Genre: Drama / Horror
Speelduur: 108 minuten / 104 minuten (Cut "Catholic Version")
Oorsprong:
Denemarken / Duitsland / Frankrijk / Zweden / Italië / Polen
Geregisseerd door: Lars von Trier
Met onder meer: Willem Dafoe, Charlotte Gainsbourg en Storm Acheche Sahlstrøm
IMDb beoordeling:
6,5 (143.966)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 29 oktober 2009
On Demand:
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Antichrist
"When nature turns evil, true terror awaits."
Terwijl een echtpaar de liefde bedrijft, valt hun kind uit het raam en sterft. De vrouw raakt in een diepe depressie. Haar man, zelf therapeut, wijst de medische behandeling die ze krijgt af en wil haar genezen met rationele praatsessies. De vrouw heeft een diepe maar onbestemde angst die verband lijkt te houden met het woud waar ze eerder aan een historisch onderzoek naar religieus gefundeerd geweld tegen vrouwen werkte. Om haar met die angst te confronteren reist het paar af naar het woud dat de Bijbelse naam Eden draagt.
Externe links
Acteurs en actrices
Video's en trailers
Reviews & comments
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Ik vind dat een miskenning van de artistieke waarde van de film
Mwah, er zijn zat kunstenaars die er net zo over denken (dat het niet uit maakt wat mensen er uit halen, als het ze wat doet is het goed), David Lynch is daar een voorbeeld van. Wie ben jij dan om dat dan als een miskenning van de artistieke waarde van hun werk te typeren ?
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Dom verhaal = stupid story
Nu helder?
Ik zie net dat je 'face/off' 4.5 * hebt gegeven. Ieder zo z'n idee over een 'stupid story' dan maar he 
eRCee
-
- 13447 berichten
- 1980 stemmen
Over kunst in het algemeen. Zag jij er iets anders in?
Neuh, was gewoon een grapje. Tijd rekken he.
Met de term 'erin stoppen' bedoel ik denk ik niet datgene wat je benoemt als 'betekenis geven'. Je geeft mijns inziens betekenis aan iets wat je uit een film haalt, en dat 'eruit halen' kan het beste door je open te stellen voor wat de film wil zeggen, en niet door daar zelf dingen overheen te projecteren.
Mijn commitment ligt allereerst bij de film, niet bij de regisseur. Daarbij denk ik dat sommige films, bijvoorbeeld die van Lynch, zich meer lenen voor deze aanpak dan anderen.
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
[Mijn commitment ligt allereerst bij de film, niet bij de regisseur. Daarbij denk ik dat sommige films, bijvoorbeeld die van Lynch, zich meer lenen voor deze aanpak dan anderen.
Juist de films van Von Trier lenen zich toch perfect voor deze aanpak ? Als von Trier z'n films pas geslaagd zou vinden als mensen zijn 'absolute idee' achter de film zouden begrijpen, dan denk ik dat hij geen tevreden mens is
Overigens heeft hij in diverse interviews gezegd dat hij tevreden is als hij mensen aan het denken heeft gekregen. En dat is ongeveer wat Lynch dus ook zegt (in iets andere vorm dan)
eRCee
-
- 13447 berichten
- 1980 stemmen
Juist de films van Von Trier lenen zich toch perfect voor deze aanpak ? Als von Trier z'n films pas geslaagd zou vinden als mensen zijn 'absolute idee' achter de film zouden begrijpen, dan denk ik dat hij geen tevreden mens is
Oneens. Ik denk dat Von Trier veel meer een boodschap heeft met zijn films dan Lynch. Lynch maakt (deels onoplosbare) puzzels, Von Trier films met zeggingskracht op psychologisch, religieus en soms ook maatschappelijk vlak.
