ad

Geregisseerd door: Alfred Hitchcock

Met onder meer: Anthony Perkins, Janet Leigh en Vera Miles

Releasedatum: 22 juni 1960

Over Psycho

"A new—and altogether different—screen excitement!"

Bediende Marion Crane werkt hard, maar verdient te weinig. Ze zou dolgraag gaan samenwonen met haar vriend Sam, maar ook hij moet rondkomen met een schamel loon. Op een dag krijgt ze van haar baas de opdracht een grote som geld naar de bank te brengen. In een vlaag van wanhoop besluit Marion zich het geld toe te eigenen en vervolgens slaat ze op de vlucht. Onderweg komt ze in een hevige storm terecht en moet ze noodgedwongen overnachten in het Bates Motel. Daar ontmoet ze Norman Bates, de mysterieuze, jonge eigenaar die een obsessie heeft voor zijn moeder.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Alle Media

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2030 stemmen

Psycho voelt voor mij als mijn eerste kennismaking met het werk van Alfred Hitchcock. In een ver verleden (2010 alweer zie ik) heb ik The Birds gezien, maar daar kan ik me inmiddels niet veel meer van herinneren. Als filmliefhebber werd het toch wel eens tijd me te wagen aan een film van een van de meest bekende en geliefde regisseurs aller tijden.

De film heeft even tijd nodig om warm te draaien, maar zodra Marion bij Bates Motel aankomt, wist de film mijn volledige aandacht te grijpen en deze vervolgens ook niet meer los te laten. Norman Bates lijkt in elk opzicht een attente en sympathieke jongeman, maar je voelt als kijker dat er iets niet helemaal in de haak is. Er hangt een constant mystieke sfeer en deze komt zo nu en dan abrupt tot uitbarsting. Natuurlijk is het genieten van een van de meest legendarische filmscènes ooit vastgelegd, maar naar mijn mening maakte de moord op de detective op de trap minstens zo veel indruk. Echt eng is de film niet (meer), maar het mag gezegd worden dat de scène in de kelder, waar ook blijkt hoe de vork in de steel zit, me wel deed choqueren. Ik zat de verklaring wel al in die richting zoeken, maar een indrukwekkende twist is het zeker. Die scène staat toch wel op mijn netvlies gebrand.

De film barst van het sterke acteerwerk. Ondanks dat het wel met name Anthony Perkins die uitblinkt, was er niemand waar ik mij aan stoorde. Tevens houd ik heel erg van de setting. De film heeft niet veel locaties nodig, want Bates Motel is werkelijk fascinerend; waarschijnlijk juist door de eenvoud. Bij de akelig bedoelde fragmenten valt het knappe camerawerk op en ook de score, misschien wel daadwerkelijk het meest angstaanjagende aan deze film, werkt absoluut sfeerverhogend.

Psycho is gewoon een film die van voor tot achter lijkt te kloppen. Een klassieker met een status die ik volledig kan begrijpen. Ik sta eerlijk gezegd niet meteen te springen om een zwart-wit film, maar ik kwam toch al snel tot de conclusie dat het eigenlijk perfect past bij deze film. Blij dat ik deze eindelijk eens gezien heb en het heeft er absoluut voor gezorgd dat mijn interesse in enkele andere films van Hitchcock, zoals Rear Window en Vertigo, is toegenomen.

avatar van Alathir

Alathir

Fenomenaal! Inmiddels mijn derde Hitchcock en het gaat absoluut de goede kant op. Helaas kan het nu bijna alleen maar gaan tegenvallen want Psycho is een waar meesterwerk.

Er heerst een constante spanning, op een paar momenten na dan misschien. De muziek past er schitterend bij. Zo simplistisch het verhaal misschien is zo geniaal is het einde. Ik kende het verhaal van Bates eigenlijk nog niet en daar ben ik denk ik ontzettend blij om.

Dit was nu eens echt een film waarbij ik totaal geen verwachtingen had. Psycho is ook nog eens in zwart-wit wat ik niet al te gewoon ben en dan krijg je zo een steengoede film. Zo eenvoudig en o zo subliem. Heb ik een nieuwe top 10 film? Het scheelt niet veel.

avatar van kleez

kleez

Zo! Dan!

