• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.482 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.798 acteurs
  • 199.138 gebruikers
  • 9.379.535 stemmen
Avatar
 
banner banner

Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005)

Sciencefiction / Fantasy | 140 minuten
3,71 3.649 stemmen

Genre: Sciencefiction / Fantasy

Speelduur: 140 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: George Lucas

Met onder meer: Hayden Christensen, Ewan McGregor en Natalie Portman

IMDb beoordeling: 7,6 (912.313)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 19 mei 2005

Plot Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith

"The saga is complete."

De Clone Wars razen naar hun hoogtepunt als Kanselier Palpatine wordt ontvoerd door General Grievous, een inmiddels bekende Jedi-doder. Anakin Skywalker en Obi-Wan Kenobi strijden als broers in dit gevecht om hem te redden en ze gaan een laatste confrontatie aan met de leider van de seperatisten, Count Dooku. Maar als de Jedi Council eindelijk een manier heeft gevonden om de Clone Wars tot een einde te brengen en de vrede in het melkwegstelsel te herstellen, houden ze er geen rekening mee dat Anakin zich langzaam tegen de Jedi Council keert als hij een keuze moet maken tussen Obi-Wan en zijn heimelijke vrouw Padmé, die hij in een visioen heeft zien sterven. De mysterieuze Sith Lord Darth Sidious slaat voor een laatste keer hard toe en alle gebeurtenissen leiden naar de eerste Star Wars film uit 1977 als George Lucas het laatste hoofdstuk in zijn verhaal afsluit.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Anakin Skywalker / Darth Vader

Obi-Wan Kenobi

Padmé Amidala

Chancellor Palpatine / Darth Sidious

Senator Bail Organa

Yoda (stemrol)

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Dan maak je toch gewoon nieuwe klonen?


avatar van legian

legian

  • 777 berichten
  • 0 stemmen

tja daar zit wat in.

maar werd die fabriek dan ook niet gesloten eigenlijk?

kna me wel zoiets herinneren, naja ik zal 't nog eens ff nazoeken hoe 't nou precies zit


avatar van Flipman

Flipman

  • 7114 berichten
  • 1145 stemmen

legian schreef:

niet de boeken van de films maar die zich tussen de films of na de films afspelen, zo heb je een reeks over 't nieuwe republiek wat zich afspeelt na deel 6, maar je hebt ook veel boeken die zich tijdens of tussen de films afspelen.

moet je maar eens kijken.

Ja, maar hoe officieel zijn die?


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Gezien de controle van Lucas op de gehele Star Wars franchise lijkt het me niet dat ome Sjors zomaar toestaat dat iemand even een unofficial Star Wars verhaal op de markt dropt.


avatar van legian

legian

  • 777 berichten
  • 0 stemmen

Flipman schreef:

(quote)
Ja, maar hoe officieel zijn die?

Pastichio Rocker heeft gelijk, maar er zijn enkele gradaties in hoever lucas ze goedgekeurd vind, hoe dat precies zit weet ik ook niet. maar de meeste boeken zijn vrij officieel.

@ Pastichio Rocker

ik moet zeggen dat je niet helemaal fout zat ze hebben inderdaad nog klonen gebruik als stormtroopers (ze hebben toen nieuwe fabrieken geopent) voor verdere info kan je hier terecht Stormtrooper - Wookieepedia, the Star Wars Wiki - starwars.wikia.com


avatar van matitie

matitie

  • 43 berichten
  • 96 stemmen

Er worden niet alleen boeken, maar ook 'comics' in Amerika uitgegeven: StarWars Zone :: Dark Horse Comics - darkhorse.com

In SW zitten er zo veel officiële verhalen, games, boeken: Star Wars | Home - randomhouse.com

Star wars fandom gaat ver, in Amerika worden sommige boeken bestsellers ( of zouden ze echt goed zijn )

Bewijs: een SW wiki van meer dan 68 000 artikels.


Dit is echt een mooie film ( net als de andere delen!!)

Goed verhaal, mooie special effects, goede regisseur

goede acteur.

Wat wil je nog meer?