Onvergelijkbaar. Bij Lynch wordt je aangezet om na te denken over de film zelf, Von Trier laat je denken op basis van zijn films.
Maar goed, is een beetje een metadiscussie geworden. Terwijl het mij in dezen gaat om de bestrijding van de MBP-theorie. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dom verhaal = stupid story
Nu helder?
Nee, want ik vroeg ook om voorbeelden. En wat vond je stupid aan het verhaal?
Want nu roep je enkel wat, maar zegt niets.
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Oneens. Ik denk dat Von Trier veel meer een boodschap heeft met zijn films dan Lynch. Lynch maakt (deels onoplosbare) puzzels, Von Trier films met zeggingskracht op psychologisch, religieus en soms ook maatschappelijk vlak.
Zie hoeveel discussie er hier is over die 'boodschap'. Als dat het doel van von Trier zou zijn, dan faalde hij keer op keer, keihard.
Jij vindt dat onvergelijkbaar, ik vind dat een nuance verschil. Ik vind beide regisseurs films maken waar de kijker flink moet puzzelen om zin te geven aan het verhaal. Bij von Trier is dat alleen wat meer gericht op het zoeken naar een boodschap (overigens is dat bij Lynch ook wel het geval, alleen in wat mindere mate, daar ligt het accent vaak meer op het zingeven)
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Overigens vind ik sowieso dat von Trier, in al zijn films, veel meer vragen stelt dan antwoorden geeft (in de vorm van een 'boodschap').
eRCee
-
- 13447 berichten
- 1980 stemmen
Daarom faalt hij ook niet. Misschien ligt zijn boodschap wel in de opgeroepen vragen.
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Daarom faalt hij ook niet. Misschien ligt zijn boodschap wel in de opgeroepen vragen.
Maar kan ik dan concluderen dat jij vindt dat von Trier wil dat de kijker precies uitvindt wat de vragen zijn die hij stelt ? Of kan het zo zijn dat hij gewoon materia aanbiedt, die hij interessant vindt, waar de kijker zelf mee kan gaan worstelen en dat de kijker zelf maar ziet wat hij er uithaalt ? En dat von Trier tevreden is als de kijker dat proces ondergaat ? Want dat was mijn stelling en daar sta ik nog steeds voor.
Maw, jij zegt (als ik je goed begrijp) dat Von Trier een lijstje met vragen heeft en hij pas tevreden is als de kijker exact die vragen eruit haalt. Ik zeg dat het breder is, dat hij misschien voor zichzelf wel een aantal vragen heeft maar dat hij in eerste instantie gewoon de kijker aan het denken wil zetten over de materie.
eRCee
-
- 13447 berichten
- 1980 stemmen
Maw, jij zegt (als ik je goed begrijp) dat Von Trier een lijstje met vragen heeft en hij pas tevreden is als de kijker exact die vragen eruit haalt. Ik zeg dat het breder is, dat hij misschien voor zichzelf wel een aantal vragen heeft maar dat hij in eerste instantie gewoon de kijker aan het denken wil zetten over de materie.
Laat ik zeggen dat Von Trier volgens mij de kijker aan het denken wil zetten over een aantal dingen, maar dat hij de kijker ook direct een bepaalde richting in stuurt (zie bijvoorbeeld de hemelse klokken in Breaking the waves). Die manipulatie maakt de vragen nog scherper, omdat het niet perse de richting is die je zelf gekozen zou hebben. Met andere woorden: Von Trier schotelt naast vragen ook al een aantal antwoorden voor, die weer nieuw licht werpen op de vragen. En soms poneert hij zelfs voornamelijk antwoorden, en zijn het die antwoorden die vragen, weerstand en speculatie oproepen.
Hier wou ik het eigenlijk bij laten voor wat betreft dit discussiepunt.
