• 15.855 nieuwsartikelen
  • 178.563 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.331 acteurs
  • 199.158 gebruikers
  • 9.381.590 stemmen
Avatar
 
banner banner

Antichrist (2009)

Drama / Horror | 108 minuten / 104 minuten (Cut "Catholic Version")
3,14 1.532 stemmen

Genre: Drama / Horror

Speelduur: 108 minuten / 104 minuten (Cut "Catholic Version")

Oorsprong: Denemarken / Duitsland / Frankrijk / Zweden / Italië / Polen

Geregisseerd door: Lars von Trier

Met onder meer: Willem Dafoe, Charlotte Gainsbourg en Storm Acheche Sahlstrøm

IMDb beoordeling: 6,5 (143.979)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 29 oktober 2009

  • On Demand:

  • CineMember Bekijk via CineMember
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Antichrist

"When nature turns evil, true terror awaits."

Terwijl een echtpaar de liefde bedrijft, valt hun kind uit het raam en sterft. De vrouw raakt in een diepe depressie. Haar man, zelf therapeut, wijst de medische behandeling die ze krijgt af en wil haar genezen met rationele praatsessies. De vrouw heeft een diepe maar onbestemde angst die verband lijkt te houden met het woud waar ze eerder aan een historisch onderzoek naar religieus gefundeerd geweld tegen vrouwen werkte. Om haar met die angst te confronteren reist het paar af naar het woud dat de Bijbelse naam Eden draagt.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van AsparnA

AsparnA

  • 44 berichten
  • 31 stemmen

Vreselijke film. Ik wil het nog eens niet begrijpen dat mensen deze een 3 en meer score geven...


avatar van kuk

kuk

  • 641 berichten
  • 674 stemmen

Je interesseert je niet in mensen die met overtuiging oprecht hun mening onderbouwen?


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5833 stemmen

gmx schreef:
Ja, ik vind die Munchhausen-by-proxy theorie niet alleen ietwat vergezocht ]


Ik snap echt niet hoe je dat vergezocht kunt vinden na het zien van de foto met schoenen aan de verkeerde voetjes, de flashback waarin ze een huilend kind de verkeerde schoenen aan stampt, of de foto's van de vergroeide voeten. Dat zijn niet bepaald momenten die veel aan de verbeelding over laten. Dat er meer speelt doet daar niets aan af.


avatar van AsparnA

AsparnA

  • 44 berichten
  • 31 stemmen

kuk schreef:

Je interesseert je niet in mensen die met overtuiging oprecht hun mening onderbouwen?

Ik vind het een domme film.


avatar van gmx

gmx

  • 1034 berichten
  • 778 stemmen

mister blonde schreef:
(quote)


Ik snap echt niet hoe je dat vergezocht kunt vinden na het zien van de foto met schoenen aan de verkeerde voetjes, de flashback waarin ze een huilend kind de verkeerde schoenen aan stampt, of de foto's van de vergroeide voeten. Dat zijn niet bepaald momenten die veel aan de verbeelding over laten. Dat er meer speelt doet daar niets aan af.

Je ligt een detail (de voetjes) eruit en baseert daar de verklaring voor de film op, terwijl er tig andere zaken zijn die niet in die verklaring passen. Maar goed, zoals ik al zei, als het voor je zelf klopt is het uiteraard goed.


avatar van kuk

kuk

  • 641 berichten
  • 674 stemmen

AsparnA schreef:

(quote)

Ik vind het een domme film.

Ja da's duidelijk. Maar dat vroeg ik niet.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5833 stemmen

gmx schreef:

Je ligt een detail (de voetjes) eruit en baseert daar de verklaring voor de film op, terwijl er tig andere zaken zijn die niet in die verklaring passen. Maar goed, zoals ik al zei, als het voor je zelf klopt is het uiteraard goed.

Het is niet de verklaring voor de film, maar het zit er in. Ik kan daar niet om heen. Dat er verder nog veel meer aan de hand is, is voor mij ook wel duidelijk.


avatar van AsparnA

AsparnA

  • 44 berichten
  • 31 stemmen

kuk schreef:

(quote)

Ja da's duidelijk. Maar dat vroeg ik niet.

Dat klopt. dat interesseert mij niet. Ik heb wel respect


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

AsparnA schreef:

(quote)

Dat klopt. dat interesseert mij niet. Ik heb wel respect

dus ook de fotografie in deze film vindt u maar niets.


avatar van AsparnA

AsparnA

  • 44 berichten
  • 31 stemmen

Laoslander schreef:

(quote)

dus ook de fotografie in deze film vindt u maar niets.

YEP!


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

AsparnA schreef:

(quote)

YEP!

puur naar uw mening? of bedoel je - 'zo'n fotografie zie je toch in veel films'


avatar van AsparnA

AsparnA

  • 44 berichten
  • 31 stemmen

Laoslander schreef:

(quote)

puur naar uw mening? of bedoel je - 'zo'n fotografie zie je toch in veel films'

Inderdaad, alles van deze film vind ik niet interessant. Enige wat mij nog boeid zijn jullie berichten


avatar van boozebelly

boozebelly

  • 1428 berichten
  • 1914 stemmen

Haha... Goed bezig AsparnA


avatar van jawaka

jawaka

  • 162 berichten
  • 3312 stemmen

Dus de film is dom, omdat JIJ het niet begrijpt?


