten
- 262 stemmen
Tja, een negatieve mening moet geweerd worden..... 
Zou ook wel een erg saaie boel worden als ik mij enkel mocht uiten over films waar ik wel positief over ben.
En waarom zou ik positieve kritieken niet mogen weerleggen als ik het daar niet mee eens ben, het is toch verdomme een discussieforum en geen fansite!
Omdat je tot vervelens toe in herhaling valt en ik me kan voorstellen dat ik niet de enige ben die dit irriteert.
Als je extreem positief over Inception/Nolan was geweest & elk negatief geluid gedurende een lange periode had weerlegd, had ik waarschijnlijk een soortgelijk bericht getikt.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik werd op een gegeven moment wel gek van Reinbo in het Avatar topic 
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Blijkbaar heb ik mij ingesteld op een meesterwerk omdat TDK tegenviel. Alle voorgaande films van Nolan vind ik beter. Mensen kunnen zeggen wat ze willen, maar echt onder de indruk ben ik niet. Ik hou het even op 3 sterren, want ik zit mij serieus af te vragen wat deze film nou zo bijzonder maakt. Ik heb al verscheidene reviews gelezen waarin mensen de film goed evalueren, maar het doet me weinig. Ik heb dus naar een vrij langdradige en lome film zitten kijken.
Nee Apekop! Je hebt de halve film zitten slapen! Je zat denk ik in je eigen droomwereldje! 
Weet je wat we gaan volgende week weer, alleen niet in de Arena, dat was een ramp.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik werd op een gegeven moment wel gek van Reinbo in het Avatar topic
Nou bereid je je dan hier daar ook maar op voor. 
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
HAHAHAHAHAHAH, het feit dat je dat schrijft (en sowieso heel jou beleving van de film) zegt genoeg, je snapt de film totaal niet!!
Is dat zo? Want wat je erna schrijft is zo'n beetje wat ik al zei..
.. alleen heb ik het niet gehad over Nolan die zou dromen. Heb je vast ook niet zelf bedacht 
Zoveel respect voor Nolan, die vent is GE-NI-AAL!!! Hij heeft zich sowieso voorbij gestreefd aan Tarantino die ook probeert de kijkers voor de gek te houden, maar dat is geen verste verte gelukt zoals dat nu is gelukt in Inception!!
Geinig bedacht, en het zal ook al wel kloppen, maar wat maakt dit dan dat de film daarmee beter is? Lijkt me niet bepaald relevant allemaal, het enige wat je je hoeft af te vragen is Blijft het tolletje draaien of niet. Laten we niet doen alsof Nolan hier fundamentele vragen en nieuwe baandoorbrekende thema's heeft aangesneden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Nee Apekop! Je hebt de halve film zitten slapen! Je zat denk ik in je eigen droomwereldje! 
Weet je wat we gaan volgende week weer, alleen niet in de Arena, dat was een ramp.
Jaja, wellicht geef ik hem nog een herkansing. En ga nou niet beginnen over dat in slaap vallen, ik zat in mijn eigen droomwereldje met Ellen Page. Ik heb 93% van de film gezien, dus niet zeuren lapzwans
en de Arena was geen succes nee. Die Areno munteenheid is veelste duur.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Geinig bedacht, en het zal ook al wel kloppen, maar wat maakt dit dan dat de film daarmee beter is? Lijkt me niet bepaald relevant allemaal, het enige wat je je hoeft af te vragen is Blijft het tolletje draaien of niet. Laten we niet doen alsof Nolan hier fundamentele vragen en nieuwe baandoorbrekende thema's heeft aangesneden.
Precies. Toen ik de bioscoop uitliep met mijn vrienden hoorden we ook allemaal haastig bedachte theorieën over of de hele film een droom was of niet. Onze reactie was: "Nou en? Je kunt voor jezelf beslissen of alles een droom was of niet, dat maakt voor de film op zich weinig uit." Als alles een droom zou zijn, wat dan? Ik kan het maar amper een mindfuck noemen.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Montorsi
-
- 9717 berichten
- 2381 stemmen
Inderdaad knap gevonden, en knap jatwerk!
Maar binnen de film wel 'logisch' jatwerk 
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Binnen de film is deze vonds wel heel leuk. En gejat of niet, de Inception theme blijft schitterend 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2407 stemmen
Ik zou de film er bijna een halve extra voor geven. Nee serieus, ik vind het voor de Inception maatstaf heel toepasselijk.
