• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.508 films
  • 12.241 series
  • 34.027 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.139 gebruikers
  • 9.379.649 stemmen
Avatar
 
banner banner

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005)

Sciencefiction / Fantasy | 140 minuten
3,71 3.649 stemmen

Genre: Sciencefiction / Fantasy

Speelduur: 140 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: George Lucas

Met onder meer: Hayden Christensen, Ewan McGregor en Natalie Portman

IMDb beoordeling: 7,6 (912.373)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 19 mei 2005

Plot Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith

"The saga is complete."

De Clone Wars razen naar hun hoogtepunt als Kanselier Palpatine wordt ontvoerd door General Grievous, een inmiddels bekende Jedi-doder. Anakin Skywalker en Obi-Wan Kenobi strijden als broers in dit gevecht om hem te redden en ze gaan een laatste confrontatie aan met de leider van de seperatisten, Count Dooku. Maar als de Jedi Council eindelijk een manier heeft gevonden om de Clone Wars tot een einde te brengen en de vrede in het melkwegstelsel te herstellen, houden ze er geen rekening mee dat Anakin zich langzaam tegen de Jedi Council keert als hij een keuze moet maken tussen Obi-Wan en zijn heimelijke vrouw Padmé, die hij in een visioen heeft zien sterven. De mysterieuze Sith Lord Darth Sidious slaat voor een laatste keer hard toe en alle gebeurtenissen leiden naar de eerste Star Wars film uit 1977 als George Lucas het laatste hoofdstuk in zijn verhaal afsluit.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Anakin Skywalker / Darth Vader

Obi-Wan Kenobi

Padmé Amidala

Chancellor Palpatine / Darth Sidious

Senator Bail Organa

Yoda (stemrol)

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van RubenM

RubenM

  • 19 berichten
  • 17 stemmen

Een zeer mooie film. Ik vond hem beter dan episode I en II. Een onverwacht plot maar zeer goed gemaakt. Toch blijf ik me afvragen waarom men Ewan McGregor voor Obi-Wan heeft gecast, ik vind hem alles behalve geschikt.


avatar van Sasja

Sasja

  • 1338 berichten
  • 120 stemmen

RubenM schreef:

Een zeer mooie film. Ik vond hem beter dan episode I en II. Een onverwacht plot maar zeer goed gemaakt. Toch blijf ik me afvragen waarom men Ewan McGregor voor Obi-Wan heeft gecast, ik vind hem alles behalve geschikt.

Onverwacht? Wat vond je er dan onverwacht aan?

Het hele verhaal was hiervoor al bekend dacht ik zo


avatar van RubenM

RubenM

  • 19 berichten
  • 17 stemmen

Sasja schreef:

(quote)

Onverwacht? Wat vond je er dan onverwacht aan?

Het hele verhaal was hiervoor al bekend dacht ik zo

Nou, ik had niet verwacht dat het zo zo lopen? Dat noem ik onverwacht


avatar van Sasja

Sasja

  • 1338 berichten
  • 120 stemmen

RubenM schreef:

(quote)

Nou, ik had niet verwacht dat het zo zo lopen? Dat noem ik onverwacht

dan moet je toch eens de original trilogy kijken


avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

  • 2651 berichten
  • 7065 stemmen

Wat een onzin Sasja, dusjij kon met de orginele triologie al precies vertellen hoe de nieuwe liep?


avatar van RubenM

RubenM

  • 19 berichten
  • 17 stemmen

De original trilogy heb ik nog niet eens gezien. Mij lijkt het meest logisch dat je eerst I, II en III kijkt, en dan IV, V en VI. Ondanks dat de laatste 3 eerder zijn gemaakt.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

RubenM schreef:
De original trilogy heb ik nog niet eens gezien. Mij lijkt het meest logisch dat je eerst I, II en III kijkt, en dan IV, V en VI. Ondanks dat de laatste 3 eerder zijn gemaakt.
Niet zozeer in dit geval. Want in Episode IV: A New Hope weet de kijker niet dat Darth Vader eigenlijk Anakin Skywalker en dus ook Luke's vader is. Bovendien zou ik vanwege de banaal slechte afsluiter van die nieuwe trilogie deze maar helemaal links laten liggen. Hoewel ik Return of the Jedi ook jammer vond, met die veel te kinderlijke Ewoks.


avatar van Sasja

Sasja

  • 1338 berichten
  • 120 stemmen

Iron Maiden schreef:
Wat een onzin Sasja, dusjij kon met de orginele triologie al precies vertellen hoe de nieuwe liep?


