The Longest Day (1962)

Oorlog

geregisseerd door Bernhard Wicki, Andrew Marton en Ken Annakin
met John Wayne, Robert Mitchum en Henry Fonda

Het is 19 mei 1944 en men is bezig met de voorbereiding voor D-Day. De Engelsen trainen hard voor het begin van de bevrijding. Uit allerlei landen sluiten soldaten zich aan bij de Engelsen om op 6 juni 1944 op de stranden van Normandië te landen...

Dick2008
neo schreef:
dit is echt zo'n filmklassieker.de film is grootst opgezet,vandaar dat er twee regisseurs nodig waren.de film zit technisch goed in elkaar en is goed gemonteerd.de cast is werkelijk fantastisch!!ik heb nog nooit zoveel sterren in een film gezien.om er maar een paar te noemen:john wayne,richard burton,robert mitchum,sean connery,henry fonda,robert wagner,curt jurgens en george seagal.het was volgens mij ook de eerste film waarin iedereen zijn eigen taal spreekt,dus eindelijk geen ergenis meer daarvan.4.5 sterren

Gewoon vanwege dit.

Dick2008
speedy23 schreef:
Deze film brengt een zo getrouw mogelijk relaas van de gebeurtenissen op D-Day, gezien door de ogen van de verschillende naties die deelnamen aan deze beslissende fase van Wereldoorlog Twee. Men hangt een beeld op over de voorbereidingen in Groot-Brittannië en van de fouten die de Duitsers begingen. Ze waren er immers van overtuigd dat de geallieerden niet bij slecht weer zouden aanvallen en dat de invasie in het Nauw van Calais zou gebeuren. We zien ook hoe de Duitse inlichtingendienst de BBC-boodschappen kenden, die de Franse weerstand van de komende invasie moest verwittigen. Daarna wordt de aandacht naar het directe oorlogsgeweld verlegd. Zo bv. de sequentie die de moordende daling van de parachutisten weergeeft te Sainte-Mère-l'Eglise; het twaalf uur lange gevecht op Omaha Beach, waar de geallieerden enorme verliezen leden en de inname van het versterkte casino van Ouistereville, waar de Franse bevrijdingstroepen zich onderscheidden...

En dit.

avatar van darkjaap
voor mij de beste oorlogs film ooit gemaakt het zit heel goed in elkaar en laat echt zien hoe het daar aan toe ging dikke 5 * film

avatar van Die Hard,Willis
Geweldige oorlogs film!Alles is bijna goed in deze film..Ook volgens de veternanen van de 2de wereldoorlog de beste oorlogsfilm..

Ongeveer een 10-tal keer gezien, S-C-H-I-T-T-E-R-E-N-D.
John Wayne in een glansrol, wat mij betreft de beste oorlogsfilm ooit.

wo2-Freak
De film op nieuw gekeken (Zwart-wit en Kleuren versie). Het is en blijft gewoon een top-film!!

Een 4.5 vind ik op dit moment gewoon veel en veelste weinig.

- Deze film verhoog ik naar 5-sterren en krijgt een hogere plaats in mijn top-10!

Comanchero
lucdecoster schreef:
De muziek vind ik ook zeer goed en natuurlijk John Wayne met zijn komisch speelgoedje: "klik klik".

Kan je nou wel om lachen, maar dat "speelgoedje" heeft wel levens gered!

avatar van OliverDogg
Uit de beschrijvingen die ik hier lees, kan ik mij vaag herinneren dat ik hem lang geleden eens gezien heb, denk dat ik hem eens ga huren.

Voor een film uit 1962, goed in elkaar gezet. Ik was een beetje huiverig voor het zwarte-witte, maar daar heb ik me eigenlijk niet aan gestoord. Het gaf juist meer extra sfeer.
Het begin, ongeveer het eerste uur, anderhalf, vond ik de film erg sterk. Helaas kakt ie daarna behoorlijk in. Ook de invasie zelf op het strand vond ik niet sterk. Het schieten bleef maar doorgaan. Verder wel een goede film.

avatar van ...!!john!!...
dit lijkt mij een geweldige film.

avatar van lucdecoster
...!!john!!... schreef:
dit lijkt mij een geweldige film.

Ook de muziek is grandioos met Beethoven.

avatar van Ajax&Litmanen1
The Longest Day Marsch....een schitterend nummer als men het strand gaat bestormen. Ik heb er maanden naar gezocht en met succes de titel gevonden en hem gedownload.

avatar van Minotaures
Heerlijke oorlogsfilm. Best gemaakte oorlogsfilm na Saving Private Ryan? Ik aanshouw het wel als. 3,5*

avatar van wibro
Als er een oorlogsfilm in de loop der tijd is die bij mij in waarde is gedaald dan is dat "The longest day" wel.
De oorlog wordt hier veel te romantisch voorgesteld.
Oorlog is hel!!
Spielberg heeft dat goed begrepen toen hij "Saving private Ryan" maakte. Ter vergelijking; De landing op Omaha Beach.
Zwaar verminkte lijken kregen wij bij "the longest day" niet te zien,
wel bij de film van Spielberg, zoals het ook in werkelijkheid gebeurde.
Neen, "the longest day" is zeer gedateerd, heeft de tand des tijds niet doorstaan.

wibro schreef:
De oorlog wordt hier veel te romantisch voorgesteld.
Oorlog is hel!!
Zwaar verminkte lijken kregen wij bij "the longest day" niet te zien,
wel bij de film van Spielberg, zoals het ook in werkelijkheid gebeurde.