Dat een film van, pak ‘m beet, 60 jaar oud je nog zó kan interesseren en grijpen! En nee ik ben geen fanatieke filmkijker / cinemaat! Dus ik verwachtte vrij weinig vanwege 2 punten: ten eerste ben ik geen fan van dingen die enorm gehyped worden (in dit geval de naam Hitchcock) en in tweede instantie is deze film dus 60 jaar oud en die films weten mij vaak gewoon niet te interesseren!

Nee de film was uitmuntend! Mede door het énorm sterke verhaal. Maar ook gewoon de logische keuzes; wat is dít een verlichting tov al die onnavolgbare ‘domme’ keuzes van personages in films hedendaags.

Ajax&Litmanen1

Ik neem me al jaren voor eens de klassiekers van Hitchcock te bekijken, maar het komt er eigenlijk nooit van. Tot nu, want Psycho verscheen deze week op Netflix. En om het nog mooier te maken, Psycho wordt misschien wel gezien als zijn beste film.

Misschien waren mijn verwachtingen te groot, maar de film heeft mijn torenhoge verwachtingen niet waar weten te maken. Er zit heel veel klasse in de film, zeker qua sfeer, maar er zit genoeg in dat voor mij de tand des tijds slecht door is gekomen. Zo vind ik de muziek nogal irritant aanwezig en werkt het zeker niet spanningsverhogend. Elke scène waarin het spannend moest worden krijgt een lading van die monotone muziek en dat helpt het niet mee om het allemaal heel serieus te nemen. Psycho kijkt wel lekker weg, maar dit valt toch niet serieus heel erg spannend of intens te noemen? Norman Bates is een loser met psychotische trekjes en een ongezonde obsessie voor zijn moeder, maar heel bang ga je er niet van worden. Inclusief die befaamde douche-scène. Het kwam allemaal vrij amateuristisch over. Huiveringwekkend is wel het laatste waar ik aan moest denken. Daar had die veel te aanwezige muziek ook weer mee te maken trouwens.

Wel sterk vind ik het einde, wat bijzonder creatief is en waar ik echt niet aan zat te denken. Nou weet je dat Hitchcock wel een bijzondere visie had, maar je moet het ook maar bedenken. Dat gaf de film nog wel wat extra glans gelukkig. Er volgt ook nog wel een uitleg a la ''Baantjer aan de keukentafel'' waarin netjes wordt verklaard wat je allemaal zag, wat misschien wat onnodig was. Al knoopte het wel wat vragen nog aan elkaar. Misschien is mijn stukje wat negatief, maar ik heb echt wel genoten van de film. Van de sfeer, van het camerawerk, van de vrij logische keuzes van de hoofdrolspelers. Alleen vraag ik me wel af of een hoop meningen over Psycho gebaseerd zijn op wat je nu zou beschrijven of hoe men de film jaren terug zag.

avatar van Metalfist

Metalfist

Ajax&Litmanen1 schreef:

Amateurisrisch vind ik eerlijk gezegd een beetje kort door de bocht, misschien deze docu eens een kans geven? 78/52 (2017)

Bij mij viel het Psycho waardering kwartje pas laat trouwens, misschien moet jij hem ook nog eens na 12 jaar zien

Metalfist schreef:

Hahaha, ze hebben een hele docu over die minuten gemaakt? Nou, ieder z'n hobby. Ik verwacht niet dat ik die ooit zal bekijken, sorry.

