Genre: Drama / Horror
Speelduur: 108 minuten / 104 minuten (Cut "Catholic Version")
Oorsprong:
Denemarken / Duitsland / Frankrijk / Zweden / Italië / Polen
Geregisseerd door: Lars von Trier
Met onder meer: Willem Dafoe, Charlotte Gainsbourg en Storm Acheche Sahlstrøm
IMDb beoordeling:
6,5 (143.979)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 29 oktober 2009
On Demand:
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Antichrist
"When nature turns evil, true terror awaits."
Terwijl een echtpaar de liefde bedrijft, valt hun kind uit het raam en sterft. De vrouw raakt in een diepe depressie. Haar man, zelf therapeut, wijst de medische behandeling die ze krijgt af en wil haar genezen met rationele praatsessies. De vrouw heeft een diepe maar onbestemde angst die verband lijkt te houden met het woud waar ze eerder aan een historisch onderzoek naar religieus gefundeerd geweld tegen vrouwen werkte. Om haar met die angst te confronteren reist het paar af naar het woud dat de Bijbelse naam Eden draagt.
Externe links
Acteurs en actrices
Video's en trailers
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Hey Reinbo, als eerst natuurlijk de beste wensen! Telt voor iedereen. On topic: Dit is mijn zelfde visie op A clockwork Orange waar je de discussie ook met me aanging. Op min of meer dezelfde beargumentatie.
Zeker bij gasten als jullie die dit soort films zo graag definieren en echt stil staan bij het maken hiervan en termen als Tokkiepubliek gebruiken omdat ze zich hoger en groter voelen doordat ze een eigen site hebben en meer dan zoveel reacties hebben gegeven op MM. Inclusief de poster GMX die denegeert naar MIME met zijn (V)MBO opmerking moeten capabel zijn om mijn opmerking: "Het leven draaidt om geld." wel degelijk te begrijpen. Anders vraag ik me af wie hier nu de VMBO er is?! !
Ik gebruik de term Tokkiepubliek, omdat dat gewoon de massa (kan er ook niets aan doen dat ze in de meerderheid zijn) is en als jij het over het verdienmodel heb, zie ik niet waarom je het interpreteert als denigrerend.
En ik begrijp heel goed wat je zegt met "Het leven draaidt om geld.", ik vind het enkel des te verontrustender dat je het herhaalt in plaats van tot inkeer komt....
Zeker bij gasten als jullie die dit soort films zo graag definieren en echt stil staan bij het maken hiervan
Ben vast niet de enige die dit niet snapt....
Fortune
-
- 4317 berichten
- 2774 stemmen
zien!!! Film = Amusement = Geld! Bij Amusement hoor je een smerige grolsch beugel en taaie popcorn naast je te hebben in een zweterig Pathe zaaltje!
Ik zeg niet dat alle films a la The Expandables horen te zijn, maar films als Shawshenk en The Green Mile, raken nagenoeg iedereen! Actie - Drama - Thriller, zelfs Humor liefhebbers worden hiermee tevreden gesteld. Dat is film maken!! Zowel artistiek als Begrijpend, Als financieel prachtig uitgewerkt.
Klinkt niet echt heel amusant, in dat zweterig zaaltje.
Hij kijkt een keer een ander soort film en denkt alleen maar aan The Shawshenk Redemption??
Jij simpele ziel, met je nog simpelere gedachtes over het leven.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
@naomi: Schande, dat jij hem nog moet zien!
Vind ik ook, maar heb 'm laatst eindelijk gekocht. Zal 'm deze week nog wel kijken
.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Mijn top 10 moet je niet aanhalen, het is tenslotte MIJN top 10. Daar staat nota bene Happy Gilmore op 1 en als je daar de reden voor wilt weten; gedurende mijn eerste vrijpartij ooit stond die film toevallig aan! Mijn toenmalige vriendin noemt "kleine grafhond" sindsdien Happy Gilmore! De overige films hebben ook allemaal iets te maken met mijn persoonlijke sfeer en de luiheid om deze up te daten!!
