Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 106 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Geregisseerd door: Ethan Coen en Joel Coen
Met onder meer: Michael Stuhlbarg, Richard Kind en Aaron Wolff
IMDb beoordeling:
7,0 (157.512)
Gesproken taal: Engels, Hebreeuws en Italiaans
Releasedatum: 21 januari 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via Prime Video
Bekijk via MUBI
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot A Serious Man
"…seriously!"
Terwijl Jefferson Airplane op de radio klinkt, valt het leven van de Joodse professor Larry Gopnik (Michael Stuhlbarg) in 1967 uit elkaar. Zijn vrouw wil van hem scheiden, zijn dochter steelt geld van hem voor een neuscorrectie en zijn zoon houdt zich bezig met rock-'n-roll en blowt liever met z'n vrienden dan dat hij zich op z'n Bar Mitswa voorbereidt. Daarnaast zit hij opgescheept met zijn sociaal gehandicapte broer die weigert het huis te verlaten en wordt zijn hoofd ook nog eens op hol gebracht door de beeldschone, naakt zonnebadende buurvrouw. En aangezien dit nog lang niet alle problemen van Larry zijn, wordt het hem erg moeilijk gemaakt om 'een serieuze man' te zijn.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,0 / 157512)
- Trailer (YouTube)
- A Serious Man (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op MUBI
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Lawrence 'Larry' Gopnik
Uncle Arthur Gopnik
Sy Ableman
Judith Gopnik
Danny Gopnik
Sarah Gopnik
Don Milgram
Rabbi Nachtner
Mr. Brandt
Mitch Brandt
Reviews & comments
PhongForce
-
- 107 berichten
- 0 stemmen
Als The Coens dit niet hadden gemaakt vond niemand deze film leuk..
Skycrawler
-
- 741 berichten
- 0 stemmen
Nutteloze stelling Phongforce. Je kan het ook omdraaien: als de Coens dit niet hadden gemaakt dan zouden meer mensen deze film leuk vinden.
PhongForce
-
- 107 berichten
- 0 stemmen
Ik krijg gewoon sterke vermoedens dat mensen als mensen horen dat een film van the coens uit is dat ze hem meteen goed vinden.
Er zijn B-Films (onbekende) die beter zijn dan dit zogenaamde meesterwerkje maja als de naam Coen bros erbij word gezet komen de positieve recensies ineens..
Kronos
-
- 1009 berichten
- 1478 stemmen
Als The Coens dit niet hadden gemaakt vond niemand deze film leuk..
Wat een ontzettend suffe bewering.
Ik krijg gewoon sterke vermoedens dat mensen als mensen horen dat een film van the coens uit is dat ze hem meteen goed vinden.
Waarop zijn die vermoedens gebaseerd? Omdat jij er geen bal aan vindt en het voorstellingsvermogen mist om te kunnen geloven dat anderen dit gewoon een erg goede film vinden?
PhongForce
-
- 107 berichten
- 0 stemmen
Vertel mij eens wat er dan zo gaan aan is dan ?
Don't worry..I'll wait.
PhongForce
-
- 107 berichten
- 0 stemmen
Ja sorry.. ik vind bijv Burn After Reading van hun ook maar niks voor mij. Mensen die dol zijn op The Coen Bros geef ik mijn zegen maar echt waar, ik vind het maar 3 keer niks..
Jeff Bridges bijv als The Dude ofzo..die zo memorable moet voorstellen in The Big Lebowsky? Sorry ..momma never raised no fool.
Niks voor mij gewoon.Punt.. en als ik dan een film van ze kijk en niks aan vind mag ik best een cijfer geven toch, enige film die wel deed bij mij was No Country For Old Men, maarre ga aub niet zeggen dat bijv de scene waa Josh Brolin zei, If i dont make it back tell momma i love her..
grappig was.. dus dat
Kronos
-
- 1009 berichten
- 1478 stemmen
Het interesseert mij eerlijk gezegd geen zak wat jij er van vindt.
JigSaw_Doll
-
- 413 berichten
- 627 stemmen
Het interesseert mij eerlijk gezegd geen zak wat jij er van vindt.
Win! 
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
als de Coens dit niet hadden gemaakt dan zouden meer mensen deze film leuk vinden.
