Psycho (1960)

Alternatieve titel: Alfred Hitchcock's Psycho

Horror / Thriller

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Anthony Perkins, Janet Leigh en Vera Miles

Bediende Marion Crane werkt hard, maar verdient te weinig. Ze zou dolgraag gaan samenwonen met haar vriend Sam, maar ook hij moet rondkomen met een schamel loon. Op een dag krijgt ze van haar baas de opdracht een grote som geld naar de bank te brengen. In een vlaag van wanhoop besluit Marion zich het geld toe te eigenen en vervolgens slaat ze op de vlucht. Onderweg komt ze in een hevige storm terecht en moet ze noodgedwongen overnachten in het Bates Motel. Daar ontmoet ze Norman Bates, de mysterieuze, jonge eigenaar die een obsessie heeft voor zijn moeder.

neo (crew)
Superspannende film. 5 sterren

5 sterren vind ik wel een beetje overdreven, maar hij was wel beter dan de remake (stukken beter zelfs).

avatar van You_bastard
De Hitchcock Klasieker die je gezien moet hebben !!!

avatar van Jordy
Knap gemaakt, goed verhaal: ik kan best begrijpen dat dit zo'n klassieker is. Maar echt spannend vond ik het allemaal niet, op een paar scenes na. 3 en een halve ster.

avatar van aburefan
Enige film die ik een beetje goed vond van Hitchcock (al heb ik ze nog niet allemaal gezien).

Niet geweldig, maar wel een ongelooflijk mooie sfeer. Zeker dat huis was indrukwekkend. Voor de rest niet bijzonder. Ik vond Vertigo dan boeiender, maar dat zal wel aan mij liggen.

Wel een klassieker maar zeker geen topper! 3 sterren voor deze film. Zitten wel hele mooie scenes in en omdat de film in het zwart/wit is krijg je wel een aparte sfeer.

avatar van lorelei
ik heb hem in Tsjechië op een duitse zender gezien.
Hij is wel leuk hoor. Maar nou niet echt een film om best wel hoog in de top 100 te zetten vind ik. (misschien moet ik hem in het engels zien, dan begrijp ik er misschien ook meer van )
Maar wel 4* waard

avatar van Banjo
Wat een geweldige film
compleet gestoord die vent he he...
en de sfeer was zeker een 10.
alleen hij duurde niet zo lang ik wil meer van dat alles!

tovenaar
Heeft iemand ook die hilarische theatrical trailer gezien?

Net gezien, maar ik moet hem eigenlijk nog een keer zien. Goed hoor, die Anthony Perkins en Janet Leigh.

blijft mijn favoriete hitchcock. Vlak voor vertigo, moet trouwens north by northwest nog.
De sfeer, de dialogen, de rol van perkins, het eind geweldig.

Superspannend. Maakt iedere remake overbodig. Vertigo blijft mijn meest geliefde hitchcock. Zelfs na 10 keer kijken... Toch 5 sterren.

Erg spannend en geweldig geacteerd door Perkins. Vond alleen jammer dat alles op het einde wel heel uitgebreid uitgelegd werd door de psychiater. Vind het leuker wanneer meer aan de verbeelding van de kijker wordt overgelaten Maar dikke 4*.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Klassieker van formaat! 4 sterren

Tot voor kort was ik allergisch voor zwart/wit beelden, maar daar kom ik nu graag op terug! Een heerlijke thriller, dit smaakt naar meer. En dan die legendarische douche-scene, als je deze plaatst in de tijd waarin de film gemaakt is... best wel shocking met dat weinig aan fantasie overlatende doorkijk douchegordijn! Zal zeker veel stof hebben doen opwaaien! Anyway, een juweeltje en ik geloof dat ik nog veel te doen heb de komende tijd; Vertigo, Rear Window ... enz

avatar van bioscoopzaal
... en je hebt mazzel, want "Vertigo" en "Rear Window" zijn in kleur

Diesel
Suspense van begin tot eind (trademkark A. Hitchcock) en Anthony Perkins is fantastisch.

4.0/5.0

vdc
Ik vraag me af, als Hitch vandaag de film zou maken, of die laatste 5 minuten er nog bij zouden zijn. In het laatste stuk komt nl. de verklaring van de film aan bod meer bepaald het schizofrene gedrag van de hoteluitbater. Aangezien veel hedendaagse films het moeten hebben van een stukje mysterie en denkwerk van de kijker (Memento, Lost Highway, ...) - soms terecht, soms ten onrechte - lijkt het me dat Psycho een boeiende discussiefilm zou worden zonder dat slot...

avatar van Zavo
Daar heb ik ook wel eens over nagedacht. Kwa onderwerp was Psycho een vernieuwende film, hij was ook vrij controversieel. Tegenwoordig zijn er honderden films met dit onderwerp en het hoeft dus niet meer zo duidelijk uitgelegd te worden. Ik denk dat het in die tijd echt nodig was om de film te begrijpen.

Goede film met een heerlijke scary Perkins.
De spanning zit vanaf het begin in de film die naar een geweldige climax (die ik helaas al wist ) toewerkt.
Maar die laatste paar minuten hadden ze van mij ook weg mogen laten.
En ook de (korte) aanwezigheid van Paricia Hitchcock is opnieuw ergerlijk imho.

avatar van Ralfke
Vandaag voor de eerste maal gezien. Het eerste half uur boeide me niet zoveel; daarna betrapte ik me gewoon op een beklemmend 'meeleefgevoel'. Ik ga hem over een tijdje nog een kijken, maar als ik hem nu - plaatsend in de jaren '60 - moet bedelven onder de sterren, dan worden er dat in ieder geval al ****. Ik vond de douchescene alleen niet zo heel erg bijzonder (ze hebben er nota bene drie dagen over gedaan om die 45 seconden te filmen!).

Ralfke schreef:

Het eerste half uur boeide me niet zoveel
Vond ik juist zeer beklemmend. Alhoewel het voor het verhaal niet echt nodig was.

avatar van ToNe
Ik heb tig explicietere films gezien, maar toch is dit de suspense die het 'm voor mij doet.
Van de douche-scene zal ik toch telkens weer kippenvel krijgen, al hoe vaak ik het zal zien.

Ik had eigenlijk verwacht dat Mevr. Bates 'opgezet' zou zijn, aangezien dat Norman's hobby was.

avatar van Da Jando
Meesterlijke film. Je wordt erin gezogen en de tijd vliegt voorbij. Het blijft een raadsel wat zich toch allemaal afspeeld bij de Bates, maar dat wordt allemaal duidelijk in het verassende einde. De sfeer vond ik super en sommige scenes waren behoorlijk spannend. 4,5* voor deze klasieker.

En idd tovenaar...de theatrical trailer is echt tof, een rondleiding bij het huis en motel door Hitchcock himself

Ja die is echt lachen en zet de kijkers heerlijk op t verkeerde been.

Ik baal nu echt als een stekker dat ik een paar jaar geleden de remake gehuurd heb....

avatar van De Knip
Ik ben geneigd te zeggen: inderdaad, wat bezielde je? Je wou toch niet zeggen dat je dat niet wist.......

Spannende film, prachtig acteerwerk, heb op het puntje van m'n stoel gezeten. Een van de beste van Hitchcock..4,5*

p.s. jammer van de vervolgen.

Psycho 2 was nog verrassend aardig, ook al haalde hij het bij lange niet bij het origineel.