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Hier wou ik het eigenlijk bij laten voor wat betreft dit discussiepunt.
Hehe, ok. Blijf het een beetje apart vinden dat je stelt het oneens te zijn met mijn opmerkingen terwijl, als je jouw standpunten toeligt, er maar weinig verschil tussen onze ideeen zit. Maar goed, laten we 't hier maar bij houden inderdaad.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
De eerste film die ik zie van Lars von Trier, en ik kan niet zeggen dat het me doet verlangen naar meer. De openingsscène is mooi gemaakt, ook al is het tergend traag. De rest van de film vind ik op enkele momenten na niet echt speciaal. De film is sfeervol, en regelmatig zijn er best wel mooie beelden te zien, maar voor mij is dat niet genoeg om echt van de film te kunnen genieten. Ik kreeg helaas geen binding met de personages. En het redelijk vage gedoe waarover er hier veel wordt gediscussieerd is niet aan mij besteed. Als ik een film echt interessant vind wil ik er best wel over nadenken, filosoferen en desnoods zelfs mijn toevlucht zoeken tot externe bronnen om een antwoord te vinden op eventuele vragen. Maar die behoefte heb ik hier niet, daar vind ik de film niet boeiend genoeg voor. De twee uiterst ranzige scènes vind ik ook niets toevoegen aan het geheel.
JDSsmetje
-
- 6568 berichten
- 2315 stemmen
Ik zou je toch aanraden om nog enkele andere films van von Trier te kijken. Bij Dogville bijvoorbeeld gooit hij het over een heel andere boeg.
de grafhond
-
- 203 berichten
- 0 stemmen
en daar ben ik weer!!!! Ik ben dit discussieplatform omtrend AntiChrist niet uit het oog verloren! Ik heb hem voor de 2e keer bekeken in mijn eentje 's-avonds laat toen ik terug in breda was na Telstar Nac. Ik was brak en had wel een aardig potje gedronken, maar enfin; mijn punt is toch met een vol punt omhoog gegaan. Komtie:
Ik hou van het occulte, althans de mystique hierachter. Daarom deed de film mij de eerste keer echt totaal niets en gooide ik het over de kapitale tour: Film is gemaakt om te amuseren, om geld te verdienen. Deze mening van me blijft intact voor me, maar toch ga ik het wat genuanceerder proberen te benaderen. De tweede maal dat ik hem keek was ik alleen; geen storende factor (lees vrouw) naast me. Een beetje dronken keek ik naar de openingscene; dan bevalt die stukken beter! Waarschijnlijk komt dat omdat ik dus aangeschoten was en mijn verstand wat verder op 0 stond. Ook het raadselachtige gedeelte van de film (in welke vormen "het slechte" wordt gebracht door van Trier) slikte ik beter. Bovendien, niet iedere duivel hoeft te verschijnen in het rood met hoorntjes. Toen ik wat minder ging nadenken over deze bevindingen en me wat meer focusde op het verhaal zelf werdt mijn mening bijgedraaid van inhoudloos naar origineel. Inderdaad niemand anders heeft tot nogtoe zón zwaar issue proberen aan te snijden en dan is het bedenkelijk dat het moeilijk is om iedereen tevreden te stellen.
Waarom ik dan niet raise naar een voldoende?
Zoals ik al zei, zoiets moeilijk op fim proberen te zetten als dit onderwerp is lastig. Niet alleen voor de regiseur, maar ook voor de kijker om hem in 1x te begrijpen. Ik begreep hem nota bene pas toen ik half dronken was. Ik heb al eerder geroepen, een film wil ik graag zien. Een film hoef ik niet op te eten, uit te schijten en dan te bekijken waar mijn drol uit bestaat.
dronken vond ik hem beter, vandaar mijn extra puntje!
AsparnA
-
- 44 berichten
- 31 stemmen