Ik zou deze film niet leuker vinden, maar ik zou er wel minder kritisch naar gekeken hebben. Ik ben wel een fan van de jaren '90 Coen-films en ik ontkom er niet aan dat ik vergelijk. Het is ook niet alleen de humor die ik mis sinds Intolerable Cruelty maar ook de scriptoriginaliteit, scherpe dialogen en plezierige personages van films als Fargo, The Hudsuycker Proxy, Barton Fink, The Big L.
Wat dat betreft zou je ze kunnen vergelijken met Jiskefet die analoog aan hun succes ook de scherpte verloren.
PhongForce
-
- 107 berichten
- 0 stemmen
Het interesseert mij eerlijk gezegd geen zak wat jij er van vindt.
Oh tuurlijk, daarom dat je zo'n commentaar leverde he !
Dat is hetzelfde als het bed induiken met een man en beweren dat je geen homo bent.. heel geloofwaardig kom je over Kronos.. 
kuk
-
- 641 berichten
- 674 stemmen
Oh tuurlijk, daarom dat je zo'n commentaar leverde he !
Dat is hetzelfde als het bed induiken met een man en beweren dat je geen homo bent.. heel geloofwaardig kom je over Kronos..
Maar je hebt nog 0 argumenten gegeven wát er dan zo slecht aan is. Dat het je niet aanspreekt is duidelijk, maar leg dat dan eens uit 
Kronos
-
- 1009 berichten
- 1478 stemmen
Oh tuurlijk, daarom dat je zo'n commentaar leverde he !
Dat is hetzelfde als het bed induiken met een man en beweren dat je geen homo bent.. heel geloofwaardig kom je over Kronos..
Zoals duidelijk voor iedereen die kan lezen gaf ik geen commentaar op wat jij van de film vindt maar op wat jij schreef over mensen die deze film een goede beoordeling geven. (Zie posting 9 maart 2011, 18:00 uur.)
helleke
-
- 967 berichten
- 1168 stemmen
Bij momenten grappige film.
Het hoofdpersonage wordt echt wel serieus te kakken gezet, den duts 
Ik vond wel dat de film nogal abrupt eindigde.
3 sterren.
Donkerwoud
-
- 8672 berichten
- 3945 stemmen
Als The Coens dit niet hadden gemaakt vond niemand deze film leuk..
Als er een film is die zo onafscheidelijk verbonden is met de stijl van de broers dan is het deze wel. Dit zou bijna niet door een andere regisseur gemaakt kunnen zijn.
erik1677
-
- 1787 berichten
- 0 stemmen
Wel een mindere van the Coens brothers.
Sommige dialogen zijn wel weer hilarisch dat wel, en er worden weer leuke typetjes neer gezet.
Ook het beeld van de jaren 60 word hier prachtig neergezet.
Wat ik persoonlijk heel knap vind, want je hebt echt het idee dat je in de jaren 60 zit.
Alleen,heb me echt stierlijk geergerdt aan het feit dat onze serious man, zn vrouw niet een ongelofelijke rotschop onder haar reet gaf.
Ik weet wel,dathet bij het verhaal hoort, maar ergerde me hier mateloos aan.
Misschien valt bij herziening me puntentelling wel hoger uit, maar nu nog even niet.
timburton
-
- 1296 berichten
- 632 stemmen
Zoals duidelijk voor iedereen die kan lezen gaf ik geen commentaar op wat jij van de film vindt maar op wat jij schreef over mensen die deze film een goede beoordeling geven. (Zie posting 9 maart 2011, 18:00 uur.)
Akkoord, hij moet zijn argumenten onderbouwen. Maar als iedereen vanaf nu zoals jij dat doet gaat beweren dat het hen geen zak interesseert wat andere mensen over films zeggen ben ik over drie weken echt voor altijd pleiten van deze website.
Nelusje
-
- 225 berichten
- 2228 stemmen
Goeie film, erg dramatisch hoe alles fout kan lopen, veel zwarte humor. Het eidne past perfect, maar supervaag.
Robi
-
- 2528 berichten
- 2526 stemmen
Een bijzondere film. Een vage film. Toch ook wel grappig. Over een serieuze man. Maar niemand neemt hem serieus. Maar de film heeft zeker wel wat.
modinator
-
- 88 berichten
- 115 stemmen
niet veel actie.traag.dus ik snap niet dat mensen dat leuk vinden.
SandLover
-
- 205 berichten
- 138 stemmen
niet veel actie.traag.dus ik snap niet dat mensen dat leuk vinden.
Mooie reactie bij een film als deze. Gelukkig is de nieuwe Pirates in de bios.
tplstrltj
-
- 69 berichten
- 125 stemmen