Elke keer dat ik hem weer zie wordt die toch minder!
Maar blijft toch nog wel een best goede film!

Goede oorlogsfilm. Brengt de massaliteit van de oorlog goed in beeld. Ik kan me alleen doodergeren aan de manier waarop de soldaten dood gaan. Ze draaien eerst 3 rondjes...springen nog 2 keer op en neer en vallen dan pas dood. Dit had wat mij betreft wat realistischer gemogen.

Al met al nog een zeer vermakelijke film

Niels Alberts schreef:

Al met al nog een zeer vermakelijke film

Dat hadden die oorlogsfilms wel vaker uit die tijd.
Gebeurt ook in andere films uit dat tijdperk

Maarja ik vind dat dat ook wel iets echter eruit had mogen zien

J-P
Het lijkt op theater acteren.

Maar toch tis een super film.

avatar van masterjar
=michael= schreef:

Dat hadden die oorlogsfilms wel vaker uit die tijd.
Gebeurt ook in andere films uit dat tijdperk

Maarja ik vind dat dat ook wel iets echter eruit had mogen zien

ben het geheel met dit commentaar eens.ik heb veel films uit die tijd en idd dat hebben ze in de loop der jaren toch verbeterd.een echte klassieker toch!

geweldige film zeker als je ziet uit welk jaar deze film komt. Brengt de belangrijkste dag van de oorlog zo goed in beeld dat je nu egt weet hoe het ging ipv dat je het vaag weet zoals je ziet in andere films (bijv saving private ryan)

Comanchero
gerardno1 schreef:

Zou "Saving Private Rayn" niet vaag willen noemen, maar ik snap wel wat je bedoelt. Als overzichtsfilm heb je gewoon meer aan deze.

Vind het allebei klassiekers.

avatar van Minotaures
Heb nog de fout gemaakt om bij de Mediamarkt het zwart/witte versie te kopen. Weet iemand nog een winkel die het gekleurd verkoopt? Free-Record Shop ofzo?

avatar van SouthParkFan
Minotaures schreef:

freerecordshop verkoopt volgens mij ook zwart-wit, want daar heb ik hem vandaan.

SouthParkFan schreef:

Ik zoek echter de gekleurde versie. Ik weet alleen niet waar je dat kan kopen. Ik zal bij Media Markt het vragen, maar vrees het ergste.

avatar van nienienien
Ik heb deze film ooit op televisie gezien. Ik was toen al naar Normandië geweest op vakantie en ik had een aantal van die plekken bezocht, Point du Hoc en het kerkje oa. Toch wel apart als je dan beelden ziet van hoe het er toen aan toe ging.

Driello
Een inmiddels, in ieder geval in mijn optiek, sterk verouderde film. Langs elkaar heen schietende soldaten, overdreven stoere personages. Ik heb er geen probleem mee als er wat mindere sterren of talentloze figuranten in dergelijke productie meespelen, maar af en toe kwam de plaatsvervangende schaamte wel opzetten.
Het verhaal in zijn algemeenheid en de opzet van de film (zowel vanuit het duitse als het geallieerde perspectief bekeken) verzachten mijn kritiek maar gedeeltelijk.
Beste oorlogsfilm ooit?
Nah....dan liever Apocolyps now.

crack1
Het voorbeeld hoe men een oorlogsfilm 180 minuten boeiend kan houden. Misschien gedateerd, maar toen echt het bekijken waard.

avatar van Spetie
Eindelijk heb ik deze film dan eens helemaal mogen aanschouwen. Ik heb van de film vroeger wel eens een paar keer een groot gedeelte gezien, maar die herinnering zat te diep om op de film te kunnen stemmen. De film viel op zich niet tegen. Het is een lange zit, maar de aanloop richting D-Day mag er zijn. Het pluspunt van de film is, dat het verhaal op een boeiende manier gebracht wordt en de personages goed gespeeld worden, door best wel wat bekende namen. (Wayne, Fonda, Connery, Mitchum, etc.) Jammer is echter wel dat er vrij weinig diepgang in de film zit en de films soms ietwat gedateerd oogt. Desondanks heb ik mij drie uur prima weten te vermaken met deze bovengemiddelde, niet zo harde, oorlogsfilm. Al zijn er in mijn ogen wel genoeg nog betere oorlogsfilms..

avatar van Bramha Bull
gewoon een meesterlijke KLASSIEKER!!

voor mij de perfecte film over de tweede wereld oorlog, met de verfilming van een van de belangrijkste momenten uit de tweede wereld oorlog. Ben ook in normandie geweest, daarna is deze film nog indrukwekkender. Het kerkhof gelegen aan omaha beach, maakt je klein en stil.