Nogmaals, het een prima film hoor. Maar wel eentje waar sleet op zit.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Je moet natuurlijk niet vergeten dat dit voor de jaren 60 een behoorlijk goeie film was, en slecht vind ik het nog steeds niet. Hitchcock was een meester in dit soort films. Ze zeggen niet voor niks, The Master of Suspense. Er zijn ook best veel regisseurs die geïnspireerd zijn door zijn werk.

avatar van kleez

kleez

Ajax&Litmanen1 schreef:

Same here! Ben ook van plan om de serie Bates Hotel te gaan kijken nu! Snap nu waar die titel vandaan komt!

avatar van Metalfist

Metalfist

Ajax&Litmanen1 schreef:

Inderdaad, ik vond het ook vreemd en er zitten ook echt compleet van de pot gerukte analyses in, maar op zich wel is tof om te zien. Als je Hitchcock nog niet wilt opgeven: Rear Window en Rope zijn ook echt een aanraders, zeker die eerste staat al lang bij mij als favoriete Hitchock in mijn lijst.

Al is de aanwezigheid van Grace Kelly ook mooi meegenomen natuurlijk

Metalfist schreef:

Nogmaals, ik heb Psycho gewoon 3,5/5 gegeven hé Een prima film. Ik ga zeker nog meer Hitchcock films bekijken. Wil sowieso zijn grote klassiekers hebben gezien.

avatar van thunderball

thunderball

Wanneer je een soort van voorloper van een James Bond film wilt zien, moet je zijn North by Northwest eens kijken, die ga je denk wel leuk vinden.

Ook Vertigo is een echt bijzondere film, al weet ik niet hoe je er halverwege op gaat reageren, daar mensen nog steeds na al die jaren over elkaar heen buitelen of dit nu wel of niet geniaal, of ronduit een sof is...

De rest van zijn oeuvre moet je er toch wel rekening mee houden dat het ietwat oubollig en gedateerd over zou kunnen komen, is een beetje persoonsgebonden, maar ook daar valt nog genoeg bij te genieten.

avatar van T1000

T1000

Cool dat deze film op Netflix is toegevoegd, ik had deze oerklassieker nog nooit gekeken, dus het werd weleens tijd om hem te bekijken. Psycho heeft mij vanaf die typische opening waar de muziek je om de oren vliegt echt vermaakt, en ja.. kleur had men nog niet uitgevonden natuurlijk, maar daar kijk ik vrij snel doorheen, ik hou wel van deze oldies die gewoon simpelweg een goed verhaal vertellen waar de suspense er zeker wel is, dat vond ik ook zo leuk aan Psycho, het mysterie bouwt zich langzaam op tot aan de bekende stijl die Hitchcock ook zo goed deed in 'Vertigo', en dat is natuurlijk het plot. En bij deze is het ook vrij duidelijk zonder poespas, moest er zelf eerlijk gezegt een beetje van lachen, maar wel leuk bedacht en ook eentje om niet te vergeten?.

T1000 schreef:

Dat is een misverstand. Alfred Hitchcock's eerste kleurenfilm was Rope (1948)

Er zijn trouwens nog veel oudere kleurenfilms, zie bijvoorbeeld The Wizard of Oz (1939)

IMDb trivia schreef:

One of the reasons Sir Alfred Hitchcock shot the movie in black-and-white was he thought it would be too gory in color. But the main reason was that he wanted to make the movie as inexpensively as possible (under one million dollars). He also wondered if so many bad, inexpensively made, black-and-white "B" movies did so well at the box-office, what would happen if a really good, inexpensively made, black-and-white movie was made.

Hier ook nog wat achtergrondinfo:

The Real Reason "Psycho" was Shot in Black and White - tvovermind.com

avatar van garfreek

garfreek

Als je nog niks over de film: niets verder opzoeken, en gewoon kijken!

Voor mensen die de bekendste scène al wel kennen is de grootste twist eraf, maar blijft het een enorm spannende film die nog genoeg verrassingen heeft. Echt een aanrader!

avatar van Beany

Beany

Al vaker gezien , maar nu ook op Netflix dus weer eens bekeken . Het was al weer lang geleden , dus wist het precies weer.

Ongetwijfeld een enorme impact toen , maar na bijna 60 jaar zit deze niet bij mijn favorite Hitchcock Top 5 , maar close.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

garfreek, is de twist dat de moordzuchtige moeder op het einde eigenlijk Norman blijkt te zijn niet minstens even groot als de twist dat de leading lady halverwege de film al het loodje legt ?

avatar van T1000

T1000

Yep, inderdaad groot misverstand, tuurlijk was er kleur, dank je voor de toelichting, mijn fout.

avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

Deze horror klassieker blijft puur genieten.