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

AsparnA schreef:

(quote)

Inderdaad, alles van deze film vind ik niet interessant. Enige wat mij nog boeid zijn jullie berichten

dat is eigenlijk nogsteeds geen antwoord op mijn vraag


avatar van AsparnA

AsparnA

  • 44 berichten
  • 31 stemmen

jawaka schreef:

Dus de film is dom, omdat JIJ het niet begrijpt?

Ja, ik vind het een domme film. Het vehaal boeid mij gewoon niet. Acteerwerk vind ik saai. Gewoon een slappe film met een domme verhaal.

De onderdelen van de film zijn ook niet origineel. Beetje her en der van andere films geshopt.


avatar van AsparnA

AsparnA

  • 44 berichten
  • 31 stemmen

Laoslander schreef:

(quote)

dat is eigenlijk nogsteeds geen antwoord op mijn vraag

? Okay, stel je vraag dan wat uitgebreider..


avatar van Threeohthree

Threeohthree

  • 5557 berichten
  • 2935 stemmen

Je zegt wel wat, maar je zegt eigenlijk helemaal niks. Er is helemaal niks ''geshopt'' van andere films, althans je weet mij geen 3 titels te noemen die hier op lijken. Als je kritiek hebt op een film, prima, maar geef dan gewoon je mening ipv zomaar wat te roepen.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13447 berichten
  • 1980 stemmen

gmx schreef:
Maar goed, zoals ik al zei, als het voor je zelf klopt is het uiteraard goed.

Niet mee eens!

De MBP-theorie is de enige interpretatie van de film die mijns inziens volledig van de hand kan worden gewezen. Ik zal nog een poging doen om dat duidelijk te maken.

Allereerst is Antichrist, zoals de titel al zegt, een film die gaat over 'de ultieme manifestatie van het kwaad in een menselijk wezen' (Wikipedia). Dat past ook perfect binnen het oeuvre van Von Trier, wiens laatste vier engelstalige films allen gaan over het goede dan wel het kwade in de mens.
Dit 'kwaad' gaat een stuk verder dan alleen een psychiatrische aandoening als MBP. De film werkt onder meer met de zondeval, met misogynie en heksenvervolgingen en met kwaadaardige krachten van de natuur. Antichrist gaat dus over een veel breder begrip van slechtheid dan alleen munchhausen by proxy.

Je zou kunnen stellen dat MBP één van de manifestaties is van het kwaad in deze film.
Ook dat bestrijd ik echter, en wel vanwege de ziekte-omschrijving van munchhausen by proxy.
Apollinisch linkte al eerder een berichtje uit het Nederlands tijdschrift voor Geneeskunde.

Hierin staat onder andere het volgende:
Het münchhausensyndroom ‘by proxy’ (MBP) is een complexe en soms dodelijke vorm van kindermishandeling, waarbij de verzorger (meestal de moeder) een somatische of psychiatrische aandoening bij het kind simuleert, met als doel de rol van zieke indirect op zich te nemen.

De dader, doorgaans de moeder, lijkt te worden gedreven door een behoefte aan aandacht van medisch personeel.

Daders misleiden het medisch personeel door informatie over het kind te vervalsen, door het kind daadwerkelijk ziek te maken of door een combinatie van beide. De daders falsifiëren informatie over het kind door onjuiste inlichtingen te geven of door laboratoriumwaarden of statusgegevens te vervalsen. Dit leidt ertoe dat het kind onnodige (invasieve) onderzoeken moet ondergaan. Het kind kan op vele manieren ziek worden gemaakt, bijvoorbeeld door het heimelijk toedienen van uiteenlopende middelen (zoals laxantia of emetica) of door het kind bijna te laten stikken.

Wat hierin direct opvalt is dat het syndroom per definitie gerelateerd is aan het medische circuit. De dader zoekt aandacht van medisch personeel. In de praktijk uit zich dat vaak door een scala aan verontrustende symptomen bij het kind, waarmee de dader voortdurend aanklopt bij de huisarts, de kinderarts en de spoed eisende hulp.

In Antichrist is er sprake van één vorm van mishandeling, namelijk het verkeerd om aantrekken van de schoentjes. Behalve dat dit schade geeft aan de voetjes is hier moeilijk een echt verontrustende ziekte in te ontdekken die langdurige ziekenhuisopname nodig maakt. Daarnaast, zoals al meerdere malen aangegeven, zoekt de moeder géén aandacht voor de fysieke symptomen van het kind. Integendeel, ze verzwijgt deze. Tenslotte valt op dat de mishandeling plaatsvindt in een afgelegen bos waar alleen de moeder aanwezig is. Wederom is er geen sprake van aandachtzoekerij (het autopsie-rapport spreekt van vervorming van de voetjes 'van oudere datum').