Goh, wat een erotische ervaring en wat een verdomd originele vriendin heb jij
Maar hoe kun je bezadigde films als Shawshank of Green Mile noemen als dingen die de kassa doen rinkelen en waar IEDEREEN wat mee heeft op ieder mogelijk vlak.. en zelf een ziek stukje video exploitation als Nekromantik in de top10.. een film waar vrijwel niemand iets mee heeft, op geen enkel vlak
Daarmee valt je hele kapitalistische filmverhaal van daarvoor dus lachwekkend op zijn muil. Maar volgens mij weet je dat zelf best, ouwe troll.
de grafhond
-
- 203 berichten
- 0 stemmen
nekromantik staat erin vanwege de laatste 6 woorden van mijn quote.
Mijn kapitalistische fimverhaal snap JIJ aan de andere kant weer best wel!
mikey
-
- 28993 berichten
- 5144 stemmen
Artistieke film is natuurlijk iets anders dan een compleet ontoegangkelijke film, en daar doelt de grafhond op... toch??? Is ook raar om zo'n film te maken. Maar de regisseur heeft en naam en dan heb je altijd wel een soort publiek die erop afkomt.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind het juist eerder een van zijn toegankelijkere films. Zijn eerste die boven de 4* scoort bij mij overigens.
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2935 stemmen
Nou, uit de score van bijvoorbeeld, Dogville, blijkt wel dat die een stuk toegankelijker is dan deze. Vooral voor het publiek die zo nu en dan een filmpje kijkt is dit een nachtmerrie. Terwijl dit in mijn ogen met kop en schouder's Von Trier's beste film is.
Noodless
-
- 10049 berichten
- 6183 stemmen
Inderdaad één van zijn meest toegankelijke films ! Breaking the waves vond ik redelijk en dancer in the dark het betere werk....maar Antichrist is ook de eerste film van Lars die bij het echt goed doet. Dus het heeft niks te maken met welke regisseur je te maken hebt...je beoordeelt de film en het heeft niets te maken wie de film heeft gemaakt.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Vind ook lang niet alles van Von Trier te pruimen, deze schiet er echt tussenuit, samen met Dogville overigens. Ook al een gruwel voor de aanhangers van kapitalistisch ingestelde films 
mikey
-
- 28993 berichten
- 5144 stemmen
Hou jezelf niet voor de gek. von Trier is een merknaam en commercieel. Alleen niet voor het grote publiek. Maar dat is een Jaguar ook niet. (
= antichrist)
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Vast.. hij zal het ongetwijfeld standaard goed doen bij een clubje trouwe artfilm bezoekers.. voor mij is zijn naam niet genoeg om een film te moeten gaan zien. Maar dat neemt niet weg dat hij prima en interessante films op zijn naam heeft. Ik neem meer notitie van wat hij maakt in elk geval als van wat Michael Bay maakt of zo 
mikey
-
- 28993 berichten
- 5144 stemmen
Eerst dat ... en dat wat fijne controverse (misschien is dat het?) 
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Deze was controversieel ja, dat laat zich ook niet moeilijk raden met de schokkende inhoud..
Maar ik ben sowieso een horrorliefhebber en had deze ook wel willen zien als hij niet van Von Trier was geweest.
gijsvogel
-
- 225 berichten
- 940 stemmen
Dusss....
Ook nog maar wat proberen te zeggen tussen al die welbesproken meningen en hoge ratings hier.
Raar, mooi, disturbing, confusing.
Kernwoorden waar je geen reet aan hebt, net als de film, het plot en de mogelijke betekenis van deze film.
Ik hou van film, en ik hou van cinema.
Maar dit is voor mij net even een brug te ver.
Wat is de bedoeling, waar wil de maker heen? en waarom verwoord hij dat zo in deze film...?
Na het zien van deze film heb ik echt geen idee...