Als je de orginele trilogy ziet word toch verteld dat obi-wan veraden word door z'n leerling anakin skywalker en dat die darth vader word? Dan weet je de basis al en het einde van deel 3


avatar van Sasja

Sasja

  • 1338 berichten
  • 120 stemmen

RubenM schreef:

De original trilogy heb ik nog niet eens gezien. Mij lijkt het meest logisch dat je eerst I, II en III kijkt, en dan IV, V en VI. Ondanks dat de laatste 3 eerder zijn gemaakt.

het zit em ook als je deel 5 kijkt dan heb je het element van verrassing (als je de nieuwe trilogy niet hebt gezien iig)


avatar van SolidKevin

SolidKevin

  • 66 berichten
  • 1591 stemmen

Ik vond dit toch wel een behoorlijk goede film. Als ik bijvoorbeeld kijk naar episode II, dan denk ik van ja..... nou waneer begint het nou? Bij deze film vond ik dat juist niet. Ik vind het persoonlijk één van de beste van de trilogie.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Het laatste 'Star Wars' deel is grimmiger van toon en is niet meer te vergelijken met het nogal kinderlijke 'Phantom Menace.' Alhoewel de film vrij licht begint, word de film gelijkmatig steeds duisterder. Maar wat een heerlijk visueel vermaak krijgen we toch weer opnieuw te zien met 'Star Wars Episode III: Revenge of the Sith'.

De openingsscène was erg licht van toon en er zat een flinke dosis humor in. Een aantal leuke dingen, zoals met R-2 die eigenhandig de droids uitschakelt. Natuurlijk krijgen we weer de gebruikelijke clichématige teksten voorgeschoteld: 'He's too powerfull for you', 'My powers have dubbled since the last time', 'I have a baaaad feeling about this'... enz. enz. Natuurlijk was het goed vermaak en visueel ziet Star Wars er weer erg goed uit, met zijn stijlvolle lightsaber-gevechten.

De eerste helft van de film begint en na het spectaculaire eerste kwartier, kabbelt het verhaal rustig voort, waarin Anakin steeds meer richting de kwade Palpatine drijft. Jammer dat acteur Hayden Christensen (Anakin) niet goed uit de verf komt in de romantischere scènes. Hij heeft een erg koele, oppervlakkige manier van praten, die ten goede komt in scènes waarin hij woede uit, maar ten kwade in de wat warmere scènes. Voor de rest zijn de acteerprestaties prima: Ian McDiarmid zet een sinistere, kwaadaardige Kanselier Palpatine neer, Natalie Portman speelt overtuigend genoeg als Padmé en aan de top staat Ewan McGregor die zijn Obi-Wan erg goed portretteert, met voldoende emotie, maar toch niet met te veel emotie natuurlijk... want dat is een pad naar de 'Dark Side'.

Actie mengt zich weer in het verhaal, wanneer de humor steeds meer plaats moet maken voor de duistere stukken. Erg goed stuk bijvoorbeeld wanneer Palpatine vertelt over die zekere Sith Lord die mensen kon redden van de dood... erg toevallig dat hij precies weet wat Anakin op dat moment nodig heeft... of schuilt er meer achter hem dan een doodnormale Kanselier? Ah ja, natuurlijk! Zo ontdekt Anakin een paar tientallen minuten later als Palpatine zijn ware identiteit onthult. Hij was de Sith Lord! En dit word gevolgd door een van de mooiste scènes van de film (niet de mooiste, want die komt nog). Hoe Anakin en Padmé elkaar aankijken in die gebouwen die honderden meters van elkaar af staan en dan die mooie muziek van Williams eronder... dan, nadat er een traan over zijn wangen rolt, heeft Anakin zijn keuze gemaakt...