Gisteravond in de winkel die Netflix heet deze maar weer eens afgespeeld. Dankzij de zwart wit beelden komt de sfeer extra goed over. Samen met de soundtrack, een excellerende Perkins en puike regie van Hitchcock wordt een ultieme sfeer gevormd. Uiteraard mag het plot niet vergeten worden: Bates die eigenlijk als travestiet moorden begaat, en dus ook nog eens schysofreen is, hoe verzin je het.

Het cameo’tje van ‘de meester’ aan het begin. Genieten.

Blijft zich strak handhaven in mijn top 10.

avatar van garfreek

garfreek

Roger Thornhill schreef:

Ik had niet goed opgelet vrees ik, dus de eindtwist is supermooi. Maar ik dacht al die tijd al dat het zo zat!

avatar van harm1985

harm1985

Briljante film, met goede opbouw, alleen dat stukje exposition op het eind had er vanaf gemogen. Dan had het 5* gekregen.

avatar van pierre18

pierre18

Blijft toch gewoon een ijzersterke film. Sommige regisseurs kunnen van weinig toch heel veel maken. (Jaws?! bv) en dat maakt het kijken van een film als deze zo interessant en mooi. Wat een sfeer heeft deze film nog steeds, heerlijk.

avatar van D.Darko

D.Darko

Dat ik deze film nu maar ontdekt heb (maar beter laat dan nooit)

Wat een meesterwerk is dit.

Wetende dat Hitchcock dit zelf gefinancieerd heeft en in die tijd.

In eerste instantie een simpel verhaal maar vanaf het Bates Motel in beeld komt voel je zoiets van...

hier klopt iets niet.

Deze zwartwit film ziet er gewoonweg prachtig uit en dankzij de muziek en camerastandpunten weet dit de juiste akelige sfeer te scheppen.

Vooral het huis ziet er akelig en donker uit.

Het eindshot van Norman Bates geeft me nog altijd rillingen !!

De interactie tussen J.Leigh en A.Perkins is echt leuk.

Heb de film in één stuk uitgekeken.

Dit was m'n eerste Hitchcock-film maar zeker niet m'n laatste.

Het verzamelen kan beginnen.

Voor mij een dikke 4,5 *

Ben direct erna beginnen kijken naar de Netflix serie Bates Motel en het motel ziet er bijna juist hetzelfde uit. Maar het huis ziet er in de film zoveel griezeliger. Kiekenvlees !!

avatar van Luppie00

Luppie00

Lees hier veel over verrassende wendingen? Nadat Marion bij het Bates Motel aankomt en Norman hoort praten op een afstand met zijn moeder dan is direct het verhaal wel duidelijk toch? Terwijl ik zelden een film voorspelbaar vind, vond ik het er hier dik bovenop liggen.

Desalniettemin erg fijne film. Sterk acteerwerk, logische twists en het zwart-wit is een pluspunt voor de grauwe setting.

avatar van Vdk_Movie

Vdk_Movie

Dit is hoe film bedoeld is. Heerlijke klassieker! Blij dat deze nu op Netflix te zien is, had hem nog niet eerder bekeken. Hitchcock was duidelijk een meester in op het verkeerde been zetten, ik had los van het feit dat er soms wat argwaan ontstond niet het idee dat die zoon de "psycho killer" was.

Voor die tijd (1960) een geweldige film, met heerlijke muziek op de achtergrond. Hopelijk draait Psycho volgend jaar in een bioscoop, aangezien de film dan 60 jaar bestaat.

avatar van Don Homer

Don Homer

Legendarische noir film van Hitchcock die ik dit jaar voor het eerst heb gezien. Ik vind het zijn beste werk en heb inmiddels al best wat gezien. De gerestaureerde Blue-ray versie die ik zag is prachtig en er zit heel veel extra materiaal op (zelfs een leuke aflevering van A.H. presents).