Sorry hoor, maar als je dronken ben kan je zelfs een mier zo groot maken als een olifant...
Toch goed van je dat je een positieve recensie heb neergelegd:)
The Hidden
-
- 90 berichten
- 632 stemmen
Zo hey wat een heftige prent. Laat ik het zo zeggen: hiervoor moet je in de stemming zijn en ervan houden.
Ik wist niet wat ik kon verwachten, en ging met weinig voorkennis deze film bekijken.
Wat kernwoorden die ik tijdens het aanschouwen constant in gedachten had:
Mooi, eng, traag, mysterieus, schokkend, naargeestig.
Het begint al met een prachtig geschoten opening, met fantastische muziek eronder. Dan start je al met een goed gevoel aan een film.
Vervolgens moest ik eventjes aftasten wat ik ervan moest denken. Psychologie? Thriller? Horror? Bovennatuurlijk? Drama? Ik liet het op me afkomen.
De mysterieuze wandeling/verkenning in het bos die onder hypnose plaatsvond in de trein trok mijn aandacht weer na even afwachtend "ingedommeld" te zijn.
Daarna begon het al snel grimmmiger te worden doordat mevrouw steeds vreemder begon te doen.
Tegen het einde aan kunnen we enkele schokkende zaken verwachten: ik hoopte dat het niet in een soort afgeraffelde Hostel ontaarde.
Het eindshot moest denk ik net zo mooi overkomen zoals de openingsscène, maar die vond ik minder geslaagd. Begrijp ik goed dat alle vroeger gemartelde vrouwen de man alsnog zouden doden?
Van dit soort films smul ik, echter met mate en in de juiste mood.
Minpunten: ik ben niet zo'n fan van Dafoe's acteertalenten, en zijn hoofd kijkt ook niet prettig weg, dat stoorde me persoonlijk wel. Het einde vond ik vergeleken met het trage tempo ook te snel afgewerkt en niet echt bevredigend.
Pluspunten vond ik de prachtige slowmotions vergezeld van goeie spanningsopbouwende muziek, en een heel enkel schrikmomentje. Ook de heftige momenten worden gewoon in beeld gebracht gelukkig, zowel de gore als de naaktheid en de combinatie ervan.
Mooi!
scorsese
-
- 13171 berichten
- 11081 stemmen
Pretentieuze, controversiële en nachtmerrie-achtige film met een aantal visueel schokkende momenten. Traag en dialoog-gedreven (er zijn ook maar twee acteurs). Een donkere sfeer en ook bevat de film veel symbolische beelden, waarvan mij de betekenis vaak ontging. Ondanks dat was de film in grote lijnen wel te volgen maar staat ook zeker open ter interpretatie. Twee moeilijke en fysieke rollen van Willem Dafoe en Charlotte Gainsbourg.
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
Pretentieuze
Wat vond je er precies pretentieus aan ?
scorsese
-
- 13171 berichten
- 11081 stemmen
Wellicht is pretentieus niet het goede woord. Bedoelde meer dat het lijkt of Lars von Trier (te) veel met deze film probeerde te doen. Te gelaagd.
vistrida
-
- 151 berichten
- 133 stemmen
Wat een verschrikkelijk slechte film.......
Doorgespoeld na een half uur en op 50 minuten weer aangezet.... dan begint er ineens een vos te praten... toen had ik het helemaal gehad :S
Laatste 10 minuten nog gekeken, spijt van de aankoop
Badalamenti
-
- 23135 berichten
- 3569 stemmen
Wat een verschrikkelijk slechte film.......
Doorgespoeld na een half uur en op 50 minuten weer aangezet.... dan begint er ineens een vos te praten... toen had ik het helemaal gehad :S
Laatste 10 minuten nog gekeken, spijt van de aankoop
Jessen0wnt
-
- 3199 berichten
- 2584 stemmen
Ach, hij heeft het gelukkig geprobeerd, jammer dat je 20 minuten heb doorgespoeld en niet hebt afgekeken, de film wordt echt een stuk beter maar het is wel een love it or hate it film/regie.
vistrida
-