Qua beeld is het allemaal echt serieus prachtig, heerlijk sober en een start van het verhaal wat je niemand toewenst. De beklemmende sfeer en gonzende spanning met daarentegen de drang om op de stop knop te rammen vechten van begin tot eind.
Toch houdt het mij genoeg bezig om het einde te zien, enigszins wachtend op een climax die je halverwege al niet meer ziet aankomen.
Ik keek deze na lezen van comments op srpski film, de shock-horror had een soort van "wil meer!' in me aangewakkerd. maar vanuit die hoek bekeken stelde dit dus enigszins teleur.
Desondanks,
Het feit dat de film echt uit louter prachtige beelden bestaat, acteerwerk serieus top is en het me nu al bezig houdt wat van dit werk allemaal de bedoeling mag zijn betekent voor mij dat ik hier niet hoef te stemmen om te beïnvloeden.
Da's natuurlijk altijd al een beetje overbodig, en er is al genoeg op gestemd inmiddels... maar de innerlijke strijd zegt eigenlijk: 0.5*
een mooie voldoende voor een film die eigenlijk niet echt mijn pakkie an is...
3*
Threeohthree
-
- 5557 berichten
- 2935 stemmen
Ondanks dat je het niks vond, blij dat je de boel kunt relativeren. Kunnen veel mensen een voorbeld aan nemen. 
Yehudit
-
- 85 berichten
- 110 stemmen
Deze film is een cinematografisch hoogstandje. Prachtig, ik heb er geen andere woorden voor, Lars von Trier mag dan een shockeur zijn en de grenzen graag opzoeken, het is overigens niet zo dat ik een fervent aanhanger ben van de regisseur zelf, ik vond Dogville bijvoorbeeld afschuwelijk, maar ik vind persoonlijk dat hij hier niet in potsierlijke taferelen vervalt.
Deze film doet bijzonder veel met me, ik heb 'm nu net opgezet en ben telkens weer verrukt bij het zien van de openingssène. Het verhaal spreekt me, in tegenstelling tot velen hier, die de film beperkt zien tot alleen pracht en praal qua camerawerk ed., ook aan. Een echtpaar dat een kind verliest (de manier waarop, kind valt uit raam terwijl ouders een heftige neukpartij beleven, is ook bijzonder schraal te noemen), de vrouw die door verdriet tot waanzin wordt gedreven en haar man, psychiater van beroep, die haar wanhopig probeert te helpen, ik zeg niet dat het een uniek verhaal is, maar de uitwerking is in ieder geval bijzonder origineel.
Vijf sterren, ik hoop meer te zien van Von Trier dat dit niveau benadert.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5833 stemmen
Ik vind het een briljante film. Het valt me op dat een groot deel (paar uitzonderingen daargelaten) van de mensen die dit niets vinden (wat natuurlijk kan en mag) niet of nauwelijk met argumenten komen, of met heel vreemde opmerkingen. Maar dat terzijde.
Zelden zo'n sterke film gezien qua beeldkracht. Die beeldkracht maakt zo mooi en krachtig duidelijk hoe een vrouw en de relatie die ze heeft verscheurt worden door verlies en het is dan ook een schitterend drama (en dan pas horror) over het onvermogen daar mee om te gaan en de demonen die daar uit voort komen. Qua thematiek ligt het dus wel dicht bij thema's die Bergman of Tarkovsky ook hebben behandeld. De uitwerking is heel anders.
Ik vond het wel meevallen met het lastig bevatten van wat Von Trier heeft willen zeggen, omdat alles draait om de kern die ik al omschreef. Het was voor mij overigens duidelijk dat het personage van die Gainsbourg aan Münchhausen by proxy lijdt. De schoentjes lieten niet veel ruimte voor twijfel over, versterkt door de vergroeide voetjes. Er zijn wel wat (interessante) dingen die ik ook niet helemaal kan verklaren, zoals de laatste scene. Maar dat maakt me niet zo veel uit.
De vele harde scenes, geven je een klap in je bek waardoor het ongemakkelijke gevoel dat je al had, wordt versterkt. Ik was voor deze film een beetje bang, maar het viel me wat dat betreft nog wel mee. Samenvattend is di een