Kortom; Antichrist snijdt veel bredere thema's aan dan MBP, waardoor dit syndroom niet nodig is om de film te kunnen duiden. Daarnaast voldoen ook de details uit de film niet aan de uitingsvormen van het munchhausen by proxy-syndroom.


avatar van AsparnA

AsparnA

  • 44 berichten
  • 31 stemmen

Threeohthree schreef:

Je zegt wel wat, maar je zegt eigenlijk helemaal niks. Er is helemaal niks ''geshopt'' van andere films, althans je weet mij geen 3 titels te noemen die hier op lijken. Als je kritiek hebt op een film, prima, maar geef dan gewoon je mening ipv zomaar wat te roepen.

Jouw opmerking snap ik. Mijn mening heb ik gegeven. Ik zal je minstens 3 titels noemen waarin scenes vergelijkbaar zijn. Weet de titels niet zo uit mijn hoofd. Kom hier nog op terug. Dus, to be continued...


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dat je een vergelijkbare scene ergens vindt, wil natuurlijk niet zeggen dat de film er ook op lijkt, maar kom maar op met voorbeelden waar deze film bij geshopt heeft.

En je mening geven? Je komt niet verder dat je het en dom verhaal vindt, maar wat vind je er precies dom aan? (Volgens mij kunnen mensen dom zijn, maar verhalen niet. Dom heeft namelijk met verstand te maken.) Heb je er uberhaupt wel iets van begrepen?


avatar van gmx

gmx

  • 1034 berichten
  • 778 stemmen

eRCee schreef:

(quote)

Niet mee eens.

Zie mijn eerdere posts, ik zeg dat ik de MBP-theorie zelf zowel vergezocht als overbodig vind en mijn verklaring van de film ligt heel dicht naast die zoals jij die nu net omschrijft. Echter, wat ik bedoelde met bovenstaande opmerking, is dat het in principe altijd gissen blijft naar de 'absolute' bedoeling/verklaring van von Trier en dat het er bij elke vorm van kunst om gaat wat je er zelf uithaalt. In DIE zin is elke verklaring goed. Wat dus overigens niet wegneemt dat het niet interessant is om te zoeken naar en discussieren over de mogelijke absolute verklaring.


avatar van eRCee

eRCee

  • 13447 berichten
  • 1980 stemmen

gmx schreef:

[...] en dat het er bij elke vorm van kunst om gaat wat je er zelf uithaalt. In DIE zin is elke verklaring goed.

Waar ik het dus niet mee eens ben. Zodra een verklaring niet strookt met wat de film laat zien is het geen goede verklaring, en is er ook geen sprake van iets 'eruit halen' maar eerder van iets 'erin stoppen'. Eerder gaf ik al het voorbeeld van een ander vergezocht thema van Antichrist, zoals de negatieve invloed van gezinsrecreatie op oerbossen.

Ik zeg daarmee niet dat de film volledig en absoluut te interpreteren is, maar er zijn wel bepaalde grenzen...


avatar van kuk

kuk

  • 641 berichten
  • 674 stemmen

Wat is er mis met iets 'erin stoppen'?


avatar van eRCee

eRCee

  • 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Ik vind dat een miskenning van de artistieke waarde van de film. Een boeket bloemen kan je thuis naar believen herschikken, kunst niet.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat je door zo'n manier van filmkijken alleen maar in je eigen, reeds bestaande oordelen blijft vastzitten, in plaats van dat je je blikveld kan laten verruimen door de zeggingskracht van het kunstwerk.


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Waarde en betekenis geven aan iets (erin stoppen) heeft als gevolg dat je jezelf op de één of andere manier verrijkt ( "iets eruit halen").


avatar van eRCee

eRCee

  • 13447 berichten
  • 1980 stemmen

Heb je het nu over film of over een gokautomaat?


avatar van AC1

AC1

  • 5775 berichten
  • 909 stemmen

Over kunst in het algemeen. Zag jij er iets anders in?


avatar van AsparnA

AsparnA

  • 44 berichten
  • 31 stemmen

Reinbo schreef:

Dat je een vergelijkbare scene ergens vindt, wil natuurlijk niet zeggen dat de film er ook op lijkt, maar kom maar op met voorbeelden waar deze film bij geshopt heeft.

En je mening geven? Je komt niet verder dat je het en dom verhaal vindt, maar wat vind je er precies dom aan? (Volgens mij kunnen mensen dom zijn, maar verhalen niet. Dom heeft namelijk met verstand te maken.) Heb je er uberhaupt wel iets van begrepen?

Dom verhaal = stupid story

Nu helder?


avatar van Threeohthree

Threeohthree

  • 5557 berichten
  • 2935 stemmen

Nee. Want hij krijgt geen antwoord op zijn vraag, je hoeft hem ook niet te beantwoorden, zeg dan gewoon niks, maar je valt nu een beetje in herhaling, dus ook niet heel interessant verder.