Maar is het wel juist dat deze film uit 2005 stamt?

ik dacht dat de star-wars films altijd van de jaren 80-90 waren.

Maar dat doet er niet toe,

een 4.0(8.0)


avatar van sierrra

sierrra

  • 465 berichten
  • 275 stemmen

SchinkenKäse schreef:

Dit is echt een mooie film ( net als de andere delen!!)

Goed verhaal, mooie special effects, goede regisseur

goede acteur.

Wat wil je nog meer?

Maar is het wel juist dat deze film uit 2005 stamt?

ik dacht dat de star-wars films altijd van de jaren 80-90 waren.

Maar dat doet er niet toe,

een 4.0(8.0)

De eerste trilogie (deel 4/5/6) zijn van 1977 tot 1983. De tweede trilogie (deel 1/2/3) zijn van 1999 tot 2005.


avatar van ace leader

ace leader

  • 3343 berichten
  • 0 stemmen

Viel echt tegen.

Echt een slechte film, slecht acteerwerk, slechte regie...

Je krijgt een stuk van Anakin's verleden te zien...ontzettend lelijk gefilmd, ontzettend saai geacteerd, ontzettend saai verhaal.

Lucas moest het even kwijt zijn, of het ligt echt aan Hayden Christensen (die de Razzie had moeten winnen). Er is ontzettend veel actie, wat goed is, maar de overige scenes moesten zogenaamd 'ontroerende' momenten voorstellen (wat duidelijk compleet mislukt is) Ik was zo erg benieuwd naar deze film. En dan krijg je zo'n prutfilm zonder enige diepgang of humor ...0,5*


avatar van ehs21

ehs21

  • 615 berichten
  • 293 stemmen

lol hoezo was je zo benieuwd dan? Als je deel I en II ook gezien hebt en daarom benieuwd was kan ik me niet voorstellen dat je het een prutfilm vindt. Ze verschillen namelijk zeker niet zoveel in kwaliteit en imo is dit zelfs het beste deel. Sommige mensen zeuren gewoon om het zeuren heb ik vaak het idee hier.


avatar van ace leader

ace leader

  • 3343 berichten
  • 0 stemmen

ehs21 schreef:

lol hoezo was je zo benieuwd dan? Als je deel I en II ook gezien hebt en daarom benieuwd was kan ik me niet voorstellen dat je het een prutfilm vindt. Ze verschillen namelijk zeker niet zoveel in kwaliteit en imo is dit zelfs het beste deel. Sommige mensen zeuren gewoon om het zeuren heb ik vaak het idee hier.

omdat ik toendertijd alle star wars films al had gezien. En ik had de anakin-afronding beter verwacht en niet zo'n slome film vol lelijke actie en ongeloofwaardigheid en saaie anakin. Dit is zeker het slechtste deel, je moet je niet laten afleiden door het hoge gemiddelde


avatar van gillette

gillette

  • 314 berichten
  • 575 stemmen

Ik herinner mij nog toen ik deze ging gaan kijken in de cinema.

Toen vond ik hem meesterlijk.

Nu is hij nog altijd meesterlijk maar er zitten wel saaie stukken tussen.

'k Zal 'm nog eens herzien.


avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

Deel 1 is beter omdat deze film Liam Neeson en Ray Park heeft. Deze film heeft alleen maar een hoop special effects, een vervelend script en een houten plank die voor een jedi moet doorgaan.


avatar van Sasja

Sasja

  • 1338 berichten
  • 120 stemmen

en Ewan Mcgregor, Samuel Jackson, net als deel 1

En net als deel 1 heeft deze evenveel special effects.