- 151 berichten
- 133 stemmen
Ach, hij heeft het gelukkig geprobeerd, jammer dat je 20 minuten heb doorgespoeld en niet hebt afgekeken, de film wordt echt een stuk beter maar het is wel een love it or hate it film/regie.
Hij loopt niet weg die film
Ik heb van al mijn films (1200 of zo) ook echt alles gezien dus als ik helemaal niets heb dan kijk ik hem ooit nog wel, maar ik vind persoonlijk de opening van een film erg belangrijk.... ik raak bored bij het idee dat ik een uur moet gaan wachten op spanning 
En dan staat er ook nog op de hoes dat er mensen flauw zijn gevallen in bioscopen :S dus je kijkt met een hoge verwachting.....
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2935 stemmen
Zou dat soort teksten toch maar met een korreltje zout nemen. Maar de opening was toch gewoon mooi, of verschillen we daar van mening? 
vistrida
-
- 151 berichten
- 133 stemmen
De eerste vijf minuten waren oke, maar dan de volgende 30 minuten zit ik alleen maar naar een 'wat mij betreft' overdreven reactie van rouw te kijken.....
Vervolgens vind ik Willem Dafoe nou niet erg sterk overkomen als shrink.... Als mijn psych zo tegen mij praat wordt ik nog deprier 
En ik vind de film zo leeg..... er vallen veels te veel stiltes en sexscenes die ze er ook uit hadden mogen laten...
We verschillen duidelijk van mening
maar dat is alleen maar goed anders waren deze discussies niets waard 
Jessen0wnt
-
- 3199 berichten
- 2584 stemmen
Ik snap niet veel van de film maar ik snap wel dat de film een aparte rouwsessie probeert te laten zien. Waarschijnlijk gaat de film nog veel dieper dan het rouwen in, maar in eerste instantie zie ik dat de film daarover gaat. Het rouwen slaat om in angst, sommige mensen worden heel erg depressief of kwaad, maar andere mensen worden gewoon echt doodsbang tijdens een rouwproces. Dit gebeurt ook bij de vrouw, de man probeert haar te confronteren maar haar angsten, door bijv. naar het huisje te gaan, omdat hij denkt dat de confrontatie de angst laten verbreken omdat je er dan min of meer aangewend raakt. De vrouw keert zich natuurlijk tegen dit rouwproces omdat ze helemaal wordt overgenomen door iets hoger ops, iets onbewust. Ze probeert waarschijnlijk de confrontatie te verbreken door te vrijen met haar man. Om hem aan iets anders te laten denken. De man zegt ook vaker dan een keer in de film, achteraf, dat hij niet met haar had moeten vrijen. Dat de stiltes je niet bevallen kan natuurlijk te maken hebben met de stijl, en je persoonlijke mening.
vistrida
-
- 151 berichten
- 133 stemmen
Ja het zal hoogstwaarschijnlijk de stijl zijn, want er wordt zo vreemd in gepraat..... dit heb ik bijvoorbeeld ook met Blue Velvet... deze is ook zo hoog gewaardeerd en die vond ik ook helemaal niets door de manier van communicatie met elkaar.....
Het laatste nieuws

Netflix-documentaire 'Jeffrey Epstein: Filthy Rich' wordt na zes jaar weer goed bekeken

'The Investigation of Lucy Letby' goed bekeken op Netflix: Top 10 van dit moment

Netflix onthult eerste beelden van 'The Adventures of Cliff Booth' met Brad Pitt

Misdaadserie 'The Lincoln Lawyer' haalt 'Bridgerton' in op Netflix
Bekijk ook

Stalker
Mystery / Sciencefiction, 1979
932 reacties

Riget
Horror / Mystery, 1994
70 reacties

Der Siebente Kontinent
Drama, 1989
56 reacties

Breaking the Waves
Drama / Romantiek, 1996
186 reacties

Riget II
Horror / Mystery, 1997
34 reacties

Chikamatsu Monogatari
Drama, 1954
3 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