Schitterend gefilmd, fantastisch geacteerd, veel indrukwekkende momenten en een regisseur met ballen die durft. Het zorgt voor een memorabele film die perfect het gevoel van zelfdestructie en pijn aan de kijker overbrengt. Ik weet niet hoe Von Trier, of iemand anders, dat beter had kunnen doen.
Ik dacht dat ik al een film of 6/7 van von Trier zag, maar dit was pas de vierde. Ik weet niet hoe ik daar bij kom. De andere drie vind ik heel bijzodner en uniek, maar raakte me niet echt. Ik kwam dan ook drie keer op 3,5 sterren uit. Voor het eerst weet Von Trier me te raken. Op naar meer. 4,5 sterren voor de beste film die ik to nu toe van hem zag.
eRCee
-
- 13447 berichten
- 1980 stemmen
Ik vond het wel meevallen met het lastig bevatten van wat Von Trier heeft willen zeggen, omdat alles draait om de kern die ik al omschreef. Het was voor mij overigens duidelijk dat het personage van die Gainsbourg aan Münchhausen by proxy lijdt. De schoentjes lieten niet veel ruimte voor twijfel over, versterkt door de vergroeide voetjes. Er zijn wel wat (interessante) dingen die ik ook niet helemaal kan verklaren, zoals de laatste scene. Maar dat maakt me niet zo veel uit.
Je negeert in je analyse onder meer de dieren, het feit dat het bos 'Eden' heet en man en vrouw geen naam dragen, en de prominente plaats van (al dan niet religieuze) misogynie in de film. Dus of je nu alles te pakken hebt wat Von Trier wil zeggen betwijfel ik nogal.
(Zie voor een bestrijding van de Munchhausen-by-proxy-theorie de eerdere discussies in dit topic.)
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5833 stemmen
Volgens mij lees je m'n post verkeerd. Er staat "Ik vond het wel meevallen met het lastig bevatten". Dat heeft ten eerste dus betrekking opmezelf, anders had ik wel gezegd, ik weet precies wat von Trier met deze film heeft bedoeld. Bovendien pak ik het nogal voorzichtig aan door te zeggen dat ik het 'wel mee vond vallen'. Ik weet ook niet wat von Trier hoe bedoeld heeft en waarom. Eigenlijk bedoelde ik gewoon dat ik de film niet lastig te plaatsen vond of zo tijdens het kijken. Heb er voor mezelf een goed beeld bij en tijdens het kijken had ik nergens het idee dat ik de draad kwijt was. Vond het niet een hersenkraker vol niet te volgen symboliek. Er zijn hooguit momenten die ik ook niet helemaal kan verklaren. De dieren bijvoorbeeld. Had en heb er best ideeen over, maar wat von Trier nu precies wilde zeggen? Maakt me ook niet zo veel uit, ik was tijdens het kijken met andere dingen bezig dan het ontrafelen van dit soort mysteries. Ik was gevangen door de onheilspellende sfeer en gepakt door het drama. Dat vind ik het belangrijkste.
Vond de (anti)religieuze verwijzingen trouwens evident. Munchhausen-by-proxy mogen mensen anders over denken en misschien bedoelde von Trier het anders, maar ik vind de scenes die ik noem weinig ruimte voor discussie over laten. Zal een tweede keer wat dieper nadenken over zaken die ik nu zag als terzijdes. Ben trouwens helemaal niet zo sterk in het ontrafelen van wat een regisseur hoe heeft bedoeld en waarom. Vind alleen dat sommige mensen overal wel vreselijk moeilijk over kunnen doen als een film momenten bevat die je niet direct kan verklaren.
Vind het wel grappig dat jij dan beweert dat je nogal betwijfelt of ik alles te pakken heb, omdat er toevallig iets in mijn post staat, waar je het wellicht niet mee eens bent. Mijn post was verder geen analyse van alle thema's. Ik noem het Munchhausen letterlijk als een 'overigens'.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik denk dat het probleem dat sommige mensen hebben is dat de verwijzingen die de film maakt naar 'het duivelse' te expliciet zijn (zoals de eikels die het bos uitspuwt, de lectuur, enz). Het is misschien niet abstract genoeg weergegeven. Verder is er de afstandelijkheid van de karakters, wat maakt dat veel kijkers minder snel 'geraakt' worden. Het is een cliché maar 'aantrekkelijke' of 'sympathieke' personages zorgen nu meestal voor meer emotionele connectie.