En wat deel 1 heeft en deel 2 en 3 niet hebben Een irrirant jochie en een nog irritantere jarjar


avatar van ehs21

ehs21

  • 615 berichten
  • 293 stemmen

ace leader schreef:

omdat ik toendertijd alle star wars films al had gezien. En ik had de anakin-afronding beter verwacht en niet zo'n slome film vol lelijke actie en ongeloofwaardigheid en saaie anakin. Dit is zeker het slechtste deel, je moet je niet laten afleiden door het hoge gemiddelde

Haha ik baseer mn mening over een film echt niet op het gemiddelde hier hoor!! Daar heb ik gelukkig een goed stel hersenen voor gekregen. Van de nieuwe trilogie vind ik dit zeker het beste deel, ben wel benieuwd wat jij van de overige delen vond dan.


avatar van ace leader

ace leader

  • 3343 berichten
  • 0 stemmen

ehs21 schreef:

(quote)

Haha ik baseer mn mening over een film echt niet op het gemiddelde hier hoor!! Daar heb ik gelukkig een goed stel hersenen voor gekregen. Van de nieuwe trilogie vind ik dit zeker het beste deel, ben wel benieuwd wat jij van de overige delen vond dan.

Vorige delen waren goed vermaak. Niet briljant maar heel vermakelijk en nog interessant. Dit deel is een en al saai met te veel actie waardoor de effects lelijk overkomen. En Anakin is echt zo'n irritant mannetje in deze film. Een en al ongeloofwaardig, niks grappigs in deze film, niks realistisch, wat een ongelofelijke domme afronding van deze saga. Superongeloofwaardig

Maar de meeste mensen geven echt wel een hogere cijfers alleen omdat deze film 3.76 staat. Als hij 2.44 (ik zeg maar wat) stond, had iedereen wel een 2.5 of 3 gegeven zeker weten


avatar van ehs21

ehs21

  • 615 berichten
  • 293 stemmen

hehe realistisch is het allemaal niet nee, mss over 10.000 jaar


avatar van ace leader

ace leader

  • 3343 berichten
  • 0 stemmen

ehs21 schreef:
hehe realistisch is het allemaal niet nee, mss over 10.000 jaar


ik heb het over het verhaal he, hoe anakin darth vader wordt echt zo'n dom verhaaltje dit....weet niet wat George Lucas heeft geslikt voor en tijdens het filmen. Dit is helemaal niks waard, zelfs de gemiddelde marsman kan het beter.


avatar van ehs21

ehs21

  • 615 berichten
  • 293 stemmen

ja ik snap onderhand wel dat jij het allemaal niks vind, ik ben het daar alleen niet mee eens.


avatar van Revolution64

Revolution64

  • 65 berichten
  • 113 stemmen

ik vond deze beter dan Episode I en II, vooral door die coole muziek bij dat Obi vs Ani duel


avatar van JLjuju

JLjuju

  • 34 berichten
  • 208 stemmen

Voor mij de beste Star Wars film. De nieuwe Trilogy is vind ik niet te vergelijken met de oude. De oude films waren nog niet zo ver qua special effects en het zag er allemaal nog vrij nep uit. Hier vind ik het af en toe wel een beetje "te" soms, maar dat neemt de spanning etc. niet weg. Gewoon geweldig spannend de hele film door. Acteerprestaties let ik nooit zo op, natuurlijk wel als het opvallend slecht is (wat in de nieuwe trilogy ook wel het geval is) maar daar let ik hier niet op. Alle gevechten vond ik even interessant natuurlijk die met de lightsabers het meest.


avatar van ruudhesselink

ruudhesselink

  • 126 berichten
  • 1435 stemmen

De acteerprestaties waren voor mijn gevoel onder de maat. En overgang van scènes vond ik ook erg lachwekkend.

Het hele verhaaltje, wat van begin tot eind fascineerd is, is gewoon erg sterk. Net als de special effects.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

Toch wel het beste deel van de nieuwe Star Wars reeks.
Het is allemaal wat grauwer, donkerder. Waardoor je toch een specifieke sfeer krijgt in de film.
Ook is het script sterker dan de 2 voorgaande delen. Er komt duidelijk een climax in het hele verhaal.

Al is Anakin wel heel erg naïef in de film vind ik. Dat van de senator heb je gelijk al wel door allemaal. Overigens wel sterk geacteerd van deze man, krijg een oprechte aversie tegen hem en komt dus zeer overtuigend over als bad guy.

De special effects zijn ook ok, het acteerwerk is meer dan prima en je hebt weinig Jar Jar Binks, dat scheelt ook wel een hoop irritatie.