synec
-
- 752 berichten
- 439 stemmen
Op youtube staat een hele leuke comment,
Rosicky
-
- 1436 berichten
- 1709 stemmen
Gisteravond Inception gezien, en yup, Nolan flikt het weer.
Ik kan niet ontkennen dat ik vooraf misschien wel op nog iets meer had gehoopt. Nog iets meer spektakel, nog iets meer mindfuck. Natuurlijk, toen ik de filmzaal uitliep was ik overdonderd door hetgeen ik gezien had, maar ergens had ik stiekem toch op iets meer gehoopt.
Het aller knapste aan Inception is dat je in een complete surrealiteit terecht komt, waarin tijden door elkaar lopen en er overal van alles ontploft, en dat je toch de hele tijd precies weet waarnaar je aan het kijken bent, en waarom het gebeurt. Dat is de gave van Nolan. Bij the Prestige en in mindere mate ook bij Memento liet hij al zien een meester te zijn in het helder houden van een ingewikkeld plot. Een echte mindfuck vond ik Inception dan ook niet. Op een open einde na is er niets dat aan je eigen verbeelding wordt overgelaten, en worden allen vragen keurig beantwoord.
Het zweverige plot van Inception moet je maar net aanspreken. Als je absoluut niet over verbeeldingskracht beschikt, zal de film gegarandeerd tegenvallen. Persoonlijk heb ik echter genoten van het vernuftige plot, inclusief persoonlijk drama van DiCaprio. Het plot is ondanks al z'n onmogelijkheden erg logisch en prima te volgen, het zit barstensvol actie, retecoole special-effects en links en rechts ook nog wel wat humor.
Visueel is Inception overdonderend. Waar ik me er bij the Dark Knight nog aan stoorde dat alles er zo realistisch uitzag (een batmanfilm moet er juist comic uitzien in mijn ogen) vond ik dat bij Inception een groot pluspunt. Het vuurgevecht in de stad was misschien wel het meest indrukwekkend. Ook surreele scenes waren verbluffend. Die waarin de zwaartekracht wordt getart zijn het hoogtepunt hiervan.
DiCaprio is weer op dreef voor de zoveelste film in korte tijd waarin hij zich helemaal kan laten gaan. Joseph Gorden Levitt steelt samen met Ken Watanabe de show, wat hebben die twee me in positieve zin verrast. Natuurlijk is Levitt een goede acteur, maar in Inception is ie echt ontzettend bad-ass. Tom Hardy is ook erg leuk als Britse hitman en over alle andere bijrollen valt eigenlijk ook niets negatiefs te melden. Murphy, Page, Cotillard, allemaal prima in orde.
Al met al is Inception waarschijnlijk toch gewoon dé film van het jaar geworden. Alles is tot in de puntjes verzorcht, al miste ik op de een of andere manier iets toen de film af was. Geniale blockbuster!
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Ben ik nu de enige die vind dat de vallende bestelwagen alle snelheid uit de film haald...
Einde was inderdaad extreem langdradig. Dat busje deed er eeuwen over en dat oeverloze geknal in dat besneeuwde gebied was op een gegeven moment gewoon irritant. Leek wel alsof ik in een jaren 80 actieflick terecht was gekomen.
revadebe
-
- 208 berichten
- 952 stemmen
Precies. Toen ik de bioscoop uitliep met mijn vrienden hoorden we ook allemaal haastig bedachte theorieën over of de hele film een droom was of niet. Onze reactie was: "Nou en? Je kunt voor jezelf beslissen of alles een droom was of niet, dat maakt voor de film op zich weinig uit." Als alles een droom zou zijn, wat dan? Ik kan het maar amper een mindfuck noemen.
Mijn vrienden en ik hadden precies hetzelfde. Dat de setting met de kinderen heel erg leek op die van zijn herinnering, wijst erop dat het misschien toch een droom was. Aan de andere kant, zijn vrouw verschijnt altijd ten tonele als het een droom is, maar in realiteit kan ze dat niet meer. En bovendien neigde het tolletje toch wel om te vallen vond ik. Dus het was misschien toch wel gewoon realiteit. Maar dit maakt verder helemaal niks uit voor de film, het is gewoon een klein detail. Het is leuk dat dit er nog inzat, heb je nog stof tot nadenken. Maar echt een open einde is het niet. En dat vind ik prima.
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde sciencefictionfilm 'Inception' van Christopher Nolan is vanavond op televisie

Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max

De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)

Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