De film bestaat eigenlijk uit twee delen met een verschillend genre: thriller en horror waarbij de laatste nog steeds uitblinkt in haar genre. Het script is simpel maar ijzersterk en de acteurs vullen het heel goed in met oog voor detail (let op subtiele gezichtsuitdrukkingen). De muziek is echt klassiek geworden en past goed bij de spanning en suspensmomenten.

Mijn favoriete scène is de prachtig in beeld gebrachte autorit waarbij de mogelijke gesprekken van de personages die haar zoeken door haar hoofd spoken, zo realistisch dat ik eerst dacht dat dit echt afspeelde terwijl zij in die auto zat. Daar zit ook een goede (grappige) omdraaiing in wie nou wie versierde.

De scène in de douche heeft zoveel indruk op me gemaakt (wat nou gedateerd) dat ik er 'snacht's een heftige nachtmerrie van kreeg. Die scène is ook zeer origineel geschoten.

Ook het camerawerk en de beelden zijn dus ook echt prachtig de hele film door. Wat een geweldig "spookhuis" ook! Het verhaal kent ook een meesteelijk origineel einde.

Voor de liefhebbers is er de film "Hitchcock" die gaat over de strubbelingen van Hitchcock tijdens het maken van deze film.

avatar van david bohm

david bohm

Sterk hoe de spanning al snel wordt opgebouwd en eigenlijk de hele speelduur wordt vastgehouden in deze zestig jaar oude klassieker. De aanloop naar het gebeuren in het Bates hotel vind ik interessanter dan wat daar nog volgt. De epische scène in de badkuip en de fascinerende locatie maken het met de cast tot een sterke film.

avatar van Pecore

Pecore

Lastig om dit op waarde te schatten. Dit zal toentertijd vast een enorme impact hebben gehad, maar nu, 60 jaar later, vind ik het nergens echt bijzonder. Keek lekker weg, dat wel.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Ambachtelijk vakmanschap, dat is heden ten dage nog steeds even duidelijk als het zestig jaar geleden moest zijn. Natuurlijk verouderd, maar is dat niet net de sfeer waar we naar op zoek zijn als we een film van Hichcock kijken? Altijd een vreemd argument vind ik.

Het camerawerk is zeer sterk. Ben allesbehalve een professionele filmkenner, maar het is duidelijk dat er over veel shots en camera angles urenlang interessant gediscussieerd kan worden. Elke compositie heeft een exact doel, is op zoek naar een exact effect bij de kijker. Combineer dit met een authenthiek zwart-wit beeld en een sfeervolle locatie in de vorm van het Bates Motel en je hebt visueel een erg mooie en bijzondere film. Nu weet ik niet of Hitchcock's bijnaam 'The master of suspense' voor heel zijn oeuvre geldt of retrospectief ontstaan is door deze film in het bijzonder, maar eng is 'Psycho' natuurlijk niet echt. Verontrustend is wellicht een beter woord. Die opgejaagde muziek in het begin, de plottwist en de fucked up psychologie van Norman Bates vallen perfect onder die term vind ik. De moorden en vooral de wereldbefaamde douche-scène zijn eerder wat knulliger.

Maar 'eng' is misschien ook niet wat er met 'master of suspense' bedoeld wordt, want een onderliggend gevoel van spanning zat er zeker wel in, vanaf dat Bates Motel in zicht komt.

Enkel de heel erg expositie-heavy laatste vijf minuten en de wat minder relevante eerste twintig zorgen ervoor dat hier geen hogere score uit vloeit; want het was voor de rest een visueel erg mooie film, qua plot perfect in elkaar gestoken en sfeervol en verontrustend.

Dit is na 'North by Northwest' ook slechts m'n eerste Hitchcock film, en ben nu van plan er nog een stuk meer te kijken, in ieder geval zeker zijn absolute klassiekers.

avatar van Movsin

Movsin

Anthony Perkins is werkelijk verbluffend in deze Hitchcockfilm die iedereen wil gezien hebben en die uitblinkt door zijn sublieme opbouw van suspense, zijn knap camerawerk, zijn filmische waarde en een scène die, ook omwille van de muziek, tot de meest beroemde behoort.