Mooi is de eindscene, dat Anakin nu echt Darth Vader is, na het zien van deze scene verlang je toch weer stiekem een beetje naar de oude reeks!

4*


avatar van ehs21

ehs21

  • 615 berichten
  • 293 stemmen

Dat je palpatine gelijk al doorhebt komt wss ook omdat je deel IV-VI al gezien hebt. Ik weet niet hoe voorspelbaar het zou zijn als je dat nog niet wist, zou best mee kunnen vallen. In deel 1 had ik dat zelf iig zeker nog niet door.


avatar van megaman

megaman

  • 1484 berichten
  • 229 stemmen

Ik heb onlangs de nieuwe trilogie opnieuw bekeken en ben van mening veranderd. Episode 1 vindt ik de beste! Er zitten teveel dingen in de latere films die me dwars zitten: Hayden Christensen in 't algemeen, dat romantische gebeuren in SWII, CGI dat de overhand krijgt en die gekke bekken die Palpatine trekt (wat een weirdo) en 't van de hak op de tak gebeuren. Episode 1 voelt meer solide aan, kijkt lekker weg en als je 't disney tintje even weglaat heb je een zeer vermakelijke en avontuurlijke SW film.

Er zit veel CGI in deze film maar je hebt toch minder 't idee dat je naar een duur intro-filmpje aan 't kijken bent van een computerspel. Lucas heeft de kloof tussen de oude en de nieuwe trilogie alleen maar groter gemaakt met z'n overtollige CGI. Bijvoorbeeld die ene clonetrooper die Padmé helpt nadat ze uit dat schip waren gevallen in SWII. Overduidelijk CGI....erg jammer. Het neemt de overhand en is niet overal even perfect uitgewerkt. Any way, binnekort begin ik aan de oude trilogie die ik overigens nog steeds stukken beter vindt.


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Waardige afsluiter van de tweede (redelijke!) Star Wars-trilogie. Die Hayden Christensen is een ontzettende droeftoeter, maar gelukkig biedt deze film ons ook de liefste actrice van heel de wereld: Natalie Portman O+.


Deze film was een echte teleurstelling. Het is de enige STAR WARS film waarbij ik mij verveelde. Met uitzondering van de eerste minuten is er geen enkel moment in de film die kan overtuigen. Wat ging er bij Lucas door het hoofd bij het maken van deze film. De film heeft zo goed als niets gemeen met zijn voorgangers. Zelfs de meest belangrijke momenten van de film, zoals de eerste verschijning van Darth Vader, in zijn zwartlieten mij koud.


avatar van AchmedATM

AchmedATM

  • 1507 berichten
  • 0 stemmen

Beste van de drie nieuwe, ik krijg alleen het gevoel bij deze trilogie dat het er alleen is om een beetje meer backstory te geven. Terwijl dit vanaf het begin niet het plan was.

Ik heb me echt zitten ergeren aan Christensen, ik kon hem gewoon niet serieus nemen. Ik vraag me af wat ze in hem zagen tijdens de casting. Ewan en Natalie doen het weer goed en het gevecht tussen Yoda en Darth Sidius was het beste aan deze film.

Naast Christensen is er maar 1 ding waar ik me echt aan heb gestoord; de dood van Padme, she lost the will to live! het is alsof ze niks beters konden verzinnen.


avatar van eltorro

eltorro

  • 900 berichten
  • 3059 stemmen

Naar mijn mening de slechtste deel van de star wars films.
De acteerprestatie zijn lachwekkend slecht (met name Ewan Mcgregor bakte er niks van). Het verhaal kon er nog net mee door. De verandering van anakin naar darth vader is niet goed uitgewerkt, maar de film heeft wel mooie beelden van de toekomst, en de aktie is ook wel redelijk dus een 2,5* lijkt me wel goed.


avatar van AHWA

AHWA

  • 16922 berichten
  • 1293 stemmen

Nogmaals herzien en verhoogd naar vier sterren. De muziek tijdens de slotgevechten is zo fantastisch dat het me telkens kippenvel weer bezorgt. Ik stoor me ook steeds minder aan Palpatine.