"From now on you will be known as Darth... Vader." Eindelijk... Lord Vader is geboren. De man die een van de beroemdste schurken in de filmgeschiedenis zal gaan worden. Oftewel, de tweede helft van de film is aangebroken, oftewel, de meest fantastische helft; de duistere helft. John Williams maakt gebruik van het thema 'Anakin's Dark Deeds', die ik persoonlijk een van zijn mooiste nieuwe thema's vind en Anakin is niet meer dat lieve jongetje uit Tatooine.
En ondertussen... "Execute Order 66"... erg mooi gefilmd hoe al die Jedi het loodje leggen. En wat ik trouwens ook nog wel een goede scène vond, maar ik weet niet of dit nu bewust gedaan is of dat dat gewoon toeval was, maar als Anakin in de Jedi Tempel al die Padawans afslacht, dan komt er op een gegeven moment een klein kind achter een van die zetels vandaan en zegt: "Master Skywalker, what must we do?"... dat jongetje lijkt erg veel op de jonge Anakin uit 'Phantom Menace' en als Anakin hem dan vermoord is het dus net alsof hij dat lieve jongetje in zichzelf (zijn goede kant dus) dood. Nogmaals, ik weet niet of dit bewust is gedaan
Tenslotte komen we aan bij het gevecht tussen de groten. Yoda VS. Darth Sidious en Anakin VS. Obi-Wan. Deze lightsaber-gevechten zijn opnieuw visueel erg mooi vormgegeven, met mooie muziek eronder: klassieke thema's en nieuwe thema's. Doordat Hayden Christensen nu meer zijn woede en kilheid moet uiten doet hij het stukken beter en doordat het verhaal nu een lekker duisterdere wending krijgt voelen de clichématige dialogen stukken minder kinderachtig aan.
Ook de settings van de gevechten zijn geweldig. Mooie shots kregen we voorgeschoteld in dat lege senaatsgebouw (of wat het ook is) en die vulkaanplaneet, met zijn lava, die voor gelikte shots zorgt.
En tenslotte krijgen we dan meer te weten over hoe Darth Vader zo geworden is. De scène waarin Anakin helemaal word afgefikt had absoluut niet in Episode I gepast! En hoe Obi-Wan dan schreeuwt (goed geacteerd door McGregor): "You were like my brother Anakin!" is geweldig.
En terwijl Padmé bevalt van Luke en Leia en vervolgens overlijd, word Anakin omgebouwd tot de welbekende schurk. Het mechanische geluid van de droids sterft langzaam weg en dan... chhhhhhhh... poeeeech...


En zo eindigt 'The Revenge of the Sith': donker... er valt niet te spreken van een happy end. De allerlaatste Star Wars film sluit af met zijn mooiste scène. Ik kreeg kippenvel van top tot teen terwijl ik zag hoe oom en tante met Luke in hun armen keken naar de twee ondergaande zonnen van Tatooine en hoe het welbekende prachtige Star Wars deuntje eronder word afgespeeld...

'Star Wars Episode III: Revenge of the Sith' mag zich (zeker door de tweede helft) toch wel het beste deel uit de Star Wars saga noemen, wat mij betreft. Sorry voor de oude-trilogie fans, maar ik vond deze film toch echt epischer en avontuurlijker dan de oude.
De eerste helft was wat minder dan de tweede. In de eerste helft stoorde ik me toch wel wat aan die clichématige dialogen en de matige prestaties van Christensen, maar de tweede helft was subliem! Het sloot ook allemaal perfect aan op deel IV, V en VI.
De eerste helft vind ik een kleine 4,0 waard, maar de tweede helft een dikke 4,5... dus wat word het? Nou... toch omdat de tweede helft belangrijker is dan de eerste (het is toch beter als een film in stijgende lijn gaat?), geef ik 'Revenge of the Sith' een:

4,5 sterren.


avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

  • 2651 berichten
  • 7065 stemmen

Respect.


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Yup, nette recensie Albus, ben het met je eens over Christensen en het verschil tussen de eerste en tweede helft.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Don MN schreef:

Yup, nette recensie Albus, ben het met je eens over Christensen en het verschil tussen de eerste en tweede helft.

Dank je.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Ja, leuk stuk. Ben het er alleen absoluut niet mee eens.


avatar van lagaiske

lagaiske

  • 677 berichten
  • 2177 stemmen

Voor mij samen met Episode 6 de twee beste uit de saga.

Het einde met Anakin die .... word is zalig.

Der zitten ook enkele zeer geweldige SF stukken in.