eRCee
-
- 13447 berichten
- 1980 stemmen
Vind het wel grappig dat jij dan beweert dat je nogal betwijfelt of ik alles te pakken heb, omdat er toevallig iets in mijn post staat, waar je het wellicht niet mee eens bent. Mijn post was verder geen analyse van alle thema's. Ik noem het Munchhausen letterlijk als een 'overigens'.
Vond je eerste post inderdaad nogal stellig overkomen, onder meer door deze drie zinnen:
het is dan ook een schitterend drama (en dan pas horror) over het onvermogen daar mee om te gaan en de demonen die daar uit voort komen.
Dus ik zie niet in waarom het dan raar zou zijn dat ik zeg dat je niet alles te pakken hebt.
Maar goed, je tweede stuk nuanceert het een en ander.
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
(Zie voor een bestrijding van de Munchhausen-by-proxy-theorie de eerdere discussies in dit topic.)
Ja, ik vind die Munchhausen-by-proxy theorie niet alleen ietwat vergezocht maar ook geheel overbodig. Volgens mij gaat deze film puur over het kwaad in de natuur en dan in de breedste zin van dat woord natuur ('alles dat leeft'). Daarmee los je alles op: het kwaad in de dieren, het kwaad in de eikels die op het dak vallen, het kwaad in hem en het kwaad in haar.
Laoslander
-
- 686 berichten
- 434 stemmen
geen enkele theorie is sluitend voor the Antichrist. Wie dat wilt beweren maakt eigenlijk dezelfde fout als Willem Dafoe in de film. Hij wilt alles rationaliseren, terwijl zijn vrouw net het spirituele, zintuigelijke moet voorstellen.
gmx
-
- 1034 berichten
- 778 stemmen
geen enkele theorie is sluitend voor the Antichrist. Wie dat wilt beweren maakt eigenlijk dezelfde fout als Willem Dafoe in de film. Hij wilt alles rationaliseren, terwijl zijn vrouw net het spirituele, zintuigelijke moet voorstellen.
Uiteindelijk gaat het er, bij elke vorm van kunst, om wat je er zelf uithaalt. Echter vind ik het ook altijd wel interessant om je af te vragen of er een soort absoluut idee achter zit van de schrijver. Ik heb het gevoel dat dat is wat ik hierboven omschreef, maar goed, tenzij je met Von Trier een biertje gaat drinken, zal het altijd gissen blijven 
Laoslander
-
- 686 berichten
- 434 stemmen
Uiteindelijk gaat het er, bij elke vorm van kunst, om wat je er zelf uithaalt. Echter vind ik het ook altijd wel interessant om je af te vragen of er een soort absoluut idee achter zit van de schrijver. Ik heb het gevoel dat dat is wat ik hierboven omschreef, maar goed, tenzij je met Von Trier een biertje gaat drinken, zal het altijd gissen blijven
Volgens mij heeft Lars bij deze zeeeer aandachtig Nietzsche bestudeerd. (Volgens Nietzsche komt de mens pas in beroering door kunst wanneer er 2 tegengestelde oerkrachten in werking treden)
Het laatste nieuws

Netflix-hit ‘K-Pop Demon Hunters’ hint op mogelijk vervolg

'Heated Rivalry' verbreekt records voor HBO Max: 'Waanzinnig'

De western 'Horizon: An American Saga - Chapter 1' verdwijnt binnenkort van Netflix

De Argentijnse dramafilm 'Goyo' van Marcos Carnavale is een kijktip op Netflix
Bekijk ook

Stalker
Mystery / Sciencefiction, 1979
932 reacties

Riget
Horror / Mystery, 1994
70 reacties

Der Siebente Kontinent
Drama, 1989
56 reacties

Breaking the Waves
Drama / Romantiek, 1996
186 reacties

Riget II
Horror / Mystery, 1997
34 reacties

Chikamatsu Monogatari
Drama, 1954
3 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