Wat een ontzettend suffe bewering.
Waarop zijn die vermoedens gebaseerd? Omdat jij er geen bal aan vindt en het voorstellingsvermogen mist om te kunnen geloven dat anderen dit gewoon een erg goede film vinden?
Tuurlijk is het zo dat bij veel mensen(onbewust) de regisseur invloed heeft op de stem die ze geven.
Donkerwoud
-
- 8672 berichten
- 3945 stemmen
Tuurlijk is het zo dat bij veel mensen(onbewust) de regisseur invloed heeft op de stem die ze geven.
Dat gaat niet eens zo onbewust. Voor mij past een film binnen het gehele oeuvre van een bepaalde cineast, en ik zal dus altijd proberen om te zoeken hoe de film in kwestie zich verhoudt tot eerder en later werk.
In het geval van deze film is het uniek voor de Coens dat ze zo overduidelijk teruggrijpen naar hun eigen jeugd. Dit hebben ze nog niet eerder zo uitgesproken gedaan. Daarmee krijgt deze film een heel andere lading, te midden van datgene wat zij doorgaans uitbrengen.
Kronos
-
- 1009 berichten
- 1478 stemmen
Tuurlijk is het zo dat bij veel mensen(onbewust) de regisseur invloed heeft op de stem die ze geven.
Dat zal wel. En jij bent je daar natuurlijk wel bewust van.
Maar mijn reactie op PhongForce ging over nog wat anders. Hij schreef:
Als The Coens dit niet hadden gemaakt vond niemand deze film leuk..
Ik zal daarover nog eens herhalen; Wat een ontzettend suffe bewering.
tplstrltj
-
- 69 berichten
- 125 stemmen
Ik denk dat het punt van PhongForce is dat "fanboys" van een bepaalde regisseur sneller een goede beoordeling geven over bijvoorbeeld een nieuwe film van die regisseur of dat allom geprezen regisseurs zoals de coen's makkelijker een goede beoordeling over een film kunnen verwachten omdat sommige kijkers met de flow meegaan; " Iedereen vind deze film leuk dus dan vind ik dat ook." PhongForce zegt dit een beetje ongelukkig maar ik ben het er wel mee eens.
Aan de andere kant kun je ook zeggen dat doordat de Coens juist zoveel worden geprezen er kritischer naar hun films gekeken word.
Het beste is volgens mij om een film zo neutraal mogelijk te bekijken, maar dit kan niet altijd omdat je meestal beinvloed word door bijvoorbeeld je verwachtingspatroon omdat de vorige film van die regisseur zo goed was. Daar kun je niks aan doen, daarom zei ik "onbewust"
Kronos
-
- 1009 berichten
- 1478 stemmen
Ik denk dat het punt van PhongForce is dat "fanboys" van een bepaalde regisseur sneller een goede beoordeling geven over bijvoorbeeld een nieuwe film van die regisseur of dat allom geprezen regisseurs zoals de coen's makkelijker een goede beoordeling over een film kunnen verwachten omdat sommige kijkers met de flow meegaan; " Iedereen vind deze film leuk dus dan vind ik dat ook." PhongForce zegt dit een beetje ongelukkig maar ik ben het er wel mee eens.
Da's grappig. Je bent het eens met wat volgens jou zijn punt is. Maar ik lees dat punt nergens in het bericht van PhongDinges.
Hij schreef dat niemand deze film leuk zou vinden als die niet van de Coens was.
Als je het daarmee eens bent heb je toch een andere uitleg nodig dan de jouwe.
tplstrltj
-
- 69 berichten
- 125 stemmen
Het lijkt me duidelijk dat je dit niet zo letterlijk moet nemen. Maar goed, deze discussie heeft verder niks met de film te maken.
Gerelateerd nieuws

'A Serious Man' komt morgen (18 februari) op televisie: 'Het is geen Coen meer als er geen apart einde aan zit'

'A Serious Man' is morgenavond (28 december) te zien op televisie: 'Moet dit nou serieus genomen worden of niet?'
Bekijk ook

Magnolia
Drama, 1999
1.554 reacties

Fargo
Misdaad / Komedie, 1996
1.424 reacties

War Photographer
Documentaire, 2001
11 reacties

Carlos
Biografie / Misdaad, 2010
48 reacties

Nebraska
Drama / Roadmovie, 2013
181 reacties

Miller's Crossing
Misdaad / Drama, 1990
296 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