Der zit ook veel meer tempo en drama in dan Episode 2.

Goede film!!!


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22413 berichten
  • 5077 stemmen

Onzinposts verwijderd.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Harrison Ford speelt niet mee, dus 2,5*


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

Harrison Ford speelt niet mee, dus 2,5*

Wtf? Als Harrison Ford niet meespeelt wil dat nog niet zeggen dat het een slechte film is. Deze beredenering vind ik dus echt nergens op slaan.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Dit is Pastichio's manier om aan te kaarten dat er vaak te korte berichtjes bij films worden neergezet die als recensie dienen.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Albus Dumbledore schreef:

(quote)

Wtf? Als Harrison Ford niet meespeelt wil dat nog niet zeggen dat het een slechte film is. Deze beredenering vind ik dus echt nergens op slaan.

Dat mag jij vinden.


avatar van Albus Dumbledore

Albus Dumbledore

  • 2041 berichten
  • 884 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

(quote)

Dat mag jij vinden.

Fijn dat ik dat mag.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Ik kan me voorstellen dat het gebrek aan Han Solo een groot gemis kan zijn bij liefhebbers van de ouwe trilogie. Ik vind het gebrek aan heel de ouwe trilogie een gemis in de nieuwe! Sowieso trekt dit laatste deel heel Star Wars omlaag, naar mijn smaak. Ik heb met de hele franchise steeds minder sinds ik Revenge of the Sith zag. Bah!


avatar van Don MN

Don MN

  • 3120 berichten
  • 1562 stemmen

Hoe komt dat?


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

Omdat ik deze film zo afgrijselijk slecht vind. Het zet de hele serie in een kwaad daglicht. In retrospectie vind ik sommige dingen die ze erbij verzonnen hebben heel erg storend, zoals het feit dat alle Imperial Stormtroopers dus eigenlijk gewoon klonen zijn van wat later Boba Fett zou worden. Ik vind Fett best een gaaf karakter, maar dat ze hem om zieltjes te winnen op een dergelijke manier in het geheel verweven, nee. Dat staat me tegen.


avatar van legian

legian

  • 777 berichten
  • 0 stemmen

Flipman schreef:
zoals het feit dat alle Imperial Stormtroopers dus eigenlijk gewoon klonen zijn van wat later Boba Fett zou worden


dat is niet waar de eerste serie imperial troopers bestaan uit die klonen daarna worden er gewoon mensen geworven voor die baan, je hebt ook verschillende phases troopers net en vanaf de 2de phase kwamen er gewoon mensen bij. de troopers in de originele triologie zijn geen klonen, dat wilde palpatine niet (dacht ik) anders moet je nog maar ff de boeken lezen daar komt 't ook in terug


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Had Sjors Lucas het maar gebaseerd op één van de boeken; dan was het misschien nog een goeie film geweest.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

legian schreef:
(quote)


dat is niet waar de eerste serie imperial troopers bestaan uit die klonen daarna worden er gewoon mensen geworven voor die baan, je hebt ook verschillende phases troopers net en vanaf de 2de phase kwamen er gewoon mensen bij. de troopers in de originele triologie zijn geen klonen, dat wilde palpatine niet (dacht ik) anders moet je nog maar ff de boeken lezen daar komt 't ook in terug
Oh ja? Hm. Maar alsnog, om dat karakter daar zo voor te gebruiken alleen maar omdat ie populair is, nee. Welke boeken bedoel je overigens? De romanbewerkingen van de films?


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Toch wel bizar dat je je leger van klonen inruilt voor echte mensen. Slaat nergens op. Weer een gapend plotgat ontdekt!!!


avatar van legian

legian

  • 777 berichten
  • 0 stemmen

Flipman schreef:

(quote)
Oh ja? Hm. Maar alsnog, om dat karakter daar zo voor te gebruiken alleen maar omdat ie populair is, nee. Welke boeken bedoel je overigens? De romanbewerkingen van de films?

niet de boeken van de films maar die zich tussen de films of na de films afspelen, zo heb je een reeks over 't nieuwe republiek wat zich afspeelt na deel 6, maar je hebt ook veel boeken die zich tijdens of tussen de films afspelen.

moet je maar eens kijken.

@Pastichio Rocker

't is niet echt heel vreemd want die klonen gaan ook gewoon dood hoor.