Niet te vergeten de keurige bijrolvertolking van Janet Leigh.

Wie Hitchcock himself in het begin van de film niet heeft opgemerkt, heeft in ieder geval de meester gevoeld.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

We all go a little mad sometimes.

Minstens twintig tot vijfentwintig jaar geleden eens gezien en ik moet zeggen dat ik drukte rond de film weinig tot niet begrijp. Dat is nu wel anders, wat leeftijd en kijkervaring al niet met een mens doet.

Ondanks de herziene mening kan de aanloop rond Marion tot de aankomst in het hotel me niet echt boeien. Even is daar de vraag of ik dit wel veel beter ga vinden dan twee decennia terug. Maar dan klinkt voor het eerste de stem moeder Bates en verandert de film compleet.

Stijlvol en boeiend wordt het hotel, met de op het oog aardige Norman, afgeschilderd. Iets waar aanvankelijk weinig aan lijkt te mankeren. Maar dat verandert snel met de eerste moord. Op briljante wijze wordt er gespeeld met Norman en de mysterieuze moeder die we eerst nog niet te zien krijgen, behalve wanneer er weer een geweldsuitspatting is. Nu wist ik overigens de ontknoping nog dus in die zin was het weinig verassend maar gaf het me wel de gelegenheid te kijken wanneer het plot en de aanwijzingen zichzelf verraadde. En dat blijkt dus niet, zo nu en dan komt er eens een clou of een opmerking waaruit je het één en ander zou kunnen herleiden toch biedt het plot zelf meteen daarop weer een andere mogelijkheid. Het plot leid en brengt je als kijker continue op een dwaalspoor. Het is zondermeer het plot van een geniale psychologische thriller.

Geweldig qua opbouw zijn de moorden natuurlijk wat betreft spanning. Vooral de P.I. is wel een kippenvel momentje. De uitleg van de psycholoog is zeer boeiend maar net wat aan de lange kant, iets dat overigens weer recht getrokken wordt met de beslommeringen van moeke en die blik in haar ogen tijdens de eindscene. Psycho...? Nou en of!

Psycho is al met al een klassieker en de grondlegger van de moderne psychologische thriller qua vormgeving, sfeer en plot. De muziek is natuurlijk uber herkenbaar hoewel ik ook regelmatig met Busta Rhymes in het hoofd zit vanwege zijn sample in 'Gimme Some Mo'. En vooral de acteerprestatie van Perkins mag genoemd worden. Klein manco blijft de aanloop en beslommeringen van Marion onderweg die mij niet echt raken, iets wat ruimschoots goed gemaakt wordt eenmaal in het hotel. Hoe langer ik er over na denk des te beter ik de film vind en ik kan niet anders zeggen dat Psycho ondanks zijn leeftijd een topper is die nog altijd met de beste films mee kan.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Blijft een opvallend sterke film, die op veel fronten zijn tijd ver vooruit was. De film blinkt nog altijd uit in zijn knappe shots en vooral uitstekende visuele vertelling. Zo’n moment dat we Janet Leigh thuis zien, de camera vervolgens de envelop met geld op haar bed laat zien en daarna de koffer met geld is de reden waarom Hitchcock zo’n grootmeester was; één shot zonder dialoog vertelt ons een heel verhaal. Ook het spel is voortreffelijk en fijn modern, het is geenszins zo theatraal als veel films uit die tijd. Met name Anthony Perkins speelt een uiterst sterke rol als de sympathieke, klungelige en een tikkeltje mysterieuze Norman. Een memorabele rol in een film die vooral bekend staat vanwege een paar memorabele scènes. Wat wel opvalt is dat twee van die iconische scènes (de twee sterfscènes) zowel effectieve als wat gedateerde en knullige shots bevatten. Het shot van Arbogast die van de trap valt is vooral lachwekkend. De scène ervoor - waarin Arbogast Norman Bates ondervraagt - is daarentegen briljant en wellicht de beste scène uit de hele film.

4 sterren.